Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Tässä juttua joka sivuaa tätä aihetta:http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=29925&highlight=lepo

Tähän ongelmaan on paras konsti suunnitella treenit niin että välillä tulee lepoa jollakin tavalla joko useammin lyhyitä lepojaksoja tai sitten pitempiä lepoja.
On tietenkin selvää että ylikunto laskee aika voimakkaasti vastustuskykyä. Mutta olen myös sitä mieltä että vaikka ei olisi ylikuntoa niin voi vaan herkistyä saamaan kaikki flunssat jne. kun on kroppa vaan koko ajan pienessä rasituksessa.

Ylikunto voi aiheutua sairastelusta, sairastelu ylikunnosta, ja kaikkea siltä väliltä. Nuo kaksi kulkevat kuitenkin pitkälti käsi kädessä. Kun kroppa on ajettu elimistön sietorajoille, se voi reagoida pukkaamalla kuumeen päälle, kehissä siis tarvitse olla edes mitään virusta tms. Yleensä kuitenkin taitaa käydä ennemmin niin että elimistön immuniteettikyky laskee koska resurssit käytetään palautumiseen, ja kompensoitumiseen seuraavaa treeniä (ja entistä isompia painoja varten), ja puolustusjärjestelmä ei sitten enää pystykään eliminoimaan taudinaiheuttajia. Onkin melkoinen taitolaji keikkua ylikunnon rajamailla, muttei ajatua kovin pahasti ylikunnon puolelle. Ylikuntokaan ei itseasiassa ole niin paha mörkö kuin aina kuvitellaan, koska joka kerta kun mennään lievästi ylikunnon puolelle, niin elimistö tekee ns. ylikompensaatiota (tähän itseasiassa perustuu jotkut kovan tehon voimanosto-ohjelmista). Eli toisinsanoen tämä raja siirtyy joka kerran hiukan kauemmaksi. Palautumista on hyvä pyrkiä kehittämään. Pitkään treenanneet pystyykin tekemään suhteessa enemmän lihas- ja hermostollista työtä menemättä ylikuntoon. Toki iän mukana sitten hormonitasojen laskut hiljalleen heikentävät palautumista jne.

juffe sanoi:
Kylmä ja julmettu fakta on, että silloin kun tuntuu että treenit kulkee paremmin kuin KOSKAAN AIKAISEMMIN, olisi syytä pitää jo kevennetty viikko. Nimim. kokemusta on.

NIIIIN nyt se sanotaan...prkl!!!!!

juffe sanoi:
Kylmä ja julmettu fakta on, että silloin kun tuntuu että treenit kulkee paremmin kuin KOSKAAN AIKAISEMMIN, olisi syytä pitää jo kevennetty viikko. Nimim. kokemusta on.

Näin se vaan menee. Ja kantapäänkautta tunnun minäkin tätä edelleen opettelevan. Pää ei vaan kestä ottaa lepoa kun kulkee hyvin. Nyt on kyllä hyvät suunitelmat, katotaan malttaako toteuttaa ne vielä. :D

Niin tuosta että kun kulkee hyvin niin silloin lepoa. Itselläni kulkee viellä paremmin sen muutaman päivän levon jälkeen kun malttaa pitää. Ja sen ei tarvia olla kevennety viikko vaan joku pitkä vloppu tai vastaava. Ihan vakiona on että saa tuollaisen vapaan jälkeen pistää hieman lisää painoa lisää kun jaksaa taas paremmin. Samoin nyt pienellä dietillä niin tuntuu että aineen vaihduntakin pysyy kokoajan nopeassa tahdissa kun aina 2 viikon välein sellainen leposessio jossa hieman yhtenä päivänä sotkee mässyllä sitä.

Ei hemmetti, sitäkö se nyt sittenkin on...kävikö vielä niin ettei kevään kisoihin pääsekään, olen nyt kolmatta viikkoa sairastellut niin että yhtenä pvänä viikossa kuume on heittänyt todella korkeaksi, illalla jo normaali lukemiin.Pidin jopa 6 pvää totaalilepoa ja sitten takaisin treenikuvioihin KEVYESTI, niin jälleen parin pvän päästä sama juttu. Mitään selitystä verikokeista ei löydy asialle, kaikki ihan ok eikä mitään viruksia. Eikä muuten mitään flunssaakaan, vain korkea kuume... hammasta purren...

Fättis sanoi:
Ei hemmetti, sitäkö se nyt sittenkin on...kävikö vielä niin ettei kevään kisoihin pääsekään, olen nyt kolmatta viikkoa sairastellut niin että yhtenä pvänä viikossa kuume on heittänyt todella korkeaksi, illalla jo normaali lukemiin.Pidin jopa 6 pvää totaalilepoa ja sitten takaisin treenikuvioihin KEVYESTI, niin jälleen parin pvän päästä sama juttu. Mitään selitystä verikokeista ei löydy asialle, kaikki ihan ok eikä mitään viruksia. Eikä muuten mitään flunssaakaan, vain korkea kuume... hammasta purren...

Mulla on ollut oikeastaan täysin samat oireet(+flunssa) helmikuun aikana, yhtä sairastelua siis. Nyt näyttäis vähän helpottavan. Onko Fättiksen paino pudonnut paljon? Ite oon pyrkinyt syömään 2 tunnin välein, yllättävän hyvin on maistunutkin.

Ilecules, jos tarkoitat onko paino pudonnut sairastelun aikana, niin ei tiettävästi, sillä kroppa on kerännyt ainakin sellaset 1,5 kg nestettä... mutta kun pääsen pariksi pväksi reenaamaan, lähtee ne oikeestaan samantien. Ruka maistuu mullekin ihan mielettömän hyvin, kun kotona vain on, on suorastaan vaikeeta olla pois jääkaapilta :)

Kisoja ajatellen tiputettavaa olisi vielä arviolta 5 kg ja aikaa sellaset 9 vkoa....

Olen huomannut itse että jos vedän 3 treenipäivää putkeen, mulla on pieniä univaikeuksia, ehkä 30min tulee pyörittyä sängyssä vaikka väsyttääkin... normaalisti 2on 1off ohjelmassa ei tule mitään univaikeuksia... no nyt vedin typeränä 4 treeniä putkeen ja 2 tuntia sai yrittää nukkua ennen ku onnistu...

kysymys kuuluukin, meinaako tommoset puolen tunnin univaikeudet jo ylikuntoa, vai tietääkö se sitä että kehitys on parhaimmillaan.
kirjoista kun olen lukenut, että huippukehitys on juuri ennen ylikuntoa, siis että pitäisi treenata juuri siinä ylikunnon rajamailla...

toinen kyssäri, kun nyt ylikunto selvästikkin kolkuttelee ovella, riittääkö tämmönen pääsiäislepo (4pv) siihen?

Mulla ainakin tollanen 30min-2h pyöriminen sängyssä joka yö on ihan tavallista. Jos on ressiä niin voi olla ettei nukuta koko yönä.

(Toivottavasti en toista jo useaan kertaan esillä ollutta asiaa.)

Olen mitannut ylikunnon, ja kuntotason tiedostamiseksi leposykettä useamman vuoden ajan.
Leposyke on aktiivisesti kuntoillessa 45 sykäyksen tienoilla, pidemmän harjoittelemattoman kauden jälkeen noin 55.
Tänä aamuna mittasin normaalia korkeamman tuloksen, joka selittää hyvin eilisen lenkin tahmeuden: ylikuntoWarning.

Minkälaisia tuloksia te muut olette mitanneet?
Kauanko pidätte harjoitustaukoa/rauhallisempaa tahtia yllä ylikunnon estämiseksi?

Huomasin kuntosaliharjoittelun "sotkevan" pasmat ihan sekaisin. Normaalilenkillä sykettä ei saa kovinkaan korkealle, mutta kunnon KaikkiTaiEI Mitään -lihaskuntorääkin jälkeen syke loikkii useamman päivän korkeuksissa.
Voi että tuota palautumisen hitautta! :D

Leposyke ei ole paras ylikunnon mittari. Kannattaa käyttää ortostaatista sykettä mittarina. Tuolla jotain juttua:
http://sivut.koti.soon.fi/petri/jutut/leport.htm

Itse olen yrittänyt ottaa oppia huippu-urheilijoista ja tarkkailla mielialaa, janoa illalla, nukkumista, syömishalua ja henkisiä tekijöitä. Monet huippu-urheilijat ja valmentajat pitävät näitä erittäin hyvinä tapoina mitata ylikunnon vaaraa. Löytyy väitteelle ihan teoreettista pohjaakin. Yleensä kun syke ja muut ovat siinä mielessä huonoja, että ne varoittaa liian myöhään. Vasta sitten kun ylikunto jo on päällä.

Itseään tarkkailemalla saa mielestäni paremman tuloksen ylikunnon tarkkailussa. Tämä on tietenkin vaikeaa, kun pitää samalla miettiä muita tekijöitä mitkä voisivat vaikuttaa näihin samoihin asioihin. Mieleen kun vaikuttaa aika pirun moni muu asia.

Yleensä hyvä tapa on myös tunnustella miltä juoksu tuntuu, jos lihakset on kipeinä ja juoksu ei tunnu irtonaiselta niin kannattaa miettiä voisiko ylikunto orastella. Aina juoksun ei ruusuilla tanssimiselta kyllä tarvitse tuntua.

Mielestäni kannattaa siis ottaa selvää ylikunnon aiheuttamista oireista ja opetella tarkkailemaan niitä itsessään. Ortostaattisen/lepo sykkeen seuranta on hyvä varmistelu keino.

mikä on tämä kaikkien pekäämä ylikuntoilmiö? joku karvainen mörkö joka laskee kehityksesi maantasalle?

miten sen voi todeta ettei tämä vihainen tv-lupatarkastajaakin ikävempi asia pääse salakavalasti yllättämään?

mikä on keinoja päästä irti tuosta möröstä? totaalilepo?

iso_niz sanoi:
kai se on semmonen tila jossa kehitystä ei tapahu paljoo
:) tätä juuri ajoin takaa että ONKO siintä kenelläkään mitään FAKTAtietoa?

jos tähän ketjuun tulisi jotain hyvää tietoa asiasta niin tämän kait voisi modet lyyä tohon ylös?

Cockton sanoi:
Sinä kysyä, minä vastata, miksi ei tyytyväinen?

kuka sanoo etten ole tyytyväinen? sain vastauksen, kiitos siintä :)
ajattelin vaan että olisi ollut hyvä threadi johon olisi saanut rakentavia vinkkejä, elvytys vinkkejä ylikunnosta jne....

mutta perinteinen vastaus toi: kun kysyy, niin toinen vastaa www.google.com

Back
Ylös Bottom