Yhä edelleen peräänkuulutan hieman faktoja väitteidensä perusteeksi. Jos et ole opiskellut AMKssa ja kauppakorkeassa/tkk/hy, mistä revit väitteen että AMK on melkoinen vitsi? Kaverin kaverilta kuullut jutut kun ei nyt ihan aina pidä paikkaansa.
Oli minullakin epäluuloja AMKta vastaan, itseasiassa erittäin paljon. Pidin sitä luusereiden paikkana jonne mennään kun ei päästä yliopistolle. Oma käsitykseni kyllä koki aikamoisen muutoksen. Yliopistolla luentoja on silloin tällöin ja suureen osaan riittää kun osallistuu tenttiin ja läpäisee sen. Eli vapaata on melkoisesti. AMKssa ainakin itsellä on 8-16 ja välillä myös iltaankin asti ma-pe. Lähestulkoon jokaisella kurssilla ja luennolla on läsnäolopakko. Pelkän tentin tekemällä ei pääse edes läpi. Jokaisesta kurssista on viikkotehtäviä joihin menee parista tunnista 5-6 tuntiin viikossa per kurssi. Siinä missä yliopistolla tehdään gradu vuoden aikana työpaikalla, AMKssa tehdään puolessa vuodessa koulun ohella n. 70 sivuinen opinnäytetyö. On jokseenkin lapsellista vielä tänä päivänäkin olla niin naiivi ja väittää, että AMK ei olisi korkeakouluopiskelua.
Toki ammattikorkeakouluja on eritasoisia, ihan kuin on yliopistojakin. Katsoisin kuitenkin, että Helsingissä sijaitsevat ovat niitä laadukkaimpia niin opetukseltaan kuin myös työnantajien arvostuksen suhteen.
Omien kokemusten pohjalta(Helsingin yliopisto(tiedekunta missä on yksi koko suomen tiukimmista sisäänpääsyprosenteista) ja AMK) ammattikorkeassa joutuu tekemään enemmän töitä. Kirjatkin ovat pääasiallisesti samoja.
Ymmärrän kyllä, että maisterin tutkinnon suorittaneita voi raivostuttaa kun tradenomi on tullut uhkaksi työmarkkinoille. Mutta kuten aiemmin sanottiin, jos KTM on niin paljon laadukkaampi tutkinto, miksi tämä viha ja haukkuminen?
Minulle on siis aivan sama onko joku nyt KTM, DI, tradenomi vai mikä helkutin kukkahattutäti onkaan, pääasia on kuitenkin millainen henkilö on itse ja mitä hän osaa. En lähde niin alhaiselle tasolle, että alkaisin moittimaan jotain koulutusta paskaksi. Koulusta valmistuttuaan kukaan ei kuitenkaan varsinaisesti osaa mitään kunnolla. Tiedetään vähän sieltä sun täältä faktoja, mutta työtä tekemällä ne ansiot saadaan.
Minua vain pistää suoraan sanottuna vituttamaan tämä jatkuva taistelu titteleistä. Kieltämättä hirvittää oma työelämä jatkossa, jos esimiehenä on tälläisiä eräitä henkilöitä kuin tässä keskustelussa on tullut ilmi.
Ja ps. Olen myös menossa vielä HSE:lle opiskelemaan, joten ei ole kyseistä koulua vastaan mitään henkilökohtaista.
edit. Ja niitä tradenomeja on myös muitakin kuin vain siitä liiketalouden puolelta, se tuntuu monelta unohtuvan.