Ylikunto??

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko minulla ylikunto vai sydänlihas tulehdus

mitään kipua en tunne kun hengitän

pulssi on normaalia korkeampi nousee helposti

nukkuminen on ollut vähän vaikeaa

ylikunto ei ole töissäkäynnille mikään este, ellei työsi ole erittäin raskasta fyysistä työtä, 4päivää tuskin riittää mikäli kyseessä on ylikunto, riippuu kuinka paha ylikunto on.

toi "syön hyvin" vähän epäilyttää, monesti ne ruokavaliot ei kestä tarkastelua tästä näkökulmasta. paljonko kaloreita tulee päivässä?

Ei tuosta saa oikein vielä selvää onko ylikuntoa vai ei. Saattaa olla. noilla oireilla se yleensä alkaa, mutta lepäilet tai treenaat kevyesti sekä syöt tukevasti , niin pitäs lähteä. Tai sitten käyt lääkärissä, jos on jotain sydänhäikkää.

Minulla ei ole muita oireita paitsi unettomuutta kun pulssi on normaalia korkeampi niin on vaikea nukkua mikä auttaisi että nukahtaisin paremmin ??

mitään niksejä

No Jos sul on ylikunto, nii siltä vältyt tulevaisuudessa sillee et Pidät kuukauden välein viikon tauon. Tai mulla toi systeemi on pelannu tähän mennes tosi hyvin.

Juu-uh...Minullakin on ollut vähän samantapaisia oireita viimeaikoina...En oo vissiin 2 viikkoon kunnolla saanu nukuttua, kun pulssi on normaalia korkeampi...Toivottavasti lähtee pikkuhiljaa tasottumaan..Taukoa pidelly muutaman päivän. Tosi raskasta mennä jokaikinen päivä töihin joillain parin tunnin yöunilla, kun ei koskaan saa kunnolla unta...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei tule uni. Kun yrittää nukahtaa niin hengitys on tosi raskasta. Vituttaa. Hermostun todella helposti. Korvia kuumottaa treenien jälkeen yöhön asti. Pientä kuumetta ollut jo useampi päivä. Jatkuva väsymys läpi päivän. Mielessä vaan treenaaminen. Ikuinen flunssa.
Ylikunnon merkit ilmassa?

Mulla oli syksyllä ylikuntoa joka oli jatkunut jo ilmeisen pitkään, pari
kolme kuukautta. Silloin se näkyi jatkuvana kuumeena ja esim. hikoilin pienestäkin ponnistuksesta. Lääkäri määräsi parin viikon levon, jonka jälkeen sain alkaa hiljakseen taas treenata. No, tästä on kulunut nyt kaksi kuukautta ja oireet ovat palanneet. Ilmeisesti en ollut täysin vielä kunnossa sen parin viikon levon jälkeen, kun nyt on jo uudestaan piru irti. Samoin kuin Stuartilla mullakin on alkanut ajatukset pyöriä vaan treenissä ja flunssasta on myös tullut ikuinen riesa.
Kuinka pitkään mun nyt oikeasti pitäisi pitää totaalitaukoa, jotta tästä toipuisin ja ei heti iskisi uudestaan?

totaalitaukoa ei välttämättä tarvii pitää ollenkaan, mutta tosi kevyttä treeniä, eli lämmittelypainoilla vähän pidempää sarjaa. mulla ainakin tällätavalla kevyet viikot toimii paremmin kuin totaali lepo.

vedä kevyesti niin kauan kunnes oireet on kokonaan hävinnyt ja ainakin 1-2viikkoa siitä vielä ettei tule heti takasin. muista kanssa syödä paljon.

edit: mitä kauemmin ylikunto on vaivannut sitä kauemmin siitä menee toipua.

Luokittelisin ylikunnon sen verran vakavaksi asiaksi, että suosittelen totaalilepoa, jos todella oireet viittaavat ylikuntoon!
Mieluummin muutaman viikon toaalilepo kuin sydänlihastulehduksen jälkeen kuukauden pedissä ja osa siitä vielä sairaalassa. Oma keho ja sen hyvinvointi on asia, jonka kanssa ei kannata leikkiä!

Muutama viikko totaalitaukoa ja sitte lähtee liikkeelle todella varovaiseti ja joka toinen pvä lepopäivä ja siitä pikkuhiljaa eteenpäin normaaliin rytmiin. Kannattaa tosiaa tarkistaa et kaikkii vitamiineja tulee tarpeeksi, jotta keho voi rauhassa parannella ylikuntoa. Yleensä ylikunnossa ruokahalu myös heikkenee ja itse kuvittelee et syö tarpeeksi.

Itse lähdin juuri ylikunnon vuoksi ambulanssilla sairaalaan, jonka vuoksi body kisat jäävät nyt väliin, koska on ollut pakko levätä kunnolla! Stressi lisää ylikunnon oireita eli kannattaa myös kattoo et elämä ois muutenkin kunnossa ja asiat raiteillaan. Omalla kohdallani oli niin suuri halu kisoihin etten tajunut levätä ajoissa ja siten tuli suurempi lepotauko, jonka vuoksi ne jäävät nyt väliin, kunpa olisin ymmärtänyt kuunnella kehoani ajoissa! Kun se haluaa lepoa, niin sitä se todella tarvitsee!

Kisoja tulee vielä tulevaisuudessa, samoin sanoisin muille, että kyllä meille vielä treenipäiviä suodaan!
Paranemisia!

Ylikunnon syntymistä voi myös yrittää välttää jo etukäteen järkevämmällä treenillä. Sitten ei tarvitse pitää niitä viikon taukoja joka välissä.

Enpä viitsi uutta trediä aloittaa, joten laitan samaan ketjuun. Eli olen n. kuukauden urheillut aika tiuhaan: 1 lepopäivä viikossa, viikossa 3 treeniä salilla, noin 3 juoksulenkkiä, vesijumppaa ja tanssia, noin 9 tuntia viikossa liikuntaa.

Nyt mietin olenko muuten vaan vähän väsynyt opiskelujen takia, vai olisiko syytä todella höllentää myös liikuntamäärien kanssa. Tuntuu, että on vähän "nuha", pitää niiskuttaa ja monesti aamulla niistää, hengitys on raskasta eikä uni tule millään ennen parin tunnin sängyssä pyöriskelyä. Vaikka väsyttää, niin tunnen käyväni jotenkin ylikierroksilla. Toisaalta treeni ja juoksu kulkee, joten siltä osin ei ehkä vastaa ylikunnon oireistoa..? Muuten tuntuu hyvältä liikkua, eli lähden mielelläni treenaamaan ym.. Alkaa vaan nyppimään tämä unettomuus.

Edit: unohdin laittaa asian, joka tänään innoitti minua kysymään koko hommaa . Eli siis suht kevyellä tanssitunnilla syke huiteli jotain +170 lähes koko ajan, hengästyin tosi voimakkaasti ja olin ihan punaisena. Tätä ihmettelin ja mietin, mikä kumma mättää.

Nuo Säteen mainitsemat oireilut kuulostaa meikän korviin, että ylikunnon puolelle ollaan menossa. Jos treeni jne. kulkee, niin ehkä treenipainot/intensiteetti on "kevyehkö", ja tämä saa tuntemaan, että "hyvin kulkee"..? Samalla kokonaisrasitus kaikkine opiskeluineen & lenkkeineen & tansseineen on viemässä hommaa yli..?

Pidä tauko. Pidä viikko niin, että vain opiskelet, syöt ja venyttelet. Sitten on motivaatiokin jo aika korkealla..Joskus pikku totaali-tauko tekee hyvää..

Säde: mittaamalla leposykkeen ja ortostaattisen sykkeen eron näet aika hyvin missä kuosissa se keho on. Eli aamulla herätessäsi loikoile rauhassa sängyssä 5-10min, tarkista syke. Sitten saman päivän aikana lepäile taas sängyllä/sohvalla 5-10min, nouse ripeästi ylös, odota paikallaan 1min ja mittaa taas syke. Jos noiden sykkeiden ero on enemmän kuin 20 lyöntiä, voipi olla hyvinkin että ylikunto on tuloillaan. Treeni voi siinä tulovaiheessa tuntua vielä tosi hyvältä, useinhan sanotaankin että ylikunnon rajamailla treeni kulkee ja kehitystä tapahtuu mukavasti. Tuon takia voikin olla hankala osata pysähtyä ajoissa.

Kirjoitin just artikkelin ylikunnosta Hard Fitness -webbilehteen. Se on englanninkielinen, mutta kielen ei pitäisi olla vaikeaa joten kannattaa ehkä lukaista se läpi. Oma kokemus tuosta ylikuntoon menemisestä opetti, että se ei sitten todellakaan häviä missään viikossa. Eli ei missään nimessä kannata väheksyä niitä oireita vaan ottaa tosissaan ne kehon viestit.

Dessalta muuten hyvä viesti tuolla välissä, täyttä asiaa! Vähän OT, mutta olisko nämä tämän vuoden kisat olleet sun ensimmäiset, Dessa?

Faidra sanoi:
Säde: mittaamalla leposykkeen ja ortostaattisen sykkeen eron näet aika hyvin missä kuosissa se keho on. Eli aamulla herätessäsi loikoile rauhassa sängyssä 5-10min, tarkista syke. Sitten saman päivän aikana lepäile taas sängyllä/sohvalla 5-10min, nouse ripeästi ylös, odota paikallaan 1min ja mittaa taas syke. Jos noiden sykkeiden ero on enemmän kuin 20 lyöntiä, voipi olla hyvinkin että ylikunto on tuloillaan.

Ortostaattinen koe voidaan tehdä välittömästi aamulla. Ensin leposyke heräämisen jälkeen ennen ylösnousua, sitten seisaalleen ja minuutin päästä sykkeen mittaus. Jos ero on yli 20 niin silloin ylikunnon puolella mennään. Ei siis tarvita kahta mittauskertaa (aamulla ja päivällä).
Ylikuntoon ei auta mikään muu kun totaalilepo ja riittävä ravinto. Viikon, parin tauko ei lievässä ylikunnossa romauta kuntoa mihinkään, pikemminkin päinvastoin (lisää vastaavasta mm. dual factor teorian puitteissa treeniosiolta).

Ah, ok, kiitos korjauksesta Grotesk. Tuolleen olin sen jostain lukenut. Mietinkin äsken voikohan sen tehdä heti aamulla. Tosin mun mielestä ylikunnon aikana todella kevyt aerobinen voi olla hyvästä.. siis sellasia käppäilylenkkejä joita ei juuri urheiluksi voi edes sanoa. Pelkkä sohvalla makaaminen ei nimittäin ainakaan sitä pään sisäistä taistelua kauheasti helpota, sitä masentuu vaan entisestään. Tämä voi toki olla aika yksilöllistä.

Back
Ylös Bottom