Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Tompppa sanoi:
Niin tarkotan sitä että tekeekö toi puntti treeni liikaa huonoa nopeudelle ja räjähtävälle voimalle?:)
Teen semmosilla painoilla että ei mee enempää kuin hyvänä päivänä se reilu kymmenen toistoo eli en säästele voimia yhtää niissä sarjoissa.:)

Vielä siitä että pitäiskö toi puntti ja KB tehdä eri päivinä?

Räjähtävän voiman harjoittelussa ei kyllä pitäisi tehdä kuin esim. 3-5 toistoa/sarja ja sarjoja olotilasta riippuen esim. 3-5. Eli vaikka 3x4x70%.

Toi että tekee räjähtävää voimaa hyytymiseen asti, ei kyllä kuulosta hyvältä. Em. voimaharjoittelu pitäisi lopettaa hyvissä ajoin ennen hyytymistä, eli jo siinä vaiheessa kun tuntee nostoista "terävyyden" kadonneen.

Siihen, pitäisikö KB ja voima olla eri päivinä, en osaa sanoa, kun en tiedä miten raskaita noi KB-treenit on. Periaatteena kuitenkin on, että noissa voimaharjoituksessa pitää olla hyvin palautuneena. Eli jos samana päivänä teet molemmat, niin ei ainakaan siten että voiman teet KB:n jälkeen. Nythän tossa tulee ennen jokaista voimatreenia yksi kokonainen lepopäivä, mikä on hyvä asia.

Ja nää ohjeet siis vain, jos puntilla haluat kehittää nimenomaan sitä räjähtävyyttä.

Tompppa sanoi:
Niin tarkotan sitä että tekeekö toi puntti treeni liikaa huonoa nopeudelle ja räjähtävälle voimalle?:)
Teen semmosilla painoilla että ei mee enempää kuin hyvänä päivänä se reilu kymmenen toistoo eli en säästele voimia yhtää niissä sarjoissa.:)

Vielä siitä että pitäiskö toi puntti ja KB tehdä eri päivinä?

Tollanen punttitreeni ei ainakaan nopeutta ja räjähtävyyttä kehitä. Tare tuossa jo aiheesta selittikin.

Itse kyllä tekisin puntin ja KB pääosin eri päivinä jotta niihin molempiin saisi panostettua mahdollisimman paljon.

Selvä homma eli kannattaa kokeilla kumpi tapa ois itelle parempi (et tekiskö puntin samana päivänä kun on KB treenit vai eri päivänä).

Kymysys Joni K.:lle: kannattaako korvata painitreeni puntilla jos ei jos jostain syystä ehi/pääse vääntämään? Millasta punttia olis hyvä tehä? Lajina sw/mma. Kuinka lähellä matsia kannattaa jättää puntti pois, vai kannattaako ollenkaan?

superjuha sanoi:
Kymysys Joni K.:lle: kannattaako korvata painitreeni puntilla jos ei jos jostain syystä ehi/pääse vääntämään? Millasta punttia olis hyvä tehä? Lajina sw/mma. Kuinka lähellä matsia kannattaa jättää puntti pois, vai kannattaako ollenkaan?

Voihan siellä puntilla tietenki käydä jos ei pääse vääntämään, vaikka eihän sillä lajitreeniä voi mitenkään korvata. Yhtälaillahan voi tehdä jonkin aerobisen treenin korvaavana (lenkki, uinti tms). Lajitreenihän on kuitenkin se pääasiallinen juttu ja nuita muita tehään siinä ohessa.

Tuo punttikysymys on sitten jo aika laaja. Optimaalista olisi jakaa kausittaiseksi se punttailu: kestävyys, perusvoima, maksimivoima, nopeus, nopeusvoima. Näissä linkeissä jotain aiheesta:

Kamppailulajipuolella aiheesta

Puntti ja kamppailulajit threadi voimapuolella

jto:n vinkkejä

Puntilla kannattaa suosia näitä isoja perusliikkeitä ja keskivartalon vahvistamista. Ite en esimerkiksi olkapäitä hinkuta erikseen yhtään, kun lajitreenin kanssa meinaa olkapäät alkaa tulehtua.

Punttailun jätän itse ainakin pois 1,5-2 viikkoo ennen kisoja.

Lähden nyt tämmöisellä matkaan.. May the force be with me
Ja joka lepopäivänä pidän kalorinmättöpäivän! :kuola:

Vko 1
Ma Punttista
Ti Lenkki/Vapaaottelu
Ke Punttista
To Lepo
Pe Punttista
La Vapaaottelu
Su Vapaaottelu

Vko 2
Ma Nyrkkeily/Lepo
Ti Punttis
Ke Lepo/Vapaaottelu
To Lepo
Pe Punttis
La Vapaaottelu
Su Vapaaottelu

:5:

Tälläisellä versiolla mennään tällä hetkellä itse;

Ma Aikido
Ti Puntti
Ke BJJ
To Puntti
Pe BJJ
La Puntti
Su Aikido

Lepoa sitten treenien välissä. :D Punttiohjelma on kahteen jaettu (yläkroppa/alakroppa), koko kroppa siis tulee treenattua kolme kertaa kahden viikon aikana.

Joni.K sanoi:
Voihan siellä puntilla tietenki käydä jos ei pääse vääntämään, vaikka eihän sillä lajitreeniä voi mitenkään korvata. Yhtälaillahan voi tehdä jonkin aerobisen treenin korvaavana (lenkki, uinti tms). Lajitreenihän on kuitenkin se pääasiallinen juttu ja nuita muita tehään siinä ohessa.

Tuo punttikysymys on sitten jo aika laaja. Optimaalista olisi jakaa kausittaiseksi se punttailu: kestävyys, perusvoima, maksimivoima, nopeus, nopeusvoima. Näissä linkeissä jotain aiheesta:

Kamppailulajipuolella aiheesta

Puntti ja kamppailulajit threadi voimapuolella

jto:n vinkkejä

Puntilla kannattaa suosia näitä isoja perusliikkeitä ja keskivartalon vahvistamista. Ite en esimerkiksi olkapäitä hinkuta erikseen yhtään, kun lajitreenin kanssa meinaa olkapäät alkaa tulehtua.

Punttailun jätän itse ainakin pois 1,5-2 viikkoo ennen kisoja.

Joo, nämä anto vahvistusta siihen, että oikeilla jäljillä ollaan! Kiitos! :kippis1:

Terve.
Tässä näin ihan mukavasti menny jne. Vaihtanu 3-osaisen ohjelmankin 4-osaiseen mutta yks ongelma(ko) tullu.

Eli ku treenaan ni kurkkua alkaa ärsyttää ja yskittää. Epäilin eka ylikuntoa mut oireeksi näemmä enemmänki jatkuva nuha, jota minulla ei pahemmin ole, mitä nyt yleensä pikkusen nenä vuotaa muutenkin talvella kun välillä ulkona tulee oltua koiran kanssa.

Ja sit kun esim teen sarjoja, sanotaanko viidentoista toiston, ni eka menee hyvin, tokalla tipahtaa yks toisto(mikä varmaan voi olla normaalia?) Mutta sitte kolmannella saattaa tipahtaa jopa viisi. Ihan sama mikä liike on kyseessä. Onko palautus ajat liian lyhyitä jos ne pitää 2-3min välissä vai pitäisikö olla enemmän? (Tekniikkaani olen tarkkaillu ja omasta mielestä siinä ei pitäisi olla vikaa.)

Kiitokset taas etukäteen niille jotka pystyvät auttamaan tässä asiassa.

No ei kuulosta ylikunnolta. Noi sarjojen toistomäärien tipahtamiset on ihan normaaleja -riippuen toki harjotustaustasta (oletan, että teet kaikki sarjat samoilla painoilla). 2-3 minuuttia on ihan hyvä tauko, haulla saat lisää tietoa tauosta sarjatauosta, yleisesti voimahakuisessa harjottelussa käytetään pidempiä taukoja, ja massahakuisessa lyhyempiä.

Tosta yskästä; onko salillas huono ilma ja/tai pölystä?

Jaa'a, enpä ole ajatellu tuota pölyä.
Voisihan se siitä johtua. Pieni sali ja kaikkea. Varsinkin välillä kun siellä käy lähikoulun pojat ja tytöt välillä hyppimässä liian kovan pakkasen takia niin voihan tuo pöly olla syynä. Siivotaankin varmaan vain kerran viikossa? :D
Mut kiitos avusta.

Enpä viitsi uutta trediä aloittaa, joten laitan samaan ketjuun. Eli olen n. kuukauden urheillut aika tiuhaan: 1 lepopäivä viikossa, viikossa 3 treeniä salilla, noin 3 juoksulenkkiä, vesijumppaa ja tanssia, noin 9 tuntia viikossa liikuntaa.

Nyt mietin olenko muuten vaan vähän väsynyt opiskelujen takia, vai olisiko syytä todella höllentää myös liikuntamäärien kanssa. Tuntuu, että on vähän "nuha", pitää niiskuttaa ja monesti aamulla niistää, hengitys on raskasta eikä uni tule millään ennen parin tunnin sängyssä pyöriskelyä. Vaikka väsyttää, niin tunnen käyväni jotenkin ylikierroksilla. Toisaalta treeni ja juoksu kulkee, joten siltä osin ei ehkä vastaa ylikunnon oireistoa..? Muuten tuntuu hyvältä liikkua, eli lähden mielelläni treenaamaan ym.. Alkaa vaan nyppimään tämä unettomuus.

Edit: unohdin laittaa asian, joka tänään innoitti minua kysymään koko hommaa . Eli siis suht kevyellä tanssitunnilla syke huiteli jotain +170 lähes koko ajan, hengästyin tosi voimakkaasti ja olin ihan punaisena. Tätä ihmettelin ja mietin, mikä kumma mättää.

Nuo Säteen mainitsemat oireilut kuulostaa meikän korviin, että ylikunnon puolelle ollaan menossa. Jos treeni jne. kulkee, niin ehkä treenipainot/intensiteetti on "kevyehkö", ja tämä saa tuntemaan, että "hyvin kulkee"..? Samalla kokonaisrasitus kaikkine opiskeluineen & lenkkeineen & tansseineen on viemässä hommaa yli..?

Pidä tauko. Pidä viikko niin, että vain opiskelet, syöt ja venyttelet. Sitten on motivaatiokin jo aika korkealla..Joskus pikku totaali-tauko tekee hyvää..

Säde: mittaamalla leposykkeen ja ortostaattisen sykkeen eron näet aika hyvin missä kuosissa se keho on. Eli aamulla herätessäsi loikoile rauhassa sängyssä 5-10min, tarkista syke. Sitten saman päivän aikana lepäile taas sängyllä/sohvalla 5-10min, nouse ripeästi ylös, odota paikallaan 1min ja mittaa taas syke. Jos noiden sykkeiden ero on enemmän kuin 20 lyöntiä, voipi olla hyvinkin että ylikunto on tuloillaan. Treeni voi siinä tulovaiheessa tuntua vielä tosi hyvältä, useinhan sanotaankin että ylikunnon rajamailla treeni kulkee ja kehitystä tapahtuu mukavasti. Tuon takia voikin olla hankala osata pysähtyä ajoissa.

Kirjoitin just artikkelin ylikunnosta Hard Fitness -webbilehteen. Se on englanninkielinen, mutta kielen ei pitäisi olla vaikeaa joten kannattaa ehkä lukaista se läpi. Oma kokemus tuosta ylikuntoon menemisestä opetti, että se ei sitten todellakaan häviä missään viikossa. Eli ei missään nimessä kannata väheksyä niitä oireita vaan ottaa tosissaan ne kehon viestit.

Dessalta muuten hyvä viesti tuolla välissä, täyttä asiaa! Vähän OT, mutta olisko nämä tämän vuoden kisat olleet sun ensimmäiset, Dessa?

Faidra sanoi:
Säde: mittaamalla leposykkeen ja ortostaattisen sykkeen eron näet aika hyvin missä kuosissa se keho on. Eli aamulla herätessäsi loikoile rauhassa sängyssä 5-10min, tarkista syke. Sitten saman päivän aikana lepäile taas sängyllä/sohvalla 5-10min, nouse ripeästi ylös, odota paikallaan 1min ja mittaa taas syke. Jos noiden sykkeiden ero on enemmän kuin 20 lyöntiä, voipi olla hyvinkin että ylikunto on tuloillaan.

Ortostaattinen koe voidaan tehdä välittömästi aamulla. Ensin leposyke heräämisen jälkeen ennen ylösnousua, sitten seisaalleen ja minuutin päästä sykkeen mittaus. Jos ero on yli 20 niin silloin ylikunnon puolella mennään. Ei siis tarvita kahta mittauskertaa (aamulla ja päivällä).
Ylikuntoon ei auta mikään muu kun totaalilepo ja riittävä ravinto. Viikon, parin tauko ei lievässä ylikunnossa romauta kuntoa mihinkään, pikemminkin päinvastoin (lisää vastaavasta mm. dual factor teorian puitteissa treeniosiolta).

Ah, ok, kiitos korjauksesta Grotesk. Tuolleen olin sen jostain lukenut. Mietinkin äsken voikohan sen tehdä heti aamulla. Tosin mun mielestä ylikunnon aikana todella kevyt aerobinen voi olla hyvästä.. siis sellasia käppäilylenkkejä joita ei juuri urheiluksi voi edes sanoa. Pelkkä sohvalla makaaminen ei nimittäin ainakaan sitä pään sisäistä taistelua kauheasti helpota, sitä masentuu vaan entisestään. Tämä voi toki olla aika yksilöllistä.

Kiitoksia paljon vinkeistä, mittaan heti huomenna sykkeet ja toimin sen mukaan. Tämän loppuviikon aion ottaa joka tapauksessa kevyemmin kuin olin suunnitellut, pitkä rauhallinen kävely tunnin korkeasykkeisen juoksun sijaan jne..

Itse olen tehnyt säännöllisesti leposykeen mittausta aamulla. Silloin tällöin myös tuota yllä mainittua makuu ja seisonta sykettä olen tarkkaillut. Makuusykkeeseen mulla tulee sellainen 10 lyönnin nousu, kun ollaan ylikunnossa. Stressin on mua vienyt treenin ohella ylikuntoon aika helposti. Kun mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tajuaa ylikuntoon menemisen, nii sen vähemmän aikaa tarvii siitä toipua.

Tälläkin hetkellä pulssi ihan missä satuu ja taukoo on pidettävä, kun korvien väli vie miestä. Aina olen ollut herkkä reagoimaan stressiin kropallani ja nyt on kyllä elämäni kovin stressijakso menossa. Saa nähdä miten kauan menee toipuessa, sais tämän oman elämän sykkyrän ensin auki, nii tiedä vaikka paranis joskus.

Aattelin tässä justiin kun olen punttailua vasta alottelemassa...
Niin olen muutaman kuukauden harrastellut aerobista liikuntaa 3-4 kertaa viikko. Nyt jos ottaa hetimiten tohon lisää 3 kertaa punttia viikko niin meneekö helposti ylikuntoon?
Varmaan kannattais karsia aerobista?

Stressi ja 3-vuorotyö (josta myös stressiä aiheutuu..) pistävät helposti ylikunnon puolle. Täten en orjallisesti noudata mitään tiettyä treeni-päivä-meinikiä, vaan etenen tuntuman mukaan.

Jos pulssi jyskyy, univaikeuksia, flunssan tuntua = lepoa, valkosipulia vitusti, c-vitamiinia vitusti jne.

Back
Ylös Bottom