Ajattelimpas minäkin kirjoittaa oman tarinani. Olen 23-vuotias mies ja olen kärsinyt viimeisen 2-3 kuukautta mitä oudoimmista oireista. Eskaloituminen tapahtui toukokuussa, kun tein seitsemän päiväistä viikkoa vuoroin työharjoittelussa terveyskeskuksessa, viikonloput töissä ja 4 kertaa viikossa kuntosalilla. Olin treenannut kuntosalilla voimahakuisesti aloittaen ensin muutaman kuukauden pk kaudella, sen jälkeen kestävyyskaudella ja nyt toukokuussa maksimivoimakaudella, treenihistoriaa minulla on n.5 vuotta kuntosalilta. Treenini kestivät yleensä n. 1,5 - 2 tuntia, jolloin myös todella treenasin. Pyrin jatkuvasti lisäilemään painoja, vetämään päälihasryhmiä (rinta, jalat, selkä) n. 8 sarjaa, jonka jälkeen siirryin ns. tukeviin lihaksiin ja tein niitä myös n. 8 sarjaa 4 päivää viikossa. Vatsoja ja selkälihaksia tein joka treenin yhteydessä 100 - 150, osatoistoista lisäpainojen kanssa. Tunnistaudun itsekkin täysin endorfiininarkkariksi ja adrenaliinifiilistreenariksi. Halusin vain sen "high"- tilan, joka tulee vain ja ainoastaan itseään viimeiseen asti rasittamalla. Minun oli hyvin vaikea istua alas sarjojen väleissä odottamaan seuraavaa sarjaa, vaan ampaisin miltein salamana tekemään jotakin muuta liikettä, vain jatkaakseni treenaamista. Oli minulla viikkoja kun en harjoitellutkaan lainkaan, kun se oli pakollista. Olen muutaman vuoden keväät ja syksyt sairastellut voimakkaasti flunssaa ja kuumeilua, joiden takia olen joutunut jättämään kuntosaleilut väliin. Keskimäärin sairastin noin. 5-6 flunssa/kuumeilu/kurkkukipua vuodessa, ja minulla on edelleenkin lähete korva,nenä ja kurkku-klinikalla nielurisojenpoistoon, enää vaan en ole varma johtuiko sairasteluni niistä vaan kuntoiluistani. Kuntoni olikin mielestäni kova vielä toukokuun alussa, ja sain kuin sainkin maksimivoimakaudella isoimmat raudat liikkeelle, joita olen koskaan nostellut, samalla kestävyyskuntoni oli noussut huimasti, joka ilmeni coopper-juoksussa huhtikuussa. Uskon kestävyyskuntoni nousseen puhtaasti kovasykkeisistä kuntosalikäynneistä. Keltanokkaisuuttani en ymmärtänyt että maksimivoimakaudella hermosto on erittäin kovilla, eikä väsymystä välttämättä tunne, joten hakkasin menemään aivan kuten aina ennenkin, ehkä jopa vähän kovempaa. Tätä jaksoin noin 1,5vko, jonka jälkeen en tahtonut millään löytää motivaatiota mennä salille. Huomasin kuin automaattisesti käveleväni takaisin kohti kotia, kun odotin linja-autoa, jonka oli määrä viedä minut kuntosalille. Oli _hyvin_ vaikeaa vetää treenikamat päälle ja yrittää pakottaa oma ruhonsa rappukäytävään ja kävelemään kohti salia. Roikuin tuulikaapin ovenkahvassa 3minuuttia samalla käyden päässäni kamppailua, "mikset menisi salille? mikä sinua riivaa? Olet aina ennenkin mennyt, kyllä se menee ohi", kun päätin raudanlujalla tahdollani jälleen jättää kuuntelematta kehoani ja lähdin marssimaan kuntosalille, aloin voida voimakkaammin ja voimakkaammin pahoin. Pyörin vielä kuntosalin aulassakin useamman minuutin, sillä jokin vain sanoi sisälläni että nyt lähdet mies heti kotiin. Sain kuin sainkin itseni vielä pakotettua kuntopyörälle ja vähän polkemaan. Ehdin polkea n. 8minuuttia ja tuonkin ajan kamppailin kehoani vastaan kuin hullu, sydän iski tuhatta ja sataa ja rinnassa tuntui oudolta, silloin vasta heräsin että nyt ei kyllä ole kaikki tosiaan kondiksessa. Poljin hyvin kevyesti kuntopyörää, ja sykkeeni hakkasi vielä muutaman minuutin jälkeenkin 160, joka ei ole minulle ominaista. Keräsin kamani ja lähdin kotiin. Pää tuntui kotona nukkumana mentäessä oudolta, ja on kyllä tuntunut oudolta tähänkin päivään asti. Ikäänkuin koko päälaki ja niska olisi jumissa. Unta en tahtonut saada ensimmäisenä, enkä toisena yönä sillä koko pää ja mieli oli jotenkin turta.
Nyt muutaman kuukauden jälkeenkin vielä koen mahdottomaksi lähteä kuntoilemaan, koen että sydämmeni ja aivoni laittavat voimakkaasti vastaan. Töissä teen kaikenlaista kodin hyötyliikuntaa, kantelen kevyitä tavaroita, imuroin, pesenlattioita, nostelen eripainoisia esineitä hyvin pienin oirein, mutta kun tavoitteena olisi urheilu ilman muuta syytä kuin urheilu itse, alkaa rintaani ahdistaa voimakkaasti ja pääni alkaa joko särkeä, tai tuntua taas hyvin turtuneelta. Varasin lääkärinajan fysioterapeutin kehoituksesta paikalliseen terveyskeskukseen jossa sydämmeni tila toivottavasti tarkistettaisiin. En kylläkään usko että he sieltä löytävät mitään, mutta tottakai parempi tarkistaa.
Kun oireet alkoivat, hakeuduin päänsäryn takia hierojalle, joka totesi niskani ja yläselkäni olevan hyvin jumissa. Niskan hän totesi olevan 4 - 10 asteikolla 9 ja yläselän 7-8luokkaa. Kävin hierojalla 2-3 kertaa ja aloin itsekkin venytellä hyvin jäykältä tuntuvaa niskaani. Pian lihakset alkoivat helpottaa ja osittain päänsärkykin parani, vaan ei kokonaan. Ajoittain huomaan sydämmeni muljahtelevan oudosti, vaikken tee välttämättä mitään. Voin vain istua paikallani, ja sydämmessäni tuntuu oudolta. Ikäänkuin joku pitäisi sydäntäni kädessään, ja painelisi ajoittain peukalollaan sitä.
Olen meditoinut kahdesti päivässä n. 15min kerta, ja huomaan että se auttaa turtuneeseen päähäni hyvin, oikeastaan kun en ajattele urheilua, voin miltein normaalisti. Heti kun ajatukset ja halut treenata päässäni saavat vallan, alkaa mieleni ja kehoni oireilla. Rakensin aikaisemmin oman persoonani urheiluun, joten olen joutunut ja onnistunutkin rakentamaan uudet pilarit elämääni muusta, vaikka ikävä urheilua kohtaan onkin voimakas. Fiilis urheiluun ja koko kehoon on erinlainen. Aiakisemmin koin rasittaessani itseäni mieleni ja kehoni olevan hyvin paljon yhtä, vaan nyt ne tuntuvat hyvin erillisiltä.
Olen melko vakuuttunut kärsiväni hermostollisesta ylikunnosta, ja olen hyväksynyt etten voi toistaiseksi urheilla lainkaan. Jään odottelemaan parempia päiviä ja toivomaan kuntoni kohentumista, tavallaan olen tyytyväinen, sillä nyt ensikertaa koen missä menee kehoni raja.