Ylioppilaskirjoitukset syksy09 ja kevät 2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anddiii
  • Aloitettu Aloitettu
Mitäs vittua porukka strssaa. Menee parempi ku ei jännitä. :D Pitkä matikkaki vasta 23.3.

No ei, eihä sitä ittellee mitää mahra, jos hirviästi jännittää. :) Tsemppiä! Ite pitäis päästä joko kahdesta aineesta enää läpi. Jos toisesta en pääse, niin se menee kompensaatiolla luultavasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ei oo varaa reputtaa, ku oon kaksoistutkintolainen. Kirjoitan vaan 4 ainetta, jos feilaan ni sit feilaan koko valmistumisen - ei oo meinaa mitää millä kompensoida. :D

Onhan? Jos esim. kirjoitat matikan, enkun, äikän ja ruotsin. Et pääse esim. ruotsista läpi, mutta jokaisesta läpäistystä kokeesta saat arvosanaa vastaavan kompensaatiopisteen niin kompensoit sen ruotsin. Esim. Jos. matikka E (6p), äikkä E (6p) ja enkku E (6p) niin saat 18 pistettä ja kompensoit ton ruotsin vaikka et sais yhtään pistettä. Kai tää sama systeemi on käytössä vaikka olisitki kaksoistutkintolainen. Vai enkö tajunnut mitä ajoit takaa? :D

Ps. Briseishän oli se pirun kaunis tsirbula. =)

Onhan? Jos esim. kirjoitat matikan, enkun, äikän ja ruotsin. Et pääse esim. ruotsista läpi, mutta jokaisesta läpäistystä kokeesta saat arvosanaa vastaavan kompensaatiopisteen niin kompensoit sen ruotsin. Esim. Jos. matikka E (6p), äikkä E (6p) ja enkku E (6p) niin saat 18 pistettä ja kompensoit ton ruotsin vaikka et sais yhtään pistettä. Kai tää sama systeemi on käytössä vaikka olisitki kaksoistutkintolainen. Vai enkö tajunnut mitä ajoit takaa? :D

Ps. Briseishän oli se pirun kaunis tsirbula. =)

Ite oon aina ymmärtänyt, että ne kompensaatiopisteet tuele niistä ylimääräisistä aineista jotka kirjoittaa? :wtf: koska niillä kompensoidaan noita pakollisia neljää, jotka on pakko päästä läpi?

Ps. Öö, kiva jos miellyttää jne :D

Nyt on sitten prelit ohi ja kevään kirjotukset alkaa perjantain äikän tekstitaidolla. Prelien perusteella enkusta ja äikästä on ihan vahva fiilis, ruotsista vähä epävarma mutta tuskin sekään kovin perseelleen menee. Ressaa tuo tekstaito aikalailla, äikässä kun tuntuu olevan tuo onnistuminen ihan sen varassa sattuuko olemaan semmoisia tehtävänantoja, joista osaa kirjottaa. Elikkä suoraan suomennettuna aivan randomia.

Enkkua ja Ruotsia ei tarvikkaan kauheana lukea kun ne on sen verran vahvat aineet mulla. Muuta en oo kirjottamassakaan kun terveystieto vetästiin mahiasti M:nä syksyllä. Ei muutaku onnea kaikille koitokseen ja palataas taas tulosvertailujen merkeissä myöhemmin!

Huomenna viimesenä prelinä fysiikka, jonka kans olen napaani myöten kusessa. Oon lukenu kursseista 6/9, 6. kurssi oli viime keväänä, enkä noilla kursseilla mitenkään loistanut... Nyt sitten pitäisi vuoden fysiikka-tauon jälkeen näyttää YTL:lle että osaamista löytyy! :D Saas kattoo mitä tulee.. Onnea vaan täältäkin:)

Jaaha. Kyllä oli sitten vaikein tekstitaito mitä oon ikinä edes nähnyt. Kyllä sieltä vähintään se c tulee, mutta taitaapi jäädä m vaan haaveeksi..

Nyt on se tekstitaito ohi, jes :D Vähä alta 5 tuntia "viihdyin". Olis menny kauemminki jos olisin tehny vikan tehtävän kunnolla, mut ei jaksanu enää. Tuntu, että olis menny hyvin, mutta niin musta tuntu prelissäki. Ja meni paskasti se. :lol2:

Jaa'a paha sanoa et mitä tulee tekstitaidosta.. prelissäkin mulla oli luulot kohdillaan, pisteet ei :D melko seminormaali koe, ei vaikea, ei helppo..

Oli muuten kyllä aivan perseestä nuo tehtävät. Mikä vitun moniäänisyys? Jäi melko epävarma fiilis kokeesta, preli meni varmaan paljon paremmin. Sais jo nuo alustavat tulokset nopeaa nii sais ees vähä jottai suuntaa, että mite meni.

Tais muute olla jottai juttua jo jossakin lehdessäkin tämän kevään tekstitaidon kokkeen vaikeudesta? Sielläkin oli ihmetelty tuota moniäänisyyshommaa kun sitä ei monissa kirjoissa opeteta.

Oli muuten kyllä aivan perseestä nuo tehtävät. Mikä vitun moniäänisyys? Jäi melko epävarma fiilis kokeesta, preli meni varmaan paljon paremmin. Sais jo nuo alustavat tulokset nopeaa nii sais ees vähä jottai suuntaa, että mite meni.

Tais muute olla jottai juttua jo jossakin lehdessäkin tämän kevään tekstitaidon kokkeen vaikeudesta? Sielläkin oli ihmetelty tuota moniäänisyyshommaa kun sitä ei monissa kirjoissa opeteta.

Ite lähdin 12.00

Kirjoitin just tosta moniäänisyystehtävästä. En tiedä sit. :D Kirjoitin aika konkreettisesti miten se ilmenee: ajatusviivat, "toteaa" "myöntää" jne, niistä tulee ilmi muidenkin ääni kuin itse kirjoittajan. Jotain tommosta hatusta. Kuulemma olis pitäny jotain, että siinä näkyy omia mielipiteitä tai jotain? En tiedä, mitä siihen kohtaan piti vasta, kun kysyttiin "miksi moniäänisyyttä ilmenee?" Heitin jottain vaah..

Mikä vitun moniäänisyys?

Siinä tehtävässähä kerrottii mitä se moniäänisyys meinas :D

Oli kyllä aika ihme settiä, mutta jos toi läpi nyt menis.

Ite helpotuin ku näin tehtävät, tuntu helpommilt ku prelissä. Kokeen jälkee opettaja sanoi että oli hänen uransa vaikein YO-koe. Suas kattoo mimmosii pongoi ropisee:D

Ite helpotuin ku näin tehtävät, tuntu helpommilt ku prelissä. Kokeen jälkee opettaja sanoi että oli hänen uransa vaikein YO-koe. Suas kattoo mimmosii pongoi ropisee:D

Eks viekää oo oppinu: Jos koe menee hyvin, se menee todellisuudessa päin persettä. Jos tuntuu, että se menee paskasti, ni kyl se lopulta ihan ok on. Joten ... :D

Olihan toi moniäänisyys selitetty siinä. Ja juuri niinku powerful tossa selitti, nii eiköhän se näkyny muiden ihmisten kommenteissa ja faktatiedois mitä se esitti. Ja mä laitoin että moniäänisyyden tavoite on muuttaa suomalaisten asennetta mamuja kohtaan positiivisemmaksi, ja että suomalaisten pitäisi luopua ennakkoluuloista niitä kohtaa, sillä niillä on muutenkin vaikea sopeutua. Ja sit lainailin sitä tekstiä tarpeen tullen. Must se oli helpoin noista :)

Olihan toi moniäänisyys selitetty siinä. Ja juuri niinku powerful tossa selitti, nii eiköhän se näkyny muiden ihmisten kommenteissa ja faktatiedois mitä se esitti. Ja mä laitoin että moniäänisyyden tavoite on muuttaa suomalaisten asennetta mamuja kohtaan positiivisemmaksi, ja että suomalaisten pitäisi luopua ennakkoluuloista niitä kohtaa, sillä niillä on muutenkin vaikea sopeutua. Ja sit lainailin sitä tekstiä tarpeen tullen. Must se oli helpoin noista :)

Hehe, mää ja Briseis ollaan samalla aaltopituudella. :D Lisäksi kirjoitin, että se lisää reportaasin "tasoa", kun asiantuntijat(esim. juuri maahanmuuttajat) kertovat omin sanoin jne. Esim. tasa-arvo lisääntyy, kun annetaan mahdollisuus äänen kuuluvuuteen. Sit kirjotin jotain, että reportaasissahan pitää välittyä tunnelma jne. ja moniäänisyyshän on eräs tapa.. :)

Hei muute, ku tehtävässä 4 piti tutkia argumentaation keinoja, kirjoititteko retorisista keinoista? Itselle ainakin on opetettu, että vaikuttamisen keinot sisältää sekä retoriset että argumentaation keinot. Jos kysytään jompaakumpaa, ei toisesta tarvitse kirjoittaa. Retoriset keinothan vahvistavat argumentointia. Nyt piti kirjaimellisesti tarkastella argumentteja ja ovatko ne vakuuttavia. Ei keinoja, joilla ne olisi mahdollisesti tuotu esille. Yeah?

Hei muute, ku tehtävässä 4 piti tutkia argumentaation keinoja, kirjoititteko retorisista keinoista? Itselle ainakin on opetettu, että vaikuttamisen keinot sisältää sekä retoriset että argumentaation keinot. Jos kysytään jompaakumpaa, ei toisesta tarvitse kirjoittaa. Retoriset keinothan vahvistavat argumentointia. Nyt piti kirjaimellisesti tarkastella argumentteja ja ovatko ne vakuuttavia. Ei keinoja, joilla ne olisi mahdollisesti tuotu esille. Yeah?

Itse ainakin tutkin juuri niitä retorisia keinoja, jotka vahvistaa sitä argumentointia. Sen argumentoinnin teki varsin vakuuttavaks se, että se teki myönnytyksiä, otti vastanäkemykset huomioon ja sitten taas toisaalta kumos niitä. IMO.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom