- Onko (suomalaisessa) kamppailu-urheilussa kenties aika vahvana sellainen käsitys treenaamisesta, joka johtaa ylikuntoon? Varmasti jokaisen sairastuvan kohdalla on syytä miettiä treenaajan itsensä persoonaa - mikä siinä ajaa stressiin ja ylitse treenaamiseen - mutta väitän, että ainakin muutamissa lajeissa "kovaa treenaamista" arvostetaan liikaa. Mielipiteitä?
Tähän mun on taas hankala sanoa miten yleensä ottaen on, kun mulla ei ole valmentajaa ollut vuosikausiin. Kaikki on ihan luulojuttua, mutta paljon on varmasti valmennusta, joka perustuu vaan ja ainoastaan omaan treenikokemukseen ja kilpailuun, josta on sitten siirrytty uran jälkeen valmennuspuolelle. Loppujen lopuksi ei ymmärretä niitä lepoon ja kehitykseen liittyviä asioita. Ainut keino on vetää aina kovaa.
Luulen, että just kamppailulajeissa on paljon sitä mentaliteettiä, että porukka reenaa todella paljon. Fanaattisia reenaamaan ja mitä kovempaa niin sitä parempi. Oonhan ite elävä esimerkki tuosta. En tajunnu, tai uskonu, yhtään palauttaviin reeneihin, vaikka niitä mulle tuputettiin niin vähät välitin. Nyt en tietenkään enää edes jälkeenpäin ymmärrä miten sitä jaksoi reenata jatkuvasti täysiä. Joka päivä kova, hapottava, lajitreeni ja siihen oheisharjoittelut päälle. Kait se oli sitä, kun oli pitkään harrastanut niin oli hyvä pohja luotu.
Siltikin mietin, että jos olisi ollut oikeaa valmennusta ja harjoittelu jaksoteltua siten, että kovien treenien jälkeen on palauttavia harjoituksia niin olisiko sitä ollut vielä paljon parempi. Olisi pystynyt tekemään paljon kovempia harjoituksia ja näin fyysiset ominaisuudet olisivat kehittyneet paljon paremmaksi. Sen sijaan, että teki tasasen vahvasti kovia harjoituksia ja niiden päälle yritti tehdä vielä kovempia maitohappohelvettejä. Luulen, että olisin ollut paljon paremmassa kunnossa. Nopeampi, vahvempi ja kestävämäpi ja ehkä välttänyt ylikunnon.
Vapaaottelu on varsinkin hankala lajina kun sitä harjoiteltavaa on niin pirun paljon. Osa-alueita yhdelle ihmisiälle liikaa. Mutta eipä se sitä estä etteikö "yksinkertaisemmassa" kamppailulajissakin treenata määrällisesti paljon ja kovaa. Ihan yhtälailla. Siksi kait ne huonot pystyottelijat ja/tai huonot painijat menee vapaaotteluun ;)
Ite oon persoonana jääräpää, kunnianhimonen ja täysiä-tai-ei-ollenkaan asenteella varustettu, joten siinä on kaikki konfliktin ainekset. Olisin tarvinnut jonkun vetämään suitsista. Sekä tietenkin järkevämpää ja suunnitelmallisempaa harjoitusohjelmaa.
Niin, ja kyllä. Sitä kovaa treenaamista arvostetaan ihan liikaa. Senhän perusteella arvioidaan kuinka kova ihminen on harjoittelemaan kuinka paljon hän viikossa treenaa. Oon itekin sortunu tuohon määrän tavotteluun. Jokaikinen pystyy kyllä treenaan kovaa, todella harva osaa treenata oikein.
Eikä oikeastaan se arvostuskaan kovaa treenaamista kohtaan oo väärin vaan se mihin se kovuus perustetaan. Pelkkään harjoittelun ja oksennuksen määrään.
Venla sanoi:
- Ylikuntoa on vaikea yleistää. Ihmiset reagoivat ja oirehtivat eri tavalla, ja kaikki muukin kuin treenimäärät vaikuttavat. Tästä oli puhetta ainakin Punttimimmeillä Nainen ja ylikunto -ketjussa. Ravitsemuspuolen laiminlyöntejä ei kannata aliarvioida niin kuin ei eri elämänalueiden stressaavia vaiheitakaan.
Tää on täysin totta. Kaikki vaikuttaa. Juttelin syksymmällä erään mm. olympialaisissa hiihtäviä valmentavan kanssa, joka sanoi, että valmentajan tulisi tietää niiden muidenkin elämän asioiden laita. Hän ainakin vaati valmennettaviaan kertomaan muitakin fiiliksiä kuin pelkästään harjoitteluun liittyvää. Kaikki vaikuttaa.
Venla sanoi:
Verenpaineeni oli suhteellisen alhainen, ja lääkäri sanoi, että alhainen verenpaine aiheuttaa sen, että syke nousee helpommin melko korkealle. Onko muilla kokemuksia aiheesta? Nää on taas näitä persoonallisia eroja. (Siksi muuten urheilijan tulisi seurata sykettään silloinkin, kun on kunnossa eikä vasta silloin, kun epäilee ettei olekaan. Säästyisi turhalta pähkäämiseltä.)
Tohon voisin vaan mutuilla, että ehkä alhainen verenpaine voi heilauttaa sen sykkeen noustessa korkeammalle, mutta tasaantuuko se sitten kuitenkin? Hankala sanoa... Tarvis jonkun asiantuntijan selvittään verenpaineen vaikutusta sykkeeseen.
Ja suluissa oleva asia on niin totta. Turha sitä sykettä sitten on mitata kun asiat ovat prseellään. Sitten se sykekin on mitä sattuu eikä tiedä normaalista tilasta mitään.