Yleinen lemmikkikeskustelu

Voi härreguuda... mun "pikku"vesselini on keksinyt nyt lehtien ym. tuulen mukana lentävien saalistamisen. Se on aivan mahotonta toi kulkeminen ulkona..se ei kuule eikä näe mitään muuta ko seurailee ja vaanii liikkuvia asioita :wall:
Olen yrittäny viedä sen mielenkiinnon muualle ja jutella ja komentaa ja...ei auta. Katse pysyy koko ajan seurailevana ympäristöön. Koira on pian kaksi vuotias ja aikaisemminkin samaa ongelmaa on ollut, mutta se on ollut hetkellistä. Nyt se on tän talven lumien sulattua tullut jatkuvaksi ja oikein innolla oottaa ulos pääsyä ja saalistamaan.
Onkohan kellään mitään ideaa tavan kitkemiseksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä usko, että se johtajuusongelma on tms. Tai ainakaan (muuten) koira ei yritä ottaa ohjia käsiin tai pomota tms. Se on vaan ulkona niin kiinnostunut niistä lehdistä..ja silloin, kun se on väsynyt niin se antaa niiden olla..emmä tiiä.

Alkaa meidän ranskanpökäle jo oppimaan luoksetuloa suht mallikkaasti (Varsinkin kun on herkkupalat mukana). Kuva päivän treenailuista:

img1905310.jpg

Mahtava neuvo! Ei varmasti tullut Wjohoolla mieleen tuota :lol2:
Tuli mieleen tai ei, niin juuri näin yksinkertaistahan se on. Ei anneta koiran tehdä asioita, jotka omistajaa häiritsevät. Se, että miten koira saadaan lopettamaan häiritsevä käyttäytyminen on yksilöstä ja omistajasta kiinni. Sallitun pitäisi olla aina sallittua ja kielletyn aina kiellettyä. Jos "ei"tä ei totella, siitä seuraa sanktiota kunnes ne korvat taas löytyy. Kun "ei"tä totellaan, siitä seuraa palkkiota. Mustavalkoista ja äärimmäisen loogista.

Tuli mieleen tai ei, niin juuri näin yksinkertaistahan se on. Ei anneta koiran tehdä asioita, jotka omistajaa häiritsevät. Se, että miten koira saadaan lopettamaan häiritsevä käyttäytyminen on yksilöstä ja omistajasta kiinni. Sallitun pitäisi olla aina sallittua ja kielletyn aina kiellettyä. Jos "ei"tä ei totella, siitä seuraa sanktiota kunnes ne korvat taas löytyy. Kun "ei"tä totellaan, siitä seuraa palkkiota. Mustavalkoista ja äärimmäisen loogista.

Ja tuossa on kyse kokolailla johtajuuskäsitteestä kuitenkin.
Koira on loppupelissä KISS-tuote, se tekee viettiensä mukaisia ja opittuja asioita. Se on laumassa (ihminen/koira tai mitä nyt kotona onkin) sillä tasolla, joka tottelee sitä laumanjohtajaa. Vaihtelevalla käskykulttuurilla koira ei oikein ole varma edes siitä, onko nyt toteltava vai ei ja ketä on toteltava. Jokainen päivä on samanlainen tässä asiassa, isäntä aloittaa ja jopa määrää leikin ja myös lopettaa sen, oli kyse sitten mistä leikistä tahansa.

3 asiaa, palkitseminen, huomion muualle kiinnittäminen tai rangaistus. Huomion muualle kiinnittämistä olet kokeillut, kokeile vaikka nakinpaloilla, jos koirasi on suht' ahne tmv. niin se voi toimia. Sitten tulee tuo rangaistus ja kun osataan kulkea/lopettaa lehtien jahtuu käskystä, palkitseminen.

Isommat ongelmat kumpuaa aina jostain aiemmista virheistä esim. silloin joskus tuo on ollut hupaisa ominaisuus pennussa ja sitä on jopa tahtomattaan tuettu. Lehtien jahtaaminen voi olla koiralle hihnalenkillä se tekijä, millä se saa itseään väsyksiin. Se myös on ihan viettien mukaista toimintaa, jollei muuta jahdattavaa ole. Kokeile aktivoida koira kotona ensin 'puolikuoliaaksi' ja sitten kun se on väsynyt viet sen ulos ja kiellät tiukasti noista jahtuuhommista. Tee se sen verran tiukasti, että asia menee perille. Toistat tätä muutamia kertoja, kunnes koiralla loppuu mielenkiinto lehtiin. Sitten voit taas kokeilla kun koira on pirteä. En usko että toi on viikkoakaan kestävä projekti.

Mun täytyy nyt oikeesti tehä ikävä ratkasu ja myydä mun rakas lemmikki. Inhottavaa :(
Ois vaan pitänyt ennen ostamista miettiä vähän tarkemmin ja ymmärtää, ettei mulla oo siihen varaa. No, tulipa sekin kantapään kautta opittua ja jäi vaan velkaa taakaks.

Voi härreguuda... mun "pikku"vesselini on keksinyt nyt lehtien ym. tuulen mukana lentävien saalistamisen. Se on aivan mahotonta toi kulkeminen ulkona..se ei kuule eikä näe mitään muuta ko seurailee ja vaanii liikkuvia asioita :wall:
Olen yrittäny viedä sen mielenkiinnon muualle ja jutella ja komentaa ja...ei auta. Katse pysyy koko ajan seurailevana ympäristöön. Koira on pian kaksi vuotias ja aikaisemminkin samaa ongelmaa on ollut, mutta se on ollut hetkellistä. Nyt se on tän talven lumien sulattua tullut jatkuvaksi ja oikein innolla oottaa ulos pääsyä ja saalistamaan.
Onkohan kellään mitään ideaa tavan kitkemiseksi?

TLP:llä tuossa tulikin jo hyvät vinkit. Meillä on ollut vähän samaa ongelmaa meidän staffin kanssa. Kun tyttö on vapaana, niin hakee koko ajan kontaktia ja pysyttelee lähellä. Myös luoksetulo on todella mallikasta.

Mutta hihnalenkit ovat välillä todella turhauttavia, neiti vetää ja ryntäilee. Koira ei hae kontaktia ollenkaan hihnassa ja siitä nämä ongelmat syntyvät. Kuten TLP neuvoi, herkkuja mukaan ja palkinto joka kerta kun ottaa kontaktin hihnassa. Meillä on nyt noin viikko keskitytty tähän ja tuloksia alkaa näkyä jo, neiti kulkee vierellä ja hakee kontaktia. Pahimmat ryntäilyt on jäänyt pois ja satunnainen vetäminen johtaa siihen, että matka keskeytyy ja matkaa jatketaan päinvastaiseen suuntaan. Kontaktista koira saa siis todellakin jotain hyvää, esim. nakkia tai sydäntä.

Koira on tosin vasta 7kk, joten pahimmat vetohalut voi kaiketi hävitä iänkin myötä? Mutta todella ärsyttävä tapa kyllä ja sen takia koitamme kitkeä sen nyt jo pois

Mun täytyy nyt oikeesti tehä ikävä ratkasu ja myydä mun rakas lemmikki. Inhottavaa :(
Ois vaan pitänyt ennen ostamista miettiä vähän tarkemmin ja ymmärtää, ettei mulla oo siihen varaa. No, tulipa sekin kantapään kautta opittua ja jäi vaan velkaa taakaks.

Hevonen? Onko mitään mahdollisuutta laittaa sitä osittain vuokralle tai lainata tuntihevoseksi?

Lemmikkirottien kanssa kunnon säätö menossa, kun toisella todettiin Mycoplasma-infektio hengitysteissä. 10 päivä antibioottikuuria ja lepoa, jonka aikana rotat on pidettävä erillään toisistaan. Terve kaveri pistettiin kaverille hoitoon tuoksi ajaksi. Ovat ihan masiksia, kun eivät näe toisiaan :)

Ihan kivoja elukoita. Aika röyhkeitä, fiksuja ja itsenäisiä. Toki omana vertailukohtana toimii koira, joka onkin luonteeltaan aika päinvastainen. Rotat eivät varmaan näe itseään osana suurempaa, ihmisen johtamaa laumaa, kuten koirat? Ihan mutulla heitän. Ei ole tosin tullut treenattua rottia mihinkään suuntaan. Oppivathan nuo oman nimensä ja vaikka sen kuuluisan koripallon peluunkin :)

Hevonen? Onko mitään mahdollisuutta laittaa sitä osittain vuokralle tai lainata tuntihevoseksi?
Se on ollut ylläpidossa nyt 3kk, eikä tää kyllä ole mun mielestä ollut hyvä ratkaisu. Jotenkin on aikamoinen huoli siitä koko ajan ja vituttaishan se nyt enemmän, jos se hajois jonkun muun kun omassa käytössä, siitä jää kuitenkin vaan iso lasku käteen ja laina maksettavaksi...
Tää nykyinen sopimus loppuu kesäkuun lopussa ja siihen mennessä pitäis ratkaisu kehittää.
Tuntihevoseks en halua, ei sovi tälle hevoselle. Menis kyvyt hukkaan + en halua sitä hässäkkää sen ympärille, kun tykkää rauhasta.

Itsellä vaan ei oikein ratsastus enää nappaa. Jos olis rahaa käydä valmennuksissa joka viikko ja kisata enemmän, niin sitten ei olis mitään ongelmaa. Mutta ei ole köyhällä varaa harrastaa. Ainakaan tällaista lajia.

Mies sai eilen jonkun ihme idean, että hän haluaa ehdottomasti kilpikonnan. Puhu koko illan kilpikonnista ja näytti kuvia innoissaan, "katso nyt miten söpöjä ne on, ne on niin kivoja." :lol2: En voinut muuta kun nauraa. Mä en vaan tajua mitä kivaa kilpikonnissa on, ne on niin tylsiä. :D

Mies sai eilen jonkun ihme idean, että hän haluaa ehdottomasti kilpikonnan. Puhu koko illan kilpikonnista ja näytti kuvia innoissaan, "katso nyt miten söpöjä ne on, ne on niin kivoja." :lol2: En voinut muuta kun nauraa. Mä en vaan tajua mitä kivaa kilpikonnissa on, ne on niin tylsiä. :D

Mullakin oli joskus kilpikonnakuume, mutta niiden hoitaminen oli muistaakseni pirun vaativaa niin luovuin ajatuksesta.
Ne pitää vissiin kerran vuodessa laittaa jääkaappiin horrostamaan ym. kivaa. Lisäksi saattavat elää sen 100 vuotta. Siinä on ainakin lemmikkiä pitkäksi aikaa. :D

edit. Maailman vanhin kilpikonna on Galapagossaarelainen Harriet, kevyet 175v. :wtf:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Harriet_(kilpikonna)

Ne pitää vissiin kerran vuodessa laittaa jääkaappiin horrostamaan ym. kivaa. Lisäksi saattavat elää sen 100 vuotta. Siinä on ainakin lemmikkiä pitkäksi aikaa. :D
No voi helekutti!:lol2: Syö vielä mun kinkut!!:hyper:

Karun näköinen tuo keskimmäinen kuva.

Vauva kasvaa melkosta kyytiä. Ikää huomenna 9 viikkoa, ja painoa hieman vajaa 9 kiloa. Vastaavasti puolitoistaviikkoa sitten tullessaan painoa oli suunnilleen 4.5 kiloa. Virtaahan tuolla on aivan tajuttomasti.

Uhmaikää odotellessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom