Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
jarska sanoi:Demoritus:
Olet siinä täysin oikeassa, että peruskuntoharjoittelu on kevyttä. Se ei saa olla kuluttavaa ja sillä luodaan pohjat kovalle harjoittelulle. Kyllä maratoonarille kävely on liian kevyttä, mitäköhän mahtaa olla syke silloin?
Minkä tason juoksijoista puhuit?
Totta, 70-90% harjoittelusta pitää olla helppoa juoksua.Demoritus sanoi:Itse näen reippaassa kävelypohjaisessa Korkeintaan yksi treeni viikossa kuormittavana harjoituksena ja muut viikon treenit kevyesti omaan kuntoon nähden hyvä sääntö omasta mielestäni.
wbb sanoi:Kysymys lääketieteen kandille ja muille asiantuntijoille:
Olen vain tavallinen treenaaja, mutta miten se syke voisi juurikaan muuttua siitä, että nousee seisomaan, paitsi jos on toinen jalka jo muutenkin haudassa.... Itse koittaisin verrata leposykettä keskimääräiseen normaaliin leposykkeeseen....itselläni vaikuttaa sykkeeseen esim kahvin juonti ja stressi yms...
Samassa opuksessa mainitaan:J. Karvonen: Lääketieteen käyttö urheiluvalmennuksessa sanoi:Ortostaattisen kokeen suoritus: Ortostaattiseen kokeeseen kuuluu ensin lepovaihe ja sen jälkeen seisomavaihe. Lepo ja seisomavaiheen kestosta on olemassa erilaisia muunnelmia, mutta alkuperäinen ortostaattinen koe sisältää 15min lepojakson ja 8min seisontajakson häiriöttömässä ympäristössä. Lepojakso suoritetaan selinmakuulla ja seisomajaksoperusasennossa, kantapäät yhdessä, jännittämättä seisten. Sykkeenmittaus (sairaaloissa myös EKG ja verenpaine) suoritetaan kerran lepojakson lopussa ja seisomavaiheen aikana joka toinen minuutti. Tulkinnassa otetaan huomioon lepopulssi ja korkein seisomispulssi sekä lasketaan niiden erotus.
...
Jos erotus on yli 25/min, on se merkki sympaattisen hermoston lisääntyneestä vasteesta.
Itse ehkä seuraisin aamu(/lepo)sykettäni (vaikka sekään ei aina kerro kaikkea) ja tarkkailisin muita mahdollisia ylikunnon merkkejä.Vaikka ortostaattinen koe vaikuttaa yksinkertaiselta, sen suorittaminen ja tulkinta vaatii kokemusta ja oman välineistönsä
Aslak sanoi:Itse ehkä seuraisin aamu(/lepo)sykettäni (vaikka sekään ei aina kerro kaikkea) ja tarkkailisin muita mahdollisia ylikunnon merkkejä.
Miten luulet veren virtauksen pysyvän tasaisena pääkopan tasolla..?
). reinhardt sanoi:Mietiskelen tässä, mahtavatko mystiset oireeni olla ylikunnon merkkejä.

reinhardt sanoi:EDIT: Jos pidän tauon, voinko sitten saman tien syödä joka päivä sipsejä, suklaata ja irtokarkkeja? ;) Epäilen nimittäin olevani usein myöskin miinuskaloreilla.![]()
reinhardt sanoi:että väsyttää, tuntuu, ettei parane täysin flunssasta, kroppa on jumissa.
reinhardt sanoi:Epäilen nimittäin olevani usein myöskin miinuskaloreilla.![]()