Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Ei missään tapauksessa,pistä tuplasti vaan menemään niin saa elimistö rakennusainetta että selviät siitä tilasta.Tietty muu ravintopuoli kuntoon myös.Venyttelyä,kevyttä kävelyä..

Samaa mieltä olen mäkin. BCAA:ta nassuun jos sitä löytyy, lepoa, paljon safkaa ja psyykkisestikin pitäisi osata relata. Unohtamatta kevyttä liikuntaa joka on ylikunnossa huomattavasti parempi tapa palautua kuin se pelkkä sohvalla makaaminen.

Periaatteessa ainakin arginiini vähentää somatostatiinin syntyä ja siten nostaa kasvuhormonin eritystä. Kasvuhormoni varmaan auttais ylikunnossa, mut taitaa olla sen verran marginaalista se nousu että eipä liene ihmeesti apua siltä suunnalta.

kiva juttu tää ylikunto, oon ollu melkein puoli vuotta kipeä. Noin kerran viikossa on ollut sellainen 38-40 astetta kuumetta joka on mennyt ohi päivässä, olen myöskin nukkunut noin 16 tuntia vuorokaudessa ja voinut huonosti. Koulustakaan ei ole tullut mitään koska en tosiaan ole päässyt sängystä ylös aamuisin. Ainoa asia mitä olen jaksanut tehdä koko ajan on ollut salilla käyminen koska minulle on täysin huomaamattani kehittynyt todella kova treeniruutiini ja minulla on ollut aika paha "morkkis" jos yksikään treeni on jäänyt väliin.

Olen käynyt useilla eri lääkäreille mutta fyysinen vika löytyi vasta reilu kuukausi sitten. Kilpirauhasen vajaatoiminta, eli kilpirauhaseni ei tuota tarpeeksi tyroxiinia. Nyt olen syönyt noin kuukauden tyroksiinia ja voinut vähän paremmin. Vasta tänään lääkäri keksi mistä tuo vajaatoiminta johtuu: ylikunnosta. Olen kuulemma treenannut niin kovaa että kilpirauhaset ja hypofyysi eivät kestä.

En ollut missään vaiheessa edes epäillyt ylikuntoa koska lähes kaikki kenen kanssa ylikunnosta puhuin sanoivat että yksi yleisimmistä oireista on ettei pysty nukkumaan ja tätä ongelmaa minulla ei todellakaan ole ollut :D

Nyt en saisi treenata yhtään viikkoon ja senkin jälkeen ottaa aika rauhallisesti noin puoli vuotta. Jos jatkan treenaamista vielä niin todennäköisesti seuraavaa hormooni jota keho ei pysty tuottamaan tarpeeksi on testosteroni. Tämä on hieman vakavampaa kuin tuo tyroksiinin vajaus.

No täytyy varmaan keksiä jotain muuta tekemistä vapaa-ajalla kun tuo salilla käynti. Harmittaa kyllä aika paljon ja pelottaa että lihakset pienevät jo tuon viikon aikana puhumattakaan puolesta vuodesta :D

Suosittelen siis noiden taukojen pitämistä välillä vaikka kuinkaa luulee että jaksaa treenata.

Ei ne lihat mihinkään viikossa "katoo" :rolleyes:

Tarkensiko lääkäri tuota "ottaa rauhallisemmin" puolen vuoden ajan.. En usko että tarkoitti täysstoppia. Jos lepäät nyt esim 2-3vk, sitten teet esim 2krt viikossa perustreenin missä pääliikkeet käyt läpi ilman ihan hapoille viemistä (jonkinlainen penkkipunnerrus, pystypunnerrus, kyykky, tärkeimmät taljat ja hauis) en usko että pienenet mihinkään.

Itse pidän 2kk välein yhden viikon täyslepoa. Tekee hyvää välillä höllätä ja kyllä siinä itsellä on ollut selkeä ero että on päässyt palautuun paremmin ja yleensä rautaa saa lisätä sen jälkeen...

tänään heräsin aamulla pulssi oli normaali nytten olo on todella mahtava tuntuu että ylikunto on ohitse mutta kauan kannattaa viellä pitää taukoa ?

vai aloitanko varovaisesti?

No nyt kyllä tulee :itku:
Kävin sängyssä kokeilemassa unta, mutta tässä sitä ollaan. Sydän hakkaa, syke noin 80-90 tienoilla, normaali lepopulssi 60-70. Erona myöskin ns. voimakkaat lyönnit, eli kropassa tuntee jyskeen. Jatkuva "kuumotus" tuntemuksena.

Historiaa:
Vuoden alusta alottelin kolmen, neljän kuukauden löysäilyn jälkeen taas kovempaa reeniä. Alussa meni mönkään, dieettisafkat ja liian kova reeni -> ylirasitus. Ees sun taas siinä välillä sydän hakkaili, sitten lepuuteltiin ja syötiin, sitten taas jatkettiin noin viikon päästä. Tilanne tullut jo useampaan otteeseen tutuksi tämän vuoden aikana. Otin ohjeesta vaarin ja sain safkat kuntoon, kalorilaskurin mukaan mennään parhaan mukaan, monesti treenipäivinä kalorit jäävät miinuksille (-400-500~). Mutta ei senkään pitäisi näin paljoa vaikuttaa?

Olin aikaisemminkin jo hakeutumassa sydänparkaa tutkituttaan, kunnes nyt sain jo reilun kuukauden verran taas mennä rauhassa. Mutta nyt ongelma vastassa taas :(. Viikottainen tulee tehtyä: Nyrkkeilyreenit 1,5h ti, to, la. Salibändy 1,5h ti, uintia satunnaisesti pari kertaa viikkoon n. 1h. Yleensä syke palautuu tiistain kahtien harkkojen jälkeen kolmessa-neljässä tunnissa tuosta <90 -> 70. Onko edes tämä normaalia? Nyt lauantaina oli 5h nyrkkeilyleiri, eilen tiistaina nyrkkeily ja salibändy, jonka jälkeen syke jäi heilumaan taas yöksi korkealle.. . Nykyään reenatessa pelkään jo valmiiksi että laskeeko se syke takaisin vai jääkö pomppimaan. Stressaavaa. Osaisiko urheilu- tai sydänlääkäri tutkia / neuvoa? Onko moiseen tarvis? Eräs lähihoitaja ehdotteli että pumpussa vikaa.. pientä pelkoa ollut ilmassa siitä asti edes vastaanotolle hankkiutumiseen :( .

Unta tulee yössä suurin piirtein kahdeksan tunnin verran. Joskus tulee nukuttua liian vähän, yötyötä satunnaisesti. Yötyöjaksoissa nukun lyhyemmät "yö"unet ja parin tunnin päiväunet lisäksi.

Normaaleja lepo- tai kevyitä viikkoja en pidä. En koe reeniäni niin kovaksi ja kyllä ne samat naamat siellä salillä näkee joka kerta, joten miksen minäkin.

Jos tollaiseen määrään liikuntaa pystyt viikossa (plus ilmeisesti punttisalit päälle?) niin en yhtään, että tykyttelee. Ja se että tuollaiseen liikuntamäärään pystyt sanoo, että sydämessä ei mitä todennäköisemmin ole mitään vikaan.

Siis tiistainakin 3 tuntia kovaa aerobista, ei kevyitä viikoja, onko edes lepopäiviä? Ja kalorit treenipäivinäkin pakkasen puolella tuolla treenimäärällä?

1+1+1=?

TJJ sanoi:
Jos tollaiseen määrään liikuntaa pystyt viikossa (plus ilmeisesti punttisalit päälle?) niin en yhtään, että tykyttelee.
En ole tänä vuonna vielä punttaillut, juurikin tuosta syystä että haluan pystyä tekemään tämänhetkisen reenin ongelmitta. Lepopäiviä yleensä ke,pe,su tai ma. Eli lähes joka toinen päivä.

Tollasta tapahtuu mullekin, jos:
- yötyö, pitkät vuorot
- ajoittain aivan liikaa aerobista
- ajoittain aivan liian vähän kaloreita

Tollasta kun vetää 2 viikkoa, niin alkaa pumppu hakkaamaan aika ripeesti.

Lienee jokin kropan keino vihjata, että relaa tms. Oireet lakkaa heti, kun lepää ja treenaa/diettaa maltilla. Liian paljon liian nopeasti ja tuloksena on yleensä ongelmia jossain muodossa.

sydämeen????? mitä hittoa sä puhut? ei siitä jää mitään pysyviä vammoja :D eli jos tuntuu, että oot parantunu, niin odota vaikka ens viikon maanantaihin ja vedä eka viikko hakiessas painoja, ja sitten alotat kunnolla taas

Näyttäisi olevan ongelmia näillä, jotka treenaavat useampaa lajia ja sitten kokeilevat vielä päälle punttitreeniä. Jossain välissä pitäisi pystyä palautumaan ja se koskee nimenomaan painoharjoittelua, jossa lihakset palautuvat "hitaasti" verrattuna moniin kevyempiin lajeihin.

Back
Ylös Bottom