Yleinen verokeskustelu

http://www.kpmg.com/fi/fi/ajankohtaista/uutisia-ja-julkaisuja/tax-flash/sivut/valtioneuvoston-paatos-valtion-talouden-kehyksista-vuosille-2013%E2%80%932016.aspx

Yleisradiovero

Vuonna 2013 otetaan käyttöön yleisradiovero. Yleisradiovero kannetaan tuloverotuksen yhteydessä.



Ansiotulovero

Vuosina 2013 ja 2014 veroperusteita ei tarkisteta inflaation tai ansiotason nousun mukaisesti. Vuoden 2015 osalta veroperusteita tarkistetaan ennakoidun ansiotasoindeksin ja vuoden 2016 osalta kuluttajahintaindeksin mukaisesti. Lisäksi työtulo- sekä perusvähennystä korotetaan.
Yli 100 000 euron ansiotulojen osalta otetaan käyttöön väliaikainen, vuosina 2013—2015 voimassa oleva ns. solidaarisuusvero eli uusi ylin tuloluokka valtion tuloveroasteikkoon. Suurten eläketulojen verotus korotetaan vastaamaan palkkatulon verotusta.
Kilometrikorvausten laskentatapaan tehdään rakenteellisia muutoksia.
Kaikkiin vapaaehtoiseen eläketurvaan (ml. työnantajan tarjoama) kohdistuvien vakuutusten maksujen veroetuihin liitetään ehto, että eläke-etua voi saada vasta eläkeiän yläikärajasta (68 v). Muutos ei koske takautuvasti vanhoja sopimuksia.



Pääomatulovero

Väliaikaisina toimina otetaan käyttöön yksityisen sijoittajan verokannustin sekä korotettu hankintameno-olettama listaamattomiin kasvuyrityksiin tehtyihin yksityisiin sijoituksiin.



Yhteisövero

Päätettiin ottaa käyttöön määräaikainen T&K-verokannustin, jonka kautta yrityksille hyvitetään yhteisöverosta T&K-henkilöstön palkkakustannuksia.
Tuotannollisiin investointeihin sovelletaan korotettuja poisto-oikeuksia.



Perintö- ja lahjavero

Perintö- ja lahjaverossa otetaan vuosille 2013—2015 käyttöön uusi veroluokka yli 1 milj. euron perinnöille ja lahjoille.
Lisäksi vakuutuslahjojen 8 500 euron verohuojennus poistetaan.



Arvonlisävero

Kaikkia arvonlisäveron verokantoja korotetaan yhdellä prosenttiyksiköllä vuonna 2013.
Vakuutusmaksujen verokantaa korotetaan arvonlisäverokannan mukaisesti 24 prosenttiin.



Varainsiirtovero

Asunto-osakkeiden ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden varainsiirtoveron verokanta korotetaan 1,6 prosentista 2 prosenttiin vuonna 2013. Lisäksi kiinteistöyhtiöiden velkaosuus lisätään varainsiirtoveron veropohjaan.



Valmisteverot ja muut välilliset verot

Hallitusohjelman mukaisesti liikennepolttoaineiden veroa korotetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen toteutettiin vuonna 2012. Toisen vaiheen mukainen korotus on määrä toteuttaa vuonna 2014.
Jäteveroa sekä turpeen veroa korotetaan vuonna 2013.
Hallitusohjelman mukainen pankkivero on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2013 ja ns. windfall-vero vuonna 2014.

Haha onkohan solidaarisuusvero yhtä väliaikainen kuin autovero? :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kunhan tarkistan, mutta olihan tämä sarkasmia?

Ite en näe nykyistä progressiota kauhean vakavana asiana. Ei vaikuta juurikaan meikäläiseen, tasaverolla joutuisi vähän enempi maksamaan. Oon sen verran sossu että mun mielestä isotuloisilla on varaa maksaa isommalla prosentilla, eipä tuo ole isoja kihoja juuri estänyt vetämästä himobonareita.

Muutenkin näen tuloerojen jatkuvan kasvun yhtenä isoimmista ongelmista nyky-yhteiskunnassa. Seuraavaksi joku tulee selittämään vastuista sun muista, mutta jostain syystä ennenvanhaan riitti että pomo saa esim viisinkertaisen palkan rividuunariin verrattuna. Nykyään 500x ei ole kaukaa haettu. Onko tässä joku järki?
Vielä tuloerojakin isompi ongelma on se että raha tuppaa tekemään patoja ja kerääntymään yksiin ja samoihin taskuihin, jolloin se ei kierrä ja luo ympärilleen hyvinvointia kuin harvoille ja valituille.

Hieman ääripäästä nyt on pomon ja alaisen palkat haettu. Valtaosassa firmoista pomojen nettotulot on varmaan about kaksin-kolminkertaiset verrattuna rividuunariin. Ja mahdollisesti omakotitalon verran lainaa joka on otettu firman osakkeiden ostoon.
 
Ihme, ettei Suomesta tahdo löytyä libertaarityyppistä politiikkaa ajavia ehdokkaita. Ainakin pakkiksen otannan perusteella kannatusta löytyisi.
Luulen että nettifoorumeilla nämä suhteet vääristyvät, koska liberaalia talouspolitiikkaa kannattavat ovat ne, jotka kaikissa talouskeskusteluissa ovat eniten äänessä. Samoin kuin maahanmuuttokriittiset ovat maahanmuuttokeskusteluissa eniten äänessä. Se "harmaa massa" joka äänestää demareita vuodesta toiseen ei paljon pidä itsestään ääntä.

Suomen ongelma on myös se, ettei täältä oikein löydy järkevää vasemmistolaistakaan puoluetta. Demarit on vain ammattiliiton jatke, jonka agendana on tehdä työnanatajan elämä mahdottomaksi ja kaikenlaisen yritystoiminnan harjoittaminen täysin kannattamattomaksi. Itse kannatan vasemmistolaista talouspolitiikkaa, mutta en Suomen mallia, jossa sohvalla makaamisesta saa parempaa palkkaa kuin pätkätöiden tekemisestä ja tuhat erilaista sosiaalituen muotoa aiheuttavat sen, että kannustimia oman tulotason nostamiseen ei usein juurikaan ole.

Vasemmistopuolueiden olisi aika herätä tälle vuosisadalle ja ymmärtää, että työn tarjoaminen muille ei ole rikos, vaan arvostettavaa yhteiskunnallista vastuunkantoa johon pitää kannustaa ja josta pitää tehdä taloudellisesti mahdollisimman kannattavaa. Samoin tuloerot eivät automaattisesti ole ongelma. Ongelma on se, jos pääsee syntymään suuri yhteiskunnasta syrjäytyneiden, sosiaalituella ja pikkurikollisuudella itsensä elättävien luokka, ja nykyinen passivoiva tukijärjestelmä on kuin suunniteltu luomaan tällaisen.
 
:offtopic: Ei ollut tarkoitus leimata ketään. Silti edelleen rankasti yleistäen väitän, että enemmistö Pakkislaisista on suurimmassa osassa yhteiskunnallisia kysymyksiä taloussosialisteja ja arvokonservatiiveja, ainakin jos vähän pintaa syvemmältä raaputetaan. Vapauksia siis kyllä halutaan, mutta ei vastuuta. Kypäräpakkoa vastustetaan, mutta jos oma pää halkeaa kolarissa ei olla valmiita maksamaan sairaalahoidon kustannuksia. Veroleikkauksia kannatetaan, kunhan mikään oma verovähennys tai yhteiskunnan kustantama palvelu ei heikkene/poistu. Työttömyyden vähentämista ja työllisyyden helpottamista kannatetaan, mutta joka duunista pitää saada vähintään 2k€ kuussa käteen, ku eihän vähemmällä tuu toimeen ku nettiki maksaa ja salijäsenyys ja kaapelitelsu ja ...

Juu oon huomannut kanssa ton saman.. Me, jotka ollaan sitä mieltä että jos oma pää halkeaa eikä ole valmis maksamaan siitä, voi voi.. Itse ainakin olen henkilökohtaisesti valmis maksamaan omat kustannukseni itse, ja kärsimään jos en maksa / ei ole varaa. Mun mielestä ainakin jokainen on vastuussa itselleen ja omalle elämälleen!

Ja kyllä mä ainakin kannatan minimipalkattomuutta ja nollaan vedettyä irtisanomissuojaa, mikäs sen helpompi tapa työllistää ihmisiä. Ennemmin kai sitä töissä on kun ei?
Ja se nyt on ihan oma vika jos nyt on niin onneton että ansaitsee 5 euroa tunti, turha siitä on paremminmenestyviä syyttää.. Mä ainakin kannatan tasaveroa, suurempaa omaa vastuuta ja toisaalta kyllä mun maailmassa jos on hyvä saa oikeasti ansionsa mukaan, sillä jos sä jotain oikein hyvin osaat, ei tartte ihan siihen 5 euroon tyytyä..:)

Arvokonservatismissa ei taasen ole mitään vikaa.. Kuulun kirkkoon, vastustan massamaahanmuuttoa, vastustan homoliittoja jne.. Mutta se minkälaiset arvot on, ja minkälaista kulttuuria haluaa suojella ei taas mitenkään tähän talouspuoleen sinänsä liity..

Taidanpa mennä eduskuntavaaleissa ehdolle..:)
 
Tasaverolla ja alhaisilla palkoilla saavutettaisiin ainakin se, missä Baltian maissa on onnistuttu. Eli väki muuttaa massoittain ulkomaille elannon perään, kun ei kotimaassa työllä tule toimeen.
 
Tasaverolla ja alhaisilla palkoilla saavutettaisiin ainakin se, missä Baltian maissa on onnistuttu. Eli väki muuttaa massoittain ulkomaille elannon perään, kun ei kotimaassa työllä tule toimeen.

Totta, jos niihin vielä yhdistetään korkeahkot hinnat. Meikäläisittäi Viro voi tuntua halvahkolta, mutta eläppä siellä Virolaisen keskipalkalla.

Mutta enempi saisi silti mennä tasaveron suuntaan ja samalla karsia tuo aivan totaalisen järjetön vähennysrumba. Veroehdotuksessakin tyyliin sivukaupalla erilaisia vähennyksiä.
 
Veroehdotuksessakin tyyliin sivukaupalla erilaisia vähennyksiä.
Käys huvikseen asumassa jossain muualla. USA:ssa pitää tehdä kaksi veroilmoitusta (osavaltiolle ja liittovaltiolle) ja kumpikin nivaska oli useita senttimetrejä paksu ihan normi palkansaajalla. Suomessa on pärjätty neljällä A4 arkilla niin kauan kun minä olen noita täytellyt.
 
Käys huvikseen asumassa jossain muualla. USA:ssa pitää tehdä kaksi veroilmoitusta (osavaltiolle ja liittovaltiolle) ja kumpikin nivaska oli useita senttimetrejä paksu ihan normi palkansaajalla. Suomessa on pärjätty neljällä A4 arkilla niin kauan kun minä olen noita täytellyt.

Viimeisimmissa ilmoituksissani nayttaisi olleen liitteet mukaanlukien 9 sivua liittovaltiolle ja 15 sivua Kalifornialle. Onhan tuossa paperia, muttei sentaan useita senttimetreja.
 
Meillä teki konsultti veroilmoitukset, toinen oli yli satasivuinen ja toinen vähän alle.
 
Näyttäs viime vuoden veroläystäkkeet jenkkeihin olevan 29 sivua liitteinensä. Ihan passeli pino paperia. Ens vuonna pääsee vähemmällä, kun ei ole suomesta tuloja/osinkoja/mitään muutakaan tuloa + ei tarvi muuttokuluja selvitellä.
 
No jenkeissähän toi homma on mennyt jo ihan pelleilyksi. Ajatelkaa nyt paljon tohon hukataan resursseja. Tuolla ainakin pitäisi homma aloittaa ihan puhtaalta pöydältä, lopettaa noiden vähennysten jakelu ja lähettää lobbarit Washingtonista maitojunalla kotiin.
 
Mitkä vähennykset karsisit ja millä perusteella?

Palkansaajalta ihan kaikki vähennykset. Vastaavasti sitten veroprosenttia alemmaksi. Homma olisi yksinkertaista ja yksinkertainen on usein äärimmäisen tehokasta. Toki tähän heti joku huutaa matkakuluvähennys ja asuntolainan korkovähennys. Pois vain kerralla ja verotus kokonaisuutena vastaavan verran pienemmäksi.

Kotitalousvähennys on vaikea, se kun on selkeästi ollut työllistävä ja harmaata taloutta vähentävä. Tähän en edes yritä ottaa kantaa tässä.

Yritysten kaiketi pakko saada alvit vähentää kun ne on ns. läpikulkuerä monesti. Muutenhan tulisi alvia alvin päälle jos olen oikein ymmärtänyt.

Tulonhankkimislainan vähennys on kanssa vähän niin ja näin. Senkin karsisin pois. Jokainen ottaa lainaa jos siltä tuntuu, ei sitä tartte saada verotuksessa vähentää. Samoin nuot myyntivoittojen ja tappioiden verokikkailut pois ja pitkän ajan omistus verottomaksi. Samalle viivalle sitten asunnon omistus. Kaikki omaisuus voisi olla 5 vuoden omistuksen jälkeen verovapaasti myytävissä ja vastaavasti niitä vastaan ei saisi tehdä yhtään mitään vähennyksiä yhtään mistään. Pääomaveroa voisi sitten vastaavasti alentaa.

Ja tämä verovähentelykikkailu yrityksiltä pois kaikenmaailman kissanristiäisten järjestelykuluihin. Alvit edelleen pitää voida saada vähentää niiltä osin kun ne muuten menisi päällekkäin. Mutta kaikki muu pois. Vastaavasti sitte yritysveroa alemmaksi.

Tottakai tämä sattuu johonkin ja joku hyötyy. Mutta tämä nykysysteemi on niin saatanan sekava ja oikea byrokraatin ja juristin unelma. Tehotonta paperinpyörittelyä, kikkailua ja tappelua.


Saa toki väittää vastaan. Mutta vois mielellään sitten perustella jotain eikä vain sanoa että "ei toimi".



Itse häviäisin tässä systeemissä asuntolainan korkovähennyksissä ja matkakuluvähennyksissä. No jälkimmäinen noista melko marginaalinen. Hyötyisin taas siinä, että luultavasti veroprosenttini työnteosta putoisi ja ainakin saisin painaa ylkkää enempi järkevällä verotuksella jos tuo progressio ei rankaisi samantien. En tiiä voittaisinko vai häviäisinkö, lyhkäsellä tähtäimellä ehkä jäisin tappiolla syystä iso laina tällä hetkellä.
 
Hyvää juttua Timbalta. Otan nyt vastaväittäjän roolin, vaikka ehkä osittain olenkin samaa mieltä. Toki täydellisesti samaa mieltä oleminen edellyttäisi Suomen verojärjestelmän totaalista remontointia.

Palkansaajalta ihan kaikki vähennykset. Vastaavasti sitten veroprosenttia alemmaksi. Homma olisi yksinkertaista ja yksinkertainen on usein äärimmäisen tehokasta. Toki tähän heti joku huutaa matkakuluvähennys ja asuntolainan korkovähennys. Pois vain kerralla ja verotus kokonaisuutena vastaavan verran pienemmäksi.
Homma olisi yksinkertaista ja varmasti tehokasta, mutta vastaavasti kaikkien vähennysten poistaminen saattaa olla erittäin epäoikeudenmukaista ja työpoliittisesti ongelmallista. Entä luetaanko tähän myös täysin verovapaat erät, kuten oman asunnon myyntivoitto ja TVL 69§:n mukaiset tavanomaiset ja kohtuulliset työsuhde-edut? Oman asunnon myyntivoitto on jossain määrin verovapauden kannalta kyseenalainen ja sitä on perusteltu lähinnä työ- ja perhepoliittisilla syillä. Eli ei haluta luoda verotuksellisia esteitä sille, että henkilö muuttaisi työn perässä toiselle paikkakunnalle tai pariskunnalle syntyisi haluttomuus hankkia lapsia, koska suuremman asunnon hankkimisesta koituisi kohtuuton verorasite.

Jotkin vähennykset ovat toki hyvin kyseenalaisia. Ammattiliittojen jäsenmaksujen vähennyskelpoisuudelle on vaikea keksiä mitään hyvää perustetta. Useimmat vähennykset ovat kuitenkin selkeitä tulonhankkimiskustannuksia. Matkakuluvähennykset ovat hyvä esimerkki tästä. Toki matkakuluvähennykset ovat veropoliittisesti mielestäni lähes tragikoomisella tasolla. Varsinaiselle työntekemispaikalle pääsääntöisesti pitää mennä halvimman kulkuneuvon (julkisten) taksan mukaan ja korkea omavastuu tekee tästä useimmissa tapauksissa vähennyskelvottoman. Jos sieltä kuitenkin lähdet erityiselle työntekemispaikalle, esim. asiakaskäynnille, niin voit mennä vaikka kuumailmapallolla ja koko lysti on vähennyskelpoista nollasta äärettömään. Kuitenkin mikäli tämä otettaisiin pois, niin se olisi kova isku paljon liikkuvaa työtä tekeville ja verotuksen kautta tulot voisivat taipua huonoina aikoina jopa tappiolle.

Kotitalousvähennys on vaikea, se kun on selkeästi ollut työllistävä ja harmaata taloutta vähentävä. Tähän en edes yritä ottaa kantaa tässä.
Kotitalousvähennys luonnollisesti työllistää, koska kotitalouksien käytettävissä olevat tulot vähennykseen oikeuttavaan työhön kasvavat. Harmaa talous vähenee osittain, mutta ei toki täysin estä ennakkoperintärekisterissä olevaa yritystä käyttämästä pimeää työvoimaa. Kyseenalaista on myös se, että kotitalousvähennyksestä suurimman ilon saavat hyvätuloiset perheet eli tämä vähennys on käytännössä tulonsiirto huonotuloisilta varakkaille. Kotitalousvähennys on myös aika epämääräinen, koska se rajoittuu vain palveluihin, jotka tapahtuvat neljän seinän sisällä. Jos palvelu tapahtuu osittain kotona ja osittain jossain muualla, niin tämä muualla tapahtuva palvelu ei oikeuta vähennykseen. Esimerkiksi jos muuttopalvelu pakkaa tavarat kotona, niin sen saa vähentää, mutta tavaroiden ajaminen muualle ei enää oikeuta vähennykseen ja se pitäisi pystyä laskussa erittelemään. Onko tässä loppujen lopuksi hirveästi järkeä?

Yritysten kaiketi pakko saada alvit vähentää kun ne on ns. läpikulkuerä monesti. Muutenhan tulisi alvia alvin päälle jos olen oikein ymmärtänyt.
Niin, arvonlisäveroahan maksetaan arvonlisäyksestä. Eli se arvo mikä on lisätty, niin siitä maksetaan vero. Toisenlainen systeemi on liikevaihtovero. Sellaisiakin maailmalla on ja on ollut Suomessakin.

Tulonhankkimislainan vähennys on kanssa vähän niin ja näin. Senkin karsisin pois. Jokainen ottaa lainaa jos siltä tuntuu, ei sitä tartte saada verotuksessa vähentää. Samoin nuot myyntivoittojen ja tappioiden verokikkailut pois ja pitkän ajan omistus verottomaksi. Samalle viivalle sitten asunnon omistus. Kaikki omaisuus voisi olla 5 vuoden omistuksen jälkeen verovapaasti myytävissä ja vastaavasti niitä vastaan ei saisi tehdä yhtään mitään vähennyksiä yhtään mistään. Pääomaveroa voisi sitten vastaavasti alentaa.
Mikä on myyntivoittojen ja -tappioiden verokikkailua? Eikö se ole aika tylyä, jos tänä vuonna tekee 100 000e myyntitappion ja ensi vuonna 100 000e myyntivoiton ja joudut maksamaan siitä veroa muutamankymmentä tuhatta, vaikka omalla tilillä asia on +-0? Noihin pitkän ajan myyntien verovapauksiin liittyy myös insentiiviongelmia eli vaikka olisi muutoin järkevää tehdä myynti esim. 4,5v jälkeen, niin odotetaan se ylimääräinen puoli vuotta vain veroedun takia. Tämä on erittäin ongelmallista verotuksen neutraalisuuden tavoitteen kanssa (neutraalisuus = verotus ei saisi johdatella päätöksentekoa).

Ja tämä verovähentelykikkailu yrityksiltä pois kaikenmaailman kissanristiäisten järjestelykuluihin. Alvit edelleen pitää voida saada vähentää niiltä osin kun ne muuten menisi päällekkäin. Mutta kaikki muu pois. Vastaavasti sitte yritysveroa alemmaksi.
Mikä on verovähentelykikkailua? Yritys vähentää liikevaihdostaan liiketoiminnastaan aiheutuneet kulut. Tästä seuraa se, että vero maksetaan kirjanpidollisesta tuloksesta, jota on oikaistu elinkeinoverolaissa määritellyillä poikkeuksilla.Eroja ovat esim. edustusmenoista saa vähentää vain 50% ja osingot ja käyttöomaisuusosakkeiden luovutukset ovat pääsääntöisesti verovapaita. Jos mitään ei saisi vähentää ja mentäisiin kuten sanot, niin vero maksettaisiin tällöin puhtaasti liikevaihdosta, joka vähennetään alvilla. On toki sellaistakin ehdotettu, ettei yhteisöjä ja yrityksiä verotettaisi ollenkaan ja otettaisiin sen sijaan käyttöön tappavan korkea arvonlisävero. Siinä on toki puolensa, koska on arvioitu, että yritysverojen kohtaanto valuu joka tapauksessa pääasiassa asiakkaille.

Tottakai tämä sattuu johonkin ja joku hyötyy. Mutta tämä nykysysteemi on niin saatanan sekava ja oikea byrokraatin ja juristin unelma. Tehotonta paperinpyörittelyä, kikkailua ja tappelua.
En pidä Suomen verojärjestelmää kansainvälisesti vertaillen erityisen vaikeana. Pahimmat pullonkaulat liittyvät elinkeinoverolakiin, mutta se harvoin tavallista palkansaajaa merkittävästi koskee. Verotusmenettelylaki on ehkä perustallaajalle eniten harmaita hiuksia aiheuttava, jos verottajan kanssa joutuu joskus tappelemaan. Sitä voi sanoa jo byrokratiaksi. Tuloverolain muutamat vähennykset eivät merkittävän ongelmallisia mielestäni kuitenkaan ole. Normaalille jannulle tuloverolaki on keskimäärin selkeä. Verotustaso on toki vittumaisen korkea.

Saa toki väittää vastaan. Mutta vois mielellään sitten perustella jotain eikä vain sanoa että "ei toimi".
Yritän parhaani.
 
Tuosta yritysverotuksesta sen verran että muuttaisin sen Viron malliseksi eli yritys ei maksa voitosta veroa ollenkaan vaan vasta voittoa kotiutettaessa eli osinkoja nostettaessa joutuu maksamaan veron. Tämä tukee yritysten kasvamista ja rahojen sijoittamista liiketoimintaan, ei omistajille. Sitten vastapainoisesti olisin valmis muuttamaan pääomatulot progressiiviseksi jotta ne olisivat lähempänä palkkatuloa. Sitä en sano mikä progressiivisuus pitäisi olla ja ehkä tähän veroon voisi tehdä vähennykset yritykseen henkilökohtaisesta sijoituksista. Tällä hetkellä pääomatulon ja palkkatulon veroasteen ero on liian suuri ja kaikenmaailman 60 teur rajat on keinotekoisia... Tätä mieltä olen vaikka osinkoja aina silloin tällöin on saanutkin :)
 
Tuosta yritysverotuksesta sen verran että muuttaisin sen Viron malliseksi eli yritys ei maksa voitosta veroa ollenkaan vaan vasta voittoa kotiutettaessa eli osinkoja nostettaessa joutuu maksamaan veron. Tämä tukee yritysten kasvamista ja rahojen sijoittamista liiketoimintaan, ei omistajille. Sitten vastapainoisesti olisin valmis muuttamaan pääomatulot progressiiviseksi jotta ne olisivat lähempänä palkkatuloa. Sitä en sano mikä progressiivisuus pitäisi olla ja ehkä tähän veroon voisi tehdä vähennykset yritykseen henkilökohtaisesta sijoituksista. Tällä hetkellä pääomatulon ja palkkatulon veroasteen ero on liian suuri ja kaikenmaailman 60 teur rajat on keinotekoisia... Tätä mieltä olen vaikka osinkoja aina silloin tällöin on saanutkin :)
Joo, itsekin periaatteessa kannatan tuota yritysverotuksesta luopumista. En tosin tunne kyseisen mallin mahdollisia heikkouksia. Usein tuollainen täydellinen verovapaus vuotaa jostain kohti ja jättää porsaanreikiä erilaisille keinotteluille.

Pääomatulon progressiivista verotusta pidetään yleisesti ottaen mahdottomana. Nykyinen 30/32-järjestelmä toki on nimellisesti progressiivinen, mutta käytännössä ei. Todellinen progressio houkuttaisi kuitenkin vaan verosuunnitteluun. Toisin kuin työ, niin pääoma on helpompi pilkkoa pienempiin palasiin. Koska pääomatulo on henkilökohtaista, niin esimerkiksi pariskunta voi jakaa pääomatulot keskenään aika optimaalisesti ja siten välttää verotusta. Sitten jos osaa yhtiöittää pääomat niin, ettei yhtiötä ohiteta verotuksessa, niin siten voi viimeistään minimoida verotuksensa. Käytännössä progressiivinen pääomaverotus johtaisi siihen, että varakkaimmat, joilla on eniten varaa toteuttaa erilaisia verosuunnittelutoimenpiteitä pääsisivät alhaisimmalla marginaaliverokannalla ja suhteellisesti suurin verotaakka kasautuisi keskituloisille.

Nuo 60 tuhannen euron rajat ovat jäänne yhtiöveron hyvitysjärjestelmän purkamisesta. Eihän ole kauaakaan siitä, kun käytännössä lähes kaikki osingot olivat verovapaita. Suomessa itse asiassa oli yksi maailman avokätisimmistä pääomaverojärjestelmistä. Harva yrittäjä kuitenkaan tuosta 60.000e verovapaasta osingosta pääsee nauttimaan. Se vaatii 667.000e nettovarallisuutta, jota ei kuitenkaan ihan jokaisesta pienestä puulaakista löydy.

Mielestäni paras lääke pääomatulojen ja ansiotulojen tasaamiseen on ansiotuloverotuksen tuomisen alas lähemmäs pääomaverotusta. Käyttöön esimerkiksi 25% tasavero. Maksaa jokusen miljardin, mutta se saadaan takaisin esimerkiksi luopumalla opintotuista ja ottamalla lukukausimaksut käyttöön (olen opiskelija, mutta kun kerran muutkin piiskaavat itseään, niin pakkohan se on liittyä joukkoon :) ).
 

Todennäköisesti se jää pysyväksi tai kuitataan ylimmän progressioportaan veroprosentin tarkastuksella. 100k€ vuodessa tekee 43,2% kokonaisveroasteen (Lähde: http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/laskurit/palkansaajantuloverolaskuri2012/), johon päälle mätkäistäisi tuo ilmeisesti parin prosentin solidaarisuusvero. Kuukausittainen nettoliksa laskisi karkeasti pyöristellen 4730€ -> 4560€. Ei se nyt noilla liksoilla mielestäni pahalta menetykseltä tunnu, mutta onhan tuo ideana täysin pöljä. Lisäisivät suoraan pääomaveroon pari progressioporrasta lisää. Työn verotus on silloin kohtuullista, jos ihmisellä on mahdollisuus ja halua saada kartutettua varallisuutta tekemällä uutterasti töitä. Itse ainakin kuulun kategoriaan Työnarkomaani ja kun pitäisi tulevaisuudessa maksella solidaarisuusveroa kaiken muun päälle tekemällä 65h töitä viikossa niin en hurraa.
 
Todennäköisesti se jää pysyväksi tai kuitataan ylimmän progressioportaan veroprosentin tarkastuksella. 100k€ vuodessa tekee 43,2% kokonaisveroasteen (Lähde: http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/laskurit/palkansaajantuloverolaskuri2012/), johon päälle mätkäistäisi tuo ilmeisesti parin prosentin solidaarisuusvero. Kuukausittainen nettoliksa laskisi karkeasti pyöristellen 4730€ -> 4560€. Ei se nyt noilla liksoilla mielestäni pahalta menetykseltä tunnu, mutta onhan tuo ideana täysin pöljä. Lisäisivät suoraan pääomaveroon pari progressioporrasta lisää. Työn verotus on silloin kohtuullista, jos ihmisellä on mahdollisuus ja halua saada kartutettua varallisuutta tekemällä uutterasti töitä. Itse ainakin kuulun kategoriaan Työnarkomaani ja kun pitäisi tulevaisuudessa maksella solidaarisuusveroa kaiken muun päälle tekemällä 65h töitä viikossa niin en hurraa.
Laskutoimitus meni väärin. Meille tulee uusi porras progressioasteikkoon 100k tulojen ylittävältä osalta. Tällä hetkellä ylin marginaaliveroaste on 30%. Jatkossa ylin aste tulee olemaan 32%. Eli jos ansiotulosi ovat vaikka 120 000e, niin verot kasvavat 2% x 20 000e eli 400e vuodessa. Eli 10 000e kuukausituloista tulet maksamaan 33,33e veroa enemmän. Tuo on ihan poliittinen päätös. Mitään käytännön merkitystä sillä ei ole mihinkään.
 
Laskutoimitus meni väärin. Meille tulee uusi porras progressioasteikkoon 100k tulojen ylittävältä osalta. Tällä hetkellä ylin marginaaliveroaste on 30%. Jatkossa ylin aste tulee olemaan 32%. Eli jos ansiotulosi ovat vaikka 120 000e, niin verot kasvavat 2% x 20 000e eli 400e vuodessa. Eli 10 000e kuukausituloista tulet maksamaan 33,33e veroa enemmän. Tuo on ihan poliittinen päätös. Mitään käytännön merkitystä sillä ei ole mihinkään.

Totta, tulinpa laskeneeksi äkkiväärästi taskulaskimella. :D Kiitos korjauksesta!
 
^ Tuohon ainut lääke olisi ansiosidonnaisen ulottaminen kaikkiin työelämässä oleviin henkilöihin riippumatta ammattiliittoon kuulimisesta ja siitä onko yrittäjä vai ei. Esimerkiksi Nokialta pois potkituilla lienee kohtuullisen korkea kynnys perustaa yritystä (kaikki kunnia vaan kaiken maailman Jollille) koska yrityksen kun laitat nimiisi niin välittömästi saa sanoa hei hei 500 pv työttömyyskorvaukselle, menipä yrityksellä miten tahansa. Ja jokainen joka yritystä on pystyyn pistänyt tietää kuinka hankalaa on homma käynnistää. Samalla voitaisiin luopua koko starttiraha viidakosta jos olisi oikeus työllistää itsensä omassa yrityksessä 500 pv:n aikana ilman että tukia menettää.

Tätähän se Sata -komiteakin ehdotti mutta arvatkaas kelpasiko SAK:n pönkittämälle SDP:lle ;)

Aika lailla samoilla linjoilla. Tai mikäli tuo ei onnistu, niin edes siten, että menettää (ansio)päivärahan vasta siinä tilanteessa, kun yritystoiminta oikeasti synnyttää verotettavaa tuloa (tarpeeksi). Nythän tilanne on käsittääkseni sellainen, että lähtökohtaisesti pelkästään yrityksen perustaminen katsotaan yritystoiminnaksi, jolloin työttömästä tulee automaattisesti yrittäjä, vaikkei käytännössä mitään yritystoimintaa sinällään harjoittaisikaan. Ja tällöin menettää työttömyysetuudet. Useinhan on sellainen tilanne, että työtön perustaa esim. toiminimen ja pyrkii tällä tavoin työllistämään itsensä. Merkitystä ei ole sillä, että hän samaan aikaan on mukana kaikessa työkkärin järjestämässä kuviossa mukana eli pyrkii työllistämään itseään myös palkansaajana. On mielestäni väärin, että vaikka hän ei töitä saakaan tuon yritystoiminnan puitteissa, menettää hän automaattisesti työttömyyspäivärahan "yritystoiminnan" perusteella.

Millä tavalla yrityksen perustaminen ja myös sitä kautta itseään työllistämään pyrkivän tilanne eroaa siitä, että olisi vain ns. palkansaajatyötön, joka etsii työpaikkoja? Kummallakaan ei ole työtä/tuloja.

Jostain syystä pitäisin kuitenkin ansiopäivärahan edellytyksenä kassaan kuulumisen. Tuntuu mielestäni loogiselta, että ne jotka haluavat saada enemmän, myös siitä jotain maksavat. TJSP.
 
Back
Ylös Bottom