Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Ite treenasin aloittaessani kolmijakosella monia kuukausia putkeen ilman välipäiviä. Sillä tulee just 48h palautumista per osa-alue. Ongelmaks muodostuu ajan mittaan se, että sydänkin on lihas ja tarvitsee lepoa -> seurauksena rintakipuja.

Vitsi? Ei ollu, oli aloittelijan esittämä kysymys (palstan nimi = aloittelijoiden osio). Luin punttis.net -sivulta että ensimmäisen 4-9 kk aikana on mahdollista saavuttaa jopa 10-15 kg massan kasvu

ite oon treenannu vasta 7viikkoa ja painoa tullu about 12-14kg eli kyl varmasti 9kuukaudessa saa yli 20kiloo helpostikki pitää vaa jaksaa syödä niin vitusti, ite syön nykyää saman verran päivässä ku ennen söin viikossa :-D

8:00 3dl mysliä, 2ruisleipää, banaani ja vitamiinit
9:00-10:00 treeni
10:00 2dl palkkari + 5g kreatiini
11:00 3dl mysliä, 3ruisleipää, 0,5L jugurttia, banaani ja 0,5L maitoa
14:00 100g makaroonia, 200g naudan jauhenliha, 200g raejuustoa, 1ruisleipä, 2rkl rypsäriä ja 0,5L maitoa
17:00 250g ehramann rahka + 225g ananaspalat, 3dl mass weight gainer, 0,5L maitoa ja 2rkl rypsäriä
20:30 200g raejuustoa, tonnikalapurkki ja 2rkl rypsäriä (välillä syön myös lisäksi suolapähkinöitä)

tollalailla syön joka päivä. en tiedä syönkö aivan päin v**tua mutta painoa ainakin tullut. mitä mieltä muut on tosta "ruokaohjelmasta"

mitat: 7viikkoa sitten 176/66~ nyt 176/79~

Viimeksi muokattu:
No tuntuu kyllä uskomattomalta että voisi saavuttaa esim. 10 kiloa LIHASmassaa 4-9 kk aikana. En mä mitään läskiä halua kyllä yhtään (olin joskus jo läski, ikinä ei tule enää grammaakaan läskiä tähän kehoon), lihasten pitäisi olla erottuvia ja rasvat alhaalla. Mieluummin hemmetin erottuvat lihakset mutta ei niin vahva, kuin älyttömän vahva mutta ei erottuvuutta. Eikä mulle se voimakaan ole ykkösjuttu, vaan lihaksikkuus, ulkonäkö (ja hyvä olo) on yksi päämotiivi treeniin. Eli millasella toistomäärällä/tyylillä edetä?

Ja salilla olen treenannut vasta kuukauden MUTTA kotona käsipainoilla, omaa painoa vastaan, leuanvetotangolla ja 30 kilon painoliivin avulla rakensin pohjakuntoa puolisen vuotta, en tosin kovin paljoa per päivä, mutta lähes joka päivä jotakin ja tosissaan sen mitä tehnyt. Tossa nykykunto: http://i35.tinypic.com/xc42li.jpg En jännittele mitään tossa kummemmin, suht rento kroppa. (mitäänhän tuo ei ole, mutta että ei tässä nyt ihan sohvaperunasta lähetä liikkeelle, lenkkeilly enempi tosin vaan ennen tätä salin aloittamista) Jalat about sama taso.

Tosta kreatiinista oisin kysynyt, mikään tieteellinen tutkimus ei taida vieläkään olla osoittanut sen hyötyjä, mut onko käytäntö? Kuulemma kerää nestettä kehoon, mitä ei tietty toivoisi.

ite oon treenannu vasta 7viikkoa ja painoa tullu about 12-14kg eli kyl varmasti 9kuukaudessa saa yli 20kiloo helpostikki pitää vaa jaksaa syödä niin vitusti, ite syön nykyää saman verran päivässä ku ennen söin viikossa :-D

14:00 100g makaroonia, 200g naudan jauhenliha, 200g raejuustoa, 1ruisleipä, 2rkl rypsäriä ja 0,5L maitoa
17:00 250g ehramann rahka + 225g ananaspalat, 3dl mass weight gainer, 0,5L maitoa ja 2rkl rypsäriä
20:30 200g raejuustoa, tonnikalapurkki ja 2rkl rypsäriä (välillä syön myös lisäksi suolapähkinöitä)

tollalailla syön joka päivä. en tiedä syönkö aivan päin v**tua mutta painoa ainakin tullut. mitä mieltä muut on tosta "ruokaohjelmasta"

Siis, mitä?
Olet treenannut 7vk (=1½kk+) ja sulla on tullut painoa lisää 12-14kg:wtf: Kun joillekkin saattaa tulla 10kg vuodessa.
Kuinka paljo tuosta 12-14kilosta sitten on lihasta?

No tuntuu kyllä uskomattomalta että voisi saavuttaa esim. 10 kiloa LIHASmassaa 4-9 kk aikana. En mä mitään läskiä halua kyllä yhtään

No jos läskiä ei saa kertyä yhtään, niin voit sen 10 kg lihasmassan kasvatukseen varata aikaa sellaiset 5-10 vuotta. Jos taas hyväksyt rasvan kohtuullisen lisääntymisen, jonka voi sitten myöhemmin tiputtaa pois, niin kyllä tuo alta vuosi on mahdollinen.

Muuten noista kysymyksistä paistaa sen tasoista puutetta perusasioiden ymmärtämisessä tai joiltakin osin kieltäytymistä niiden hyväksymisestä, ettei kukaan pysty sulle parilla lauseella mitään ihmeitä tekevää neuvomaan. Suosittelen, että käytät vaikka pari päivää tämän osion ja ravinto-osion sticky-ketjujen opiskeluun, käytetty aika maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin jos sitä kautta pääset mahdollisimman pian käsiksi järkevään ja oikealla tavalla kovaan treeniin..

Ohjelmien ja toistomäärien osalta sanon vain, että kunhan teet paljon perusliikkeitä raskailla painoilla ja syöt ja lepäät riittävästi, niin et voi mennä metsään. Ohjelmilla hifistely on sun treenitaustallasi ihan turhaa, hyvä 1- tai 2-jakoinen ajaa kyllä asiansa. Toistomääriä voi vaihdella siinä 6-12 välillä, ei se ole niin justiinsa kunhan jaksat vääntää siihen malliin että treenipainot nousevat jatkuvasti. Ilman voimaa on nimittäin turha haaveilla niistä lihaksistakaan, eivät ne kasva hinkkaamalla tuntikausia jotakin pinkkejä käsipainoja.

En mä mitään läskiä halua kyllä yhtään (olin joskus jo läski, ikinä ei tule enää grammaakaan läskiä tähän kehoon), lihasten pitäisi olla erottuvia ja rasvat alhaalla. Mieluummin hemmetin erottuvat lihakset mutta ei niin vahva, kuin älyttömän vahva mutta ei erottuvuutta. Eikä mulle se voimakaan ole ykkösjuttu, vaan lihaksikkuus, ulkonäkö (ja hyvä olo) on yksi päämotiivi treeniin. Eli millasella toistomäärällä/tyylillä edetä?
Lihasten kasvatus onnistuu yleensä helpoiten +kaloreilla, mutta se on vain hyväksyttävä, että sivutuotteena tulee myös jonkun verran rasvaa. Toki on myös mahdollista edetä niin pienellä kaloriylijäämäällä, että rasvan osuus oli suhteellisen pieni, ehkä jopa minimaalinen, mutta ei ilmeisesti sovi sinulle, joka haluat saavuttaa kaiken muutaman viikon aikana (kärjistetysti).
Puhut koko ajan lihaksista ja erottuvuudesta, joten sun on hyvä tietää että hyvä erottuvuus = rasvat minimissään (+jotain lihaksiakin siellä alla). Todella alhaisissa rasvoissa oleminen ei ole kuitenkaan pitkällä aiakvälillä hyvä asia kehoa ja hyvinvointia ajatellen.
Sitten noista sarja- ja toistomääristä sen verran, että toistaiseksi ei ole mainittu yhtä ja oikeaa toisto/sarjamäärää joka nimenomaan parantaisi huomattavasti erottuvuutta. Perussalitreeniä toistoilla 6-15 varmaan on ok.

edit. aijaa no-body kertoikin jo kaiken oleellisen :jahas:

No eilen oli se hieronta ja kyllä oli kauhee olo kun siitä hierontapöydältä nous,meinas laatta lentää ja oli pakko mennä istumaan ettei lennä persiilleen,jumeja yläselässä ja kallonpohjan lihakset kireet sano urheiluhieroja,no tästä pari tuntia etiä päin niin tuli aivan järkyttävä väsymys,ei jaksanut ees jutella vaikka vieraita tuli käymään,löhös sohvatuolissa ja haukottelin vaan.
Sama kävi tiistaina kun kävin saunassa niin veti kyllä niin veltoks ettei mitään rajaa.
Olo on sellainen kännisen oloinen jatkuvasti ja tuntuu että saa skarpatata jatkuvasti että pysys tolpillaan,huono olo tulee aaltoillen,välillä hemmetin huono olo ja välillä helpottaa,autoilu ja prätkällä ajo helpottaa oireita,oisko jokin rentouttava vaikutus.

No jos läskiä ei saa kertyä yhtään, niin voit sen 10 kg lihasmassan kasvatukseen varata aikaa sellaiset 5-10 vuotta.

No sitähän minäkin. Mutta onko homma niin, että syömällä enemmän (lievä lihominen samalla siis) lihakset kehittyvät paremmin? Jonka jälkeen laihdutan kilot pois? Eli pääsenkö nopeammin lihaksikkaaksi, jos hyväksyn sen että siinä välissä tulee olemaan vaihe missä on myös rasvaa? Vai voinko vaan treenata pienillä kaloriylijäämillä, jolloin rasvat on suht alhaalla koko ajan mutta päästä silti ok lopputuloksiin? Haluan salista pysyvän harrastuksen, ei mulla sinänsä mikään kiire ole. Tunnen vaan monia jotka on käynyt vuosia salilla, muttei lihasta ole kummemmin. Sanoisin ettei osata haastaa itseään, ei osata treenata kovaa ja taistella omilla rajoilla. Vedetään semmosella mukavuusalueella, missä ei kehity.

Toki pinkkien käsipainojen heiluttelu ei riitä, itseään pitäisi haastaa aina. Ei niinkään miettiä missä on menossa tai mihin tähtää, riittää että haastaa. Vaikka vatsojen teko, en mä ees laske toistoja, riittää että viimenen toisto tekee tiukkaa. Ei semmonen treeni palkitsekaan, missä ei hammasta joudu puremaan. Simppelillä ohjelmalla olen mennyt, teen treenin lihasryhmillä X, seuraavana päivänä Y. Taas sitten kun ei enää ole paikat X juurikaan kipeät, X uudestaan. Välillä lepopäivä, ihan käytännön/sosiaalisista syistä, kerta pari viikkoon. Jalat kerran viikkoon + lenkit vedoin. En mä usko tosiaan että se niin tieteellistä on, omiin voimiin nähden isoja painoja ja hiki päälle. Päivä toisensa jälkeen, ei Roomaakaan rakennettu päivässä... siitä sen on lähettävä. Hifistelyt myöhemmin.

Voe herttilei, eihän tuommoisessa massankasvatuksessa ole mitän järkeä.
Jos pitäisit samanlaista painonkehitystä yllä, keräisit +90kg massaa (lähinnä laardia) vuotta kohti.

Syy nopeaan painonnousuun löytyykin heti ruokailujen alkupäästä.
Missä on kaikki proteiini (noh, palkkari sentään löytyy) ja rasva aikavälillä 8:00-13.59?

Ei tuollaisessa sokerin turboahtamisessa ole mitään järkeä, jos tavoitteena on pitää edes jonkinlaista estetiikkaa yllä.
Weight gainerinkin voit toistaiseksi jättää pois, kun painonnousun kanssa ei selvästikkään ole vielä ongelmia.

Mutta ei risuja ilman ruusuja:
Iltapala on erittäin hyvä!
14.00 ruokailukaan ei ole pahimmasta päästä, joskin rypsärin voinet toistaiseksi jättää pois tältä aterialta hidastaaksesi painonnousua.

Jonka jälkeen laihdutan kilot pois? Eli pääsenkö nopeammin lihaksikkaaksi, jos hyväksyn sen että siinä välissä tulee olemaan vaihe missä on myös rasvaa?

Kyllä, juuri näin se homma toimii jos nopeita tuloksia haluaa.

Vai voinko vaan treenata pienillä kaloriylijäämillä, jolloin rasvat on suht alhaalla koko ajan mutta päästä silti ok lopputuloksiin? Haluan salista pysyvän harrastuksen, ei mulla sinänsä mikään kiire ole.

Voit, mutta sitten vaaditaan kärsivällisyyttä.

Tunnen vaan monia jotka on käynyt vuosia salilla, muttei lihasta ole kummemmin. Sanoisin ettei osata haastaa itseään, ei osata treenata kovaa ja taistella omilla rajoilla. Vedetään semmosella mukavuusalueella, missä ei kehity.

Jep.

Toki pinkkien käsipainojen heiluttelu ei riitä, itseään pitäisi haastaa aina. Ei niinkään miettiä missä on menossa tai mihin tähtää, riittää että haastaa. Vaikka vatsojen teko, en mä ees laske toistoja, riittää että viimenen toisto tekee tiukkaa. Ei semmonen treeni palkitsekaan, missä ei hammasta joudu puremaan. Simppelillä ohjelmalla olen mennyt, teen treenin lihasryhmillä X, seuraavana päivänä Y. Taas sitten kun ei enää ole paikat X juurikaan kipeät, X uudestaan. Välillä lepopäivä, ihan käytännön/sosiaalisista syistä, kerta pari viikkoon. Jalat kerran viikkoon + lenkit vedoin. En mä usko tosiaan että se niin tieteellistä on, omiin voimiin nähden isoja painoja ja hiki päälle. Päivä toisensa jälkeen, ei Roomaakaan rakennettu päivässä... siitä sen on lähettävä. Hifistelyt myöhemmin.

Olet vähitellen oikeilla jäljillä, mutta yritä vielä sisäistää se, että lihasten kehittäminen vaatii suuria painoja ja kokonaisvaltaisia liikkeitä. Itsensä piippuun vetäminen valtavalla toisto- ja sarjamäärällä ei kehitä, vaikka se puutunut "kaikki annettu"-fiilis itsessään hyvältä ja palkitsevalta voi tuntuakin. Jos et vatsoissa jaksa edes laskea toistoja, teet liian pitkiä sarjoja liian kevyitä harjoitteita. Lisäpainoja tai raskaampia liikkeitä peliin, ei vatsat ole sen kummempi lihasryhmä kuin mikään muukaan. Samoin raskaat, koko kehoa rasittavat perusliikkeet tuovat aina enemmän tulosta kuin pikkulihasten vääntäminen monilla erillisillä liikkeillä, vaikka monien pikkuliikkeiden vääntäminen saattaakin tuntua hyvältä. Pari ~kymmenen toiston kyykkysarjaa, tai lyhyempääkin, suunnilleen loppuun asti vedettynä on luultavasti tehokkaampaa kuin tunnin hinkkaus kaikissa hienoissa koneissa. Toki perään voi, ja kannattaa, ottaa vielä muutama setti apuliikkeitäkin, mutta pääpainon pitää olla siinä, että pystyt muutamaan kovaan sarjaan raskaissa liikkeissä irrottamaan itsestäsi kaiken. Siinä vaiheessa tulet myös huomaamaan, että et oikeasti pysty vetämään kuutta treeniä viikossa vaan keho tarvitsee myös reilusti lepoa.

Nyt alan itsekin tosissani harkitsemaan lepoa. Kesän aikana syöty huonosti ja treenattu silti kohtuu kovin. Alkaa mieli olemaan aika väsynyt, samaten keho. Joka aamu tekee mieli laatata ja sydän tuntuu hakkaavan. Mitä veikkaatte, mahtaakohan olla parempi pitää ihan 2 viikkoa totaalitaukoa vai kevyttä treenausta?

Kyllä meikäläsen treenit jää nyt vähäks aikaa,taas pääs toissapäivänä lanssilla sairaalaan,teki niin pahaa eikä happi kulkenut,samanlainen olo kun salin jälkeen x5 viime päivänä.
Veikkaan että yläselkä/niska niin juntturassa että tekee tuota,tai sitten on hermosto niin totaalisen tukossa??????

Missä on kaikki proteiini (noh, palkkari sentään löytyy) ja rasva aikavälillä 8:00-13.59?

kaveri sano ettei kannata vetää rypsärii enne reenii ja reenien jälkee o_o

ja joo oon lisänny nyt tohon alkupäähän proteiinia aamupalaksi vedän 4viljankaurahiutaileita ehrmann purkki 2 kananmunaa ja banaani ja reenin jälkee sama setti paitsi rahkan tilalla raejuusto + maitoa menee jonkin verran.
gaineria käytän viel muutaman ruokalusikallisen päivässä koska maustan sillä 17:00 olevan rahkasetin

Ymmärtänet myös, että sulla pitää olla myös perkeleen kova yleiskunto jos aiot 7 päivää viikossa siellä salilla riehua? En nyt mikään expertti ole mutta, jos olet aloittelemassa punttaamista en ikinä suosittelis et vedät puntin joka päivä. iske nyt ainakin yksi lepopäivä väliin. Tästä threadista saa sellasen kuvan, että olet lukenut paljon ja tehnyt vähän. Aloita kärsivällisesti.

Olen 19-vuotias poika ja minut määrättiin 2viikon pakkolepoon ainakin aluksi. Olen reenannut koko kesän melkein putkeen ja en malttanut pitää välipäiviä juuri ollenkaan. Jäin todellakin koukkuun juoksuun ja loppukesästä vielä aloitin kuntosali harjoitukset päälle :(! Pituutta on 174cm ja painoa oli kuukausi sitten 53kg, josta se tippui nopeasti kuntosali & juoksun yhteydessä vielä 50kg! Nyt on menossa lihotuskuuri ja lepoa pelkästään, koska jalat ei oikein liiku normisti enää :jahas:
Peruskulutus on jotakin 1600kcal enään joten mitä ehdottaisitte kannattaako syödä kaikkee ku on vaa nälkä ja painoo ylös ja nopee ettei joudu sairaalaan. Ravitsemusterapeutillakin kävin kesän alussa, mutta en malttanut noudattaa ohjeita.
Varmaan kannattaa levätä parisen viikkoa ja sen jälkeen unohtaa juoksutkin vähäksi aikaa ja kasvattaa lihaksia, jotka on kyllä hävinny melkein kokonaan!

Tajuat varmaan jo itsekin että tuo toiminta ei ole terveellistä. Olet aivan liian alipainoinen ja jos tuo painon putoaminen jatkuu, joudut todellakin hoitoon. Vaikka sitten väkisin.
Nyt ei ole muuta tietä kuin nostaa sitä painoa. Kaloreista on ihan turha tuon painoisena välittää. Treenaaminen on osittain aika turhaa, koska veikkaan ettei tuossa kropassa ole paljon mitään mistä lihasta voisi kasvaa. Kaiken lisäksi keho saattaa olla sen verran katabolisessa tilassa, ettei ylimääräinen liikkuminen ainakin tilannetta paranna.
Jaksamisia sulle. Koitahan saada joku järki tuohon hommaan.

Ymmärtänet myös, että sulla pitää olla myös perkeleen kova yleiskunto jos aiot 7 päivää viikossa siellä salilla riehua? En nyt mikään expertti ole mutta, jos olet aloittelemassa punttaamista en ikinä suosittelis et vedät puntin joka päivä. iske nyt ainakin yksi lepopäivä väliin. Tästä threadista saa sellasen kuvan, että olet lukenut paljon ja tehnyt vähän. Aloita kärsivällisesti.

Juu, no toki lepopäivät pitää olla. Mutta en mä tiedä aloittelemassa punttaamista, 90 kg nostin tossa penkistä. Meni aika helposti, sitä ennen 10 x 70 sarja ja muutama kerta 85 kiloa. Muu kunto samaa luokkaa. Se että aloittanut just salilla käynnin, ei tarkoita että olisin just aloittanut urheilun.

Olen 19-vuotias poika ja minut määrättiin 2viikon pakkolepoon ainakin aluksi. Olen reenannut koko kesän melkein putkeen ja en malttanut pitää välipäiviä juuri ollenkaan. Jäin todellakin koukkuun juoksuun ja loppukesästä vielä aloitin kuntosali harjoitukset päälle :(! Pituutta on 174cm ja painoa oli kuukausi sitten 53kg, josta se tippui nopeasti kuntosali & juoksun yhteydessä vielä 50kg! Nyt on menossa lihotuskuuri ja lepoa pelkästään, koska jalat ei oikein liiku normisti enää :jahas:
Peruskulutus on jotakin 1600kcal enään joten mitä ehdottaisitte kannattaako syödä kaikkee ku on vaa nälkä ja painoo ylös ja nopee ettei joudu sairaalaan. Ravitsemusterapeutillakin kävin kesän alussa, mutta en malttanut noudattaa ohjeita.
Varmaan kannattaa levätä parisen viikkoa ja sen jälkeen unohtaa juoksutkin vähäksi aikaa ja kasvattaa lihaksia, jotka on kyllä hävinny melkein kokonaan!

Huhhu, painatpas vähän:O

Hyviä posteja tullut tähän mennessä vastauksiksi. Lee Haneyn sanoin "Stimulate the muscle, don't annihilate it." Valitettavasti treenissä ei riitä se, että se sattuu, vaan sen pitää olla järkevää ja johdonmukaista, että saa tuloksia.

Jos venaat pidempään sarjojen välissä, saat nostettua enemmän toistoja kussakin sarjassa -> treeni on tehokkaampaa, vaikka siihen menee enemmän aikaa.

Jos kerran toistoja ei ole tarkoitus repiä kipukynnyksen äärirajoille, en mä ymmärrä miten treeniä voi tehostaa muuten kun olemalla salilla kauemmin/skippaamalla odottelun/tekemällä useamman kuin 3 niitä sarjoja...

Tehokkain treeni on sellainen, jota teet johdonmukaisesti ja tavoitteellisesti. Lakkaa ajattelemasta treeniä yksittäisenä suorituksena, ja ala ajattelemaan sitä pitkällä tähtäimellä. Mikäli ajattelet esimerkiksi vuoden aikavälillä, olet varmasti paremmassa kunnossa, mikäli treenaat järkevästi nousujohteisesti sen vuoden, kuin että jos paahdat jokaisen treenin yksittäisenä suorituksena ihan loppuun asti. Lisäksi jos vertaa siihen, että et aikaisemmin ole käynyt ollenkaan salilla, niin mitä tahansa teetkin on se ääretönkertainen parannus aikaisempaan verrattuna.

Tajuat varmaan jo itsekin että tuo toiminta ei ole terveellistä. Olet aivan liian alipainoinen ja jos tuo painon putoaminen jatkuu, joudut todellakin hoitoon. Vaikka sitten väkisin.
Nyt ei ole muuta tietä kuin nostaa sitä painoa. Kaloreista on ihan turha tuon painoisena välittää. Treenaaminen on osittain aika turhaa, koska veikkaan ettei tuossa kropassa ole paljon mitään mistä lihasta voisi kasvaa. Kaiken lisäksi keho saattaa olla sen verran katabolisessa tilassa, ettei ylimääräinen liikkuminen ainakin tilannetta paranna.
Jaksamisia sulle. Koitahan saada joku järki tuohon hommaan.

Jooh kiitos vaan :)! Nyt relax parisen viikkoa ja sitte reeniä, mutta järjellä ja kohtuudella. Punttia ja juoksua, mutta parisen kertaa molempia viikos ja todellakin niitä lepopäiviä paljon lisää jatkossakin! :) Kaloreita vaan se 2000-2500kcal pv ainakin näin aluksi veikkaisin.

Back
Ylös Bottom