Ylikunto pelottaa, treenaanko liikaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ketsu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys, olen 24 vuotias nuori aikuinen ja rakasta urheilua, sitäkin enemmän kamppailulajeja. Minulla on harjoitukset joka päivä viikossa, mutta olen niistä kaksi jättänyt suosiolla pois. Toisin sanoen treenaan kestävyys urheilua jossain muodossa 3-5 kertaa viikossa. Treeni ohjelmani siis lyhykäisyydessään:

Ma: Capoeira 1,5h

Ti: Puntti ja uinti. (tähän mainittakoon, puntti on juuri niin tulinen kun voi kuvitella eli väkisin vääntöä loppuun asti, sitten pukuhuoneessa nielen proteiinisheikin oksennusta pidätellen, mutta uinti on lähinnä 15-20 min saunaa, 20 min poreallasta ja siitä sitten 30-60 min rentoo uiskentelua minkä jälkeen istun taas saunassa niin kauan että taju meinaa lähteä)

Ke: Capoeira 1,5h
To: Shooto (mma) 1,5h
Pe: Lukkopaini 1,5h
La Capoeira 1,5h

MMA ja Lukkopainista sen verran, että niissä ainakin on kunto kehittynyt kun en enää meinaa oksentaa joka treenin jälkeen.

Palauttavana treeninä venyttelen melkein poikkeuksetta kaikkien treenien jälkeen huolellisesti etenkin kipeimmät lihakset, teen kävelylenkkejä ja käyn välillä hölkkäämässäkin + harjoitan tekniikkaa tunnin pari silloin tällöin itekseni ulkona (tällöin ei voida puhua mistään sykkeen noususta) yleensä torstaisin nostelen vähän painoja kotona vielä Shooton jälkeen.

Ravintoa nautin 3 tunnin välein, joka aterialla 25-30g proteiinia ja hyvät määrät pastaa, riisiä ja perunaa. (Olen siis n.190cm pitkä ja painan n. 90kg minkä mukaan olen laskenut proteiinit). Tietty kasvikset sun mut terveyssafkat tulee ahmittua. Proteiinijauhetta nautin jotakuinkin kerran päivässä aina treenin jälkeen. Siitäkin huolimatta, mua pelotellaan ylikunnosta kokoajan, mulla ei ole mitään oireita ylikuntoon liittyen eikä treeni-into ole missään välissä päässyt laskemaan, siksi kysynkin, voiko näin vähällä treenimäärällä päästä oikeasti ylikuntoon? Vai voinko huoletta antaa kaikkeni joka treenissä?

Toinen mikä mietityttää... onko jotain lisäravinteita jotka sopisivat juuri minun tyyppiselle urheilijalle? Olis kiva saada vähän lisää tehoa ja kehitystä jos se nyt vain jotenkin onnistuu. Toivottavasti tää oli oikea paikka kysyä, jos ei, kertokaa mulle että olen idiootti ja näyttäkää oikea suunta (kaikissa tapauksissa). Kiitos!

Itellä oli kisakaudella aikoinaan viidet judotreenit viikkoon ja siihen päälle vielä yksjakoisella (kyykky, penkki/pystäri, kulmis/veto) salitreenit kolmesti viikkoon lineaarisella progressiolla. Eli maanantai, keskiviikko ja perjantai oli aamulla klo 7 puntti ja illalla klo 19 lajitreenit. Lepopäivä tais olla keskiviikko kun juoksulenkit tuli sunnuntaisin vedettyä.

Eli kun vaan syöt tarpeeksi niin ei ylikuntoa tuolla tule.

Tollasella ei todellakaan mitään ylikuntoa tule.

Itellä oli kisakaudella aikoinaan viidet judotreenit viikkoon ja siihen päälle vielä yksjakoisella (kyykky, penkki/pystäri, kulmis/veto) salitreenit kolmesti viikkoon lineaarisella progressiolla. Eli maanantai, keskiviikko ja perjantai oli aamulla klo 7 puntti ja illalla klo 19 lajitreenit. Lepopäivä tais olla keskiviikko kun juoksulenkit tuli sunnuntaisin vedettyä.

Eli kun vaan syöt tarpeeksi niin ei ylikuntoa tuolla tule.

Eli se oli vaa laiskojen ihmisten puhetta jotka sillä ylikunnolla pelotteli. Jos tohon nyt vielä parit punttitreenit heittää sekaa mitä kroppa jaksaa niin ei kait siinä kuinkaa käy? Kivi pois mun sydämeltä.

Ei kai siinä muuta ku treenaa niin paljon ku tykkää ja hyvältä tuntuu. Sitten jos rupeaa väsymys painamaan turhan paljon tai ei saa kunnolla nukuttua tms. niin keventää.

Kiitos :) Itsekkin tykkään kun tekemistä riittää ja on vaihtelua pitkin viikkoa. Rutkasti tsemiä harjoitusten aloittamiseen, homma helpottuu heti kun "pyörän on polkenu vauhtiin".

No ylikunto on sitä kun normi sunnuntai hölkkääjätki vetää ohitse ja itse tuntuu hengästyvän eikä pysy vauhdissa. Siitä palautuminen voi viedä pitkäänkin. Yhdel kaveril meni 13kk.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Öööh... No varmaan yksilöllistä, mutta itse vedin joskus

3 tappelutreenit viikkoon ja salin 5 kertaa.

En kuollut saatana.

Toivottavasti olette oikeassa etten voi vääntää itseäni hengiltä treenaamalla :) Tietty lepään kun kroppa ei millään enää meinaa jaksaa ja treenien intensiivisyys ja tiheys kasvaa kokoajan. Viime viikolla nukuin melkein kokonaisen vuorokauden, heräsin välillä syömään ja menin takas nukkumaan. Sit kelpas taas treenata.

Parempi sana olisi kai ylirasitus eikä ylikunto, koska siihen "ylikuntotilaan" joutumista edesauttaa kaikki muukin stressi ja rasitus kuin fyysinen.

Tässä ketjussa on paljon hyvää pohdintaa ylirasituksesta: http://www.pakkotoisto.com/mimmien-treeni/61065-nainen-ja-ylikunto/

Ylirasitustilaan joutumiseksi ei ole mitään tiettyjä liikuntamääriä, joten kaikki heitot "kyllä mä vaan treenaan täysiä 5h/vrk ja hyvin pärjään" on ihan turhia. Kaikkien kropat ovat erilaisia ja sietävät rasitusta ja stressiä eri tavalla. Merkittävä vaikutus ylirasitustilaan joutumisella on liikuntamäärien lisäksi liikuntataustalla, vastustuskyvyllä, työstressin määrällä, unen tarpeella ja sen toteutumisella, kaikilla muilla elämän stressitekijöillä...

Koska itsestään on aina kiva puhua, niin kerrottakoon, että epäilen olevani jonkunlaisessa ylirasitustilassa. Olen sairaana ehkä yhden päivän kahdessa vuodessa, mutta nyt on pientä flunssaa jo neljättä viikkoa (ei mitään työssäkäyntiä estävää). Aamuisin on kurkku kipeä ja koko ajan on tukkoinen olo. Väsyttää ja nuuduttaa armottomasti, mutta en silti saa nukuttua kunnolla, vaan herään aamuyöstä ja loppuyö menee torkkuen. Isot lihasryhmät ovat väsyneet, jalat ei palaudu millään. Juoksen 40-50 km/viikko ja teen kevyttä ylläpitävää salitreeniä. Ja töissä on perusstressaavaa.

En ole nyt juossut reiluun viikkoon, ja yöuni on vähän parantunut. Flunssa vaan jatkuu ja jalkalihakset on kipeinä ja väsyneen tuntuiset. Tekisi mieli päästä taas juoksemaan, mutta täytynee kärvistellä vielä yksi viikko rauhassa…

Oho, luulin vastanneeni toiseen ylikuntoketjuun, kun näitä on täällä monta (haulla löytyy), ja lueskelin niitä rinnakkain... Tämän ketjun aloittajalla ei ole pelkoa ylikunnosta/ylirasituksesta, niin kauan kun mitään oireita ei ole.

No mä ajattelinkin että pidetäänkö mua naisena. :D
Ei tuo tieto kuitenkaan hukkaan mennyt, uskallan itekki vähä luottavaisemmin kuunnella omaa kroppaani. Kiitos!

Vaikka tuo linkkaamani ylikuntoketju onkin punttimimmien puolelta, niin toki monet mekanismit ja oireet pätee miestenkin ylirasitustiloihin :)

Nuo liikuntamääräsi eivät tosiaan ole mitenkään vähäiset, joten kuuntele kroppaasi ja tarkkaile palautumista, ja jos alkaa olla oireita ylirasituksesta/ väsymyksestä/ kyllästymisestä, pidä kevyempi viikko vaikka 4 tai 6 viikon välein.

Joo kyllä sitä välillä täytyy levätä kunnolla ja rentoutua vain :). Treenaa kovasti ja elä kivasti ~ Dragon Ball. Käytän tuota vieläkin koska pirun hyvin sanottu.

Suositut

Back
Ylös Bottom