ylikunnosta palautuminen??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pow-red
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Eli tilanne sikäli vakava että on ollut jo pitkään ilmeisesti ylikuntoa, mutta nyt vasta tajunnut ite sen, siis kroonista ylikuntoa, tulokset juntannu samassa jo yli vuoden. treenattu on ilman oikeestaan mitään pitempiä taukoja tai kevennyksiä 3vuotta. aluks tulokset nousi melkoisesti, mut sit alko junttaus. teen 4x viikossa raskasta, intensiivistä treeniä ja nyt ollut viikon pois...
vaivat on ilmeiset ylikunnolle, pulssin agressiivinen nousu herättyä aamuisin, unettomuus, lihas kipeys(ei luonnollinen joka tulee lujaa treenates) paski olo kokoajan, jopa mieli musta välillä.
Mutta olis loistavaa jos joku viisas osaisi sanoa mistä tietää kuinka pitkän levon tarvii? mistä pystyy tarkkaileen että on palautunut hyvin, että voi taas alkaa treenaan..? masentava tilanne, taukoa tulee varmasti viikkoja, ehkä kuukausia?
tosiaan se jääny epäselväks kun asiaa nyt tutkinu et mistä sit tietää että on taas "treenikunnossa"? -uuteen nousuun, mut nyt olo on kun onkimadolla-

Eli tilanne sikäli vakava että on ollut jo pitkään ilmeisesti ylikuntoa, mutta nyt vasta tajunnut ite sen, siis kroonista ylikuntoa, tulokset juntannu samassa jo yli vuoden. treenattu on ilman oikeestaan mitään pitempiä taukoja tai kevennyksiä 3vuotta. aluks tulokset nousi melkoisesti, mut sit alko junttaus. teen 4x viikossa raskasta, intensiivistä treeniä ja nyt ollut viikon pois...
vaivat on ilmeiset ylikunnolle, pulssin agressiivinen nousu herättyä aamuisin, unettomuus, lihas kipeys(ei luonnollinen joka tulee lujaa treenates) paski olo kokoajan, jopa mieli musta välillä.
Mutta olis loistavaa jos joku viisas osaisi sanoa mistä tietää kuinka pitkän levon tarvii? mistä pystyy tarkkaileen että on palautunut hyvin, että voi taas alkaa treenaan..? masentava tilanne, taukoa tulee varmasti viikkoja, ehkä kuukausia?
tosiaan se jääny epäselväks kun asiaa nyt tutkinu et mistä sit tietää että on taas "treenikunnossa"? -uuteen nousuun, mut nyt olo on kun onkimadolla-

Ei tässä mitään totaalilepoja kannata pitää. Ensimmäiseksi teet niin että kevennät treenausta, esim. teet vain puolet sarjoista tai sitte painoista pois puolet jne. Sitte hyvällä omalla tunnolla syöt paljon, nukut kunnon yöunet jatkossa ja löhöät niin palaudut pikku hiljaa.

Jatkoa ajatellen olisi hyvä tietää miksi ylikunto iski? syy on:

a) Syöt liian vähän/vääränlaista ruokaa
b) Nukut liian vähän/huonosti
c) treenaat vaan liian kovaa, kaikilla se raja jossakin menee vaikka kuinka ravinto ja lepo asiat olisi kondiksessa.

Käsittäkseni kroonisesta ylikunnosta palautumisessa puhutaan kuukausista, pahimmassa tapauksessa vuosista, ei vain viikoista. Todellakin olet tainnut harjoitella liikaa, tästä palautuminen on pitkä prosessi. Pidä harjoitusten välissä yksi ylimääräinen lepopäivä.

Voisitko vielä tarkentaa, millaisia harjoituksia olet tehnyt, kun kerran ylikuntoon olet päässyt..?

Oletteko muuten kiinnittäneet huomiota siihen, että "lepopäivä" ei ole 100% sama asia kuin "päivä ilman urheilua"? Kova treenaaminen stressaa elimistöä niin paljon, että muu aika pitäisi ottaa paljon rennommin kuin ns. "tavikset" yleensä tekevät.

Miettikääpä vaikka:

- ulkoilu (kävely, retkeily, kalastaminen, jne.)
- saunominen, uiminen
- yksinolo ja rauhoittuminen joogatyyliin
- lukeminen

vs.

- ylityöt
- ryyppääminen, hengaaminen baareissa tai kaupungin yössä
- päivä jouluostoksilla, tai "hulluilla päivillä"
- toimintapitoiset väkivaltaiset leffat ja tietokonepelit
- riiteleminen
jne.

Lepoon kai pitäisi panostaa aivan yhtä paljon kuin treeniin. Tämä on vaikeaa. On yksi asia vetää treenit kovaa ja kunnolla (palauttavat/kevyet treenit tietysti erikseen), ja kokonaan toinen ruveta "joogahipiksi", joka vain makaa laverilla ruokittavana ja passattavana kaiken muun ajan.

Kuitenkin, jos on nuori ja perheetön, niin pientä elämäntapamuutosta on loistavat mahdollisuudet kokeilla. Yrittää vain funtsia, että miten sitä elämää treenin ulkopuolella saisi ruuvattua palautumista tukevaan suuntaan. Sosiaalista elämääkään ei tarvitse rajoittaa kunhan valitsee aktiviteetit sopivasti. Pakkislaisethan syö terveellisesti, ei dokaa, eivätkä valvo myöhään muutenkaan. Loput on pikkujuttuja. ;)

Se fiilis on paras mittari tuohon. Todennäköisesti, kun fiilis on hyvä niin se sykekin alkaa olla kohdillaan. Mitään varsinaista aikaa ei voi sanoa vaan pitää mennä päivä kerrallaan ja kuunnella kroppaa.

Jos mieli vaan tekee jumpata niin kevyttä, palauttavaa liikuntaa olis hyvä tehdä, se on joissakin tapauksissa parempaa kuin täyslepo.

Kun sinulla Joni tuntuu olevan näistä asioista aika paljon tietoa ja kokemusta, niin oletko sitä mieltä, että on todellakin selkeästi kahdenlaista "ylikuntoa"? Siis sekä sympaattisen, että parasympaattisen hermoston ylitoimintaa, joissa oireet ovat erilaiset ja sympaattisen hermoston lisääntynyt toiminta on se, joka aiheuttaa noita perusoireita (kuten väsymys, ärtyneisyys jne.)?

Taisit mainita jossain pitäneesi parikin kuukautta täyslepoa ja silti joitain oireita on edelleen havaittavissa. Kysyn siksi, että tämä viittaisi lukemani mukaan parasympaattiseen ylikuntoon.

Sori, jos kysely menee turhan henkilökohtaiseksi.

Tämä on varmasti tuhannes ylikuntoako?-threadi täällä...

Niin totta kai kannattaa välipäivinä tehdä 50% maksimisykkeestä palautumisharjoitteita ja venytellä kannattaa.

Ei ole mitään välipäiviä ja palautumisharjoitteita, kun ei ole kovia treenejäkään. Joni K varmaankin tarkoitti, että jos ei kestä totaalilepoa, niin kevyt liikunta saattaa jopa nopeuttaa ylikunnosta toipumista.

Ei ole mitään välipäiviä ja palautumisharjoitteita, kun ei ole kovia treenejäkään. Joni K varmaankin tarkoitti, että jos ei kestä totaalilepoa, niin kevyt liikunta saattaa jopa nopeuttaa ylikunnosta toipumista.

Tämä kuullostaakin hyvin järkevältä, koska ylikunnosta puhuttaessa psyykkisen ja fyysinen puoli muodostavat kokonaisuuden. Kevyt liikunta auttaa tunnetusti rentouttamaan paikkoja, vähentämään stressiä, parantamaan unen laatua jne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
nii oon treenannu yleensä pari lihas ryhmää kerrallaan, viimeisin setti oli 1pv.rinta/hartia 2pv.selkä 3pv.hauis/ojentaja 4pv.jalat
jokainen lihasryhmä meni läpi 8-12sarjalla ja 8-15toistoo/srj riippuen lihasryhmästä. melko paljon kuitenki oon vaihdellu settejä mut sarja määrät on noi ollu lähellä, melkein missä ohjelmas vaan mulla.
kuten jo vähä sanoin niin kevennyksiä tai totaali lepoa en oo pitäny kun muutaman viikon yhteensä 3vuoden aikana. joka treenissä sarjat tehny niin loppuu kun oon jaksanu, nyt siitä johtuen mies siis lopussa.. mut täytyy nyt ottaa lääkäris käynti jos siellä osattais sanoa jotai levon pituuden tarpeesta, ja myös järki käteen kun taas voi joskus alkaa nostaan rautaa.

Kun sinulla Joni tuntuu olevan näistä asioista aika paljon tietoa ja kokemusta, niin oletko sitä mieltä, että on todellakin selkeästi kahdenlaista "ylikuntoa"?

Taisit mainita jossain pitäneesi parikin kuukautta täyslepoa ja silti joitain oireita on edelleen havaittavissa. Kysyn siksi, että tämä viittaisi lukemani mukaan parasympaattiseen ylikuntoon.

Oon kärsiny ylikunnosta erilaisin oirein, joten uskon nuihin eri ylikuntotyyppeihinkin. Lyhin aika ylikunnosta selviämiseen on ollut 2,5-3kk omalla kohdalla.

Moro. Harrastan vapaaottelua, lisäksi käyn nyrkkeilyssä, puntilla, lenkillä, uimas jne.. Treenin 1-2kk 2-4treeniä per päivä. Ylikunnon oireita on tullut ja olisi kiire tästä palautua, eli palailla treeneihin. Toki vähentelen treenejä puolella jahka olen terve. Olen ollut poissa urheilusta n. 2vkoa.

Oireita:

* Kuumetta ollut jo 3vkoa 37,1-4astetta. (normaali 36-36,5)
* Muutaman kerran yöllä herännyt enkä unta saanut enää millään (mulle harvinaista)
* Korkea syke jatkuvasti (ei ole sykemittaria, mutta sormituntumalla hakkaa liian nopeaa)
* Ruokahaluttouutta
* Jatkuva päänsärky
* Mieliala vaihtelut (2 reikää ovessa, tv:n rikoin kiertopotkulla, kusin kaverin autoon :arvi: )
* MasennusStressiä...
* Potenssi ongelimia, voi toki johtua naisestakin. mutta ennen ei ole ollut tässä mitään probleemia

Mitä minun tulisi tehdä että ylikunto menee pois mahd. nopeasti? tai ylipäätänsä? kaunankohan tämä voisi kestää? Miksi juuri minä?

Auttakkaa pliips :itku:

Nyt kannattaa yrittää saada vaihtelua elämään niin että elämänhalu palaa mitä kautta masennus vähenee... Itsellä oli kanssa tota kuumeilua ja korkeeta sykettä mutta niistä pääsi eroon totaalilevolla, mutta masennuksesta ei ja itsellä oli kanssa kovat jalkasäryt mitkä entisestään vaikeuttivat nukkumista...

Eli tiivistettynä: Anna vielä kropan levätä hetki totaalilevolla tai erittäin kevyellä liikunnalla niin saat lihakset palautumaan, sen jälkeen aloitat pikku hiljaa enemmän treenaamaan niin pääset siitä masennuksestakin...

Moro. Harrastan vapaaottelua, lisäksi käyn nyrkkeilyssä, puntilla, lenkillä, uimas jne.. Treenin 1-2kk 2-4treeniä per päivä. Ylikunnon oireita on tullut ja olisi kiire tästä palautua, eli palailla treeneihin. Toki vähentelen treenejä puolella jahka olen terve. Olen ollut poissa urheilusta n. 2vkoa.

Käytkö koulua? Seurusteletko? Käytkö töissä? Pelkkä treeni ei vaikuta ylirasitustilan "saavuttamiseen".

P_etri sanoi:
* Kuumetta ollut jo 3vkoa 37,1-4astetta. (normaali 36-36,5)
* Muutaman kerran yöllä herännyt enkä unta saanut enää millään (mulle harvinaista)
* Korkea syke jatkuvasti (ei ole sykemittaria, mutta sormituntumalla hakkaa liian nopeaa)
* Ruokahaluttouutta
* Jatkuva päänsärky
* Mieliala vaihtelut (2 reikää ovessa, tv:n rikoin kiertopotkulla, kusin kaverin autoon :arvi: )
* MasennusStressiä...
* Potenssi ongelimia, voi toki johtua naisestakin. mutta ennen ei ole ollut tässä mitään probleemia

Kuulostais kyllä hyvinkin ylirasitustilalta, joka voi jatkua pidempiaikaiseen ylikuntoon. Kannattaa muuten olla hajottamatta tavaroita. Se henkinen tyydytys on aika vähäistä siihen vitutukseen mitä niistä joutuu maksamaan.

P_etri sanoi:
Mitä minun tulisi tehdä että ylikunto menee pois mahd. nopeasti? tai ylipäätänsä? kaunankohan tämä voisi kestää? Miksi juuri minä?

Minkälaiset sun mielialat on liikuntaa kohtaan? Kiinnostaako lajitreeni, kiinnostaako muu treeni? Yleinen ohje on tehdä sitä tappavan tasasta aerobista. Kevyesti jumppailla ilman mitään irvistystä ja liikaa hikoilua. Kävely, ulkoilu yms hyviä ainakin. Sitä ei voi ennustaa kuin kauan siinä kestää, aikansa vie. Lääkärillä käyntikin sinänsä turhaa, kun ei ne voi lääkitä mitenkään. Mulle urheilulääkäri (entinen hiihdon maajoukkueen lekuri) sanoi, että kävele niin kauan et se alkaa tuntuun hyvältä.

Jos lyöt totaalilevon päälle niin se saattaa aiheuttaa pahoja seuraamuksia myös. Itsellä kävi niin että KAIKKI kiinnostus urheilua kohtaan katosi joten oli hankala tehdä mitään, sohvalla makaaminen aiheuttaa lisää masennusta.

Se mitä sun ny pitää miettiä on miten vastaisuudessa ehkäset tämän asian. Siks juuri sulle tuo on tullut koska et osaa treenata oikein. En tiedä onko sinulla valmentajaa, mutta sellaisen tarvitsisit, joka osaisi nykiä niistä naruista välillä, kun näyttää ettei sun ongelma ole ainakaan se perseelle potkimisen tarve.

Nyt annat aikaa parantumiselle. Se helpottaa, kun vaan hyväksyt tilanteen, etkä yritä murehtia esim. sitä kuinka muut ajaa edelle kehityksessä ja kuinka omat taidot ruostuu.
Koita tehdä jotain, vaikka muuta kuin urheilua, kunhan et jää vollottamaan olotilaasi kotia. Enkä usko, että se ryyppääminenkään on hyvä vaihtoehto.

Käytkö koulua? Seurusteletko? Käytkö töissä?
Minkälaiset sun mielialat on liikuntaa kohtaan? Kiinnostaako lajitreeni, kiinnostaako muu treeni?

Jos lyöt totaalilevon päälle niin se saattaa aiheuttaa pahoja seuraamuksia myös. Itsellä kävi niin että KAIKKI kiinnostus urheilua kohtaan katosi joten oli hankala tehdä mitään, sohvalla makaaminen aiheuttaa lisää masennusta.

En tiedä onko sinulla valmentajaa

Nyt annat aikaa parantumiselle. Se helpottaa, kun vaan hyväksyt tilanteen, etkä yritä murehtia esim. sitä kuinka muut ajaa edelle kehityksessä ja kuinka omat taidot ruostuu.
Koita tehdä jotain, vaikka muuta kuin urheilua, kunhan et jää vollottamaan olotilaasi kotia. Enkä usko, että se ryyppääminenkään on hyvä vaihtoehto.

Olen avoliitossa, en käy töissä, opiskelen, ja kiinnostaa treenit mikään muu ei mieles pyörikkään..

Kävelen paikasta paikkaan esim. kauppaan, kouluun. Masennukseen olen jo tottunut elämäni aikana, sitä löytyy aina.. Enkä ole itkenyt 8 vuoteen en siis vollota kotona. En käytä alkoholia, joskus saunas jokunen pullollinen.. Mieliala vaihteluita toki on tullut paljon, erittäin paljon.

Miten huomaan että ylikunto on poissa? Siitäkö että ei ole enää kumetta?

Olen avoliitossa, en käy töissä, opiskelen, ja kiinnostaa treenit mikään muu ei mieles pyörikkään..

Miten huomaan että ylikunto on poissa? Siitäkö että ei ole enää kumetta?

Ihmissuhteet, opiskelut yms vaikuttaa siihen rasitustilaan myös. Ne pitäs olla myös kunnossa, että treenikin kulkee.

Tuohon ylikunnon poismenemiseen en muuta vastausta tiedä, kuin että se kroppa kertoo sen. Toisaalta jos sulla on koko ajan hinku treenata niin se tulkitseminen ei niin helppoa ole. Parhaiten ehkä näkisit siitä miten leposyke ja ortostaattinen syke käyttäytyy. Sitä varten taas pitäisi olla seurannut leposykettä ja ortostaattista sykettä pidempään.

Voisin jakaa omia kokemuksia ylikunnosta, minkä saavutin suhteellisen pienellä fyysisellä työllä, mutta suurella henkisellä.

Reenasin 4-8krt viikossa, punttia, nyrkkeilyä ja lenkkejä. Aina kovaa, koko elämä pyöri reenejen ympärillä. Koulu ei kiinnostanut, tuli oltua paljon pois ja maattua vaan himassa. Kavereiden tapaamiset jäi vähemmälle, kun aina tuli keksittyä joku tekosyy ettei voisi liikkua himasta. Datausta ja punttia, viikonloput sama juttu.

Siinä sit alko pikku hiljaa päänuppikin jo antaa tuskanmerkkejä. Sitten yks vklp uskaltauduin ulos kaljalle että jos vähän helpottaisi oloa. Noo, siinä sitte tietenkin tuli pullosta takaraivoon ja turpaan muutenkin. Aamulla herätys side päässä ja vitutus vieläkin pahempi. Teki mieli reenaa entistä enemmän. Tässä vaiheessa oli jo mieli aika ahdas, minkä tajuan vasta nyt itsekin.. kovaa reeniä vielä päälle vaikka tulokset meni alaspäin ja thats it.

* verenlämpötila yli 37c kokoajan (ei normaalia mulle)
* syke korkealla
* vainoharhaisuus
* lihasten särkyä ja kuumotusta
* nukkumisongelmia
* paska fiilis

sit onneks tuli tajuttua et perkele hetkinen, mihin ojaan oon syöksymässä. Kävin terapiassa noin 1-2kk ajan mikä itsessään auttoi paljon vaikkei olisi uskonut. Nykyään menee jo paremmin vaikka tuntuu että mielialanvaihteluja on vieläkin paljon, toivotaan että jos johtuisi vaikka korkeista testotasoista :D

Sen verran haluisin neuvoa että ei siihen ylikuntoon pääsemiseen todellakaan tarvita jokaisen tapauksessa paljon kovaa reeniä, kyllä se henkinenkin puoli on aika tärkeä seikka. Yks mikä kans ketuttaa on kun jotkut neuvoo kuinka et voi olla päässyt ylikuntoon silllä reenillä. Paskanmarjat, kyllähän sen nyt ite tietää parhaiten. Kehoa kuuntelemalla.

Itsellä kesti ylikunnosta selviäminen laskujeni mukaan 8kk sinä aika kävin satunnaisesti salilla kokeilemassa ja aina paikat kauheeseen jumiin ja eikä palautumisesta tietoakaan...Mutta mutta urh.lääk. käynti toi sitten muutosta elämään ja sen jälkeen kun aloin harrastaan vähän muunlaista liikuntaa (retkeilyä ja pyöräilyä) niin kroppa alkoi toimimaan... Sitä tein jonkin aikaa ja sitten aloitin sali käynnin uudella ohjelmalla ja ihmissuhteet kunnossa... Nyt on onneksi huomatttavasti viisaampi eikä reenaa yli ja jos meinaa tehdä liikaa niin tiedostaa sen AJOISSA!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom