Ylinopeudesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fisu
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
29.8.2003
Viestejä
249
Ikä
39
Äsken uutisissa tuli että se automaattinenkamera joka nappasee kuvan ku ajaa ylinopeutta niin sakko menee suoraan auton haltijalle. Ruotsalaisessa dokumentissä oli, että siinä kuvassa oleva henkilö pitää tunnistaa, jotta sakko voidaan lähettää. Päteekö sama myös Suomessa?

Samaisessa dokumentissa sanottiin että moottoripyöriä on vaikea tunnistaa kuvasta. Kun lopuksi kysyttiin että kuinka monta moottoripyöräilijää on saatu kiinni niin vastaus oli pyöreä 0.

Ja sehän on fakta että niitä linnunpönttöjä on varmaan satoja Suomessa mutta kameroita murto-osa. Varmaan aika hintavia ne kamerat.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tällä hetkellä lainsäädäntö on sellainen, että kuljettaja pitää olla tunnistettavissa. Nyt lakia ollaan muuttamassa siten, että sakkolappu lähtee suoraan auton haltijalle, ja on haltijan asia kiistää sakko mikäli ei ole kuljettajana.

Moottoripyöriä lienee vaikea tunnistaa, kun ei niissä ole rekisterikilpeä edessä...

Eikös ihan ministeriöstä asti (vai mistä?) kerrottu, ettei alle 10 km/h ylityksiin voida puuttua, eli annettiin "lupa" ajaa ko. verran ylinopeutta.
 
Mun puolesta saisi muuttaa aivan hyvin ton että sakko menisi suoraan auton haltijalle. Vaikkaki sanomalehteä on pariin kertaa tullu käytettyä.
 
fish sanoi:
Tällä hetkellä lainsäädäntö on sellainen, että kuljettaja pitää olla tunnistettavissa. Nyt lakia ollaan muuttamassa siten, että sakkolappu lähtee suoraan auton haltijalle...

Eiks se ole jo muutettu?
Hmmm.. muistankohan mä nyt väärin...
 
Panzerfaust sanoi:
Jos suomessa olisi nopeusrajoitus 250 km/h niin silti suurin osa ihmisistä ajaisi 260km/h ihan vaan periaatteen vuoksi.

:anssi: Harvalla on sellainen auto että kulkisi niin paljon :D :hyper:

Mutta asiaan... ainakin Kuopion alueella moottoripyörä porukat ajelee ihan piruilessaan niihin tolppiin usieta kertoja peräkkäin. Sitten se kameran nauha on täynnä vaan tunnistamattomia moottoripyöriä.
Leppävirralla on kuulemma kuva autosta jossa kilvet liattu niin että ei saa rekkarista selvää ja kuskina on pirun iso teddy karhu. Eräs poliisi on luvannut kakkukahvit sille nallelle tai sille kuskille joka ajelee nalle sylissä.
 
Ajaa tarpeeksi nopeaa automaattikameran ohi, niin kuvasta ei saa rekkaria selville :hyper:

Tuo on kyllä totta, että jo periaatteen vuoksi ajetaan ylinopeutta. Kun ajelee 60km/h rajoituksen tiellä niin melko varmasti porukka painaa 65-70km/h ohi.
 
ironchef sanoi:
Eiks se ole jo muutettu?
Hmmm.. muistankohan mä nyt väärin...

Ylinopeussakko rekisterin mukaan

Hallitus aikoo esittää rikesakko-
menettelyn yksinkertaistamista.

Esityksen mukaan automaattisessa
liikennevalvonnassa havaitusta yli-
nopeudesta annettu rikesakko voitaisiin
lähettää suoraan ajoneuvon haltijalle.

Jos sakon saaja kiistää syyllistyneensä
rikkomukseen tai pitää sakkoa muulla
tapaa perusteettomana, hänen tulisi
vastustaa rikesakkoa. Tällöin poliisi
ryhtyy selvittämään tapausta.

Hallitus aikoo luovuttaa esityksen
rikesakkojärjestelmän uudistamisesta
eduskunnalle lokakuun aikana. Laki
tulisi voimaan vuonna 2005.

Lähde http://www.yle.fi/
 
Hyvän kuskin nopeus vaihtelee enemmän kuin huonon. Aurinkoisella moottoritiellä voi mennä turvallisesti rajoituksen yli, huonoissa olosuhteissa vauhti taas voi olla vähintään yhtä paljon rajoituksen alle. Vaarallisimpia on ne papat jotka vetää 87km/h, satoi tai paistoi ja oli rajoitus mikä vaan.

Mun mielestä pitäisi rajoituksia (etenkin taajaman ulkopuolella, ja taajaman sisällä isoilla teillä) huomattavasti löyhentää, ja lyödä vanhojen nopeusrajoitusmerkkien tilalle suositusnopeuksia. Vastuu niille jotka ajavat *tilanteeseen nähden* liian lujaa ja aiheuttavat onnettomuuden.
 
Ja maan rajoille passiautomaatti ja kaikille coltti kouraan, niin jokainen pitää huolen omista asioistaan. Niinkö ?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kride sanoi:
Ajaa tarpeeksi nopeaa automaattikameran ohi, niin kuvasta ei saa rekkaria selville :hyper:

Eräs puolituttu entinen SM tason painonnostaja on suunnilleen samaa mieltä, moneen kertaan hän on todennut "Kun ajaa tarpeeksi lujaa niin hirvet ja muut ei ehdi tielle!" :hyper: Sama kaveri ajelee moottoripyörällänsä aina jotain 50km/h yli rajoitusten, moottoriteille tietysti vielä enemmän. :thumbs:
 
jüzz sanoi:
Eräs puolituttu entinen SM tason painonnostaja on suunnilleen samaa mieltä, moneen kertaan hän on todennut "Kun ajaa tarpeeksi lujaa niin hirvet ja muut ei ehdi tielle!" :hyper: Sama kaveri ajelee moottoripyörällänsä aina jotain 50km/h yli rajoitusten, moottoriteille tietysti vielä enemmän. :thumbs:

Eli suomeksi, hän on tyhmä.
 
Tape sanoi:
Ja maan rajoille passiautomaatti ja kaikille coltti kouraan, niin jokainen pitää huolen omista asioistaan. Niinkö ?
(oletan, että minulle vastasit)

Eipä ihan tuo ollut haussa. On vaan päivänselvää, että kun erinäisissä paikoissa esim. Helsingissä *kaikki* joukkoliikennettä ja poliisia myöten menee kaksikybää rajoituksen yli, silloin rajoitus on liian alhainen ja sitä pitää nostaa. Autoilijat ovat tällöin de facto määrittäneet uuden yhteisen pelisäännön = lain. Ainoa mitä näiden paikkojen rajoituksen mataluus aiheuttaa on että kunnioitus oikeasti tarpeellisia sääntöjä kohtaan vähenee. Eri asia paikoissa, joissa on toinenkin osapuoli eli kevyt liikenne, mutta kun väylä on pelkkää autoilua varten, voisi rajoituksen järjellä katsoen asettaa vähintäänkin siihen mitä keskimäärin autoilijat paikassa ajavat. Tällöinkin jäisi vielä puolet autoilijoista "rikollisiksi", vieläpä säännön mukaan jonka ainoa funktio on suojella näitä samoja autoilijoita. :lol2:

Tästä Panzerfaustin "jo periaatteen vuoksi rajoituksen yli" -kommentista sanoisin, että tuskin ihmiset minkään kieron periaatteen vuoksi näin tekevät, ovatpahan vaan oppineet että rajoitukset tehdään tyypillisesti alakanttiin ja "sakotusrajan" ajo, eli +10-15km/h, on todellisuudessa vielä turvallista. Arviointi pitäisi toki tehdä tapauskohtaisesti, ja on erittäin epäturvallista että ihmiset olettavat automaattisesti rajoituksen olevan liian pieni, vaikkei se ehkä kaikkialla olekaan. Tällä on yhtymäkohta siihen, että epätavallisen pitkät varoajat liikennevaloissa vähentävät liikenneturvallisuutta. Tutkitusti ihmiset alkavat ennen pitkää ennakoida sitä varoaikaa ja vetävät siis törkeämmin punaisia päin. Tällaiset ilmiöt täytyy ottaa liikennesuunnittelussa huomioon jos on oikeasti kiinnostunut onnettomuuksien vähentämisestä - ei riitä että tuomitsee ne punaista päin menijät kusipäiksi (joita he toki ovat).
 
Sleepperi sanoi:
Mun mielestä pitäisi rajoituksia (etenkin taajaman ulkopuolella, ja taajaman sisällä isoilla teillä) huomattavasti löyhentää, ja lyödä vanhojen nopeusrajoitusmerkkien tilalle suositusnopeuksia. Vastuu niille jotka ajavat *tilanteeseen nähden* liian lujaa ja aiheuttavat onnettomuuden.

Kovilla nopeuksilla sattuneissa onnettomuuksissa sitä vastuuta vaan ei välttämättä jää kukaan kantamaan, siis vakuutusyhtiön lisäksi. Ja vaikka onnettomuuden aiheuttanut osapuoli jäisikin henkiin, syytön osapuoli ei välttämättä jää.

Pointti taas se, että suositusnopeusrajoituksia ei kannata asettaa. Pidetään ehdottomat nopeusrajoitukset paikallaan, näin ollen puuttuminen ylityksiin on helpompaa. Siihen en välttämättä ota kantaa, että ovatko tämän hetkiset kattonopeusrajoitukset sopivia vai eivät...
 
Zone-sarja -42%
Kride sanoi:
Ajaa tarpeeksi nopeaa automaattikameran ohi, niin kuvasta ei saa rekkaria selville :hyper:

Juu, eräässä Englantilaisessa auto ohjelmassa tämä testattiin, en tosin muista mikä se nopeus oli, jolla kamera ei enää ota kuvaa / siitä ei saada selvää.

Oli kyllä yli 250.
 
fish sanoi:
Moottoripyöriä lienee vaikea tunnistaa, kun ei niissä ole rekisterikilpeä edessä...

Sellaista lakia ollaan valmistelemassa, joka määrää moottoripyöriin rekisterikilvet myös eteen. Ei tosin tiedä vielä, meneekö lakiehdotus läpi, saatikka milloinka se astuisi voimaan.
 
kaippa näitä kameroita tulee jotka ottavat molemmin puolin kuvat.. eestä ja takaa.

kamerahan tunnistaa nopeuden tiessä olevan induktiosilmukan mukaan. kukas näppärä meille kehittäisi sähkömagneetin jolla sitä saataisi huijattua? sitten vaan mummovaatteet päällä potkukelkalla tuohon estradille valokuvaan.. tai supermiesasu päällä =D

kaksikaistasella ton saa huijattua ajamalla vastaantulevaa kaistaa, koska silmukka on omalla kaistalla.

minä sain 115e sakot inttiaikana. en ole sen jälkeen isoja ylinopeuksia ajanut. kypsää maksaa päivärahoista =(
 
Ratu sanoi:
Sellaista lakia ollaan valmistelemassa, joka määrää moottoripyöriin rekisterikilvet myös eteen. Ei tosin tiedä vielä, meneekö lakiehdotus läpi, saatikka milloinka se astuisi voimaan.

Rekisterikilvet poistettiin joskus edestä kun ne olivat suorastaan partateriä jalankulkijoille.. saa nähdä meneekö aloite mihinkän suuntaan läpi, tuskin.
 
Nopeusrajotukset on aika huvittavia nykyään, taajamissa niitä lasketaan niin alas ettei kukaan enää ota niitä tosissaan. 20km/h? 30km/h?


Taajamissa rajoitukset on syytä olla tiukat, ja valvonta kova.

Mutta suomen maantierajoitukset on naurettavat, 80km/h suurin osa ja 100km/h harvoilla ja valituilla teillä.

Tilastojen mukaan vain viidessä prosentissa liikenneonnettomuuksista ylinopeus on ollut osatekijänä... Näin raportoitiin muistaakseni iltalehdessä tms.

Moottoritiellä rajoitus sopisi mielestäni olla reilusti suurempi, tai kolmas kaista niille jotka tahtoo ajaa nopeammin. Maanteillä pykälän verran isommat rajoitukset ja taajamassa yhä tarkempi valvonta.

Mikä ihme tyyli että mitä tahansa tapahtuu niin lasketaan taas rajotuksia, niinkun se auttaisi...
 
turre101 sanoi:
Tilastojen mukaan vain viidessä prosentissa liikenneonnettomuuksista ylinopeus on ollut osatekijänä... Näin raportoitiin muistaakseni iltalehdessä tms.

Entäpä jos juuri nuo alhaiset rajoitukset ovatkin syynä tähän alhaiseen prosenttiin?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom