Imatralla asutaan. Pitää yrittää mahdollisimman paljon muiden koirien läheisyydessä pyöriä jos se siintä sitten rauhottuis se tappelu vietti
Tuossa kun käytiin sitä yhtä urosta ihailemassa niin se kuulemma tulee hyvin toimeen toistenkin koirien kanssa ja naapurissa on hevosia ja muitakin eläimiä eikä ongelmia ole.
Sinä olet ilmeisesti kirjoitellut tuolla ab foorumillakin on tullut lueskeltua ja kateltua koirien kuvia ..?
Juu kyllä mä kaikilla kolmella suomalaisella AB foorumilla kirjoittelen
Sosiaalistaa muihin koiriin AB:ta juu kannattaa heti pennusta saakka, mutta valitettavasti useimmissa tapauksissa käy niin, että kun koira alkaa olla sukukypsä niin vieraat, saman sukupuolen edustajat alkavat olla niille "punaisia vaatteita". Näin kävi myös meille. Kävin koirapuistoilemassa valitussa seurassa 10kk ikään saakka jolloin alko jo huomaamaan, että viha muita uroita kohtaan alkoi nostaa päätään. Mitään synnynnäistä tappelunhalua ei ole, mutta ego on tosi korkea ja rotu jalostettu sellaiseksi, ettei sen tulisi alistua minkään uhan edessä. Vieraan koiran riittävän pitkä tuijotus jo riittää siihen, että sille on näytettävä kaapin paikka. "Leikkiminen" on brutaalia toisen jyräämistä ja alistamista eikä sitä kovin moni koira siedä. Hyvin moni kasvattajakin pitää kotonaan saman sukupuolen koirat toisistaan erossa, silti vahinkoja joskus sattuu ja koiria jopa menehtyy.
AB kiintyy kaikkiin kotieläimiin (kissoihin,hevosiin jne.) kun se sosiaalistetaan niihin pennusta saakka, mutta täysikasvuisena se ei välttämättä siedä saman sukupuolen koirakaveria edes omassa perheessä vaikka ne olisivat kasvaneet yhdessä pennuista saakka.
Mulla esimerkiksi toi oma uros on saatu niin hyvin hanskaan, että ulkoilutetaan sitä valtaosa ajasta vapaana, kuljen sen kanssa kaupungilla ja pari kertaa oon käynyt ostoskeskuksissakin eikä sen kanssa ole mitään ongelmia. Ei vedä hihnassa eikä rähjää vaikka vastaantulija sitä tekisi. Kaikinpuolin hyvin käyttäytyvä koira siis, mutta en uskaltaisi laskea sitä enää edes kokeilumielessä toisen uroksen kanssa leikkimään.
Jonkun mielestä ehkä aika karua tekstiä rodusta mutta minusta parempi sanoa asiat suoraan kuin luoda mielikuvaa jostain labradorimaisesta kaikkien kaverista. Mahtavia otuksia mutta jos haluaa koiran joka tulee toimeen muiden kanssa, ei AB ole hyvä valinta.