Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

KAIKKI SANOO SULLE ETTÄ RAUHOTU!!! LOPETA SE REENAAMINEN!!! SUN PITÄÄ LEVÄTÄ! Rupeatko tajuamaan kohta? kahtee kuukautee et mene pyöräilee etkä salille. korkeintaa kävelyllä voit käydä kevyesti. Ensiksi vartin ja siitä pikkuhiljaa tuntia kohden. Mutta et mitää hapottavaa tai hengästymistä.

Anteeksi avautuminen, mutta tää on sellanen asia mitä et tajua. SÄ reenaat aivan liikaa.Sun keho ei kestä tollasta, ei ole ihme että hormonaalinen toiminta on huonona.. TAI jos se on luonostaa huonompi, niin se pahenee entisestään vaan kokoajan. Onko sulla jotain ressaavaa muuta kuin tämä tilanne? se varmasti ressaa, kokemusta on. Pystytkö syömää lihiksen makkaralla hyvällä omatunnolla? Koska sun on nyt syötävä enemmän. Oot ihan mikkihiiri. Jos et pysty ottaaa iisisti nyt hetkeä, niin sä tiedät itsekkin että sulla on ongelma mikä vaan pahenee.

Kun joskus olosi paranee. Rupet nostamaan maltilla reenimääriä.. et voi käydä pyöräilemässä 3 tuntia, 4 kertaa viikossa ja salilla kolme kertaa viikossa. Sun pitää jaksottaa noita.
Matalsykkeistä fillarointia..Maastossa se vaan harvemmin on sitä.. siellä happoa on, hengästyy ja jännnittää kun ei ole tasaista rullaamista.

(Viittaan viestilläni korvaushoitoketjuun ja tähän ketjuun.)

Huh, nyt tuli tyhjentävä vastaus. Ei todellakaan pahalla! Joo, ei tästä näytä perkele tulevan yhtään mitään, kun kunto oiekastaan laskee treenien koventuessa, tai ainakin mieliala ja yleinen jaksaminen.
Muussa elämässä on stressiä ja on ollut aiemmin todella paljonkin, mm. kaksi erittäin läheistä ihmistä ottivat hengen itseltään ja kolmas yrittänyt kyseistä temppua pariin otteeseen, sekä ihmissuhde-kriisejä lähipiirissä ollut ihan riittämiin. Pyöräily onkin ollut itselle ''terapiaa'' tästä, kun on päässyt edes hetkeksi omiin maailmoihin ja irti ympäröivästä maailmasta, ei tarvi miettiä mitään muutakuin, että ei vedä nurin. Ruoan kanssa menee rennommin kuin aikaisemmin, mutta silti kyllä varon liian tarkkaan mitä suuhun menee, tai lähinnä ''pelkään'' syödä tarpeeksi, varsinkin kun on todettu tuota hormonihäikkää, että kaikki menisi tuohon vyötärölle...

Olet aivan oikeassa, ajatus treenitauosta tuntuu kamalalta, oikeastaan vastenmieliseltä, joten joku probleema tässä nyt on. Pitää yrittää jatkossa päästä kävelyllä samaan mielentilaan, kuin maastopyöräilyssä, että ei tarvi murehtia mistään vähään aikaan, varmaan metsään suunnattava kävelemäänkin, oon varmaan ihme kummajainen, mutta metsässä rauhotun huomattavasti helpommin, kuin missään muualla.

Istu siellä metsässä, hengitä. Pysähdy, tyhjennä mieli. Opettele pysähtymään ja rauhoittumaan! Pakenemalla et parane, pakenet sitten salille, pyöräilemääm, syömisen tarkkailuun tms.

olet ilmeisen pakkomielteinen liikunnan kanssa. Ei mitään järkeä. Jos pää sanoo "pakene", kun alat treenata, niin perkele kuuntele sitä!

jos et nyt pysähdy ja lepää kunnolla, viikkoja, voi pian olla ettet liiku pian enää vuosiin. Voit saada vakavia kroonisia sairauksia.

Et menetä mitään lepäämällä, mutta jatkamalla tuota hulluutta voit menettää kaiken. Fyysisen ja henkisen terveyden. Onko se sen arvoista? No ei helvetissä ole. Toisilla liikakäyttö on viinasta, toisilla itsensä reuhtomisesta, ihan sama kuvio.

Täyslepo ja heti! Ei mitään seliseli-kävelen (oho meni tunti ja lujaa...) tai vähän vaan. Täyslepo. Opettele kestä,ään päätäsi ja ajatuksiasi, jotka mussuttavat sulle kaikkea paskaa ja pelottelevat sua ("mä lihon", "kunto romahtaa"). Ja so what. Saatat lihoa, mutta säilytät terveytesi.

ole mies ja tee itsellesi oikein, kuten ansaitset. Lepää.

Ihan hirveen tyypillinen tilanne on, että kovasta henkisestä stressistä kärsivä liikkuja alkaa hakemaan liikunnasta sen "pakopaikan" tilanteeseen ja sitten ollaan kusessa kun keholle fyysinen ja henkinen yhtäaikainen stressi on just se kaikista pahin tilanne. JPO1512 on oikein klassinen esimerkki tästä ja sitten kun vielä rajoitetaan ruokamääriä jo ihan lähtökohtaisesti niin elimistö on ihan äärirajoilla. Nyt järkikäteen ja kiität siitä vielä (meitä ;)) itseäsi.

Tilannepäivitystä: Kävin urheilulääkärissä ja sitä kautta laboratoriotesteissä, josta paljastuki et aamukortisoli 830 nmol/l. Kilpirauhasarvo vielä iha hitusen koholla. Kattoo ny mitä sieltä tarkemmissa tutkimuksissa loppujenlopuks paljastuukaa:face:

Ihan hirveen tyypillinen tilanne on, että kovasta henkisestä stressistä kärsivä liikkuja alkaa hakemaan liikunnasta sen "pakopaikan" tilanteeseen ja sitten ollaan kusessa kun keholle fyysinen ja henkinen yhtäaikainen stressi on just se kaikista pahin tilanne. JPO1512 on oikein klassinen esimerkki tästä ja sitten kun vielä rajoitetaan ruokamääriä jo ihan lähtökohtaisesti niin elimistö on ihan äärirajoilla. Nyt järkikäteen ja kiität siitä vielä (meitä ;)) itseäsi.

Amen, näin kävi itselleni.

Amen, näin kävi itselleni.
Et ollenkaan ole ainoa. Itselleni meinasi myös käydä näin, mutta onneksi tajusin mihin suuntaan oltiin menossa. Henkisen stressin aiheuttamista fyysisistä vaikutuksista ja mm. HPA-akselin temppuiluista on ihan riittävän hankala toipua ilman ylikuntoakin.

Onko muilla täällä ollut ylirasituksen/ylikunnon aikana kovaa suolanhimoa?
Itselläni on ollut kovasti, varsinkin, kun tuntuu, että "väsymyskohtauksien" aikana on suola aivan taivaallisen hyvää.
Auttaa myös olotilaan huomattavasti, kun juo esim. vettä johon on lisätty merisuolaa/ruususuolaa, niin että sen selkeästi huomaan vedessä olevan suoloja. Jotenkin rauhoittaa mieltä kummasti.
Tää ilmeisesti viittaisi lisämunuaisen uupumukseen, sillä myöskin kahvin tai muun kofeiinipitoisen nauttimisen jälkeen olotila menee huonoksi, kuten alkaa väsyttämään vain entistä enemmän ja tulee todella hermostunut olo.

Mä olen miettinyt tuota jodijuttua, kun olen vuosia syönyt ruususuolaa. Taidan ostaa tavallista suolaa lisäksi, ja käyttää sitä silloin tällöin. Tuli vaan mieleen väsymyksestä.

Mulla nuo väsymyskohtaukset, jos tuntuu että nukahtaa pystyyn heti ja joskus niin käykin, liittyivät ruokayliherkkyyksiin. Joskus harvoin niitä tule vieläkin, jos syö jotain nopeaa hiilaria sapuskassa.

Mä olen miettinyt tuota jodijuttua, kun olen vuosia syönyt ruususuolaa. Taidan ostaa tavallista suolaa lisäksi, ja käyttää sitä silloin tällöin. Tuli vaan mieleen väsymyksestä.

Mulla nuo väsymyskohtaukset, jos tuntuu että nukahtaa pystyyn heti ja joskus niin käykin, liittyivät ruokayliherkkyyksiin. Joskus harvoin niitä tule vieläkin, jos syö jotain nopeaa hiilaria sapuskassa.

Mä olen käyttänyt jodioitua mineraalisuolaa, merisuolaa ja jotain pinkkiä luonnonsuolaa nytten. Näistä tuo pinkki suola on parhaimman makuista omaan makuun tällä hetkellä. Mineraalisuolaa menee juurikin jodin takia.

Mulla ei ole mitään, ainakaan todettuja, ruoka-aine yliherkkyyksiä ja noita väsymyskohtauksia tulee ja menee pitkin päivää, eivätkä ole sidonnaisia mihinkään ruoka-aineeseen. Paitsi kofeiini aiheuttaa nykyään todella helposti ahdistusta ja väsymystä, sekä huonoa oloa. Mutta väsymystä on kyllä melkein jatkuvasti ja välillä pitää ihan tosissaan keskittyä pelkästään siihen, että pysyy hereillä.

Millaisia herkkyyksiä sulla oli ja mistä sait ne selville? Mulla on edelleen selittämättömiä väsymyskohtauksia, enkä oikein saa tolkkua että mistä johtuu. Oon ajatellut että ehkä stressin jälkiseuraamuksia.

olen tässä nyt kokeillut kaikenlaista ja todennut että kyykky,mave ja todennäköisesti painonnostoliikkeet on sellaisia liikkeitä jotain en kertakaikkiaan ilmeisesti voi tehdä yli 75 % tehoilla tai menee unet.

myös penkin maksimitesti toi lievää unettomuutta mutta ei ollut mitään verrattuna siihen kun kyykkäsin 5x4 77 %,
siitä seurasi viikon unettomuus. voi vittu että vitutti taas.

ortostaattisen sykkeen erotus oli tänä aamuna 14 eli ei sen puoleen pitäs olla lähelläkään ylikuntoa, myös unet on normalisoitunut vaikka olen treenaannut penkkiä ja selkää ihan tosissani. voi olla puolen vuoden päästä aika hassun näköiset jalat jos niitä ei voi kunnolla treenata...

toi syke on outo juttu että rankan työpäivän jälkeen se on monasti aamulla lähemmäs 30 ( siis erotus, yleensä 20 tai alle.. )...
en tiedä tekeekö toi ylikunto / burnout oikeasti aivoille joitain pysyvää muutosta että pienikin jonkun rajan ylittävä muutos kokonaisrasituksessa pistää kropan taas aivan hälyytystilaan..
tiedä häntä. ajattelin unohtaa pikkuhiljaa koko jutun.

Millaisia herkkyyksiä sulla oli ja mistä sait ne selville? Mulla on edelleen selittämättömiä väsymyskohtauksia, enkä oikein saa tolkkua että mistä johtuu. Oon ajatellut että ehkä stressin jälkiseuraamuksia.

No eihän virallinen lääketiede oikeastaan tunnusta tai ainakaan tunnista ruokayliherkkyyksiä, jotka eivät siis ole allergioita, ja joihin ei virallisesti ole mitään testejä. Kävin kaiken maailman tutkimuksissa (onneksi oli silloin vielä työpaikkaterveydenhuolto), perusjutuista kilpparikokeisiin ja sisätautilääkärille (eikä mitään löydy). Joka lopulta ehdotti psykiatrista konsultaatiota... Tää on se tavallinen tarina. Että päässä viiraa, kun ei saa nukuttua tai heräilee, hikoilee sairaasti yöllä, on sairaan ärtynyt, vatsa kuin potkupallo, väsyttää, päänahka kutiaa ja hilseilee, korvien takana mähnää, ajoittain kauheaa valkovuotoa, naama punainen ja turvoksissa... ym. ym.

No suma alkoi purkautua siitä, kun yksi tuttu ehdotti hiivasyndroomaa. Nykyään asia kai nähdään vähän eri tavoin, mutta joka tapauksessa huomasin, että eliminaatiodietti auttaa eli jätin pois maitotuotteet, gluteeniviljat ja sokerin. Aloin lukea gluteeniyliherkkyydestä ja ruokayliherkkyysoireista, ja johan kolahti. Perkele, sitähän se. Burnout ja stressi, huono ruokavalio, sairaan pitkät ja stressaavat työpäivät, liian vähä nukkuminen ja liiallinen alkoholinkäyttö oli saanut vain kropan hajoamaan.

Ne nukahtamiskohtaukset selvisivät sillä, että mietin, mitä oikein tapahtuu ennen niitä. Tilanne oli esim. sellainen, että tulin töistä kotiin, söin välipalaksi ruisleipää ja lähdin ajamaan mökille (150 km). Joskus vajaan puolen - tunnin päästä tuli niin hirveä väsymyskohtaus, että kirjaimellisesti olin nukahtaa rattiin, oli mahdotonta pitää silmiä auki. Se oli niin vaarallista, että usein jouduin ajamaan motarin taukopaikalle nukkumaan vartiksi, koska yksinkertaisesti en pysynyt hereillä. Sama saattoi tulla lounaspizzan (vehnä) jälkeen, oli pakko mennä duunissa vessaan torkkumaan hetkeksi.

Nyt olen vajaa kymmenen vuotta tutkinut asiaa, ja olen oma koekaniinini. Kun tiedän oireet, näen aika pian, mille olen yliherkkä ja mille en. Aikamoista salapoliisityötähän ja osin arvailua se on, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja harvoin syömme vain yhtä ruoka-ainetta... Nykyisin voin luojan kiitos syödä ruista, mutta vain 100% hiivatonta juureen tehtyä, ilman lisä- ja säilöntäaineita. Luomuna vastaava aiheuttaa oireita, en tiedä miksi. Keliakitesti näyttää negatiivista, onneksi, vaikkei se olekaan täysin luotettava.

Oireet tulevat tunnin pari viiveellä tai myöhemmin. Ne kestävät päivän pari. Ne ovat kai aika yleisiä, ja kaikki liittyy kaikkeen: stressi, burnout, oireet, ylikunto, luultavasti kilppariongelmat ym. Lääkäreiltä on turha odottaa apua, vaan vertaistuki ja "vaihtoehtolääketiede" antaa tietoa.

Jos kiinnostaa, voin listata asioita, joille olen yliherkistynyt. Ihminen on kokonaisuus, ja olen satavarma, että kaikki nämä liittyvät toisiinsa ja ihmisen immuunipuolustusjärjestelmään ja sen hajoamiseen mm. kroonisen stressin (psyykkinen ja/tai fyysinen), lisäaineiden, yksipuolisen tai huonon ravinnon ym. seurauksena. Kaikkien ylikunnosta ja oudoista oireista kärsivien kannattaa tarkkailla myös ihan tavallisten ruokien mahdollisia yliherkkyysoireita. Esim. täällä joku on kertonut krapulan oireista ilman viinaa, se on selvä merkki ruokayliherkkyydestä. Samoin esim. järjetön hikoilu (mulla vain pohkeissa!) öisin ym., joka tulee elävästä ravinnosta, esim. iduista tai kun söin "raw" riisiproteiinijauhetta, vaikka riisiä muuten syön.

Ihan perseestä tämä on, on se sitten vuotavaa suolta tai mitä lie, ja ilmeisesti altistaa muillekin vakaville autoimmuunisairauksille, sydänsairauksille ym. Ei mulla ennen näitä koskaan mitään ylikuntoakaan ollut. Eli ei kannata pelleillä näiden juttujen kanssa, vaan levätä ja välttää asioita, joista seuraa oireita ja ongelmia. Uniapnean kaltaiset väsymyskohtaukset ovat luultavasti reaktio johonkin (ruoka-aineeseen), jonka syy on pakko itse vain yrittää selvittää. Kokeilisin Tiuskis ensin jättää pois gluteeniviljat kolmeksi viikoksi, jos niitä syöt? Samoin kaiken hiivaa sisältävän.

No eihän virallinen lääketiede oikeastaan tunnusta tai ainakaan tunnista ruokayliherkkyyksiä, jotka eivät siis ole allergioita, ja joihin ei virallisesti ole mitään testejä. Kävin kaiken maailman tutkimuksissa (onneksi oli silloin vielä työpaikkaterveydenhuolto), perusjutuista kilpparikokeisiin ja sisätautilääkärille (eikä mitään löydy). Joka lopulta ehdotti psykiatrista konsultaatiota... Tää on se tavallinen tarina. Että päässä viiraa, kun ei saa nukuttua tai heräilee, hikoilee sairaasti yöllä, on sairaan ärtynyt, vatsa kuin potkupallo, väsyttää, päänahka kutiaa ja hilseilee, korvien takana mähnää, ajoittain kauheaa valkovuotoa, naama punainen ja turvoksissa... ym. ym.

Niin tuttua.. Valkovuotoa lukuunottamatta.

Onko muilla täällä ollut ylirasituksen/ylikunnon aikana kovaa suolanhimoa?
Itselläni on ollut kovasti, varsinkin, kun tuntuu, että "väsymyskohtauksien" aikana on suola aivan taivaallisen hyvää.
Auttaa myös olotilaan huomattavasti, kun juo esim. vettä johon on lisätty merisuolaa/ruususuolaa, niin että sen selkeästi huomaan vedessä olevan suoloja. Jotenkin rauhoittaa mieltä kummasti.
Tää ilmeisesti viittaisi lisämunuaisen uupumukseen, sillä myöskin kahvin tai muun kofeiinipitoisen nauttimisen jälkeen olotila menee huonoksi, kuten alkaa väsyttämään vain entistä enemmän ja tulee todella hermostunut olo.

Mulla on ollut samaa, eli suolanhimoa sekä kofeiinista huono ja väsynyt olo. Onko sulta mitattu kortisoleja pitkin päivää ja oletko katsonut mm. mitä segmentin viivatesti ja pupillitesti näyttää (nämähän voit siis todeta ihan itse)?

Mulla on ollut samaa, eli suolanhimoa sekä kofeiinista huono ja väsynyt olo. Onko sulta mitattu kortisoleja pitkin päivää ja oletko katsonut mm. mitä segmentin viivatesti ja pupillitesti näyttää (nämähän voit siis todeta ihan itse)?

Aamulla on mitattu vain kortisolit ja ne olivat viitteiden yläpäässä, tosin aamulla mua harvemmin heti herättyä väsyttää, väsymys iskee yleensä 3-4h heräämisen jälkeen. Ja sitten hieman ennen nukkumaan menoa taas piristyn, mikä on ihan hanurista.

Mites nää segmentin testit tehdään? En ole siis tehnyt koskaan näitä.

Moi, olen tässä treenaillut Jim Wendlerin ohjelmalla 4kk nousujohteisesti. Nyt kävi sitten niin, että tällä jaksolla (viides jakso) tulokset on vain ja ainoastaan ollut laskussa. mm leuanvetoa tein 2x per vko, silloin riipasin 1x40kg (3vkolla). Nyt revin tuskasesti 1x27kg...
Joka neljäs vko on ollut kevyt... Masennusta en ehkä epäile, koska lähden iloisesti töihin ja pidän töistäni, pulssi on normaali ja samaten verenpaine. Voisiko olla joku krooninen väsymys mm leveässä selkälihaksessa? Pidin tossa yhden täysin kevyen vkon jolloin en tehnyt mitään treeniä, tuntui että silläkään ollut mitään vaikutusta...

Apuja ja ihmettelyjä kaivattaisiin

Mites nää segmentin testit tehdään? En ole siis tehnyt koskaan näitä.

Pupillitesti: osoita valolla sivulta tai seiso jonkun kirkasvaloisen peilin edessä ja katso "häilyykö" pupillin koko via pysyykö samana. jos häilyy, voi olla lisämunuaisoireita

segmentin viivatesti: vedä kynnellä tai jollain vastaavalla vatsanahkaan viiva alaspäin. jos valkoinen viiva jää pitkäksi aikaa valkoiseksi tai alkaa levitä, voi olla lisämunuaisoireita.

lisäksi oli esim. huimaako noustessa seisomaan ja verenpaine heittelee.

Näiden paikkaansapitävyydestä en tiedä mitään, internetistä luettua kaikki.

Pupillitesti: osoita valolla sivulta tai seiso jonkun kirkasvaloisen peilin edessä ja katso "häilyykö" pupillin koko via pysyykö samana. jos häilyy, voi olla lisämunuaisoireita

segmentin viivatesti: vedä kynnellä tai jollain vastaavalla vatsanahkaan viiva alaspäin. jos valkoinen viiva jää pitkäksi aikaa valkoiseksi tai alkaa levitä, voi olla lisämunuaisoireita.

lisäksi oli esim. huimaako noustessa seisomaan ja verenpaine heittelee.

Näiden paikkaansapitävyydestä en tiedä mitään, internetistä luettua kaikki.

Viivatestissä punaista tulee noin 30s jälkeen ja huimaa todellakin seisomaan noustessa, mutta mulla on ollut matalat verenpaineet niin kauan kuin muistan.
Pupilli testiä en oo vielä kokeillut.
Ortostaattinen syke on ollut 25-35 luokkaa (35 30s kuluttua ja 25 60s kuluttua seisomaan noususta). Näin siis noin kuukausi puolitoista takaperin, nyt ottanut rennommin ja olo alkaa hieman helpottaa, joten pitänee siis lepäillä pidempään, kun näyttäisi ihmeenkaupalla auttavan... Juuri niinkuin kaikki mulle ovat sanoneet aikaisemmin, kumma kun pitää olla niin itsepäinen, että pohjalla melkein pitää käydä ennenkuin mitään uskoo.

Viivatestissä punaista tulee noin 30s jälkeen ja huimaa todellakin seisomaan noustessa, mutta mulla on ollut matalat verenpaineet niin kauan kuin muistan.
Pupilli testiä en oo vielä kokeillut.
Ortostaattinen syke on ollut 25-35 luokkaa (35 30s kuluttua ja 25 60s kuluttua seisomaan noususta). Näin siis noin kuukausi puolitoista takaperin, nyt ottanut rennommin ja olo alkaa hieman helpottaa, joten pitänee siis lepäillä pidempään, kun näyttäisi ihmeenkaupalla auttavan... Juuri niinkuin kaikki mulle ovat sanoneet aikaisemmin, kumma kun pitää olla niin itsepäinen, että pohjalla melkein pitää käydä ennenkuin mitään uskoo.

Nyt vaan rennosti! etkä lähe hötkyilee liian aikasin. :)

Back
Ylös Bottom