Ylinopeus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cartma
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
13.1.2006
Viestejä
174
"Kolmen kilometrin ylinopeus on pian liikaa

Nyt tilanne on Suomessa se, että esimerkiksi kameravalvonnan kautta huomautus voi tulla, jos kuljettaja ajaa ylinopeutta 7–10 kilometriä tunnissa, kun nopeusrajoitus on 80 tai 100 kilometriä tunnissa.

Sakkoja aletaan usein jakaa vasta, kun ylinopeutta on vähintään 10 kilometriä tunnissa. Sakotuslinja ei vielä syksyllä muutu.

Esimerkiksi ylinopeutta 4 kilometriä tunnissa ei ole tähän saakka useimmiten tuonut mitään seuraamusta. Jatkossa tämä muuttuu. Heikki Ihalaisen mukaan yhä useampi saa syksystä alkaen huomautuksen, kun ylinopeutta on yli 3 kilometriä tunnissa.

Tätä rajaa kokeiltiin vuoden 2007 syyskuussa Kirkkonummen ja Karjaan välillä. Kokeilun tulosten perusteella laskettiin, että jos tiukka käytäntö olisi voimassa koko maassa, se toisi 13 miljoonan euron säästöt vuodessa. Säästöjen syy on onnettomuuksien väheneminen.

Noin 3 kilometriä tunnissa ylinopeutta hyväksytään teknisistä syistä: autojen mittarit ja nopeutta valvovat kamerat, eivät ole täsmällisiä. "



Ja tässä vielä linkki:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/05/21749


Mitäs ootte ite mieltä? Mun mielestä tää alkaa mennä jo naurettavaksi, sillä kohta pitäis olla joku robotti eikä oo varaa inhimillisille erheille(painaa vahingossa liian lujaa kaasua ja nopeus nousee +5km/h) Ja perimmäinen syyhän tos vaan on et saavat rahastettua ihmisiä enemmän.. hoho
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä alan periaatteesta lyömään jarrut pohjaan aina kun 100 km vaihtuu 80 ja sitten 60. Sitten kun autoja tulee perään niin selitän vain että kun on tämä nollatoleranssi että ylinopeuksia ei sallita...
 
imo eihän ne kamerat ole niin suuri ongelma kuin partioautot, jotka alkavat pysäytellä 3 km/h ylinopeuksista.
 
Tää on niin perseestä. Ajan duunimatkaa n. 100km päivässä ja ajonopeudet menee suurinpiirtein näin:
- kehällä 90km/h
- satasen alueella 110km/h
- motarilla 130-140km/h

Mä en saatana jaksa körötellä hidastelijoiden takana koska siinä helposti matkaan vierähtää aika monta minuuttia enemmän. Ja sitä aikaa suurempi asia on se mieletön vitutus, joka iskee kun joku hidastelija sattuu eteen, mikä on vaarallisempaa kuin lievä ylinopeus. Itseasiassa kun miettii niin yllättävien hidastelijoiden takia on tullut vaikka kuinka monta vaaratilannetta mutta ylinopeutta ajavat ovat harvemmin aiheuttaneet harmia. Eri asia se on taajamassa, jolloin tulee ajettua rajoitusten mukaan mutta ketä vittua se haittaa motarilla kun siellä ei muutenkaan ole jalankulkijoita tai muita hidasteita.
Perseestä siis koko lakiuudistus.


Tähän muuten vielä kysymys:
Tietääkö joku, mitä on ne sellaiset tutkien näköiset pömpelit lyhtypylväiden varressa. Motarilla niitä on aika paljon ja myös pienemmillä teillä jonkin verran näkee. Onko nämäkin jotain ylinopeuskameroita vai mikä niiden tarkoitus on? Yleensä on kaksi pömpeliä suunnattu erikseen kaistoille.
 
Tähän muuten vielä kysymys:
Tietääkö joku, mitä on ne sellaiset tutkien näköiset pömpelit lyhtypylväiden varressa. Motarilla niitä on aika paljon ja myös pienemmillä teillä jonkin verran näkee. Onko nämäkin jotain ylinopeuskameroita vai mikä niiden tarkoitus on? Yleensä on kaksi pömpeliä suunnattu erikseen kaistoille.

Eikö ne oo kelikameroita tjs?
 
Ja sitä aikaa suurempi asia on se mieletön vitutus, joka iskee kun joku hidastelija sattuu eteen, mikä on vaarallisempaa kuin lievä ylinopeus.

Siis kumpi on vaarallisempaa, se hidastelu vai sun vitutus?

Eipä sillä, nyppiihän välillä itseäkin. Kaikki normaalista liikennevirrasta poikkeava oikeastaan ottaa päähän, oli se sitten liian alhainen tai ylhäinen nopeus. Silloin kaikki muut joutuvat "joustamaan". Motarillakin joskus hankala kun koittaa ohittaa toista kun edessä auto ajaa kahdeksaakymppiä ja takalasissa on kiinni audihomo valoja ja keskaria vilkuttamassa. Koita siinä sitten sopeutua.

Luulen kans että ne pienet harmaat kamerat lyhtypylväissä on jotain tiehallinnon valvontakameroita. Katsovat säätä ja liikennemääriä yms.
 
Siis kumpi on vaarallisempaa, se hidastelu vai sun vitutus?

Hyvä kysymys:D Mä väittäisin, että hidasteva auto on vaarallinen koska se tulee yleensä yllättäen eteen ja kun rupee keittämään niin tekee jotain typeriä ohituksia, jotka sitten saattavat johtaa vaaratilanteisiin.
 
Hyvä kysymys:D Mä väittäisin, että hidasteva auto on vaarallinen koska se tulee yleensä yllättäen eteen ja kun rupee keittämään niin tekee jotain typeriä ohituksia, jotka sitten saattavat johtaa vaaratilanteisiin.
No jos auto ajaa 120 alueella 100km/h sä tuut tota sun kuvailemaa 140km/h kohti sitä, niin tottakai se sillon tulee yllättäen vastaan vrt jos ajaisit rajoitusten mukaisesti. Ja kun sanoit, että on vaarallisempaa, kun joku hidastelee sun edessä, kuin se, että ajat pientä ylinopeutta, niin otitko huomioon sen, että se joku, mikä tulee yllättäen eteen voi myös olla hirvi tmv? Noissa vauhdeissa hirven tai muun arvaamattoman eläimen/asian väistäminen alkaa olla jo pitkälti tuurista kiinni.

Ja aiheeseen, on kyllä naurettavaa jos alkavat sakottaa noin pienistä ylinopeuksista. Noh, pakkohan sitä valtion kassaa on jollain kasvattaa.
 
No eikös nuo tahkoa ihan kivasti rahaa? Satakunnan kansassa oli jotain juttua tänään, kuvassa taisi olla pönttö joka on tahkonnut rahaa 160 000€ kun tuollainen maksaa kameroineen 40 000€.
 
Eniten tuossa vitutttaa se, että nyt tulee kyylättyä omaa mittaria turhan tarkasti ja se vie huomiota liikenteen seuraamisesta. Osaan kyllä pitää oman nopeuden hyvin kohdallaan, mutta silti tulee neuroottisena ihmisenä vilkuiltua taajempaan.
Muutenkin tuossa viedään kaikki joustavuus ajamisesta pois.


Täytyy vain sitten opetella uusia reittejä mökille
 
Aivan perseestä koko uudistus. Tämän perusteli mielestäni helsingin sanomien nettisivuillla aika hyvin joku kansanedustaja, joka omasi 20v kenttäkokemusta poliisin työstä. Tietenkään juuri nyt en kyseistä kirjoitusta löydä millään.
 
Kiva tuollainen 3km/h toleranssi rajoituksessa, mun vanhassa autossaki oli talvirenkailla 10km/h heitto mittarin ja todellisen nopeuden välissä. Johtanee entistä enemmän köröttelyyn ja taas sujuvuus laskee. Eikös ne jossain vaiheessa aio puuhata vielä keskinopeusmittauksen noiden kameroiden väliin, siitä se vasta riemuksi muuttuu. Onneksi ei tarvi enää ajaa autolla.

mxm sanoi:
Tähän muuten vielä kysymys:
Tietääkö joku, mitä on ne sellaiset tutkien näköiset pömpelit lyhtypylväiden varressa. Motarilla niitä on aika paljon ja myös pienemmillä teillä jonkin verran näkee. Onko nämäkin jotain ylinopeuskameroita vai mikä niiden tarkoitus on? Yleensä on kaksi pömpeliä suunnattu erikseen kaistoille.
Liikennekameroita mahtavat olla, liikenteenlaskentaan ja kelitilanteeseen?
 
Maailman turhin syy perustella ylinopeudella ajamista on ajansäästö, esim vaikka mxm työmatkan keskinopeus olis vaan 100km/h niin matkaan menis tunti ja jos keskinopeuden sais 120km/h niin ajan säästöä olis 10min, wau:D Paitsi, jos ajetaan reilusti ylinopeutta niin sitten saadaan vähä aikasäästöäkin, mutta motarilla on 100km matkalla on ihan sama ajaako 120,130 vai 140..

Mutta onhan toi uudistus ihan perseestä, en ainakaan itse jaksa kyttäillä nopeusmittaria aina alamäessä, että nousiko se nopeus nyt 3km/h vai ei.. Taitaa olla nopeusmittarin neulakin suunnilleen 3 pykälää leveä.
 
Rahastusta, ei tuota millään muulla voi oikeasti perustella.

Vielä kun noilla kamerateillä nopeusrajoitukset vaihtelee 60-80 ja nyt uusimpana tuohon Tuusula/Hyvinkää pätkäle on roudattu jostain Ruottista 70km/h kyltitkin johonkin väliin, niin ei voi kuin olettaa joskus saavansa sakon.

Onko turvallinen ajaminen pelkkää pomppivien nopeusrajoitusten ja nopeusmittarin kyttäämistä? Mua ainakin vituttaa uudistus. Hirveetä holhoomista.
 
Poliisin ylijohto kertoi torstaisessa tiedotustilaisuudessa, että huomautuksen saa kuunvaihteen jälkeen 3–7 kilometrin ylinopeudesta ja rikesakon kahdeksan kilometrin tai sitä suuremmasta ylinopeudesta.

Poliisi käyttää nopeusvalvonnassa edelleen kolmen kilometrin teknistä varmuusvähennystä, jolla se pyrkii takaamaan tiellä liikkuvien oikeusturvan mittausvirheiden varalta.

Tämän vuoksi esimerkiksi 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella huomautuksen saa käytännössä vasta 86 kilometrin mittaustuloksesta ja rikesakon 91 kilometrin mittaustuloksesta.

Poliisi vähentää luvusta ensin kolmen kilometrin marginaalin ja antaa sitten huomautuksen kolmen kilometrin ylinopeudesta ja rikesakon kahdeksan kilometrin ylityksestä.

Hesari


Onko tuo nyt sitten niin paha juttu jos 11 km/h ylityksestä saa rikesakon?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom