Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

käy myös ottaa verikokeita yms testoo ja muita hormooneita!
Itte oon käsittänyt, ettei ylirasitusta pysty diagnosoimaan oikein mitenkään, patsi poissulkemalla muita sairauksia / syitä / puutoksia jne. Tuossa Maikhelin tapauksessa musta mitään diagnosointia ei sinänsä ees tarvita - ihan selvä tapaus. Miks tuollaisessa tilanteessa kannattaa ottaa hormoonikokeita? Ihan kiinnostuksesta kysyn, kun haluan oppia tästä asiasta enemmän. Mun logiikan mukaan ne hormoonit on ihan perseellään joka tapauksessa, sehän on selvä. Mut ongelma on, että siinä tilanteessa aletaan helposti hoitamaan sitä seurausta. Eli annetaa jotain korvaushoitoja jne kun taas ongelma pitäs poistaa eli tuo ihan päätön harjoittelu ja kokonaisvaltainen ylirasittuminen. Kyllä ne hormoonit sieltä sitten pikkuhiljaa palautuu kun ongelmanaiheuttaja on poistettu. Onks jotain mitä en osaa ottaa huomioon tässä analyysissäni? :)

Edit: Toki on eri tilanne jos tilanne on oikeasti jo niin dramaattinen ja paha, että niitä korvaushoitoja tarvitaan eikä pelkällä levolla, treenin järkevöittämisellä, rentoutuskeinoilla, monipuolisella ja riittävällä ravinnolla sekä lisäravinteilla tilannetta korjata. Mutta uskoisin, että ensin kannattaisi yrittää tasapainoittaa tilanne ilman droppeja.

Itte oon käsittänyt, ettei ylirasitusta pysty diagnosoimaan oikein mitenkään, patsi poissulkemalla muita sairauksia / syitä / puutoksia jne. Tuossa Maikhelin tapauksessa musta mitään diagnosointia ei sinänsä ees tarvita - ihan selvä tapaus. Miks tuollaisessa tilanteessa kannattaa ottaa hormoonikokeita? Ihan kiinnostuksesta kysyn, kun haluan oppia tästä asiasta enemmän. Mun logiikan mukaan ne hormoonit on ihan perseellään joka tapauksessa, sehän on selvä. Mut ongelma on, että siinä tilanteessa aletaan helposti hoitamaan sitä seurausta. Eli annetaa jotain korvaushoitoja jne kun taas ongelma pitäs poistaa eli tuo ihan päätön harjoittelu ja kokonaisvaltainen ylirasittuminen. Kyllä ne hormoonit sieltä sitten pikkuhiljaa palautuu kun ongelmanaiheuttaja on poistettu. Onks jotain mitä en osaa ottaa huomioon tässä analyysissäni? :)

Edit: Toki on eri tilanne jos tilanne on oikeasti jo niin dramaattinen ja paha, että niitä korvaushoitoja tarvitaan eikä pelkällä levolla, treenin järkevöittämisellä, rentoutuskeinoilla, monipuolisella ja riittävällä ravinnolla sekä lisäravinteilla tilannetta korjata. Mutta uskoisin, että ensin kannattaisi yrittää tasapainoittaa tilanne ilman droppeja.

En tiedä sitten, kyllähän noita kannattaa kilppareita sun muita arvoja seurailla. Eikä ne testot sieltä edes aina nouse, mulla s testo 13 ja vapaa 250 luokkaa ollu jo 2vuotta kohta , ja oon ollu treenammatta 8kk. Lh normaali tasoa eli aivolisäke toimii mutta testot silti jääny alas ?
jos asiata tiedät näinkin paljon nii anna ihmeessä jeesiä tännekinpäin :D

mitä mieltä porukka on orstostaattisesta sykkeestä ? kuinka paljon kertoo tilanteesta , esim mulla erotus 25-35, aamulla makaaltee noin 48-50 ja seisoma on 80 2min jälkeen.

mitä mieltä porukka on orstostaattisesta sykkeestä ? kuinka paljon kertoo tilanteesta , esim mulla erotus 25-35, aamulla makaaltee noin 48-50 ja seisoma on 80 2min jälkeen.

Mun mielestä sun pitäs lopettaa toi ylistressaaminen. Lopeta sykkeiden seuraaminen, syö kunnolla ja lepää. Käy kävelemässä.
Toi stressaaminen ja kaikki testojen ja sykkeiden seuraaminen ei ainakaan nopeuta palautumista. Tiedät, että ne ei oo kunnossa, eikä ne murehtimalla parane. Keskity normaaliin elämään ja ota iisisti :)

komppaan cdrn:nää, oman helvettini läpikäyneeenä voin sanoa että paraneminen alkoi heti kun lopetin olotilani tarkkailun ja asian vatvomisen.
kroppa ei palaudu jos sitä jää stressamaan.mutta se palautuminen vie aikaa, se ei tapahdu hetkessä.

mikä hitto siin on et vaik tietää et olis fiksuu levätä välillä ni ei vaan pysty vaik tietää mitä tästä kohta seuraa :confused: treenit luistaa ku pääsee vauhtiin vaik kroppa tuntuuki väsyneeltä ja tukkoselta. ei vaan jotenki osaa ottaa rennosti ja olla menemättä salille (sensijaan saatan mennä jopa kahesti päivässä:nolo:).

mikä hitto siin on et vaik tietää et olis fiksuu levätä välillä ni ei vaan pysty vaik tietää mitä tästä kohta seuraa :confused: treenit luistaa ku pääsee vauhtiin vaik kroppa tuntuuki väsyneeltä ja tukkoselta. ei vaan jotenki osaa ottaa rennosti ja olla menemättä salille (sensijaan saatan mennä jopa kahesti päivässä:nolo:).

tiedän tunteen ;) , korvien sisällähän se syy on.

voiko olla ylikuntoa?

tän hetken fiilikset:
-uni ei tuu vaikka kävin hakemassa melatoniinipilsuja(pitempiaikanen ongelma ei näin paha tosin)/herääminen yhtä helvettiä riippumatta 6-12h unista.
-päivisin väsyttää mutta en uskalla nukkua päiväunia kun nukkuu vielä huonommin yöt
-salilla hikoilu vähintään 2 kertaistunut vaikka treenitehot lähes puolittanut(aika jännä yhdistelmä toi painonpudotus huomioiden)
-alkuvuodesta tiputettu 10kg painoa senjälkeen pysynyt +-3kg sisällä vaikka välillä yrittänyt jatkaa tiputusta
-seksiä ei vaan tee mieli ja tuo neiti tietysti luulee hänen olevan se syyllinen siihen(välillä onnaa semi ok välillä ei lapa ees toimi)
-olotilat vaihtelee välillä tuskahiki-arktiset olosuhteet vaikka lämpöpatteri on samassa asetuksessa koko ajan
-lisäksi mieliala vaihtelee ja kokoajan ahdistaa vähän tms.
silti pakonomaisesti käynyt salilla nyt sen 4-5x kun muuten ahdistaa vaan enemmän
tämä sitten syö muusta pois kun ei energiaa riitä käydä edes koulussa kun koko päivän saa psyykata et sen tunnin jaksaa sykkiä
stats 22v 75kg 170cm %about 10-12(koko elämäni ollut vähän pullukka ulkonäköön muuten tyytyväinen atm.)
salitaustaa about 4 vuotta josta 2v suht tosissaan
vittukun tietäis mikä on kun "eihän nyt just mulla näin nuorena mikään voi olla" asenteella painettu väkisin eteenpäin

jos jollain samantyyppistä paskaa tai tunnistaa oireet nii kertokaa mitä pitäis tehä onko totaalilepo ainoa apu vai onko siitäkään hyötyä? voiko olla testotasot päin helvettiä?

Ooksä stressaantunu? Pidätkö usein kevyitä/lepoviikkoja? Toi sun treenimäärä ei näytä kovin isolta, riippuu tietty millasta treeniä teet ja miten syöt. Onko sul koskaan mitattu kilpirauhas-arvoja? Vajaatoiminta voi aiheuttaa samanlaisia oireita :) tokihan sun luettelemat asiat on itellä ollu samanlaisia kun oli ylikunnossa. Kokeile ottaa iisisti vaikka viikko pari, jos et pysty pysyä salilta pois ni tee kevyet treenit, venyttele, kävele yms jotain mut älä treenaa täysii. Testoasioihin en osaa ottaa kantaa ku olen nainen :D

Jos tiputtaa 10 kiloa lyhyessä ajassa ("alkuvuodesta" on lyhyt aika 10 kilolle) ja pitää treenit ihan samanlaisina kuin ennen dieettiä, voi hyvinkin se pistää olon tukkoon. Ainakin itselle kävi niin kun tiputin vaivaiset kolme kiloa parissa kuukaudessa. Olisi pitänyt älytä keventää treeeniä. No mulla on ikää yli tuplat, joten your mileage may vary.

akuutilta ylirasitukselta kuulostaa. niinkuin minihiiri jo totesi, niin kevennä äläkä ressaa siitä salilla käymisestä, ei sun lihat mihinkään katoa kuukauden keventelyssä :).
kaikilla tuntuu olevan kauhee ressi ku ei pääse salille ( mukaan lukien allekirjoittanut).;)
ja mitä testoihin tulee, niin kyllähän ne saattaa laskea ylirasituksessa tai jatkuvassa stressissä. mutta harvemmin noin nuorella itse syy ja aiheuttaja.

kiitos kaikille vastauksista!

ressiä en paljoon muista ota kun silloin kun ei salille pääse,
tarvii varmaan nyt ainakin 1-2 viikoksi jättää kun ei malta siellä "kevyesti" kuitenkaan ottaa...
voishan sitä vaan sinisiä pilsuja ja masislääkettä koittaa saada mut siinä varmaan taas hoidettais oiretta eikä tautia:s
niin se vaan kun aina luulee et on nuori ja terve ettei mulla voi mikään ollla...

miten noita kilppariarvoja pääsis mittaamaan? soitto terveyskeskukseen ja kertoo oireet vai?

hiphei pikkunen pakkoupdate!
3 päivää nyt ilman punttia pelkkiä kevyitä lenkkejä ja tänään aamulla jo ilosesti moikkas pikkuveikkakin herätessä,
huhhuh jos tää sit tästä lähtee paremmaksi hyvää perjantaita kaikille:)

kiitos kaikille vastauksista!

ressiä en paljoon muista ota kun silloin kun ei salille pääse,
tarvii varmaan nyt ainakin 1-2 viikoksi jättää kun ei malta siellä "kevyesti" kuitenkaan ottaa...
voishan sitä vaan sinisiä pilsuja ja masislääkettä koittaa saada mut siinä varmaan taas hoidettais oiretta eikä tautia:s
niin se vaan kun aina luulee et on nuori ja terve ettei mulla voi mikään ollla...

miten noita kilppariarvoja pääsis mittaamaan? soitto terveyskeskukseen ja kertoo oireet vai?

Joo soittele terkkulaan ja sano että haluisit tsekata kilppariarvot kunon epämääräsiä oireita :) en lähtis ite mitään masennuslääkkeitä syömään ihan hevillä, varsinkin jos olo tuntuu jo vähä paremmalta :) sitä vetää ittensä aika helposti piippuun ja toi salilla köymisestä stressaaminen on itelle myös ihan tuttua hommaa. Sitä on vaikee saada loppumaan ja helposti treenit muuttuu pakonomasiks ja inhottaviks. Älä viel hoppuile salille vaikka tekis mieli, koita ottaa iisisti viel ainaki viikko pari ja sit hissukseen palailet treenien pariin. Puntit ei katoa mihinkään, ei lihakset ja tyttöystäväki varmasti mielissään jos vietätte enempi aikaa yhessä :) ( henk. Koht kävi niin et mies meinas ottaa eron ihan sen takia ku koki et mulle salilla käyminen on tärkeempää ku hän, älä tee samoin :) ). Tsemppiä!

Terveppä terve!

Osaako kukaan sano mitä ja miksi ortostaattinen sykkeeni laskee eli väli siis pienenee kun teen pitkään jotain raskasta, esim nyt ilta työssä 8h (15.30-00.00 ) heittelen terminaalissa 10-30kg esineitä niin ortostaattinen sykeväli pienenee, aikaisemmin täyslevossa monia viikkkoja ero ollut 30-40 ja nyt pudonnut 23, vaikka fiilikset ovat paskemmat ja enemmän stressiä..... :D

salatunnus: Malta nyt sit kunnolla pitää kevyttä / lepoa, että saat itses oikeesti taas semmoseen kuntoon että pystyt kehittyä. Kataboliselta tuo sun tila tällä hetkellä kuulostaa. Hieno juttu että tilanne alkaa helpottua noin nopeasti eli et oo vielä missään kroonisessa ylirasitustilassa. Malttia, malttia! Kiität siitä itseäsi vielä. Vaikka sun treenimäärä ei kuulosta kovin pahalta, niin ihminen on kokonaisuus ja tuo dieetti on esim ollut stressitila elimistölle. Kokonaisrasitus pitää huomioda näissä asioissa. Nyt keskittyminen palautumiseen!

Salatunnus, malta nyt pitää 2-4 viikkoa lepoa. Voit tehdä rauhallisia kävelylenkkejä metsässä.
Sun täytyy nyt ruveta purkamaan tuota stressiä ennenkuin tulee ongelmia.
Rauhallisia kävelylenkkejä, max tunnin mittaisia. Syö paljon, hyviä hiilareita.
Syö magnesiumia ja inositolia.

Sä et tule palautumaan ellet syö, sitten kun palaudut, rupeat kyllä nukkumaan eikä alakuloisuus vaivaa. Inositoli auttaa siihen alakuloisuuteen. Sitä saa ainakin Life:ista.

Nyt tarvisi vielä vähän kokematon treenaaja apua ja neuvoja. Olen vasta 2 vuotta treenanut punttia ja nyt näyttää ja tuntuu että ylikunto on päällä ja pahasti.
Ensimmäisen kerran se laukesi elokuussa. Takana oli kesä uuden treeniohjelman kanssa ja kovaa punttitreeniä tuli tehtyä viikosta toiseen ilman kevyempiä viikkoja. Siihen päälle vielä aerobisia treenejä ja 5 kiireistä työvuoroa ravintolan vuoropäällikkönä. Oireet alkoi väsymyksenä ja uupumuksena, sitten tuli lihasjumit ja hidas palautuminen. Nopeasti oireet pahenivat ja tuli kamala huimaus ja epätodellinen olo. Ei jaksanut muuta kuin maata sängyssä, kaikki tuntui vastenmieliseltä. Treenit oli pakko lopettaa mutta motivaatio treenaamiseen oli edelleen kova. Välillä tuli käytyä salilla toteamassa että ei lähde. Jouduin jäämään sairaslomalle töistä kun huimaus oli niin kamalaa. Kävin verikokeissa ja sieltä ei löytynyt mitään, ei edes kilpirauhasista.
Työt loppui syyskuun alussa ja muutin ulkomaille opiskeluvaihtoon. Olo helpottui ja pääsin taas treenaamaan. Olin kuitenkin kerran kuussa flunssassa joka kesti useamman viikon. Hyviä ja kokonaisia treeniviikkoja tuli ehkä kerran kuussa jos sitäkään. Aamulenkkejä oon tehnyt viimeisen 2 kuukauden aikana 4-6 kertaa viikossa. Muutama viikko sitten tuli taas flunssa ja sen jälkeen olo ei ole enää normalisoitunut. Aamulenkit jäi.
Nyt olen samassa pisteessä kuin elokuussa. Kroppa on aivan jumissa, epätodellinen olo, masentaa. Syke hyppii miten sattuu, ortostaattinen syke oli tänä aamuna yli 30. Halu salille on kova mutta tuntuu että ei edes arkipäivän asioista selviä. Lihomisen pelko on suuri ja se että kova työ menee hiljalleen hukkaan. Unta riittäisi vaikka muille jakaa. Ajatukset on ihan sekavat. Entä jos mun kroppa on liian herkkä stressille ja muulle ja ei kestä kovaa treeniä?
Mitä mun kannattais tehdä? Levätä vaan vai kenties mennä vielä lääkäriin? 2 kuukauden päästä pitäs olla taas työkunnossa ja se pelottaa jo nyt, koska tällä hetkellä en todellakaan ole. Pystyssä ollessa tuntuu että taju lähtee minä hetkenä hyvänsä. Asun ulkomailla eikä apua ole niin lähellä tai helposti saatavissa. En tiedä keneltä voisin kysyä neuvoa.

Kuulostaa, että ikää on jo jonkin verran tullu. Se on yksi, mikä hidastaa palautumista. Syötkö tarpeeksi? Ja kolmas asia. Ei kannata rekalla mennä moottoritielle. Vähennä selvästi treeniä. Anna nälän kasvaa pikkuhiljaa. Pari kertaa viikossa salia ja vaikka kävelylenkkiä päälle. Mihin sulla on kiire? Anna sille aikaa.

Back
Ylös Bottom