Yli viikon kestänyt kuume. Mennäkkö lääkäriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Ikä
34
Kaupunki
Turku
Eli tässä nyt on jo viikon ajan ollut pientä lämpöä (37-37,7c) joten ei ole oikein muuta voinut tehdä kuin levätä... Muttakun lepo ei auta... Pitäisikö tässä mennä lääkäriin hakemaan antibiootteja tai jotain? Kuinka normaalia on yli viikon kestävä kuume?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lääkäri, vai ketju pakkikselle...hmm, siinäpä pulma.

Minä huomasin sen, että kipeänä ollessa aloin parantua kunnolla vasta sitten, kun aloin syömään kunnolla. Sellaista pientä kuumeilua ja väsymystä jatkui aika pitkään ennen sitä.

Mulle ainakin normaalia että parikin viikkoa, jopa yli, voi kestää lämpöily. En mä siksi ole lääkäriin mennyt kun kerran ei oo mitään muuta vaivaa ollut (joku pikkuflunssa korkeintaan). Mutta ite varmaan itsesi tunnet ja tiedät koska on syytä mennä..?
Muista juoda hyvin.

Eikö ihmiset käy töissä? :D Pakko se on lääkäriin mennä jos saikkea haluaa. Ei kai sitä kukaan hullu töihin mene jos kuumetta on. Tai mä en ainakaan voi mennä kun samantien joku kiva jälkitauti. Angiina, keuhokuume ja aivokalvontulehdus ollu kolmella viimekerralla jälkkäreinä kun oon kuumeessa töihin menny. Nyt menen heti lääkäriin ku alkaa flunssa pahenee.

Yleensä perusterveen ihmisen on syytä mennä lääkäriin jos kuume kestää yli 3-4 päivää.

Tällä hetkellä liikkuvat taudit ovat yleensä virusperäisiä, joten niihin ei antibiootteja anneta kun ei niistä ole mitään hyötyä. Lepo, lämmin juoma ja särkylääke on ainoa combo joka auttaa.

Lääkäri, vai ketju pakkikselle...hmm, siinäpä pulma.

Entä jos tekisi gallupin tai vaikka facebookin jonkun tykkää paskan että jos 1000 tykkää ja kuume edelleen niin sitten vasta lekuriin....

Yleensä perusterveen ihmisen on syytä mennä lääkäriin jos kuume kestää yli 3-4 päivää.
Mutta lämmön kanssa ei liene sama. Kuume kai katotaan alkavan 37,5:stä ellen väärin muista?

Lääkäriin.

Mutta lämmön kanssa ei liene sama. Kuume kai katotaan alkavan 37,5:stä ellen väärin muista?

Jos mulla on vaikka 37 lämpöä, oon jo ihan sänkykamaa..

Ihmisen normaalilämpötila on keskimäärin 37º C, mutta se voi vaihdella 35,8–37,8 asteeseen. Kun kyseessä on ilmeinen nuhakuume, kuumeen hoidoksi riittää, että juo riittävästi, koska lämmin keho haihduttaa normaalia enemmän nestettä. Korkean kuumeen (38–39 astetta) alentamiseksi ja olon parantamiseksi voi käyttää käsikauppalääkkeinä saatavia parasetamoli- tai tulehduskipulääkevalmisteita. Ruumiillista rasitusta tulee välttää kuumeisena, eikä se tuoreen virustaudin yhteydessä ole hyväksi muutenkaan.

Kuumeilun vuoksi on tarpeen hakeutua tutkittavaksi vuorokauden sisällä, mikäli sairastuneella on jokin seuraavista:

kuume on kestänyt 3–4 päivää eikä se ole selvästi tavallisen nuhakuumeen aiheuttama,
lämpö nousee uudelleen oltuaan jo pari päivää poissa,
kuumeeseen liittyy jatkuva vatsakipu tai virtsaamisvaiva tai
kuumeisella henkilöllä on vaikea keuhko-, sydän- tai munuaissairaus

Välittömästi on syytä hakeutua lääkärin tutkittavaksi, mikäli kuumeen lisäksi on jokin seuraavista oireista:

nopea yleiskunnon lasku,
niskakipua, pahoinvointia ja oksentelua tai
yhden tai useamman nivelen punotusta ja kuumotusta.

Lähde: Terveyskirjasto.fi

Itse en lähtis viikon lämpöilyn vuoksi lääkäriin, ellei vaivaan liity jotain normaalista poikkeavaa liitännäisoiretta vaan koittasin ottaa kuumelääkettä ja levätä.

Jos mulla on vaikka 37 lämpöä, oon jo ihan sänkykamaa..
Sama mulla, se on jo liki aste normaalia korkeampi.
En lähtisi lääkäriin, ne vain nauraa ulos. Kokeiltu. :) Hukkareissu siis tulossa 90% todennäköisyydellä jos muuta oiretta ei ole.

Eli tässä nyt on jo viikon ajan ollut pientä lämpöä (37-37,7c) joten ei ole oikein muuta voinut tehdä kuin levätä... Muttakun lepo ei auta... Pitäisikö tässä mennä lääkäriin hakemaan antibiootteja tai jotain? Kuinka normaalia on yli viikon kestävä kuume?

Vieläkö kuume jatkuu? kaverilla iski sytomegalovirus, eli mononukleoosin sukulaistauti paitsi lievempi. Pienet lapset sairastaa sen potemalla lievää lämpöä pari päivää, aikuinen mies kun saa sen, tuloksena 4-6viikkoa kuumetta, toisilla kovempi ja kaverilla 37-37,8. Kaveri sai sen 6kk tyttäreltään. Mononukleosiin kuuluu kova kurkkukipu. Lääkettä ei ole, menee ohi kun menee, verikokeessa vaan todetaan vasta-aineet ja homma siinä. Saikku saa.

Kyllä aina jos viikon kestää kuume, kannattaa mennä lekuriin. Tulehdusarvot ekat minkä katsoo mutta syynä voi olla esim. kilpirauhanen, alkanut diapets ym. ym.

Vieläkö kuume jatkuu? kaverilla iski sytomegalovirus, eli mononukleoosin sukulaistauti paitsi lievempi. Pienet lapset sairastaa sen potemalla lievää lämpöä pari päivää, aikuinen mies kun saa sen, tuloksena 4-6viikkoa kuumetta, toisilla kovempi ja kaverilla 37-37,8. Kaveri sai sen 6kk tyttäreltään. Mononukleosiin kuuluu kova kurkkukipu. Lääkettä ei ole, menee ohi kun menee, verikokeessa vaan todetaan vasta-aineet ja homma siinä. Saikku saa.

Kyllä aina jos viikon kestää kuume, kannattaa mennä lekuriin. Tulehdusarvot ekat minkä katsoo mutta syynä voi olla esim. kilpirauhanen, alkanut diapets ym. ym.

Jatkuu... Eli homma kestänyt nyt yhteensä siis kaksiviikkoa... verikokeissa kävin maanantaina, tulehdusarvot ok. Sanoivat että malta vielä pari päivää vaan levätä niin ohi menee, hajosin keskiviikkona ja menin yksityiselle lääkärille, katsoi kaikki poskiontelot ym. mutta ei ollut vikoja, sanoi että jos vielä ensi viikon alussa on kuumetta niin laajempiin verikokeisiin. Ja niihin olisi tarkoitus siispä huomenna mennä. Tämän illan kuume 37,3 astetta ja päivällä 36,9 astetta, eli iltaakohden nousee aina lämpö... Vituttaa koska en ole yli 2 viikkoon päässyt salille, tuntuu, että lihakset katoavat silmissä :D

Itse olin viimesyksynä vajaa 2 viikkoa kuumeessa 37,5-39. Tuli syötyä ja juotua huonosti tona aikana, kun mikään ei maistunu.
Noh kuume ohi, heti känni päälle, seuraavaja päivänä nivelet sormista, varpaista ihan vit*** kipeet.
Arvauskeskuksen lääkärin mukaan kihti. Kuume yms ei kuulema vaikuta.Lääkkeet siihen ja viikon päästä nivelet uudestaan kipeenä.

Sit työterveyden kautta yksityiselle ja sit alkokin. Ensimmäisenä haukku arvauskeskuksen lekurin ja sit sydänfilmit ja täydellinen terveystarkistus kaikilla kokeilla.
Epäilivät että munuaiset olisi temppuilu ton pitkään jatkuneen kuumeilun takia. + hieman ylipainoa.
Kokeissa ei ollut mitään normaalista poikkeavaa, mutta nivelet arasteli pitkään vielä ton jälkeen.
4kk ajaksi joutu siirtymään varmuuden vuoksi kihti ruokavaliolle. Ja voin sanoa, se ei ole hienoa...
Nykyään kyllä muistaa nuhassa ja kuumeessa kiskoa nestetä ihan reilusti :)

Jatkuu... Eli homma kestänyt nyt yhteensä siis kaksiviikkoa... verikokeissa kävin maanantaina, tulehdusarvot ok. Sanoivat että malta vielä pari päivää vaan levätä niin ohi menee, hajosin keskiviikkona ja menin yksityiselle lääkärille, katsoi kaikki poskiontelot ym. mutta ei ollut vikoja, sanoi että jos vielä ensi viikon alussa on kuumetta niin laajempiin verikokeisiin. Ja niihin olisi tarkoitus siispä huomenna mennä. Tämän illan kuume 37,3 astetta ja päivällä 36,9 astetta, eli iltaakohden nousee aina lämpö... Vituttaa koska en ole yli 2 viikkoon päässyt salille, tuntuu, että lihakset katoavat silmissä :D

No, niinhän lääkärit kaverillekin oli sanonu, kyllä se ohi menee, kaveri oli tokassu, myös yksityisellä, että niin varmaan menee mutta nyt otetaan kyllä selvää mikä miestä vaivaa. Ensin tulehdusarvot, kilpirauhasarvot, paastosokeri ym ym. en edes muista mitä. Kaikki oli ollu ok. Sit sisätautilääkärille joka oli kardiologi. Sydänfilmit, 12 putkee verta ja keuhkoröntgen, josta katsottiin mm. sarkoidoosi, se ei nosta välttämättä tulehdusarvoja ja menee kortisonilla het pois mutta on erittäin vakava jos ei hoideta.

Muutaman päivän päästä lekuri soitti että kaikki ok, paitsi se sytomegalovirus.

Kaveri sano että hyvä puoli oli se, että tulipahan mies tutkittua perusteellisesti, vakuutusyhtiö varmaan kiittää :hyvä:

Kannattaa olla määrätietoinen ja VAATIA että ne ottaa heti selvää mikä on, kaks viikkoa kuumetta ei ole normaalia ja siihen täytyy suhtautua vakavasti.

Tämän illan kuume 37,3 astetta ja päivällä 36,9 astetta, eli iltaakohden nousee aina lämpö...
Voi hellanduudelis. 37,3 on vielä ihan normaali ruumiinlämpö ja 36,9 on kaikille normaali lämpö...

Kehon lämpötila vaihtelee vuorokauden ajan, ympäristön lämpötilan, vaatetuksen ja liikkumisen mukaan melkoisesti, yleensä välillä 36,0–37,5 °C. Kehon lämpö on korkeimmillaan iltapäivällä ja matalimmillaan yöllä. Nyrkkisääntönä voi pitää, että levossa olevalla lapsella yli 38,0 °C:een lämpö merkitsee kuumetta.

...

Normaali ruumiinlämpö aikuisella riippuu jonkin verran mittaustavasta ja vuorokaudenajasta. Kainalosta mitattu lämpö on joitakin asteen kymmenyksiä pienempi kuin peräsuolesta mitattu mutta hieman korkeampi kuin korvasta mitattu. Normaalilämmön yläraja on aamuisin noin 0,5 astetta 37 asteen molemmin puolin, mutta tässä esiintyy huomattavaa yksilöllistä vaihtelua. Illalla lämpö voi normaalistikin olla 0,5 astetta korkeampi.

Lähde: Terveysportti
Eli: jos ei ole mitään liitännäisoireita, niin suosittelen että heität kuumemittarin vaikka järveen ja jatkat elämääsi, etenkin kun sinusta on otettu kaikki asiaan kuuluvat tutkimukset ja labratkin.

Voi hellanduudelis. 37,3 on vielä ihan normaali ruumiinlämpö ja 36,9 on kaikille normaali lämpö...

Eli: jos ei ole mitään liitännäisoireita, niin suosittelen että heität kuumemittarin vaikka järveen ja jatkat elämääsi, etenkin kun sinusta on otettu kaikki asiaan kuuluvat tutkimukset ja labratkin.

Ja sulla oli lääketieteen opintoja ja työkokemusta sisätaudeista paljonko?

Täällä taas oikein itse tohtori antamassa neuvoja... kyllä itellä ainakin ollut aina se sama 36,5 se normaali lämpö ja kun on yli 37 mennyt niin voi sanoa että pientä lämpöä... ja varmasti vaihtelee kehon lämpö mutta itse voin ainakin todeta, että kun urheilen paljon niin huomaan kyllä heti kun jotain on menossa, kun hengästyn/alan hikoilemaan kun kävelen portaita ylöspäin.

Ei todellakaan ole mikään normilämpö, jos on sulle, niin suosittelen hakeutumaan lääkäriin. Jokainen meistä on yksilö, itsellä normilämpö 36,3-36,8, 37,1 ja olen totaalisesti vuoteenomana.

Esim.tuo kertomani sytomegalovirus ei anna muita vaikutuksia kuin kuume, eikä ole vaarallinen, paitsi kun elät normaalia elämää ja käyt treenaamassa ym. Lisäksi vastustuskyky laskee tosi alas.

Myös sarkoidoosi ei anna muita oireita, mutta on hengenvaarallinen hoitamatta, sitten kun muut oireet tulee, se on sairaalakeikka.

Lääkäriin ja vaadit että tutkitaan perusteellisesti, ei ole normaalia pitkään jatkuva kuume.

Niin, myös ylikunto voi aiheuttaa parin viikon kuumeen.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom