Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Kaikki olennainen tieto tulee olla tuotetiedoissa ostettaessa, selkeästi ja tiiviisti. Tuotteen ostamisen ei pidä vaatia tuollaisen pitkän, englanninkielisen juristin laatiman lakikielen lukemista. Juristin tekemät koko palvelua koskevat sopimusehdot ovat aivan eri asia kuin tuote- ja palvelutiedot, toki nekin kannattaa lukea. Sivustonne on nyt tynkä, käytettävyydessä on parannettavaa ja sisältö on puutteellista. Sääli, sillä tuote vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Toivottavasti palaute auttaa parantamaan seuraavaa versiotanne. Joillekin kymppi kuussa jatkuvasti on raha, johon sitoutuakseen tarvitsee kunnon tiedot mitä on ostamassa ja saamassa.

En edelleenkään saanut selvää miten homma menee käytännössä. Veloitetaanko kk-maksu luottokortiltani tai PayPal-tililtäni automaattisesti (jos annan siihen luvan). Mitä muita vaihtoehtoja on, että kerran kuussa tulee viesti, jossa linkki maksun varmistamiseen? llmeisesti ette tarjoa eri paketteja, esim. 9,90€/kk, edullisempi 6kk paketti jne.?

En saanut tietoa, mitä datalle tapahtuu jos lopetan palvelun käytön. Ilmeisesti en pääse siihen enää kiinni, mutta voinko palvelun voimassaolon aikana esim. exportata tietoja jotenkin itselleni talteen? Kopioida, tallentaa? Jakaa blogissani? En aio nimittäin olla minkään palvelun jäsen loppuikääni, joten nämä ymmärrettävästi ovat tärkeitä asioita. En myöskään tiedä, miten kauan säilytätte tietojani/tiliäni, jos vaikka ensin käytän palveluanne puoli vuotta, sitten pidän kahden vuoden tauon ja tarvitsen sitten taas palvelua, ja haluaisin verrata nykytilaa vanhaan dataan.

Tässä muutamia mieleen tulleita kehitysideoita.

EDIT: Eli tallentuuko data teidän serverilleni, vai puhelimeeni (puhelimen muistiin vai muistikortille?)? Onko palvelussa myös jokin nettikäyttölittymä, vaiko vain puhelinapsi?
Ihmisten kynnys rekisteröityä on korkea. Itse en rekisteröidy mihinkään siinä toivossa, että saan tarvittavat tuote- ja palvelutiedot.
Tuotetiedoissa on ehdottomasti myös mainittava softavaatimukset ym. ENNEN rekisteröintiä, tai ostos jää helposti kesken ja tekemättä.

Minä kyllä pärjään ilman tuotettanne, mutta olen varma, että teillä jää iso siivu myyntiä saamatta näiden puutteiden vuoksi. Joten itsekin yrittäjänä kritiikkini pyrkii vain edistämään liiketoimintaanne ja tuomaan esiin asiakkaan näkökulmaa, joka yrittäjältä usein hämärtyy, koska itse on niin sisällä asiassa ja tietää kaiken tarvittavan. Uusi sivustonne kannattaa ennen lanseerausta (tai mieluummin tietysti ajoissa jo suunnittelun ja toteutuksen aikanakin) ajaa käytettävyystestauksen kautta, jossa kohderyhmänne erilaiset (eri-ikäiset, eri IT-osaamisen omaavat, erilaiset urheilijat jne.), palvelua täysin tuntemattomat käyttäjät testaavat sivustonne ja kauppanne ja antavat sitten palautetta kyselylomakkeella ym. Mutta näinhän tietysti jokainen ammattimaisesti asioita tekevä yritys tekee.

BonyMoronie, kiitos mittavasta ja huolellisesta palautteesta! Näitä ehdottomasti tarvitaan jotta aukkoja saadaan paikattua. Ja kyllä, uuden sivuston osalta ostoprosessin aikana annettavaa tietoa tullaan muuttamaan selkeämmäksi, ja tämä palaute tullaan ehdottomasti huomioimaan.

Tällä hetkellä tarjoamme vain tuota 60-päivän aloituspakettia, mutta uuden sivuston myötä valikoimaan tulee lisää vaihtoehtoja palvelun tilaukselle. Tuotteen jo ostaneille tullaan lähettämään ohjeet miten toistuva kuukausimaksu otetaan käyttöön.

Mikäli lopetat palvelun tilauksen, pääset yhä tarkastelemaan vanhoja mittaustuloksia, mutta et voi tehdä uusia mittauksia. Tällä hetkellä ei ole mahdollista exportata tietoja esimerkiksi Exceliin. Niitä voi tosin tarkastella myös web-applikaation kautta, joka on kehitystyön alla beta-vaiheessa. Mittaustulokset tallentuvat pilvipalvelimelle, joka tekee myös varsinaisen analyysin sydänkäyrän datasta.

Toivottavasti vastasin edes valtaosaan kysymyksistäsi, ja kiitos vielä palautteesta!

Kalle / Omegawave

Ylirasituksen oireista jo vuosia kärsineenä nyt on aika pitää taukoa salihommista. Eli itsellä ovat oireet esiintyneet kohonneen lepopulssina ja pulssin nopeana kohoamisena esim. ylös noustessa tai rappuja kävellessä. EKG: t mitattu pariin kertaan, eikä mitään ole näkynyt. Intissä tuli käytyä 2009- 2010, jolloin salikerrat jäivät varmaan kymmeneen, mutta niin stressaavaa ja rasittavaa aikaa, että ei tuota tauoksi voi millään laskea. Sittemmin tullut veivattua 3-4 jakosella max 5 kertaa viikkoon salia, sen kummemmin lepoviikkoja suunnittelematta, mutta niitäkin on pidetty siellä täällä, aerobinen jäänyt todella vähälle. Alkoholin käyttö ollut selkeästi liiallista, eli lähes joka vkl monen vuoden ajan. Nyt olen annoksia vähentänyt ja kevään 5kk dieetin aikana tuli otettua 2 kertaa, mutta kesän alettua, on otettu taas hieman rennommin, annoksia kuitenkin entiseen verrattuna vähemmän. Puntilla syke nousee jo ensimmäisissä sarjoissa tuntuvasti ja pysyttelee korkealla koko treenin ajan. Mitään muita oireita en ole huomannut, eli ei voimattomuutta, väsymystä, masennusta yms. jonka takia reenaamista on idioottimaisesti aina jatkettu. Nyt siis taukoa salista ja mistään liikunnasta määrittelemättömäksi ajanjaksoksi ja katsotaan, milloin tuntuu paremmalta. Joku aikaisemmin mainitsi magnesium sitraatin käytöstä ja sitä tuli ostettua purnukka ja kokeillaan tupla- annosta ainakin näin alkuun huomenissa...

Hyvää kesää kaikille!

Itselläni on tälläinen ongelma teen kolmivuoro työtä AAIIYY ja neljä vapaata. Reenaan suhteellisen kovaa neljä kertaa viikossa. Nyt on käyny viimeisen kierron aikana niin että pääsen hyvin nukkumaan 21-23 mutta herään joka yö 01-03 aikoihin täysin virkeänä niinkuin nyt...enkä saa unta millään ja seuraavan päivän olen taasaivan poikki ja nukahdan päiväunille (1-2h). Tämä alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan minua, johtuuko ylikunnosta vai mistä? Toivottavasti joku osaa auttaa.

Vuorotyö ei ole optimaalista treenaamisen kannalta! Kauanko olet tehnyt vuorotyötä? Meinaan itsellä 3-vuorotyö käy kokoajan rankemmaksi ja rankemmaksi ja kyllä siitä salielämä kärsii. Kuuluu vuorotyöhön. Jos tuntuu, että jaksat treenata ja palaudut treeneistä ja saat kehitystä, niin eiköhän ole sitten unirytmi ongelmia, ei ylikuntoa. Toki ajan kanssa uniongelmat rupeavat vaikuttamaan jaksamiseen ja treenaamiseen. Suosittelen kääntymään lääkärin puolelle, jos uniongelmat jatkuvat. Eivät ole hyväksi terveydelle vaikkei edes kävisi salilla. Kannattaa myös tarkistaa, jos nauttii liikaa piristeitä. Voi vaikuttaa, jos jättää muutaman kupin kahvia juomatta päivän aikana.

nyt kun tästä ylikunnosta puhutaan niin paljon niin tuli mieleen tässä nettiä selatessa että en löytänyt millään ohjenuoraa netistä mikä oli se yleisesti suositeltu maksimitreenimäärä viikoissa kun mennään
prosenteissa 85-90 % väliä

eli muistan törmänneeni joskus tällä palstalla semmoiseen nyrkkisääntöön että tietyn aikaa voi kovilla prossilla treenaata ja sit pitäs levätä kunnolla. nyt olis tulossa 3 viikon rupeama missä nousee mm. penkissä ja kyykyssä joka treenissä prossat tolla välillä ja ehkä vähän ylikin loppua kohden jos kunto riittää

meenkö nyt johonkin ylirasitukseen tosta kokeilusta ? ei toi kai pitäs olla vielä ihan siellä rajoilla ?

nimim. jo kerran huonolla treenillä itsensä totaaliseen tulosteen laskuun ja vitutukseen hoitanut

Kuutisen viikkoa.

Siinä asiaa ylikunnosta. Mitäs ihmiset on mieltä tosta testistä?

Are You Overtraining? (Simple Test) - YouTube

Lihastohtorin blogista:

Puristusvoimamittauksen sanotaan myös kertovan voimantuottokapasiteetista ja keskushermoston palautumisesta. Erityisesti internetissä aikoinaan kovaan huutoon nousseen keskushermoston väsymisen (”CNS-fatigue”) toteaminen tällä testillä on yhtä ongelmallinen juttu kuin itse ”CNS-fatigue” käsitteenä. Jo kauan on tiedetty, että voimantuottokyvyn säätely on aina monimutkaista yhteispeliä keskushermoston, ääreishermoston ja lihaskudoksen välillä (esim. Bigland-Ritchie 1981). Kyynärvarren lihasten paikallinen väsymys saattaa olla tässä mittauksessa erittäin merkittävässä roolissa, eikä puristusvoimamittauksen käytöstä kokonaisvaltaisen palautumisen arviointiin juuri löydy näyttöä. Esimerkiksi kuntoutujien palautumista testillä tosin on seurattu (esim. Sunderland ym. 1989).

Ajattelinpas heittää vähän päivitystä omasta tilasta. Nyt on mennyt sen 3kuukautta siitä, kun alkoi treenit ja vointi tökkiä oikein kunnolla. Viimeisen kahden viikon aikana olo on parantunut nopeastikkin. Kävelylenkit ovat alkaneet sujua, muljahduksen tunteet rinnassa ovat kadonneet ja päänsärky on hellittänyt. Mielenkiintoista kyllä ortostaattisen syke on edelleen 25-30 luokkaa, jollaista se on ollut kokoajan. Leposyke on laskenut normaalille tasolleen. Iltaisin pientä lämmöntuntua, mutta arvailen sen johtuvan kuumuudesta ja vähäisestä veden juonnista. Kävelysykkeitä en ole seurannut ja ajattelinkin investoida sykemittarin vanhan hävinneen tilalle ja tarkkailla niiden tasaisuutta. Niska, yläselkä ja rintaranka ovat edelleen hyvin jumissa ja aijonkin hoitaa niitä venyttelemällä ja käymällä hierojalla, mutta miten minun tulisi aloittaa peruskuntoni kasvatus ? Kevyttä hölkkää muutaman kerran viikkoon kehoa kuunnellen sykkeiden ollessa 100 - 120 luokkaa vai? Milloin kevyen kuntosaliharjoittelun voisi lisäillä ohjelmaan, vai tulisiko vain fiiliksiä seurailla ja kokeilla? Paljon vointia ja jaksamista vaivan kanssa kamppaileville.

Liekö minullakin nyt sitten tuota ylikuntoa. Mitään merkittäviä oireita en ole kyllä treenien ulkopuolella todennut, mutta niistä itse treeneistä onkin sitten tullut sellaista pakkopullaa että huh huh. Tulokset ovat romahtaneet, jo parin sarjan jälkeen on aina ihan kamala hiki päällä ja sydän tuntuu tulevan ulos rinnasta, eikä onnistuneen treenin aiheuttamasta euforiasta ole enää tietoakaan - väsyttää, oksettaa ja v*tuttaa vaan. Väliviikon pidin, mutta eipä siitäkään tuntunut olleen mitään apua. Joskin sellaiseen virheeseen sorruin, että muutamana päivänä kävin vetäisemässä sellaisen ~20 minuutin juoksulenkin - jotka nekin pääasiassa yhtä tuskaa tuntuivat olleen. Noh, nyt pidän sitten toisenkin viikon taukoa, tällä kertaa ilman minkäänlaista liikuntaa. :jahas:

Ärsyttää vaan tämä epätietoisuus. Koska ongelmat tuntuvat keskittyvän itse treeniin, mielessä on totta kai heti vaan oma laiskuus, tms. Ei huvittaisi turhan takia treenaamisesta taukoakaan pitää, vieläpä kun motivaatio oli ennen ongelmia aika korkealla ja tuloksiakin oli kivasti tuloillaan. Toisaalta ihan turhaan minä siellä salillakaan itseäni rääkkään, kun en kuitenkaan saa itsestäni kaikkea irti...

Mutta siis, viittaahan tämä nyt jonkinlaiseen ylikuntoon vai voisiko kyse olla myös jostain muusta? Jo pidemmän aikaa olen tahkonnut sellaista aika perus kaksijakoista ohjelmaa neljä kertaa viikossa. Sinänsä voisi ollakin ihan järkeenkäypää epäillä rasitusta, koska nimenomaan tästä kesästä lähtien olen keskittynyt aiempaa enemmän nimenomaan painojen lisäämiseen ja ihan tosissaan treenaamiseen, mielestäni ihan kohtuuden nimissä kuitenkin. Ja totta kai niitä väliviikkojakin on tullut sopivin välein, opiskeluiden takia joskus jopa liikaakin, pidettyä. Ärsyttää vaan, kun treenaamisesta on nyt yhtäkkiä kadonnut kaikki mielekkyys. :( Mitähän tässä kannattaisi tehdä?

Itellä ei ole mitään tietoa ylikunnosta mutta tuntuu että sillä pelotellaan ihan liikaa. Luulen et sullaki ravintopuolen kanssa ongelmia ja kehityksen hidastuksesta johtuva motivaatio ongelma.

Joo, tämäkin vaihtoehto tosiaan mielessä käynyt. Ravintopuoleen olen alkanut nyt kiinnittää enemmän huomiota. Sen vaan sanon, että mun mielestäni ei voida puhua niinkään mistään kehityksen hidastumisesta, vaan tosiaan ihan täydellisestä romahtamisesta. Treenin loppupuolella en jaksa kerta kaikkiaan tehdä enää mitään.

Itellä ei ole mitään tietoa ylikunnosta mutta tuntuu että sillä pelotellaan ihan liikaa. Luulen et sullaki ravintopuolen kanssa ongelmia ja kehityksen hidastuksesta johtuva motivaatio ongelma.

Varmaan kaikki, jotka ovat joskus ylirasitustilasta kärsineet (varmaan siis jokainen, joka on salilla käynyt muutamaa kuukautta pitempään) ovat kysyneet itseltään juuri näitä motivaatioon liittyviä kysymyksiä. Voin itse rehellisesti sanoa, että AITOA motivaatiota treenaamiseen minulla ei juuri ole. Tarkoitan aidolla motivaatiolla sellaista, että kovasta treenaamisesta nautitaan sen itsensä vuoksi, ei niinkään tulosten takia. Muutenkin veikkaan, että tällainen mentaliteetti on aika harvinainen.

Mutta mikä saa ihmisen rääkkäämään itseään vuodesta toiseen, jos aito motivaatio puuttuu? Uskoisin, että tässä kohtaa moni osaa valehdella itselleen taitavasti, ja uskottelee, että on oikeasti motivoitunut tekemään pitkäjänteistä duunia TULOSTEN eteen. Nämä tulostavoitteet ovat tässä kohtaa sikäli oleellisia, että kovan työmoraalin omaava ihminen menee siitä seinästä pää edellä läpi, jos onnistuu vakuuttamaan itselleen, että lopputulos on jotain sellaista, mitä oikeasti "haluaa". Moni on sitä mieltä, että tavoitteet, sekä lyhyellä- että pitkällä aikavälillä ovat tärkeitä motivaation ylläpidon kannalta. Tässä he ovat oikeassa, mutta luulen, että monella menee sekaisin aito halu tehdä asioita, ja itsensä pakottaminen tahdonvoiman avulla.

Pelkällä tahdonvoimallakin saa tulosta aikaiseksi, LYHYELLÄ aikavälillä. Olen vasta nyt oivaltanut tämän syy-yhteyden. Ihmettelin aina, mistä johtuu, että jaksan treenata "motivoituneesti" salilla sen 5-8 viikkoa, jonka jälkeen tulee yleensä se kunnon romahdus. Kunto ei romahda mitenkään totaalisesti, mutta tulokset laskevat kuitenkin. Ennen ajattelin, että tämä johtuu nyt siitä, että en pitänyt kevyttä viikkoa, tai jotain tms. Nyt olen alkanut ajatella, että toi pari kuukautta on maksimissaan se aika, jonka verran tahdonvoima "kestää". Eli tota pitempää aikaa en jaksa pakottaa itseäni treenaamaan tuloshakuisesti putkeen.

Mä luulen, että tämä on oikeasti se syy, miksi moni pitempäänkin treenannut polkee kehityksessä paikoillaan. Ihminen on vaan niin taitava jekuttamaan itseään. Itseään pystyy kyllä motivoimaan lyhyellä aikavälillä tavoitteiden avulla, mutta silloin on omalla mutulla kyse juuri tahdonvoiman käytöstä, eräänlaisesta keppi ja porkkana pelottelusta, mitä käytetään yleensä lapsiin. Eli: mene salille, saat palkinnon hyvänä fiiliksenä, ja pääset lähemmäs x-tavoitetta. Tai: mene salille, muuten kunto romahtaa, ja susta tulee kynis.

Tällaisia omat ajatukset treeniin liittyen usein ovat, ja jos edellämainitun tapainen ajattelu on ainoa keino saada itsensä salille, niin burnout/ylikunto tms. on varmaan jossain vaiheessa aika todennäköinen.

Tämä teksti on sitten pelkkää mutuilua, en tarkoita tässä vollenkaan väheksyä niiden ihmisten kärsimystä, jotka kärsivät oikeasta, akuutista ylikunnosta. Yritin vaan purkaa niitä ajatusmalleja, jotka saattavat johtaa tällaisen noidankehän syntymiseen.

Heip, vähän päivitystä omaan kuntoutumiseen. Tein saman virheen, minkä moni muukin kertoo täällä tehneensä, eli lähdin liian aikaisin yrittämään jokos se hermosto kestäisi. Onneksi nyt ei sen suurempaa takapakkia tuntunut tulevan, olo on nimittäin ihan hyvä, mutta mitään ylim. liikuntaa edelleenkään vaan en pysty harjoittamaan. Lähinnä syyhyn on tuo jatkuva päänsärky & päänlihasten jumiutumisen vaara. Jos lähden juoksemaan niin päätä ympäröivät lihakset jostain syystä tuntuvat heti treenin jälkeen kireiltä. Luulin aluksi kärsiväni jännityspäänsäryn oireista, mutten enää ole siitäkään varma, sillä esimerkiksi alkoholin nauttiminen ei tosiaan vapauttanut lihaksistoa ja hermostoa, vaan päinvastoin laittoivat ne entistä sekaisemmiksi. Onneksi sentään sydämmessä en ole tuntenut nyt viimeaikoina mitään sen suurempia muljauksia tai pistoja. Kävin myös otatuttamassa sydänfilmin, sekä ilmeisesti täyden verenkuvan. Tulokset olivat normaalit, mikä on toisaaltaan tietysti hyvä, mutta tietysti tilan aiheuttaja olisi ollut mukava noista teisteistä bongata. Lääkäri epäili sydänlihaksen tulehdusta, joka nyt olisi paranemaan päin, mutta piti jonkinnäköistä burnouttia myös hyvin todennäköisenä. Oli asiat niin tai näin, hoito kuitenkin on se ja sama, eli nyt vain rauhallista kävelyä ja paljon lepoa. Paino ei ole tippunut kuin 5kg, mutta lihasmassaa on hävinnyt kyllä merkittävästi. Ei sen niin väliä, kunhan joskus vielä urheilemaan pääsen. Paljon jaksamista ja voimia vaivan taltuttamiseen kaikille muillekkin kanssa kärsijöille.

Olen treenaillut aika kovaa hermostorääkkiä maksimeilla pidemmän aikaa. Olen ottanut myös kevyen viikon silloin tällöin. Nyt viimeisen 3 treenin jälkeen on toistunut samanlaiset oireet: Tulee sellaista lihaskipua ja vihlontaa ihan kuin kuumeessa seuraavana yönä niin, että nukkumisestakaan ei oikein tule mitään. Kivut jatkuvat myös seuraavana päivänä ja häviävät sitten seuraavan hyvin nukutun yön jälkeen. Ei ole tällaista ennen tullut vastaan, vaikka treenivuosia on jo paljon takana. Olisiko tässä merkkejä ylikunnosta vai onko tämä normaalia. Aloitan tässä joka tapauksessa kevyen viikon ja katsotaan auttaako se asiaan.

Voihan se alkavaa ylikuntoa olla. Selkeä tapaus kuitenkin sen suhteen että kroppasi kaipaa enemmän lepoa. Ota vaikka 1 viikko täyslepoa ja siitä seuraava viikko vielä kevyesti. Kannattaa tosiaan levätä kun oireet ei vielä tuon pahemmat ole. Se muutama viikko täyslepoakaan ei ole kuitenkaan aika eikä mikään kun puhutaan vuosien treenaamisesta.

Itsehän sen kerroit, että kovaa hermostorääkkiä on tullut tehtyä. Vaikka lihakset kestäis hyvin tälläistä niin keskushermosto menee nopeasti jumiin ja sitten palautuminen kärsii.

Tuo yhden viikon täyslepo ja sen jälkeen ota se kevyt viikko, vois olla hyvä tähän väliin. Siinä vois olla sellasta hauskaa treeniä, että ottaisit siellä salilla ihan rennosti.

Ylikunnosta itelle runko ilmottaa juuriki erittäin huonoilla unilla, luonnollisesti yleisellä väsymyksellä ja pahimmillaan on alkanut jopa vähän jotain masennusta pukkaamaan ja sitten on ihmetelty että mikä tässä hommasa taas vituttaa ku ei oo mitään syytäkään moiseen.

Yöunia kannattaa seurailla ja jos alkaa usiampana yönä olemaan pyöriskelyä ja "puoli-unta" niin lepohommia vaan.

Olen treenaillut aika kovaa hermostorääkkiä maksimeilla pidemmän aikaa. Olen ottanut myös kevyen viikon silloin tällöin. Nyt viimeisen 3 treenin jälkeen on toistunut samanlaiset oireet: Tulee sellaista lihaskipua ja vihlontaa ihan kuin kuumeessa seuraavana yönä niin, että nukkumisestakaan ei oikein tule mitään. Kivut jatkuvat myös seuraavana päivänä ja häviävät sitten seuraavan hyvin nukutun yön jälkeen. Ei ole tällaista ennen tullut vastaan, vaikka treenivuosia on jo paljon takana. Olisiko tässä merkkejä ylikunnosta vai onko tämä normaalia. Aloitan tässä joka tapauksessa kevyen viikon ja katsotaan auttaako se asiaan.

Jos et ole pitkään aikaan pitänyt totaalilepoa, niin suosittelen lämpimästi. Ota vaikka viikko kokonaan pois hermostoa kuormittavasta harjoittelusta ja tee vaan kevyitä lenkkejä, eikä tarvitse mennä edes aerobiselle sykealueelle. Sitten kevyt viikko perään ja normaaliin rutiiniin. Sen 1-2 viikon uhraaminen ei paljoa vituta sen rinnalla, että menee treeni kuukausikausiksi päin helvettiä ja vaikuttaa muuhunkin elämään siinä sopivasti samalla. Nimim. viime keväänä pitkä dietti ja liikaa liian kovia treenejä...

Back
Ylös Bottom