Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

kuulostaa kyllä munkin korvaan ylirasitukselta. tuommoset kivut ja jumit on kropan tapa kertoa et pitää levätä :) ota hissukseen ja keskity kehonhuoltoon,hiertontaan ja venyttelyyn. aika paljon tulee tosiaan liikuntaa, kannattaa järkevöittää treeniviikkoa niin et tulis ainaki yks lepopäivä ja treenien intensiteettiin myös vaihtelua.

Kiitoksia palautteesta ja vinkeistä, yritetään, viikko kohta lepiä pidetty, ja olo on jo hieman parempi :) Ja välillä jopa venyttelykin tuntuu olevan kropalle liikaa, kun siihen ei oo tottunu.. :D

Pidin lepopäiviä kyllä. Itseasiassa luulen, että, kuten joku tuossa ylempänä sanoi, ylikuntoni johtui liian vähäisestä syömisestä. Sellainen kritiikki noita Fitfarmin dieettejä kohtaan, että niissä ei oteta huomioon ihmisen peruskulutusta. Kerroin kyllä pt-Vertille, että työni on hyvin fyysistä, ja että riittääkö 1.800 kcal ylläpitämään työpäivänän aiheutuneen kulutuksen, kolme aerobista viikossa ja kolme rankkaa salitreeniä viikossa. Vertti vastasi että kyllä riittää. Paskan marjat! Mua niin raivostuttaa epäpätevät rainerit jotka ei tajua mistään mitään. Menin noilla kaloreilla kaksi kuukautta jonka jälkeen alkoi lämpöily ja tykytykset ja kaikki ylikunnon oireet. Kun aloin syödä enemmän, olo alkoi pikkuhiljaa parantua ja kun jätin aerobiset pois, niin tilanne onneksi normalisoitui. Mutta tykytykset jäivät käsipäivänä. Ja nyt siis sitä lepoa on ollutkin, kun on tuon duunin lisäksi ollut vain ne kolme treenipäivää.

Joo kantapääopistolla tämäkin homma rupesi toimimaan eli kroppaa pitää kuunnella. Jos jonain päivänä en jaksa salille, niin sitten en mene. Jos jonain päivänä tuntuu, ettei nälkä taitu millään syömisellä, niin syön lisää.

Kroppa on paras asiantuntija.

mä kauhistelen iteki noiden diettien sisältöjä,onneksi tajusit alkaa syömään. eihän tommoset kalorit riitä ku sohvaperunoille :) toivotaan et oireet alkaa katoamaan,tsemppiä! kantapään kautta sitä iteki aina oppii..

Tsiisus, mulla oli 2000 kaldea aiva kevään kisojen loppumetreille asti. Ja työnkuva fyysisesti todella kevyt. Ei helvata 1800...

Kaloreita nostellessa mulla lähtee kierroksille. Nyt kun nostettiin satasen verran niin aivot menee aivan kierroksille ja uni on herkempää. Onneksi nyt tietää keväästä oppineena että omassa päässä se rauhoittuminen loppupeleissä on.

Minihiiri odota vain, tolla menolla meno loppuu ennenpitkää ja loppuu sitten pitkäksi aikaa. Nimimerkillä samalla mentaliteetillä ennen viilettänyt --> johti monen kuukauden työkyvyttömyteen sekä at the moment 11kk kärvistelyä takana. En voi suositella tätä rumbaa,ole viisaampi,jarruta kun vielä voit.

Mä niin tiedäm vaikken tota haluu uskoakaan.. Oon kokenu ylikunnon ja se oli vittumaisinta ikinä :( tuntuu vaan nii laiskalta jos vaan on päivän, ku työttömänä olen ni salilla saanu vähäks aikaa jotain tekemistä sentään. Nyt alkanu kyllä aamusin meno maistuu puulta joten tauko lienee paikallaan.

Onpa mielenkiintoinen keskustelu. Itse painin ylikunnon kanssa myös nyt. Jätin jumpat ja hikilenkit pois viikon alusta. Torstaina kävin pidemmällä kävelyllä ja perjantaina samoin. Tänään taas tuli outo olo... Ja pientä lämpöäkin, outoja rintatuntemuksia, väsymys ja olen peloissani. Olen oikeastaan vuosia urheillut paljon...lenkkiä, jumppia mm. Bodystep ja - combat, salilla, kävelyä ja talvisin hiihtoa. Syön mielestäni terveellisesti...paheeni on jäätelö, mutta muuten monipuolisesti vaikkakin nyt alkanut tuntua että olenko syönyt liian vähän... Yritän ja on pakko jatkaa lepoa. Vaikea on totaalilepo, kun olen luonteeltani niin aktiivinen. Verenpaine mulla ei ole koholla, mutta leposyke on vähän kohonnut. Kuinka kauan te ylikunnossa olleet olette pitäneet taukoa? Missä vaiheessa kannattaa mennä lääkäriin? Jotenkin tuntuu ettei siitä ole mitään hyötyä
.eihän tähän ole muuta lääkettä kuin lepo. Viikon kun olin jo tauolla ja söin ihan samalla tavoin kuin ennen niin ei ole paino muuttunut mihinkään. Jos se jotain lohduttaa . Kroppa tarvii lepoa ja ravintoa. Mielenkiinnolla odotan kommentteja aiheesta lisää.

Onpa mielenkiintoinen keskustelu. Itse painin ylikunnon kanssa myös nyt. Jätin jumpat ja hikilenkit pois viikon alusta. Torstaina kävin pidemmällä kävelyllä ja perjantaina samoin. Tänään taas tuli outo olo... Ja pientä lämpöäkin, outoja rintatuntemuksia, väsymys ja olen peloissani. Olen oikeastaan vuosia urheillut paljon...lenkkiä, jumppia mm. Bodystep ja - combat, salilla, kävelyä ja talvisin hiihtoa. Syön mielestäni terveellisesti...paheeni on jäätelö, mutta muuten monipuolisesti vaikkakin nyt alkanut tuntua että olenko syönyt liian vähän... Yritän ja on pakko jatkaa lepoa. Vaikea on totaalilepo, kun olen luonteeltani niin aktiivinen. Verenpaine mulla ei ole koholla, mutta leposyke on vähän kohonnut. Kuinka kauan te ylikunnossa olleet olette pitäneet taukoa? Missä vaiheessa kannattaa mennä lääkäriin? Jotenkin tuntuu ettei siitä ole mitään hyötyä
.eihän tähän ole muuta lääkettä kuin lepo. Viikon kun olin jo tauolla ja söin ihan samalla tavoin kuin ennen niin ei ole paino muuttunut mihinkään. Jos se jotain lohduttaa . Kroppa tarvii lepoa ja ravintoa. Mielenkiinnolla odotan kommentteja aiheesta lisää.

Helpottaisikohan se oloa jollain tapaa että lääkäri antaisi kuitenkin tarkat määräykset kuinka kauan olla ilman liikuntaa? Kai siihen jollain tavalla osaisi silloin "asennoitua" että nyt ollaan oikeasti totaalilevossa sen sijaan että pakkiksella arvuuttelisi totaalilevon kestoa. Ainakin itselle voisi paremmin toimia se, että oikeesti se on lääkäri joka määrää totaalilevon keston. Mikäli siis ylikunnosta on kyse :)

Itselläni ylikunnon vaikutus on ollut aina täysin fysiologinen, reenimotivaatio pysyy korkealla mutta jo ensimmäisestä lämmittelysarjasta lähtien syke hakkaa tuhatta ja sataa ja tuntuu ettei ilmassa olisi tarpeeksi happea. Ei mitenkään epämukava olo mutta voisin kuvitella saman olon tulevan jos kävelee jollain korkealla vuorella jossa happea ei ole tarpeeksi. Juoksulenkille on turha lähteä kun syke hyppää heti korkealle vaikka vauhdin pitäisi alhaalla. Syödessäkin hengästyy. Leposyke pysyy yli 65 kun normaalisti alle 50. Nukkua ei pysty yli 5h öisin ja sitten koko ajan sellainen vähän väsynyt olo. Noin 9-10 päivää kun käy vain kävelylenkeillä ja venyttelee niin tuo menee ohi, ja tuon olen kokenut noin 4-5 kertaa aina kovan bodauskauden jälkeen jossa salikäyntejä tulee 5-6/vk ja välillä vedetään ihan loppuun. Nyt olen tuota onnistunut välttämään jo pitkälle toista vuotta keksittyäni että se päivä salilla kun tuntuu että kulkee aivan helvetin hyvin, niin silloin pitää ottaa se kevennys seuraavaksi kerraksi. Mieli sanoo että hei, ens kerrallahan voi lisätä vähän volyymiä kun kerran kulkee näin hyvin, mutta sen jos on tehnyt niin siitä on usein seurannut tämä mainittu tila. Nykyään aina siis tuon tavallista paremman salikäynnin jälkeen pidän aina seuraavan kerran kevyenä pumppailuna ja se on tuonut hyvää kehitystä ilman mitään ylikunto-oireita. Sanoisin että kerran kuussa suunnilleen saa pitää sen yhden kevyen reenisyklin niin pysyy homma hallussa.

Jonkunasteisessa ylirasituksessa taas ollaan, milloinkohan sitä oppii. :D Kevyet viikot olen sentään oppinut säntillisesti pitämään ja viikossa tulee yksi lepopäivä ainakin. Mut varmaan pitäisi vielä oppia enempikin kuuntelemaan kehoaan.

Jonkunasteisessa ylirasituksessa taas ollaan, milloinkohan sitä oppii. :D Kevyet viikot olen sentään oppinut säntillisesti pitämään ja viikossa tulee yksi lepopäivä ainakin. Mut varmaan pitäisi vielä oppia enempikin kuuntelemaan kehoaan.

sama täällä.. viikon lepo teki terää ja tuntuu ku olis hoikempi,tuntu et nestettä vaan kerty ja olo oli kamalan plösö vaik liikku. kaikkea sitä tekeeki itelleen vaik tietää faktat..

Heräsin siihen, että kroppa vaan turpoaa vaikka liikkuu entiseen malliin ja se yllytti melkein liikkumaan lisää. Ei näin. Jotakin on sentään oppinut, ettei sairastu koko ajan flunssiin, jotka johtuivat siitä, että kevennetyt treenit unohtuivat.

Viimeksi muokattu:
Dieetin aloittaminen tai treenimäärän lisääminen tilanteessa, jossa treenit eivät kulje kuulostaa aika hurjalta. Riski ajaa itsensä ojaan on miinuskaloreilla vielä todennäköisempi.

Kokemusta pahemmasta ylikunnosta ei ole, mutta lievään ylirasitukseen ajautuu tasaisen säännöllisesti. Nykyään yritän olla fiksumpi asian suhteen. Pahimmillaan olen hakannut päätä seinään jopa 2 kk ennen kuin ymmärsin keventää. Fiksua? No ei todellakaan.

Kevennyksen tarpeen huomaa helposti. Itsellä ensimmäinen merkki on yöllinen hikoilu, öisin on pahimmillaan kovempi hiki kuin salilla. Tätä alkaa tapahtua säännöllisesti. Toinen merkki on aamuyön heräily. Saatan mennä nukkumaan klo 22 ja herään klo 00-02 täysin virkeänä, jonka jälkeen nukahtaminen on pahimmillaan mahdotonta, koska ei yksinkertaisesti väsytä ollenkaan. Treenaaminen alle 5 tunnin yöunilla lievästi ylirasittuneena on sellaista pään seinään hakkaamista. Samat painot ja sarjat viikosta toiseen. Kehittävämpää on ottaa se kevennys kuin yrittää mennä väkisin eteenpäin.

Naturaalina enemmän ei tarkoita samaa kuin paremmin. 4-5 treeniä viikossa on itselle ehdoton maksimi eikä välipäivinä tehdä mitään vatsalihaksia tai kuormittavaa aerobista. Myös plussakaloreilla kannattaa toteuttaa kevennyksiä, jos haluaa pitää treenit nousujohteisena. Keväällä pudotin töiden vuoksi treenimäärän viidestä neljään ja kehityin paremmin.

Mieli halajaa jo pikkuhiljaa liikkumaan, mutta testasin nousemalla portaat neljänteen kerrokseen ja sydän hakkasi ihan kiitettävästi. Kannattaiskohan täyslepoa jatkaa vai käydä kävelyllä kevyesti?

Mieli halajaa jo pikkuhiljaa liikkumaan, mutta testasin nousemalla portaat neljänteen kerrokseen ja sydän hakkasi ihan kiitettävästi. Kannattaiskohan täyslepoa jatkaa vai käydä kävelyllä kevyesti?

Jotain parinkymmenen minuutin rauhallista käppäilyä voi testata (ja seurata tuntemuksia), mutta tuskin täyslepokaan on huono ajatus.

Hei!
Luin vähän näitä viestejä ja olen jo pitkään miettinyt olisiko itselläkin ehkä mahdollisesti tuosta kyse:
elikkä oireina on nukahtamis ongelmat tai vaihtoehtoisesti herää esim 04, 05 eikä enää nukahda, kerran herännyt 03 jäätävään nälkään vaikka ihan normaalisi ja kunnolla syönyt koko edellisen päivän :o
salilla hikoilua aivan jäätäväsi, painoissa ei tapahdu kehitystä ja nyt viimeiset pari viikkoa pitänyt muutenkin jättää treenejä välistä kun ollut niin heikko/huono olo. Olen tuota huonoa oloa pistänyt vähän nukuttujen öiden piikkiin , mutta voisikohan sekin johtua jostain muusta :confused:

Lisäksi ihmetyttänyt kun kädet puutnut tai mennyt tunnottomiksi punneruksia tehdessä ja pari kertaa jalat prässissä? : D
Olisi vaan niin kiva päästä taas sellaseen hyvään tekemisen meininkiin ettei aina tuntuisi kaikkien mehujen menevän jo lämmittelyssä :D

@viwve Kuulostaa ylirasitusoireilta, ota viikon totaalibreikki ja sen jälkeen aloita taas kevyemmällä viikolla ja palaa normaaliin rutiiniin mikäli tuntuu hyvältä. Yritä levätä ja nukkua älä missään tapauksessa tässä vaiheessa yritä paikata väsymystä piristeillä esim kofeiini tai kovenna treenejä. Metsään menee vaan pahemmin

Sinänsä toi hikoilu on normaalia, enemmän olisin huolissani, jos hiki ei virtaa, varsinkin kesäkuukausina. Muuten vaikuttaa vähän, että hermosto käy liian kovilla, mikä näkyy nukkumisessa. Jopa se viikon treenitauko saattaa olla riittävästi muuttamaan olotilan takaisin normaaliksi. Yksi asia vaikuttaa toiseen ja toinen kolmanteen, joten vaikea sanoa varmuudella, missä ongelma on. Viikon treenitauossa ei ainakaan menetä mitään. Olettaen siis, että olet aiemmin treenannut normaalisti.

Back
Ylös Bottom