Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos et sattumoisin treenaa 30-40 tuntia / vko säännöllisesti kuukaudesta toiseen niin kyse on todennäköisesti hetkellisestä ylirasitustilasta. 99% harrastelijoista kärsii alikunnosta, eikä ylikunnosta. Listaahan ne sun treenimääräs.
Tieteellistä näyttöä löytyy mutta tämän asian voi varmentaa myös logiikalla, tässä erittäin helppolukuinen artikkeli: Q&A ? Overtraining Doesn?t Exist
Kirjoittaja on siis painonnostovalmentaja ja painonnosto onkin niitä harvoja punttilajeja, missä nauretaan ylikuntopeikolle.
Järkesi ei ilmeisesti kuitenkaan käskenyt lukemaan vähemmän valikoivasti.
Siis ei tuossa ole mikään yhden valmentajan näkemys asiasta, vaan tuo on ihan yleistä tietoutta. Tuossa on vain artikkelin muodossa tuotu isolle yleisölle erilaista perspektiiviä. Ja mihin sinä tarvitset tiedettä kun tuossakin artikkelissa oli ties kuinka monta normaalin elämän esimerkkiä siitä, kuinka paljon rasitusta ihmisen keho voi toleroida ja mihin voidaan adaptoitua. En minä tästä enempää jaksa alkaa vääntämään, jos joku haluaa elää siinä harhaisessa todellisuudessa, että 4 x 2h -punttitreeni tjsp. vie ylikuntoon, niin ei se minulta ole pois.
Olen treenaillut aika kovaa hermostorääkkiä maksimeilla pidemmän aikaa. Olen ottanut myös kevyen viikon silloin tällöin. Nyt viimeisen 3 treenin jälkeen on toistunut samanlaiset oireet: Tulee sellaista lihaskipua ja vihlontaa ihan kuin kuumeessa seuraavana yönä niin, että nukkumisestakaan ei oikein tule mitään. Kivut jatkuvat myös seuraavana päivänä ja häviävät sitten seuraavan hyvin nukutun yön jälkeen. Ei ole tällaista ennen tullut vastaan, vaikka treenivuosia on jo paljon takana. Olisiko tässä merkkejä ylikunnosta vai onko tämä normaalia. Aloitan tässä joka tapauksessa kevyen viikon ja katsotaan auttaako se asiaan.
Mitä ylikunnolla tarkastiottaen tarkoitetaan? Ei varmaan sitä, että on jotenkin ylihyvässä kunnossa. Tarkoitetaanko ylikunnolla jotain sen tapaista, että on treenannut paljon ja lepo on jäänyt väliin ja kroppa on ikäänkuin väsähtänyt ja tulokset ovat laskusuuntaisia?