Ylikunto?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Egee 87
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ikä
37
Elikkäs, olen treenannut kohta 10kk josta 8kk on ollut kovaa treeniä. Penkkiä on tultu tehtyä lähes joka toinen päivä kuin myös muita lihasryhmiä (jalkoja harvemmin). Penkki nousi mukavasti (55kg-->97.5kg) Nyt tuntuu että ns. ylikunto on ruvennut vaivaamaan sillä 100kg en oo saanu penkattua vaikka useita viikkoja oon kokeillu. Kannattaisko mun pitää 1 viikko vapaata salilta ja käydä esim lenkillä sen sijasta? Tunnen joitakin tyyppejä joille viikko vapaata on jopa nostanut ennätyksiä. Tuntuu vaan et jos oon viikon käymättä salilla niin tulokset suorastaan romahtavat alas. Onko näin? Väsyttääkin entistä enemmän... Viittaako tämä ylikuntoon? Mielipiteitä? Apuja? Vinkkejä?

Nyt lopetat sen penkin veivaamisen heti. Sitten vähintään viikon tauko. Tämän jälkeen treenaat penkin kerran viikossa, jolloin teet 5x5x70-85kg.

Noin kun treenaat jonkin aikaa, niin eiköhän lähde penkki taas nousuun.

Ota kevyt viikko väliin. Ota pääliikkeissä vaikka muutama räväkkä 3 toiston sarja 50% maksimista ja lähde pois salilta. Totaalinen lepoviikkokaan ei laske voimia mihinkään. Monesti treeni päinvastoin kulkee paremmin lepoviikon jälkeen.

:offtopic: Mistähän se muuten johtuu että väliviikon jälkeen kulkee treeni paremmin?
kysyn tässä ku en uutta treadia viiti tehä...

Kraftwerk...En rupea tekemään penkkiä ainoastaan 1 kerran viikossa. Oon kokeillu sitä ja kokemuksen pohjalta väitän että tulokset ei nouse läheskään niin nopeaa kun että penkkais 3 kertaa viikossa.

Boosteri sanoi:
:offtopic: Mistähän se muuten johtuu että väliviikon jälkeen kulkee treeni paremmin?
kysyn tässä ku en uutta treadia viiti tehä...

Mutulla voisin epäillä että hermotus saa kerrankin riittävästi lepoa ja tämän palauduttua supistuu suurempi määrä lihassoluja kerralla?

Egee 87 sanoi:
Kraftwerk...En rupea tekemään penkkiä ainoastaan 1 kerran viikossa. Oon kokeillu sitä ja kokemuksen pohjalta väitän että tulokset ei nouse läheskään niin nopeaa kun että penkkais 3 kertaa viikossa.
Pelkkää penkkiä/liikaa penkkiä muihin liikkeeisiin verrattuna kun kauan teet niin se näkyy jo päällepäin mm. huonona ryhtinä ja eteenpäin työntyneissä olkapäissä. Muista että penkki ei oo ainoa liike.

Egee 87 sanoi:

En nyt Kraftwerk ole, mutta vastaan tohon silti. Miten se penkki ei sulla kehity 1-2 kertaa viikossa treenatessa? Se on kuitenkin useimmille sopivin tahti. Ethän ole treenannut kovaakaan kuin 8kk, joten en usko että olet edes ehtinyt kokeilla/nähdä miten sen pena eri tyylisellä treenillä voisi kehittyä.

No sitä sopiikin miettiä että miks ei kehity, mutta kun kerran kokeilin n. 1-2kk treenata penkkiä 1 tai 2 kertaa viikossa niin kehitys pysähtyi...sittenku kun rupesin tekemään 3 kertaa viikossa niin johan alko enkkoja tuleen.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Muista treenata myös HAUBERIA. Ne on penkkiä avustava lihasryhmä, koska penkki ja hauberi on tärkeimmät lihasryhmät.

Egee 87; Tee miten itse näet parhaaksi. Minä kyllä väitän, että sitten kun teet 5x5x85kg sarjat läpi niin sata kiloa nousee heittämällä. Mutta ei sinun tietenkään kannata meitä kuunnella, joka treenissä vaan maksimiykköseen ja apuliikkeenä hauiskääntö selällä x Max1

5 vuotta reenannu siten, että esim ma normipenkki ja to/pe kapeapena kevyesti tai nopeuspena ja tulosta on tullu koko ajan. toissa syksynä kokeilin "venäläistäpenkkiä" eli 3 kertaa viikossa. tulokset kyllä nousi vähän aikaa mutta sitten **********kele ku meni paikat jumiin/tukkoon ja melkein rikki. ei pystynyt tekemään penkkiä sitten ollenkaan about 5 kk. siitä sitten opittiin ja palattiin vanhaan systeemiin eikä ole ongelmia ollut. 5x5x? on hyvää perussoppaa nuinkin nuorelle hemmolle kuin egee on. maltti on valttia se pitää muistaa aina, koska jos kehitystä tapahtuisi aina niin mehän kaikki penkkaisimme yli 300 kevyesti :)

Egee 87 sanoi:
Noh, pitääpäs alkaa kokeileen tuota sun 5x5x85kg systeemiä kun vaikuttaa niin loistavalta...

Ei se loistava ole, mutta perustreeniä kuitenkin. Treenaa myös apuliikkeitä runsaasti. Toki voit tehdä viikolle myös toisen penkin, mutta sen pitää olla kevyt.

Jos haluat rakentaa vahvan talon, niin perustus pitää olla kunnossa. :rock:

Egee 87 sanoi:
No sitä sopiikin miettiä että miks ei kehity, mutta kun kerran kokeilin n. 1-2kk treenata penkkiä 1 tai 2 kertaa viikossa niin kehitys pysähtyi...sittenku kun rupesin tekemään 3 kertaa viikossa niin johan alko enkkoja tuleen.

Se on henkisellä puolella tuo asia. Kun muistelen itse sitä että kun olin tuossa iässä ja aloitin treenaamisen niin piti treenata joka päivä sillä muuten uskoi että ei kehity. Entäpä jos olet juuri tullut tuon joka toinen pvä penkkiä treeni kehityksen loppuun ja jäit juuri siitä maagisesta satasesta vaille ja tulit vaan ylikuntoon liiasta treenistä. Ja sitä ei tiedä miten nopeasti se satanen heilahtaisi rikki jos kokeilisit treenata vaikka 1-2 krt viikossa sitä penkkiä ja tiedä vaikka kannattaisi niitä jalkojakin treenata siinä välissä niin saisi kroppaan sellaista tasapainoa niiden tulosten rikkomiseen... :rolleyes:

Jos muisti ei pahasti pätki, niin n.12-16 vkoa rupeaa olemaan maksimi mitä kovaa kykenee treenaamaan. Tässäkin on yksilöllisiä, sekä sukupuolellisia eroja.
Ja tämäkin tarkoittaa lähinnä niitä jotka treenaavat maksimivoima tyyppisesti.
Jos treenaukseen on otettu lihaskasvuun liittyvä aspekti, eli tehdään pidempiä sarjoja ja vielä loppuunasti. Tällöin 3-4 viikkoa kovaa treeniä rupeaa olemaan maksimi.

Hiukkasen epäilen, että 1 vko taukoa ei enää riitä, vaan sen taukoviikon jälkeen kannattaa tosissaan harkita tuota Kraftwerk n ehdottamaa 5x5 systeemiä ja vetää sitä ainakin vähintään 4 viikkoa.

En tarkkaan ottaen tiedä minkälaista teikäläisen kovatreeni on.
Tietty epäilys kuitenkin on, ja jos epäilykseni on vähänkin oikean suuntainen, pääset jonain päivänä kirjoittelemaan tänne aiheesta; ’paikat paskana’
Kuten Kraftwerk n esille tuokin, niin maksimitulokset rakennetaan vain vahvalle perustalle.
Perustan rakentamisen voi tehdä useammalla eri tyylillä, siten että se tukee omaa tavoitetreeniä.

Jahka tuon n. viidenviikon session olet läpi käynyt ja tunne on sellainen että nyt kovempi treeni maistuu eikä paikat ole tukkoiset ja kipeät, niin sitten voitkin palata taasen treenaamaan kovaa.

Se kyllä ihmetyttää että tarvitset 3 treenikertaa viikossa kehitykseen. Kyllä kahdella kerrallakin pitäisi mennä vauhdilla ylöspäin.
Hiukan tuntuisi siltä että treeniohjelmaasi kannattaisi tehdä muutoksia.

Boosteri sanoi:

Superkompensaatio. Rasituksen jälkeen kun annetaan keholle lepoa, niin se superkompensoituu. Tuohonhan kaikki harjoittelu perustuu.

Tahvo Tohveli sanoi:
Superkompensaatio. Rasituksen jälkeen kun annetaan keholle lepoa, niin se superkompensoituu. Tuohonhan kaikki harjoittelu perustuu.

Mulla aina päinvastoin. Lepoviikon jälkeen kestää 1-2viikkoa ennen kuin pääsee taas kunnolla vauhtiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom