Hei rakkaat ihmiset!
On ollut niiiiiin mukava lukea noita Joni.K:n ja muiden tekstejä, koska niissä on paljon samaa mitä itse olen käynyt läpi oman kroppani kanssa. Velvollisuudentunto nousee päällimmäiseksi, pitää MUKA jaksaa puurtaa päivästä toiseen, kahdet treenit ja koulu siihen päälle..ja vielä painolajissa kilpailu..
Nostaisin tärkeimmäksi kyllä sen, että omaa kroppaa pitää oppia kuuntelemaan ja siinä voi mennä joskus todella kauan, jotkut eivät opi sitä ikinä ja hakkaavat päätä seinään kerta toisensa jälkeen
Oman kroppansa kuunteleminen kuulostaa klisheeltä, mutta valitettavasti se on melkein ainoa keino miten ylikunnon voi välttää. Välillä kun kuuntelee itseään kannattaa yrittää painaa se velvollisuudentuntonappula offille. Ylikunto oireilee jokaisella ihmisellä yksilöllisillä tavoilla, ja esimerkiksi minulla ensioireita on aina vanhat rasitusvaivat.
Valmentajan roolia pidän tärkeänä ja jokaisen valmentajan "sivistykseen" kuuluu, että tietää perusasiat ylikunnosta ja väitän, että hyvä ja läheinen valmentaja kyllä näkee urheilijasta milloin asiat eivät ole kunnossa. Harmi, ettei tällaisia valmentajia kasva joka puussa.
Varsinkin nuorten urheilijoiden kohdalla valmentajan rooli on ratkaiseva. Monella lahjakkaalla nuorella, varsinkin suomalaisella, on loppunut kilpaileminen siihen, että on ajanut itsensä piippuun liian nopeasti. Nuorten urheilijoiden vieminen huipulle pitää olla tarkkaan harkittua. Siinä samalla on sitten aikaa tutustua miten oma keho käyttäytyy eri tilanteissa ja oppia kuuntelemaan itseään.
Ihmisellä on loppujen lopuksi vastuu itsestään ja kropastaan. Eikä kukaan muu ihminen tunne, miltä SINUSTA tuntuu omassa kropassasi, ei valmentaja eikä äiti. Olisi kuitenkin hyvä, että lähellä olisi ihminen, joka a) uskaltaa b) huomaa, ettei kaikki ole kunnossa ja sanoo asiasta. Eri asia on sitten taas uskooko taulapäät
Jep, itse opiskelen fysioterapeutiksi ja teen opinnäytetyöni ylikunnosta, tarkkaa aihetta en ole vielä päättänyt, mutta jotenkin se liittyy "ylikuntoisen ihmisen ruumiinkuvaan". Toivon mukaan saatte tutustua siihen sitten lähitulevaisuudessa.