Ylikunto??

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiitoksia paljon vinkeistä, mittaan heti huomenna sykkeet ja toimin sen mukaan. Tämän loppuviikon aion ottaa joka tapauksessa kevyemmin kuin olin suunnitellut, pitkä rauhallinen kävely tunnin korkeasykkeisen juoksun sijaan jne..

Itse olen tehnyt säännöllisesti leposykeen mittausta aamulla. Silloin tällöin myös tuota yllä mainittua makuu ja seisonta sykettä olen tarkkaillut. Makuusykkeeseen mulla tulee sellainen 10 lyönnin nousu, kun ollaan ylikunnossa. Stressin on mua vienyt treenin ohella ylikuntoon aika helposti. Kun mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tajuaa ylikuntoon menemisen, nii sen vähemmän aikaa tarvii siitä toipua.

Tälläkin hetkellä pulssi ihan missä satuu ja taukoo on pidettävä, kun korvien väli vie miestä. Aina olen ollut herkkä reagoimaan stressiin kropallani ja nyt on kyllä elämäni kovin stressijakso menossa. Saa nähdä miten kauan menee toipuessa, sais tämän oman elämän sykkyrän ensin auki, nii tiedä vaikka paranis joskus.

Aattelin tässä justiin kun olen punttailua vasta alottelemassa...
Niin olen muutaman kuukauden harrastellut aerobista liikuntaa 3-4 kertaa viikko. Nyt jos ottaa hetimiten tohon lisää 3 kertaa punttia viikko niin meneekö helposti ylikuntoon?
Varmaan kannattais karsia aerobista?

Stressi ja 3-vuorotyö (josta myös stressiä aiheutuu..) pistävät helposti ylikunnon puolle. Täten en orjallisesti noudata mitään tiettyä treeni-päivä-meinikiä, vaan etenen tuntuman mukaan.

Jos pulssi jyskyy, univaikeuksia, flunssan tuntua = lepoa, valkosipulia vitusti, c-vitamiinia vitusti jne.

Ajattelin jatkaa tätä vanhaa threadia.

Olen 16 vuotias jääkiekkoilija ja aloitin kauden jälkeiset oheisharjoittelut ihan normaalisti. En mielestäni tehnyt liian raskaita harjoituksia, mutta viikko sitten alkoi ankara unettomuus ja sitä on jatkunut. Viime yö oli pahin en nukkunut kuin korkeintaan 15 min pinnalista unta. Viikko sitten kun tätä unettomuutta alkoi esiintyä vähensin reeniä kun ethän palaudu jos et nuku? Voiko olla niin että tässä on käynyt vastakkainen reaktio ylikunnolle. Kun talven reenasin 3-4 kertaa viikossa raskaitakin jääharjoituksia, 1-2 peliä ja puntit ja lenkit päälle. Nyt "kevyemmässä" jaksossa kehoni olisi mennyt shokkiin kun en sitten enää reenaakkaan niin kovaa ja en saa unta.

Onko muilla kokemuksia "sesonkin" jälkeisestä ajasta. Ja kyllähän tämä päähän ottaa kun nyt pitäisi reenata jo täysillä!

Jeps jonkin asteisesta ylikunnosta täälläkin yritetään päästä eroon.. Dieettiä vedetään ja samalla yritetään kuntoa kohotella ja lihasta pitää, mutta motivaatio ilmeisesti ollut hieman liian kova. 5 kertaa viikossa tunnin aamuaerobinen, 4 kertaa viikossa punttisali, 4-5 kertaa viikossa 1-2 h hiihtoa ja lumitöitä (onneksi lumet sulivat ja on ollut pakko siirtyä kevyempään kävelyyn/juoksuun). Kuukausi sitten tulivat ensin erittäin hikiset yöt, sitten 2 viikkoa todella huonosti nukuttuja öitä. Päivällä väsytti pirusti ja kun illalla yritti nukkua, ei tullut uni silmään millään. Sitten pyörin levottomasti aamuviiteen jolloin heräsin ja nousin sängystä. Keskittymiskyky 10, yliopiston pääsykokeisiin pitäis lukea.. Treeni maittoi paremmin kuin hyvin, pää taisi käydä sen verran ylikierroksilla, sitä ois voinu olla lenkillä vaikka koko päivän.

Pääsiäisen aikaa pidin sitten viikon totaalilepoa (=kidutusta). Uni maittoi, 11-12 tuntia tuli melkein joka yö nukuttua! Nyt alkuviikosta pääsiäispyhien jälkeen yritin viisaana palata treenaamaan. Ja kuinkas kävikään, nyt on sitten taas pari erittäin hikistä yötä takana. Yöllä sivuun viskattu yöpaita on vielä aamullakin märkä.

Pidempi totaalilepo jotenkin hirvittää, pitää jotain kevyttä liikuntaa keksiä. Jos kerran tai pari viikossa kävisi salilla, 15-20 toiston sarjoja kevyillä painoilla. Sitten joku lyhyempi kävely/juoksulenkki myös kerran pari viikossa, syke max. 160. Ja reilusti ruokaa (liian vähistä kaloreista suhteessa liikuntaan varmaan se ylikunto tulikin). Katselee jos noilla pärjäisi..

Back
Ylös Bottom