Yleinen lemmikkikeskustelu

Nimenomaan, muutoin saattaa olla ongelmat edessä.
Lisäksi liika vahtiminen ei oo hyväksi, ettei tuu ikäviä tilanteita sukulaisten yms. kanssa.
Olen nyt jo sanonut kaikille isovanhemmille, että kun tulee tilanne jossa on koira ja vauva, niin ottavat koiran huomioon ensin. Mitä muuten tarkoitit tuolla liialla vahtimisella? Sitä kun koira haistelee vauvaa? Taisin missata pointin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen nyt jo sanonut kaikille isovanhemmille, että kun tulee tilanne jossa on koira ja vauva, niin ottavat koiran huomioon ensin. Mitä muuten tarkoitit tuolla liialla vahtimisella? Sitä kun koira haistelee vauvaa? Taisin missata pointin.

Sitä, että se rupeaa vahtimaan sitä lasta ulkopuolislta, kun huomaa kuinka tärkeä se on.
Ei suinkaan, että rupeaisi paimentamaan lasta.

Tässä tulee toi leimautumisajan opetus hyvin esille.
Koirahan leimautuu omistajaansa pääasiassa siinä luovutus-> n.12vko iän välissä.
Silloin pitää näitä perusjuttuja harjoitella ja suhdetta luoda, niin ne menee automaattisesti kypärään.

Helpottaa paljon kun on vielä hivenen ahne noiden nappuloiden perään, niin voi siinä sitten houkutella tekeen se kaikenlaista volttia niiden voimin. Tässä oikeastaan oli yhdistettynä 2 harjoitusta, eli luoksetulo ja istuminen.

Ensin opetin vain luoksetulon ulkona tuosta vislauksesta ja koira sai hyppiä vasten yms.
Sitten opeteltiin istumista ruokakupilla ja hivenen ulkonakin, ihan erillisenä harjoituksena.
Nyt sitten viime sunnutnaina rupesin yhdistämään ja se kyllä istuu luoksetulosta kuin ajatus, lähes ilman komentoja.
1. tärkeä juttu tuossa on, eli pitää koiran tehdä istuessaan kontakti isäntään, eli siksi nappula on tuossa silmien edessä koiralta katsoen. Ei näitäkään harjoitteita loppupelissä ole tehty kuin sen 2-3 kertaa päivässä, eli ei ole edes kovin aikaa vaativa homma :D

Seuraaminen on työn alla, sekä tästä ruvetaan hiomaan maahan menoa ja siitä paikalla pysymistä :rolleyes:

Meillä on toi isompi koira niin miellyttämisenhaluinen, että se tottelee myös täysin, vaikka oli pentuiän lähes ylittänyt kun meille tuli. Toisaalta se on aika ressu, ei syö ruokaansakaan ilman että annan "luvan".
Helvetin fiksu se on, oppii kaiken aikalailla itekseen.

Sitten taas aikoinaan mulla oli niin jäärä lapparineiti, että meni useampi vuosi ennenkuin pystyin sanomaan, että se on täysin hallinnassa.

Kyllä mä sanon, että nyt on helpompaa kun ei tarvitse kaikesta valtataistelua ottaa, mutta tavallaan mun on ikävä sitä luonnetta mikä siinä nartussa oli :rolleyes:

Siis kotitottelevuushan on opetettavissa kaikille koirille, vaikka tuolee 3v kennelkoira kotiin, niin sen saa kyllä hanskaan. Otteet voi olla erilaiset ja opettamisessa mennä kauemmin.

Sitten näiden käyttökoirien kanssa pitää muistaa se, että kyseessä on miellyttämisen halu ja mielellään myös siinä riistatilanteessa. Homman voi hoitaa pakolla, mutta itse haluan yrittää hoitaa sen niin, että molemmille asia on erinomaisen hauskaa vaikka mennään metästyskokeiden sääntökirjojen mukaisesti, koiralle ja ohjaajalle. Tähän tähtään tällä opetustavalla, eli pentuna leikkien ohessa peruskäskyt kypärään ja 100% koirakohtaisesti vieden, eli sen pitää olla mielekästä myös koiralle. Muistelen, että ois jossain koiran psykologian kirjassa sanottu, että 30% on perimää ja 70% opittua. Tässä nyt kehitettään tuota 70% osiota ja 30% on sitten mitä on, siihen kun ei itse voi vaikuttaa enempää, kuin hankkimalla mahdollisimman hyväsukuisen yksilön ;)

Aina pyrin lopettamaan onnistuneeseen kaikki suoritukset, eli käytännössä se takoittaa max 1-2 kertaa peräkkäin. Mielellään kerran, ei se jatkuvaa toistoa tarvi. On tää IMO fiksumpi pentuna jo kuin tuo mun aiempi yksilö. Oppii myös kolttoset tosi nopeaan, aukomaan kaapinovet yms. Tiedä sitten millanen Houdini siitä vanhemmiten tulee ;)

En mä ihan pelkästään kotitottelevaisuutta harrasta. Vaikka nykyään ei koirien kanssa mitään erityisempää tule harrastettua, on mulle jäänyt kuitenkin halu kouluttaa ja opettaa uusia juttuja. Ei mitään sirkusremppuja, niistä en tykkää, mutta muuten aika lailla kaikenlaista tuo meidän vanhempi kaveri osaa.

Musta kouluttaminen on vaan niin kivaa :)

Täälläpäin piski osaa luoksetulon ja istumisen. Nuo se oppi jo ennen 8 viikon ikää, nyt vain hiotaan taitoja ja varmistetaan että tottelee tilanteessa kuin tilanteessa. Nyt on menossa hihnaan totuttaminen, ja se on oikeastaan ensimmäinen asia missä tuo koira pistää vastaan. On myös oppinut suhteellisen sisäsiistiksi. Jos on hätä niin haukkuu oven vieressä.

Häkin oven lukko pitää laittaa uusiksi, kunhan tuo piski vähän kasvaa. Yrittää jo nyt avata salpaa, mutta raukka ei tajua että lukko on 40 senttiä liian korkealla. Syksyllä on sitten kerrostaloon opettamisen aika. Nyt ollaan pentuvaihe oltu maalla.

...varmistetaan että tottelee tilanteessa kuin tilanteessa.

Toihan se vaikein homma onkin, tarvii erilaisia tilanteita ja riittävän houkutteen. Mulla ei ole tullut eteen kuin 1 tilanne, mistä ei ensi vislauskella ole tullut ja silloin oli Fasaanin siipi suussa :D

Hihnaan en ole vielä totutellut, pitäis varmaan totuttaa ensin ihan pelkkään pantaan vapaana ja sitten vasta kytkeä se.

Mää kävin tänään vähä retkeilemässä koiran kanssa. Oli pään päällä muutama kysymysmerkki ku mentiin riippusiltaa yli mutta muuten oli kyllä viimösen päälle rentua <3.

arppa2.jpg

Loput kuvat voi tsekata osoitteessa juji.vuodatus.net !

Onko täällä ketjua jossa voisi kysellä muista koiraroduista?

Itsellä on harkinnassa Unkarin Paimenkoira / Mudi ja siitä haluaisin kuulla kokemuksia ja ajatuksia kokeneemmilta.

Omat kokemukset koirista ovat pelkästään belgeistä. Kotona on 1 kpl Tervuja (joka ollut mulla oikeastaan koko talven), 2 kpl Malinoiseja ja 1 kpl Gröenejä (tämä tosin jo enkelinä).

Olen tottunut isoihin ja vahvoihin ja vauhdikkaisiin koiriin. Omat Malitkin harrastaa suojelua/hakua/tottista/jälkeä jne.

Mudi on nyt harkinnassa siksi, että haluaisin koiran jolla on paimenkoiran luonne, vahtivietti ja olisi kuitenkin sinkkutytölle kompaktin kokoinen autolla liikkumista (kulkisi paljon mukana töissä ja joka paikassa) ajatellen. Lisäksi tietenkin koti on tulevaisuudessa vain pieni kaksio. Lenkkiseuraksi koira on kuitenkin jaksava, juoksen paljon koiran kanssa. Lisäksi tietysti Mudin ulkonäkö hurmaa ja sen pitäisi olla luonnekuvauksen mukaan peloton, itsevarma, jekkuillija ja leikkisä. Kuulostaa täydelliseltä.

"Jahas ja sitten hammastarkastus, sano AAAAA" ;)

attachment.php

"Voi paska, nyt mä menetän tän"

attachment.php

Liitteet

• TLP_3158.jpg
    TLP_3158.jpg
    163,3 KB · Katsottu: 706
  • TLP_3132.jpg
    TLP_3132.jpg
    197,3 KB · Katsottu: 685
Meille tuli nyt sitten lauantaina Westien pentu. On kyllä 8 viikkoisella pikkumiehellä energiaa ja elämäniloa riittävästi. Hampaat melko terävät. Tykkää vähän liikaa pureskella sormia ja varpaita... Millähän tuostakin tavasta pääsisi nopeiten eroon..? Lisäksi kuseskelee vähän liikaa sisälle.. Sanomalehden päälle kylläkin... Onko tuon kanssa parempi olla mahdollisimman paljon ulkona alkuvaiheessa, vai antaako mieluummin nukkua sisällä sen verran kuin nukuttaa..? Talutushihnaakin kokeiltiin jo, mutta ei oikein tainnut innostaa... Ilman hihnaa kyllä tullaan niin innoissaan perässä, mutta heti kun laittaa hihnan kaulapantaan kiinni, niin meno loppuu saman tien. Kaulapannan kanssa ei minkäänlaista ongelmaa.

8 viikkoa on koiravauvalle pieni ikä, joten siltä ei voi odottaa paljoa. Kun meidän penska oli ihan pieni elämä meni 1-2 tunnin jaksoissa ja pihalla käytiin USEIN. Yllättävän vähän pissoja tuli sitten sisälle, kun itse oppi koiraa lukemaan ja tuntemaan.

Noin pienen pennun tulee antaa levätä paljon. Sitä ei kannata liikaa yllyttää, sillä lepo on kasvun ja kehityksen kannalta tärkeää.

Esim. pantaan ja hihnaan totuttaessa kannattaa käyttää apuna makupalaa tai lelua, jolloin pentu oppii kuin vahingossa kulkemaan hihnassa.

Pentuaika on työlästä aikaa, mutta samalla palkitsevaa, kun huomaa miten nopeasti muksu kasvaa ja oppii uusia asioita. :)

Meille tuli nyt sitten lauantaina Westien pentu. On kyllä 8 viikkoisella pikkumiehellä energiaa ja elämäniloa riittävästi. Hampaat melko terävät. Tykkää vähän liikaa pureskella sormia ja varpaita... Millähän tuostakin tavasta pääsisi nopeiten eroon..? Lisäksi kuseskelee vähän liikaa sisälle.. Sanomalehden päälle kylläkin... Onko tuon kanssa parempi olla mahdollisimman paljon ulkona alkuvaiheessa, vai antaako mieluummin nukkua sisällä sen verran kuin nukuttaa..? Talutushihnaakin kokeiltiin jo, mutta ei oikein tainnut innostaa... Ilman hihnaa kyllä tullaan niin innoissaan perässä, mutta heti kun laittaa hihnan kaulapantaan kiinni, niin meno loppuu saman tien. Kaulapannan kanssa ei minkäänlaista ongelmaa.

Tuohon kusemishommaan ei auta kuin se että sitä pentua on vietävä jatkuvasti ulos. Heti ruoan jälkeen, heti riehumisen jälkeen, heti kun se herää jne. Sitten kun se tekee sinne ulos tarpeensa, kehumista peliin ja vaikka pieni makupala heti kun tarpeet on toimitettu. Sisälle kun tekee niin siivoat vain vähin äänin pois. Ja sisälle tulevista vahingoista ei rankaista, saatta oppia pikkuinen että paskantaminen/kuseminen on kokonaan kiellettyä toimintaa.

Nukkuuko teidän koirat paljon? Meillä on taloudessa 1 vuotias sekarotuinen narttu ja se tuntuu nukkuvan koko ajan. Kun menen ruokikselle klo11, se herää, töiden jälkeen joskus klo17 se tuntuu kans heräävän uniltaan ja kun ruoka annettu, se nukkuu taas, kunnes mennään iltalenkille. Tuntuu, että nukkuu melkein koko ajan :D .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom