Ylikunto, uutta infoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timota
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tiedän että on useita keskusteluja ylikunnosta, kuten nämä: http://www.pakkotoisto.com/treeni/61134-pikkutoiston-pakkojaettilaeinen-ylikunto/ sekä: http://www.pakkotoisto.com/treeni/26661-keskushermosto-ja-ylikunto/ mutta ajattelin aloittaa uuden, koska tässä siitä keskustellaan hieman eri kantilta.

Olen tutkinut tätä ylikunto juttua hartaasti ja tullut siihen tulokseen, että voi hyvinkin olla, että se johtuu tavallisella kuntoilijalla luultavasti Kroonisesta väsymysoireyhtymästä CFS, Fibromyalfia, Lisämunuaisten vajaa toiminnasta, reumat, MS, masennuksesta, pelkotiloista, muista psyykkisistä jutuista ja tai muiden vastaavien vaikeasti diagnosoitavista taudeista. Näistä taudeista ei oikein kukaan tiedä varmuudella mistä ne johtuvat ja ovatko ne yksi ja sama juttu, koska niissä on monissa samat oireet. Eli tämä asia ei ole mikään helppo selvittää.

Ylikunnon oireet ovat aika lähellä yllämainittuihin tauteihin, joten ne voivat hyvinkin olla sama asia tai osa näiden tautien oireyhtymää. Voi olla että ylikuntoisella on joku näiden yllä mainittujen tautien esiaste tai kroonista tulehdusta joka heikentää immuniteettia ja kuntoa ja sitten jo aivan tavallisen kuntoilun jälkeen laukeaa oireilu. Joku yhteys on selvästi lisämunuaisten tuottamalla kortisoolilla ja tai hormoneilla.

Ainakaan minun kohdalla ei voi puhua mistään virallisesta ylikunnosta, koska treenaan aina aika maltillisesti. Ehkä huippu-urheilijoilla ja joillain sellaisilla henkilöillä jotka treenaa täysillä 7 päivää viikossa pitkiä aikoja voi tulla todellista ylikuntoa, mutta meillä harrastelioilla tuskin on kyse siitä. Enemmän voi olla kyse ylirasittumisesta, koska on päällä kroonisia tulehdustiloja, CFS, ja tai koska lisämunaiset eivät toimi oikein ja siten eivät kestä kuntoilun aiheuttamaa stressiä.

Toivoisin vastauksia henkilöiltä jotka ovat päässeet ylikunnosta eroon. Eli miten he onnistuivat siinä? Kauanko siihen meni? Uusiutuuko oireilu, kuten esim. minulla tekee? Jne…Kaikki info on hyvästä tässä tärkeässä jutussa.

Alla on linkkejä ja infoa.

Tässä infoa Kroonisesta väsymyksestä: http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000120.htm

Tässä lisämunaisten vajaa toiminnasta: http://www.naturalnews.com/019339.html#ixzz1OKahY1KQ

ja tässä lisää: http://www.ei-resource.org/articles/related-conditions-articles/adrenal-fatigue--dr-murphree/

Tässä todella tärkeä juttu stressistä ja siitä kuinka se on mukana CFS/ME and Fibromyalgia http://cfidsresearch.blogspot.com/2011/02/watershed-paper-provides-conclusive.html

Lisämunaisen toiminnan voi testata kotikonstein. Yksi on mitata lämpöä useita kertoja. Siitä löytyy lisä tietoa netistä. Toinen on että illalla valaise peilin edessä toiseen silmään vinosta taskulampulla. Jos pupilli ei pienene ja tai suurenee, niin sitten voi epäillä lisämunuaisen vajaa toiminta. Kolmas konsti on ottaa kyypakkauksesta yhdestä tabletista ¼ osa heti aamulla herättyäsi ja jos olo paranee 2-4 tunnin sisään, niin se on myös merkki että kyseessä voi olla lisämunaisen vajaatoiminta.

Näistä testeistä on lisää tällä sivustolla, kuten on paljon muutakin infoa Kroonisesta väsymyksestä: http://cfs.gehennom.org/?main

Maitohapot: http://www.greenmedinfo.com/article...uced-depletion-interferon-gamma-secretion-a-0 JA

Fosforiini: http://www.greenmedinfo.com/article/phosphatidylserine-improves-exercise-capacity-malde-subjects

http://www.greenmedinfo.com/article...ired-hormonal-status-athletes-blunting-increa

The findings suggest that PS (suomeksi: fosforiini ) is an effective supplement for combating exercise-induced stress and preventing the physiological deterioration that can accompany too much exercise. PS supplementation promotes a desired hormonal status for athletes by blunting increases in cortisol levels.

Eli yllä olevan ja omien kokemusten (itsellä on aina vatsa pömpöllään kun on tämä ongelma päällä) kannattaa kokeille rankasti lacto-acidophilusta ja fosforiinia 600mg. Ja itse asiassa viimevuosina kesäisin on tehnyt A B piimää mieli ja sitä olen myös juonutkin, vaikka se ei ole koskaan ennen kuulunut ruokailuuni. Eli olen hakeutunut oikean tuotteen luokse alitajuisesti. Tästä on myös tutkimuksia, että lapsille pidetty hetki jossain sisäoppilaitoksessa ravinolla josta puuttuu joku mineraali ja kun sellaista ruokaa missä tätä mineraalia on, on lisätty seisovaan pöytään, lapset ovat ottaneet sitä automaattisesti. Toinen esim. on kun tulee kuuma kesä tai menee etelään lomalle ja alkaa hikoilemaan, niin silloin alkaa heti tekee mieli suolaisia ruokia. Eli ehkä pitäisi kuunnella omaa kroppaa näissä asioissa enemmän.

Ja tässä siitä kuinka tumma suklaa saattaa auttaa stressihormoonitasojen kanssa. Jos alkaa syömään suklaata, niin ehkä kannattaa pysyä raakasuklaassa. Lähes kaikki kaupallinen suklaa on sokerivelliä tai muuten pilattua: Daily consumption of 40 g of dark chocolate during a period of 2 weeks reduces the urinary excretion of the stress hormone cortisol and catecholamines, while reducing other metabolic indicators of stress.

http://www.greenmedinfo.com/article...riod-2-weeks-reduces-urinary-excretion-stress

Tässä lisää testejä korkeasta kortisoonista: http://www.greenmedinfo.com/disease/cortisol-high

EBV Epstein Barr Virus: If the virus lasts more than six months, it is frequently called chronic EBV infection. Some doctors think EBV is the cause of a chronic condition called Chronic Fatigue Syndrome (CFS), although this has not been definitively proven. On arvioitu, että yhdysvaltalaisista jopa 96 % saisi Epstein-Barr-virustartunnan ennen 40-vuotispäiväänsä.

Eli tämäkin virus saattaa olla osa ongelmaa… eli sekaista tämä ylikunto juttu on. Jos joku innostuu kahlaamaan ja lukemaan kaikki noi linkit läpi, niin olisi mukava saada mielipiteitä ja uusia ideoita tämän jutun ympäriltä.

että se johtuu tavallisella kuntoilijalla luultavasti Kroonisesta väsymysoireyhtymästä CFS, Fibromyalfia, Lisämunuaisten vajaa toiminnasta, reumat, MS, masennuksesta, pelkotiloista, muista psyykkisistä jutuista ja tai muiden vastaavien vaikeasti diagnosoitavista taudeista.
Luottaisin kuitenkin edelleen siihen perussääntöön, että hyvin usein se yksinkertaisin vastaus on oikea. Eiköhän se ylikunto johdu ihan siitä liiasta treenaamisesta, ehkei ole ihan ekana tarvis epäillä reumaa ja masennuksia.

Yes toivon että näin on. Itse kylläkin treenaan erittäin maltillisesti, eli 3 kertaa viikossa, enkä vedä itseäni piippuun. Kun olo pahenee, niin tarvin 2-3 kk totaali braken treeneistä jotta palaan takaisin normaaliin olotilaan.
Joskus on vaikea päätellä, että onko masentuntu koska on ylikuntoa tai onko toisinpäin. Ja monien oireet ovat aika lähelle esim. Kroonisen väsymysoireyhtymään oireita.
Ja vaikka kyse olisi pelkästä liika treenaamisesta, niin ehkä olisi hyvä selvittää, että voiko sitä estää esim. ravinnolla jne. Yhden ohjeen mukaan proteiinia pitää syödä heti aamusta. Siinä suositeltiin löysiä kanamunia, niissä proteiini on helpoiten imeytyvää.
Toivotaan, että joku saa ylläolevasta jonkun uuden ahaa oivalluksen joka auttaa kaikkia jotaka tänä kanssa painivat.

Ehkä huippu-urheilijoilla ja joillain sellaisilla henkilöillä jotka treenaa täysillä 7 päivää viikossa pitkiä aikoja voi tulla todellista ylikuntoa, mutta meillä harrastelioilla tuskin on kyse siitä.

Itse olen tämän kannalla. Pelkällä punttien nostelulla on aika vaikea ajaa itseään ylikuntoon. :) Uskon kyllä että henkisellä hyvinvoinnilla on myös vaikutusta fyysiseen suorituskykyyn.

Hämärien nettijuttujen selaamisen sijasta kannattaa käväistä lääkärillä jos epäilee sairautta. Varmasti jokin tuollainen sairaus on häviävän pienellä osalla syynä ylikunnossa, kyllä se usein on liika/vääränlainen treenaaminen ja ravintopuolen ongelmat.

Itse olen tämän kannalla. Pelkällä punttien nostelulla on aika vaikea ajaa itseään ylikuntoon. :) Uskon kyllä että henkisellä hyvinvoinnilla on myös vaikutusta fyysiseen suorituskykyyn.

Kuin myös. Mitä nyt muutaman ylikuntoon itsensä vetäneen tai ainakin sen rajamaille joutuneen treenipäiväkirja olen katsonut taaksepäin niin kyllä ensimmäinen ajatus on aina ollut, että "ei saatana". :D Monesti useampaa lajia viikko-ohjelmassa useasti ja siihen päälle vielä jonkinasteisen perfektionistin luonteen mukanaan tuomaa stressiä kaikesta muustakin elämässä niin siinä sitä sitten ollaan.

EDIT:

Krice sanoi:
Hämärien nettijuttujen selaamisen sijasta kannattaa käväistä lääkärillä jos epäilee sairautta. Varmasti jokin tuollainen sairaus on häviävän pienellä osalla syynä ylikunnossa, kyllä se usein on liika/vääränlainen treenaaminen ja ravintopuolen ongelmat.

Oon myös ymmärtänyt, että ylikuntotapauksissa lääkärikin olisi hyvä valita viisaasti. Perus työpaikkalääkärin Laatikko buranaa ja kolme päivää lepoa -kuuri ei useasti auta.

tuolla on muuten kaksiosainen kirjoitus aiheesta.

Kerran olen ylikunnon ovia kolkutellut käymällä 4x viikossa salilla (nelijakoisella, kovia sarjoja lähelle failurea), 3x viikossa lajitreeneissä ja siihen jenkkifutismatsi vielä päälle. Oireet olivat korkea leposyke, huono palautuminen, ihmeellinen lihasvapina aina kun yritti treenata, ym. Ylikunto ei ehtinyt kovin pahaksi ja parani pitämällä taukoa reenaamisesta.

Jos tuntee, että ylikunto iskee ns. normaalilla treenaamisella syy on todennäköisesti muualla. Esim. perus kuumeeton flunssa voi aiheuttaa samanlaisia tuntemuksia. Tämänkin postin informaatioarvo taitaa olla lähellä nollaa, mutta tulipahan vastattua.

Yes, lääkärit eivät juurikaan ymmärrä ylikunnon tai CFS jne. oireiden päälle. Ja kuten esim. itsellä on kaikki veriarvot kohdallaan. Monet muut ovat aiksemmissa kirjoituksissa sanonut aivan samaa: lääkärit ei auta ja veriarvot on kaikki kunnossa, mutta silti on kipeä. Löysin kylläkin Hesasta labran joka 150 eurolla mittaa kortisolin www.mdd.fi , se on sylkitesti eikä tarvi lääkärin lähetettä. Eli sillä voisi saada viitteitä, että onko onglema sillä osastolla. Uskon lukemani perusteella, että oli ylikunto sitten oma juttunsa, tai yhteydessä muhin vaivoihin, niin kortisoolilla on siinä jotian tekemsitä.

Tässä linkissä lisätietoa ja muita testejä joita voi itse testata kotona.
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisfaq/

Omalla kohdalla alan kallistumaan stressin, pelkojen ja muiden vastaavien psyykkisten onglemien suuntaan. Menin pienen vaiheen läpi ja sen jälkeen tämä ylikunto kierre alkoi. Stressi oli se sitten fyysistä tai henkistä vaikuttaa lisämunuaiseen ja siten kortisoli arvoihin ja ne saattavat jäädä päälle, niin että koko ajan on keho täynnä koritsoilia ja sitten on tappele tai pakene hä.yytystila kehossa pitkän aikaa.... niin ei sitä kenenkään keho kauaa kestä. Tämä sama juttu tapahtuu, esim. sodassa jossa on pelko ja stressi kokoajan päällä ja jotkut ei saa sitä poikki ja sitten ne yhtenä päivänä vaan kaatuvat uupumuksesta.

Yes, lääkärit eivät juurikaan ymmärrä ylikunnon tai CFS jne. oireiden päälle.

Varmasti paremmin kuin sinä.

Ja kuten esim. itsellä on kaikki veriarvot kohdallaan. Monet muut ovat aiksemmissa kirjoituksissa sanonut aivan samaa: lääkärit ei auta ja veriarvot on kaikki kunnossa, mutta silti on kipeä.

Jotkut ihmiset ei käsitä, että vika voi olla siinä mitä itse tekee. Eli treenaa päin vittua yms. Ihmisellä kun on usein niin kova usko ja luotto siihen omaan tekemiseen. Joskus syy voi olla ihan simppelisti huonous. Kaikki ei voi olla hyviä ja lahjakkaita. Mutta siis edelleen, kannattaa oikeasti alkaa pohtimaan miten treenaa ja mitä syö jne. Esimerkiksi yksi todella vähän ymmärretty asia (varsinkin aloittelijoiden keskuudessa) on kehonrakennuksen progressiivinen luonne eli sitä kuntoa pitää alkaa rakentamaan ruohonjuuritasolta, ei vaan voi suoraan alkaa vetämään kovaa treeniä kuten ammattilaiset tai edes lähelle sitä. Ylikunto napsahtaa niin helposti sellaisesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos jotain kiinnostaa noin mun ylläolevat ajatukset, niin tässä ketjussa on tavallaan jatkoa niille. http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/101087-univaikeudet-ja-ylinopea-pulssi/

Ymmärrän ihmisen mielen, että se ei haluais millään uskoa, että kyseessä olis jotain muuta kun vaan joku pikku vaivaa...mutta tietämällä miten asiat todella ovat, niille voi vielä tehdä jotain. Etenkin lisämunuaisten ja kilpirauhas hormoonien kannssa ei kannata pelleillä, jos ne pääsee liian pahaksi, niin niitä on vaikea korjata.
Kuinka monta suomalaista miestä on mennyt hautaan vähätellen "se on vaan närästystä" ja sitten tulee laaki.

En halua kylläkään peloitella ketään, eli jos sinä treenaat apinan raivolla pitkiä aikoja ja sitten iskee väsymys, niin se tuskin on muuta kun ylirasittumista, etenkin jos oireilu ei palaa kun aloitat treenamisen uudelleen. Mutta jos oireilu palaa vaikka treenaat kevyesti tai on jatkuvaa outoa oireilua jota ei ole ennen ollut ja etenkin jos on ollut jotain ylimäärästä stressiä elämässä, kuten ero, potkut töistä, iso leikkaus jne, niin kannattaa tsekata muutkin vaihtoehdot.

Nämä väsysmys oirelut jen. ovat yllättävän yleisiä. Jostain syystä ne ovat lisääntyneet todella paljon. Syynä voi olla tämä nykypäivän jatkuva suorittaminen, pelko tulevaisuudesta, kiire, jen. Ongelma on, että oireilu on todella yksilöllistä ja sitä on tuhatta eri tasoa. Eli se ei ole kuin mikreeni joka joko on tai ei, vaan joillakin se on vähäistä ja toisilla pahempaa ja ajamyöt se muuttuu kroonisemmaksi.
Tavalliset terveyskeskus lääkärit ei yksinkertaiset ymmärrä siitä yhtään mitään. Asiaan vihkyyntyneilläkin tohtoriella on vaikea muodstaa konsensuta siitä.
Vanhemmiten tulee vielä päälle normaalia hormoonien heittleyä joka vaikeuttaa dignoosissa. Väsymys onkin suurin syy miksi yli 50 hakeutvat lääkärille. Jos on likaa aredenaalia veressä niin unesta ei tule syvää ja siten on aina väsynyt olo.
Eli on kyse erittäin monimutoisesta ongelmasta.

Sulla on kyllä ihan mielenkiintoista asiaa tällaiseen stressivaivaan, mutta en ymmärrä, miksi tunget tätä mielenkiintoista asiaa ympäri palstaa, kun tuo iso threadi ylikunnosta on tehty ja siellä on henkilöitä, jotka ovat pidempiaikaisesta ylikunnosta kärsineet?

En tiedä kummalla keinolla löydät paremmin sen yleisön, joita nämä asiat kiinnostavat, mutta luulisin, että asioita on parempi keskittää yhteen paikkaan.

Yes totta on että tästä aiheesta on useita ketjuja, mutta eikö näin ole vähän joka aiheesta? Just alko toi uusi ketju "Univaikeudet ja ylinopea pulssi" jossa on samaa asiaa, joten vastasin sinne ja sitten laitoin tavallaan tähan kejuun stopin, että ei tämä ketju enää jatkuisi, vaan siirrytään tohon uuteen ketjuun. Siksi laitoin sen linkin tohon mun viimeseen postiin.
Sekasin nää menee, mutta se on forumin luonne, ja jos joku haluaa todella oppia näistä asioista, niin sen on vaan luettava kaikki ketjut läpi. Tai näin ainakin mun on pitänyt tehdä useilla eri forumeilla.

Toivoisin vastauksia henkilöiltä jotka ovat päässeet ylikunnosta eroon. Eli miten he onnistuivat siinä? Kauanko siihen meni? Uusiutuuko oireilu

Meni aika kauan, ennen kuin pystyi treenaamaan samaan tahtiin ja palautumaan oikeasti normaalisti. Tuntui, että parin kuukauden treenitauon jälkeenkin salilta tullessa oli levoton olo, syke koholla, hikoilutti, ahdisti. Uni ei tullut silmään. Vähän kun oisi kuume noussut samantien.

Paskat nakkasin koko treenauksesta ja pidin varmaan n. vuoden tauon koko touhusta. Tämän jälkeen kun uskaltauduin salille, kaikki tuntui taas normaalisoituvan. Omalla kohdallani ylikuntoon liittyi myös masennusta.

Käteen jäi kyky kuunnella omaa kroppaa. Huomaan aika helposti koska on hyvä pitää pari päivää lepoa / kevyt viikko.

Yes totta on että tästä aiheesta on useita ketjuja, mutta eikö näin ole vähän joka aiheesta? Just alko toi uusi ketju "Univaikeudet ja ylinopea pulssi" jossa on samaa asiaa, joten vastasin sinne ja sitten laitoin tavallaan tähan kejuun stopin, että ei tämä ketju enää jatkuisi, vaan siirrytään tohon uuteen ketjuun. Siksi laitoin sen linkin tohon mun viimeseen postiin.
Sekasin nää menee, mutta se on forumin luonne, ja jos joku haluaa todella oppia näistä asioista, niin sen on vaan luettava kaikki ketjut läpi. Tai näin ainakin mun on pitänyt tehdä useilla eri forumeilla.

Kai ymmärrät että ei ne univaikeudet ja ylinopea pulssi välttämättä ylikuntoon liity? Se olisi hyvä jos keskittäisit nää jutut sinne ylikunto threadiin eikä mihinkään mikä sun mielestä näyttää ylikunnolta.

Kai ymmärrät että ei ne univaikeudet ja ylinopea pulssi välttämättä ylikuntoon liity? Se olisi hyvä jos keskittäisit nää jutut sinne ylikunto threadiin eikä mihinkään mikä sun mielestä näyttää ylikunnolta.

Yes totta on, että univaikeudet ja ylinopea pulssi ei aina välttämättä aiheudu nk. ylikunnosta, mutta ylikunnossa niitä on lähes aina mukana. Ja viittikö kattoa kuka aloitti tän ketjun ja mikä on sen nimi.
Ja mikä ihmisillä on uusia threadeja vastaan? Mieti kuinka monta "alaselkää vihloo" thredia täällä on? Ja sitä paitsi tässä ketjussa nk. ylikuntoa tutkitaan hieman eri kantilta kun aiemmissa ketjuissa.

Ja eLmOh: Itsekin meinaan pitää nyt tosi pitkän tauon. Yleensä olen pitänyt noin 3kk tauon jossa ajassa olo paranee ja sitten salille, jossa noin kuukausi menee hyvin ja just kun on saanut vähän rasvaa pois ja olo on tosi hyvä, niin sitten on yksi kaksi jalat tosi väsyneet ja se on mulla sen merkki, että alkaa uusi usean kuukauden oireilu.
Mun ongelma oli se, että en osannut yhdistää sitä että oireilu tuli treenien jälkeen vaan oletin, että ne johtuu jostain muusta.
Luin jostain, että oireilu tulee urheiloille viivellä, eli voit vetää kovan treeni kauden ja kaikki hyvin, mutta muutaman viikon päästä alkaa oireilu, eli pitää todella osta kuunnella kroppaansa ja ymmärtää pitää taukoja jos on yhtään taipumusta näihin juttuhin.

Yes totta on, että univaikeudet ja ylinopea pulssi ei aina välttämättä aiheudu nk. ylikunnosta, mutta ylikunnossa niitä on lähes aina mukana. Ja viittikö kattoa kuka aloitti tän ketjun ja mikä on sen nimi.
Ja mikä ihmisillä on uusia threadeja vastaan? Mieti kuinka monta "alaselkää vihloo" thredia täällä on? Ja sitä paitsi tässä ketjussa nk. ylikuntoa tutkitaan hieman eri kantilta kun aiemmissa ketjuissa.

Kirjotit ton aloituspostin loppuun että olisi mukava saada mielipiteitä ja ideoita näiden ympärillä mikä tarkottaa että varmaan haluut jotain keskustelua. Jos alotat uuden ketjun niin ihmiset jotka ovat kärsineet ylikunnosta tuskin selaavat foorumia läpi niinkuin sinä ilmeisesti. Joten heiltä todennäköisesti menee tämä threadi ohitse.

Mitä mä tätä ketjua olen silmäilyt niin näyttäisi olevan niin että tässä mietit miten salin ulkopuoliset asiat ovat johtaneet siihen että treenauksen takia on tullut ylikunto. Esimerkiksi jos treenaat salilla 3 kertaa viikossa ja saat ylikunnon niin silloin se ylikunto ei todellakaan johdu salilla käynnistä vaan siitä että salin ulkopuolella kusee jokainen asia. Ja silloin periaatteessa kyse ei ole ylikunnosta.

Sanoit: Mitä mä tätä ketjua olen silmäilyt niin näyttäisi olevan niin että tässä mietit miten salin ulkopuoliset asiat ovat johtaneet siihen että treenauksen takia on tullut ylikunto. Esimerkiksi jos treenaat salilla 3 kertaa viikossa ja saat ylikunnon niin silloin se ylikunto ei todellakaan johdu salilla käynnistä vaan siitä että salin ulkopuolella kusee jokainen asia. Ja silloin periaatteessa kyse ei ole ylikunnosta.

Vastaus: voi herran jestas sentään.... jos sä luet mitä mä tuolla alussa sanon, niin sitähän mä just yritän sanoa ylikunnosta valittaville henkilöille, että EHKÄ ei olekkaan kyse nk. ylikunnosta vaan jostain aivan muusta.

Tarkalleen sanon näin: Olen tutkinut tätä ylikunto juttua hartaasti ja tullut siihen tulokseen, että voi hyvinkin olla, että se johtuu tavallisella kuntoilijalla luultavasti Kroonisesta väsymysoireyhtymästä CFS, Fibromyalfia, Lisämunuaisten vajaa toiminnasta, reumat, MS, masennuksesta, pelkotiloista, muista psyykkisistä jutuista ja tai muiden vastaavien vaikeasti diagnosoitavista taudeista.

Jos jollain on kunnon ylikunto oireilua, niin he menevät taatusti kaikki aihetta koskevat ketjut läpi... sen verran veemäinen tauti se on. Tässä ei ole kyse jostain pienestä väsymyksen tunteesta kun on tullut treenattua pariviikkoa lujaa, vaan aivan toisenlaisesta jutusta.

Sana ylikunto on ihan idioottimainen :) Kun tässä tarkoitetaan kuitenkin kehoon kohdistunuttu rasitusta, josta kroppa ei selviä. Tää on aika metka asia. Johtuuko tila liiasta treenistä vai liian vähästä levosta? En ole meinaan itse saanut koskaan mitään ylikuntoa, vaikka kovaan olen treenannut. Sillä lepo on ollut myös mukana aina merkittävässä roolissa. Jos olisin nukkunut esim.7-8h sijaan 5-6h vuoden, niin kenties saisin ylikunnon päälle :)

En jaksanu kaikkia viestejä triidistä lukea mutta kerrompa kuitenkin tarinan omista kokemuksista. Niimpä niin, jaada jaada ja tralla tralla, itsellä urheilu muuttui mahdolliseksi vasta kun reilu 30 tuli mittariin, syystä en sen enempää kerro mutta oli se hienoa kun viimein tuntui homma hyvältä ja keho toimi kuin kello. Treenailin muutaman kuukauden iisisti kunnes sitten laitoin höpinää töttöröön oikeen kunnolla ja innostuin superkompensaatio treenaamisesta, ylikuntoresepti oli siinä vaiheessa valmis kun tuli lähes joka päivä treenattua ja aivan liian raskaalla kuormalla, tätä kesti pari kuukautta. Sisko ja veli varotteli ylikunnosta ja aloin seuraamaan ortostaattista sykettä, normaali arvo pyöri siinä välillä 8-12 eli kaikki ok kunnes eräänä päivänä salilla homma tuntui käsittämättömän hankalalta, näki tähtiä kun vähän punnersi, hengästy aivan älyttömän herkästi eikä se tahtonut millään laantua, lopetin treenin onneksi lähes välittömästi kun ei mistään tahtonut tulla mitään. Ja kuis kävikään, ortos. syke pomppas välille 30-40 ja on nyt 1,5kk aikana heilunut välillä 25-70, samoin myös makuusyke nousi 42:sta 48:aan. On se vaan harvinaisen penaalista kun keho ei kirjaimellisesti tiedä mitä se tekee, kaikki säätelyjärjestelmät heittää arpaa, syke, paine, nälkä, uni, hikoilu, aineenvaihdunta ja lämmönsäätely kaikki hunningolla ja pienikin rasitus nostaa sykkeet taivaisiin.

Jos joku keksii jonkun snakeoilin jolla tästä paranisi nopeammin niin kiitollinen olisin, rasituksen välttäminenhän nyt on selviö mutta eihän sitä totaalisesti voi välttää tai se on ainakin mulle harvinaisen vaikeaa. Jos tästä tilasta jotain positiivista väkisin hakee niin kuntohan tässä nousee kokoajan vaikkei mitään teekkään mut ei tää mitenkään terveellinen kunnonnosto/urheilu muoto ole.

Back
Ylös Bottom