Ohoh, perseestä kyllä. Pidin sua sillein yhtenä yli-ihmisenä, että on ihme jos ei nuo treenimäärät ja tehot ikinä keikauta kuppia nurin. Kun vaikutti, että vuodesta toiseen vaan painat kovaa. Itellä oli 2017 vuoden alkupuolella sama ja älytön sairastelukierre. Siinä oli vaan 3-4kk vitusti treeniä liian vähällä keventämisellä ja maksimivoimajakso sitten sinetöi sen homman. Tai oikeestaan muuta stressiä älyttömästi ja sitä vitutusta purin treenaamiseen. Se on vaan vittumaista, ettei sen jälkeen se hermoston palautumiskapasiteetti ole palautunut ennalleen vaan ylikuormituksen oireita saa paljon helpommin mitä ennen sitä. Itsekin olin ikäni urheillut ilman kroonista ylirasitustilaa, toki en millään hulluilla treenimäärillä tai tehoilla aiemmin tai kokenut mitenkään kovassa kunnossa ikinä olleeni. Mulla meni joku puoli vuotta, että suht normaalisti treenasin, mutta alkuun vain suorilla sarjoilla ja jätin aina varaa. Pitkän aikaa. Ja viikottainen treenimäärä oli vain 3-4 treeniä. En mä vieläkään ole tehnyt samalla kaavalla mitä silloin 2016-2017 enkä tee, kun huomasin että volyymia ainakin itsellä hermosto paremmin kestää kuin intensiivisiä sarjoja moninivelliikkeissä. Kehitystä tuli jopa paremmin sen jälkeen, kun liian matalaa volyymia olin tehnyt, sillon jos lihasta oli tarkoitus kasvattaa. Varmaan 1-2 vuoden kuluttua siitä 3-4kk helvetistä selvittyä treenasin ihan täyspainoisesti ja ihan kohtuu hyvillä treenimäärillä, ettei ollut käsijarru päällä koko ajan. Ilman että heti pahasti oireili.Mä vedin itteni ylikuntoon viime kesänä enkä ottanu tarpeellista lepoa ajoissa ja luulin että oli vaan pintä ylirasitusta mikä on yleensä lähtenyt muutaman päivän levolla. Syksyn mittaa otin sitte useamman lepoviikon, mutta oireet tuli aina takas pian sen jälkeen. Joulun jälkeen en ole kunnolla treenannut, käynyt ainoastaan välillä kokeilemalla kevyesti noin 50% painoilla ja toistoilla, mutta aina näiden kokeilujen jälkeen syke palautuu tosi hitaasti ja nukun huonosti seuraavan yön.
Kauankohan tässä menee palautua, jos ikinä? Kannattaako edes käydä tekemässä noita kokeiluja, vai viekö ne aina takas alkuun? Oireet kyllä kokeilun jälkeen jää vain seuraavan yön unettomuuteen ja sykkeet on jo seuraavana yönä hyvät, eikä ne pahasti koholla ole sen kevyen treenin jälkeenkään, mutta sen verran että kropan on vaikea rentoutua ja uni ei tule, tai sitten herään keskellä yötä enkä saa enää unta.
20 vuotta treeniä takana kohta ja ekaa kertaa saanu itteni tähän kuntoon.Joskus nuorempana tuli vedettyä paljo hullumpia treenejä pienillä kaloreilla ja huonoilla unilla, mutta nyt huomaa että kroppa ei anna enää samalla anteeks kuin parikymppisenä.
Viimeksi muokattu: