Ylikunto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
pääsi ylikunto yllättämään. niin ainakin luulen. kaikki oireet viittaavat siihen. tai viittasivat. kahteen viikkoon en ole tehnyt mitään, ja oireet ovat vähentyneet. ajattelin aloittaa reenaamisen joulupyhien jälkeen jolloin tulisi siis kolme ja puoli viikkoa täyslepoa. syönyt olen hyvin, nukkunut paljon enemmän, ja olo on korjaantumaan päin. levon ja ravinnon merkityksen luulen tietäväni teoriassa tarpeeksi hyvin; käytäntö tuossa syksyllä hieman epäonnistui. - pieni epäluulo jäytää: mistä tiedän että olen palautunut varmasti? mistä tiedän että voin taas jatkaa harjoittelua? ilman pelkoa siitä että ylikunto iskisi heti, ja että joutuisi ylikuntokierteeseen?

El Burro

Ylikunto iskee kun treeni on palautumiseen nähden liian kovaa. Toisinsanoen kannattaa tutkia, että mikä treenissä on pielessä ja voisiko palautumista tehostaa.

sammoo mieltä

(kiitän). no niin pääsi käymään. reenini oli siinä suhteen pielessä että reenasin aivan liian pitkiä pätkiä ilman lepopäiviä liian kevyellä ravinnolla.
mutta kuten aiemmin kysyin, mistä lopulta tiedän että olen palautunut kunnolla jatkaakseni reenaamista (tosin viisaammalla systeemillä) kolme ja puoli viikkoisen mitään-tekemättömyyden jälkeen. vai onko tämä nyt pelkkä psykologinen juttu, eli pelkään ylikuntoa kun se on kerran iskenyt?
oloni on nyt kahden ja puolen viikon jälkeen sellainen että tekisi mieli jatkaa mutta pidän nyt vielä viikon kuitenkin huilia, varmuuden vuoksi.

Jos leposykettä olet seurannut tai tehnyt ortostaattista mittausta niin siitä saatat nähdä että kroppa on jälleen kunnossa ja toisena tekijänä fiilis. Nuista olen ainakin itse päätellyt, että ylikunto on mennyt ohi.

ortostaattinen mittaus?

joo, leposykettä olen seuraillut ja se on kyllä rauhoittunut lähes normaaliksi: toisinaan siitä aiemmasta takomisesta ei ole mitään jäljellä; alussa se oli kyllä aika v:mäinen ja luulin että nyt jotain muuta ja pahasti vialla.
kysyn nyt tässä saman tien mikä se ortostaattinen mittaus on?

Ortostaattisen sykkeestä hieman tietoa:
ortostaattinen syke
Parempi tapa mitata hermoston ylikuntoa, kun kertoo hieman enemmän niin parasympaattisen kuin sympaattisen hermoston "ylikunnosta". Kannattaa myös aloittaa riittävän kevyesti ja lisätä vaihtelua treeneihin. Kestävyysurheilijoilla tehdyissä tutkimuksissa treenien riittävä intensiteetin vaihtelu suojeli ylikunnolta. Peruskunnon kohottamista kevyellä aerobisella kannattaa miettiä. Saa myös sitä vaihtelua treenien. Siinä jotain ajatuksia.

aasi kiittää muistutuksista (neuvot olivat tuttuja, mutta koska olivat unohtuneet olivat ne siis hyödyllisiä).

sen verran on pakko itseä (ja omaa tyhmyyttä) puolustella että ylikuntoon joutumisella ei ollut tekemistä aerobisen tai vaihtelun puutteen kanssa. oli nimittäin aerobista ja vaihtelua mutta se lepo pääsi unohtumaan; pitäisi keksiä joku tapa välttää se järjetön innostuminen: kun reeni alkaa maistua, muodostuu kuntoilusta sellainen narkoosi että reeni-riippuvuus vaimentaa järjen viimeisenkin äänen. joku hälytyskello pitäisi hankkia joka muistuttaisi että nyt on aika levätä - ennen kuin on myöhästä

tuttisoturi sanoi:
mistä tiätää että on ylikuntoa, eli onko kipeä tai jotain ?

yksilöllistä, mutta yleisimpia oireita varmasti leposykkeen nousu ja unettomuus. mulla ylikunto aiheuttaa vaan unettomuutta ja salilla "innottoman" olon. ja tietty kehitys ei ole kehuttavaa ylikunnon aikana ja jos ei hoida pois niin saattaa hermostokin mennä ylikuntoon ja sen parantaminen voi kestää jopa vuosia. käytä hakua niin löydät lisää.

Orastava ylikunto on hyvä fiilis. Väsyttää mutta ei tule unta ja seuraavan päivän treenit pyörii mielessä. Kannattaa kuitenkin ehkä jättää väliin ne seuraavan päivän treenit... Tämä nyt ei taas liity mihinkään =)

Tai ehkä liittyy. Voihan olla että superkompensaatio on suorastaan hurjaa kun treenaa itsensä ylikunnon partaalle ja sitten ottaa kevyen viikon. Täytyy vaan osata kuunnella kroppaa ettei mene liian pitkälle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lightweight sanoi:
Ortostaattisen sykkeestä hieman tietoa:
ortostaattinen syke

ja siellä lukee näin: "Ortostaattinen syke on seisomasyke - leposyke Eli esim. 69 - 41 = 28. Useissa eri lähteissä sanotaan, että "hyvä" ortostaattinen syke on n.15-20. Tämä ei ainakaan meikäläisen kohdalla pidä ihan paikkaansa vaan syke on useimmiten korkeampi. Tässäkin on siis yksilöllisiä eroja."

itse mittasin joulun aikaan terveyskeskuksesta "pöllityllä" sykemittarilla (joka mittasi myös verenpaineen) ortostaattisen syykkeen kahdeksana aamuna: 19, 30, 23, 30, 20, 21, 22, 25. kahdeksan päivän keskiarvo oli siis 23,5; muutama päivä sitten uskaltauduin kuukauden tauon jälkeen salille ja pulssi nousi ihan v*****i. taisin säikähtää. sitten se tasaantui ja jäin henkiin. hyvää se teki. vaikka kuukauden täyslepo hävitti ropasta viimeisenkin jäntevyyden, ei tauko tuntunut salilla niin pahasti mitä luulin, onneksi. (minun osaltani tämä keskustelu taitaa olla siis ohi; ellen tilttaa taas itseäni :eek:

tomimies sanoi:
Orastava ylikunto on hyvä fiilis. Väsyttää mutta ei tule unta ja seuraavan päivän treenit pyörii mielessä. Kannattaa kuitenkin ehkä jättää väliin ne seuraavan päivän treenit... Tämä nyt ei taas liity mihinkään =)

Tai ehkä liittyy. Voihan olla että superkompensaatio on suorastaan hurjaa kun treenaa itsensä ylikunnon partaalle ja sitten ottaa kevyen viikon. Täytyy vaan osata kuunnella kroppaa ettei mene liian pitkälle.

No niin väsyttää, vaan eipä tule uni simmuun (kts. postausaika). Ruokahalu meni täysin jo toissapäivänä. Leposykekin hieman koholla normaalista.

Nooh, tää viikko huilaillaan ja katotaan sitten taas. Alkuperäisen suunnitelman mukaan tämän viikon jälkeen olis kevennetty muutenkin, ja saapahan tuo hieman ärtynyt polvikin lepoa. Intoa treenata olis kyllä kovasti.

Niin, ja syynä on tod. näk. viime viikolla useana yönä hyvin vähiin jääneet yöunet treenisyklin raskaimmassa vaiheessa. On se riittävä lepo vaan niin tärkeää, on on...

Puhuttaessa ylikunnosta on käynyt ilmi mielialojen vaihtelut. Minulla on kaikki nuo fyysiset oireet lukuunottamatta kuumeilua, mutta asiani koskee nyt mielialojen vaihteluja. Minulla ainakin on raivontunteita joskus raivokohtauksia:evil:, itsemurha-ajatuksia:itku:, vainoharhaisuutta, ahdistuneisuutta :( joskus taas suorastaan ylivilkkautta:hyper: tai epämiehekästä helluudenkaipuuta:haart: ja käyn läpi kaikki nämä tunteet tai vaiheet useita kertoja päivässä. Mutta koko ajan on jäätävä väsymys :kuola: Todella epämiellyttävää kun ei voi kontrolloida omia tunteita. Eikös ylikunto vaikuta jotain kautta hypotalamukseen ja talamukseen jotka osallistuu tunteiden säätelyyn?

vaikuttaisi siltä että kerkesin vittuuntumaan liian aikaisin. suht äkkiä tuli kuitenkin huomattua ylikunnon merkit joten toiveet on korkealla että menis melko nopeasti ohi.

vituttaa silti se että 5 vitun viikkoa voimaharjottelua plus vähemmän aerobista ja se siitä.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=61134 <- tuolla on kaikki!

Kyllä nuo mielialanvaihtelut ovat usein yksi osa oireista ylikunnossa. Ärtyneisyys, ahdistuneisuus ja levottomuus kuuluvat monilla asiaan. Itselläni meni aika vahvasti ihan vain masennuksen puolelle, paitsi alkuvaiheessa, jolloin toisinaan kävin kovilla ylikierroksilla. (Tuo ei tosin pelkästään johtunut ylikunnosta, vähän ailahteleva olen muutenkin.)

No nyt on sitten tullut hommattua tuo paljon puhuttu ylikunto, siltä ainakin vaikuttaa..Vituttaa ku pitäs lepää mut oon sellases vauhis kokoaja et jotenki pitäs rautaa vääntää :puntti: tai hajoo pää..No toivotaan et menis ohi nopeemmin ku tuli ja pääsis taas nauttii reeneist, paranemisii myös muille jotka kituu asian kourissa:whip:

Terve. Kerronpa vähän pohjia. Mies, treenivuosia taustalla noin. 6-7 joista usean vuoden treenasin typerästi. Joten tulokset ovat viimeisten muutamien vuosien aikana hankittu. Kun aloitin treenailemaan niin painoa oli aika rajusti, noin 90kg ja pituutta noin 168cm. Väliin tuli intti ja painoi tippui hieman, jonka jälkeen treenattiin taas aika paljon ja aika typerästi. Paino nousi reiluun sataan siinä sitten jonka jälkeen se alkoi myöskin tippumaan. Paino on nyt ollut pitkään tuossa 71 - 75 välissä kun yritin viimeisiä kiristellä. Noin kuukausi sitten tuli pieni flunssa ja olin töissä ja kun flunssa hellitti aloin treenailemaan, joka taisi olla typerää. Pari viikkoa sitten paino oli 73.8 ja laskin kalorit noin 1500-1700 päivässä. Tällä hetkellä paino on 78 - 79 ja voimat aivan finaalissa. Yskä jatkuu vieläkin ja pientä väsymystä jatkuvalla syötöllä havaittavissa. Myöskin nivelet ovat vähän oireilleet. Nestettä on kertynyt aivan hulluna ja tuntuu että jos laittaisi piikillä vatsaan niin sieltä tulisi maitoa:D Kysymys siis kuuluu, mikä hitto minua vaivaa?

Itselläni ylikunto aiheuttaa pelkotiloja, ärtyneisyyttä, lievää lihaskipua/-väsymystä, ahdistusta (todella pahaa varsinkin kun en vielä tiennyt ennen lääkäriä mistä on kyse: tulenko hulluksi olo?) ja outoja mielihaluja (mm. ruokaan). Pari vuotta treeniä ilman taukoja, kesällä 3kk taukoa loukkaantumisen ja motivaation takia. Tauon jälkeen taas yhtä kovaa kuin aikaisemminkin (kesällä tietysti nesteyttänyt ja todella paljon terassilla - kerrankin pystyi, kun ei ollut seuraavan päivän treenistä huolta).

Täytyy sanoa että todella kauhea kokemus. Sen siitä saa kun ei kuuntele omaa kroppaansa, viitteitä oli mutta kun ei usko.

Mulla ylikunto vetää kropan aivan nuutuneeksi, jolloin ei vaan yksinkertaisesti jaksa tehdä yhtään mitään. On koko ajan semmonen olo että minä hetkenä tahansa pyörtyy ja väsyttää niin palijon, että oksat poies. 11-12h:n yöunilla pärjää joten kuten, mutta vähempi aiheuttaa sen, ettei jalat kanna. Samalla se tuo totaalisen poissaolevan olon ja minimaalisen ahdistuksen. Luulis ensimmäisestä kerrasta oppineen, mutta nyt tuli tehtyä vain puhdas arviointivirhe, jonka takia ollaan taas (jossain määrin) lähtökuopissa. :face: Verikokeissa ja EKG:ssa käyty, ens viikolla ilmottavat jos jotain tavallisesta poikkeavaa ilmaantuu. Leposyke oli kuulema 44, joten senkin puolesta katon ihteni kuuluvaksi siihen porukkaan, jolla ylikunto on parasympaattista.

Tämä vaatinee uuden sotasuunnitelman tekemistä. Loppuviikko lepoa ja maanantaina alkaa taas uusi elämä. Eiköhän tämä tästä. :)

Vai semmonen pääsi tulee sitten sulle. Ihmettelinkin niitä sun treenimääriä, että miten jaksoit tehä niin paljon viikossa. Onko pitkään ollu jo väsymystä päällänsä? Mites sen sun dieetin kanssa kävi, kuinka alas tiputit ne rasvat sitten loppupeleissä?

Otappa nyt rauhassa vaan ja nauti kesästä :)

Back
Ylös Bottom