Yleinen lemmikkikeskustelu

No nyt alkaa sujua ruokailu ja muukin elämä vanhemmalla kuin uudella tulokkaallakin. Eilen tuntui että hermo menee kumpaakin kun hakivat viellä uuteen elämään rajoja.
Pitäisi häkki hommata autoon. Olen tutkinut häkkejä laidasta laitaan mutta koon hahmottaminen on vaikeinta. Tilaa tuossa farkussa on mutta pitäisi silti saada kompromissi aikaan että niin koirat kuin esim. viikon ruuat/vaatteet ja harrastusvälineet sopivat mukaan syksyllä.
Otetaan vinkkejä vastaan että minkä kokoinen häkki on kahdelle noin 13kg kokoiselle spanieli jne kokoluokkaa sopiva.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tutulle sattui pieni haaveri kun siperianhusky söi lauantaimakkaran muovikuoresta osan. Paniikki iski ja koira piti saada oksentamaan, mutta miten?

Eläinlääkäri sanoi että pari lusikallista suolaa koiran kielen päälle ja se oksentaa. Tämä hyvä tietää kaikkien koiraihmisten.

Tutulle sattui pieni haaveri kun siperianhusky söi lauantaimakkaran muovikuoresta osan. Paniikki iski ja koira piti saada oksentamaan, mutta miten?

Eläinlääkäri sanoi että pari lusikallista suolaa koiran kielen päälle ja se oksentaa. Tämä hyvä tietää kaikkien koiraihmisten.

Ja tota suolaahan ei kannata liikaa antaa sillä se vahintoittaa munuaisia. Pari lusikallista nimenomaan TEELUSIKALLISTA on ihan ehdoton maximi.

Nimim. 11kk kultsunpentu söi eilen mettästä makkaranpalasia joita epäiltiin myrkytetyiksi ja koitettiin saada oksentamaan. Ei saatui koiraa oksentamaan, mutta selvittiin säikähdyksellä eikä mitään oireita tullut. Parille eläinlääkärille soitettiin ja toinen antoi ymmärtää, että liika suola on oikeasti pahasta.

edit. Korjataan sen verran, että itse en antaisi yhtä teelusikallista enempää, kaksi teelusikallista kuulostaa jo hurjalta

Meitä neuvottu kostuttamaan sellanen sormenpään kokoinen pallo siitä suolasta.

Helpompi työntää koiran kurkkuun nieltäväksi.

Suolaahan sitä, jos muovia tms on syönyt ja haluat oksentavan. Tuossa Malenan linkissä on paljon asiaa ja kannattanee kaikkien koiran omistajien lukea ja omaksua. Koirat kun tuppaa laittamaan suuhunsa sitten vaikka mitä. Otti muuten äsken herrat vähän tarhassa yhteen.Verkon läpi, mutta kuitenkin. No, kun mie olen tehnyt sen selväksi, että kun mie en hyväksy pienintäkään tappelua, kun ite olen läsnä, niin kävin vähän ukkoja komentamassa. Eritellähän ne piti toisistaan, eivät muuten uskoneet. No perkele musta koira oli siinä rähinän lomassa sitten niin sokea, että puretin oman käteni. Ei tullut onneksi kovin kummasta vekkiä. No nyt on sitten kunnolla selvitetty nuo voimasuhteet tässä laumassa ja kyllä se aika selväksi tuli, että mie se taidan kuitenkin olla kuka käskee...

No nyt alkaa sujua ruokailu ja muukin elämä vanhemmalla kuin uudella tulokkaallakin. Eilen tuntui että hermo menee kumpaakin kun hakivat viellä uuteen elämään rajoja.
Pitäisi häkki hommata autoon. Olen tutkinut häkkejä laidasta laitaan mutta koon hahmottaminen on vaikeinta. Tilaa tuossa farkussa on mutta pitäisi silti saada kompromissi aikaan että niin koirat kuin esim. viikon ruuat/vaatteet ja harrastusvälineet sopivat mukaan syksyllä.
Otetaan vinkkejä vastaan että minkä kokoinen häkki on kahdelle noin 13kg kokoiselle spanieli jne kokoluokkaa sopiva.

Varmaan muu ei auta kuin ottaa mittanauha käteen ja mitata sekä haluttu tila autosta sekä tietty mitata koirat. Tollasen linkin takaa sivua alas kelaamalla löytyy yhteystiedot ainakin yhteen paikkaan joka tekee mittatilauksena noita häkkejä. Tollaset metallihäkit on jumalattoman kalliita (ainakin valmismitoituksiset) ja sitten taas en usko että kannattaa muovista häkkyrää ostaa. Törmäystilanteessa rekku on siitä äkkiä läpi..

http://www.ostamyy.com/lemmikit/myydaan-lemmikkielain-tarvike-11.htm

Wow, meillä on sitten ensimmäinen näyttely takana ja nyt ei voi kuin hymyillä :) Meidän pikkuruinen, ja selvästi näyttelyn pienin holsku olikin, lähti Tampereen kansainvälisestä koiranäyttelystä kotiin tuliaisina ERI, JUK1, PN2 ja VARA-SERT! :dance:

Tuomari kehui sitä niin paljon, että nyt ei voi kuin toivoa, että se liikkuminenkin saatais vielä kuntoon, niin aikamoinen elukkahan meillä taitas olla sitten käsissämme tässä! Ja liikkeethän me nyt hiotaan kondikseen - tuo oli eka kerta ja ihan uusi kokemus kummallekin.

Hienoa miriami ja Kirppu! Tuosta on hyvä jatkaa! Omissakin suunnitelmissa on näytelmissä käyminen :)

Osaako joku vastaa miten kuiskata koiransa siihen ettei se yksin järsisi himassa kenkiä ja takkeja isäntien ollessa poissa talosta?

Himassa on siis 1v2kk pitti ja näihin päiviin saakka on joutunut jemmaamaan kaikki ulkotakit, kengät kylppäriin sekä kaikki muu arvokas tavara niin ylös ettei ne joutuisi jyrsijän leegoihin? Tähän saakka on kokeilussa ollut valojen päällä pito, radio sekä töllö ettei dogi tuntisi oloaan yksinäiseksi. Onneksi ei ole huonekaluja mutustanu tai sähköpiuhoja vaan tuhon kohteena on lähinnä nämä edellä mainitsemat tavarat.

No ei varmaan ihan tuohon ongelmaan auta kun on niin useanlaista tavaraa, mutta oma koira veteli listoja ja seinää naamariinsa siihen malliin, että alko ihan hirvittää. Ostin purunestosuihketta ja on niin hirveän makuista ettei oo sen jälkeen tullut pienintäkään uutta hampaanjälkeä mihinkään.

Eikä nyt suoraan mihkään tekstiileihin halua mitään purunestoa suihkia, ainakin mutsilla oli koiralleen joskus sellasta joka haisi ihan kuselta :D

Aika moni pitää pittejä häkissä yksinollessaan muutaman vuoden ikään saakka kunnes suurin puruvimma on mennyt ohi. Tosin kun sillä ikää on jo tuo yli vuosi niin jos kyseessä on kovin temperamenttinen kaveri ei sitä ihan tavallinen häkki pidättele, jos ulos sieltä tahtoo eikä ole häkkiin tottunut. Noillakin kun on tuota puruvoimaa vähän keskiverto koiraa enemmän.
Pari viikkoa sitten näin juuri pitin syömän teräshäkin jossa oli koirankokoinen reikä sivussa.

Helpotusta kaluamiseen voi saada myös sillai, että ihmisten poistuessa kotoa tehdään se eleettömästi ja huomioimatta koiraa. Koiraa ei tarvitse hyvästellä yksinjätettäessä. Riittää, että se näkee ihmisen lähtevän ettei tajua yllättäen jääneensä yksin. Myöskään kotiin tullessa koiraa ei kannata tervehtiä eikä siihen muutenkaan kiinnittää mitään huomiota ennenkuin se on rauhoittunut johonkin makaamaan eikä esim. vispaa häntää jaloissa. Tekee lähdöstä ja paluusta mahdollisimman merkityksettömiä asioita niin koira ei nosta kierroksia odotellassakaan.

Eikä nyt suoraan mihkään tekstiileihin halua mitään purunestoa suihkia, ainakin mutsilla oli koiralleen joskus sellasta joka haisi ihan kuselta :D
Mulla on aivan hajutonta, mutta toisaalta ei oo kivaa suihkia ylimääräisiä aineita vähän joka paikkaan.

Edit: niin ja unohin. Pesin koiran niin siltä lähti aivan hulluna pilkkuja pois. hoho. Aivan järjetöntä karvanlähtöä.

Osaako joku vastaa miten kuiskata koiransa siihen ettei se yksin järsisi himassa kenkiä ja takkeja isäntien ollessa poissa talosta?

Himassa on siis 1v2kk pitti ja näihin päiviin saakka on joutunut jemmaamaan kaikki ulkotakit, kengät kylppäriin sekä kaikki muu arvokas tavara niin ylös ettei ne joutuisi jyrsijän leegoihin? Tähän saakka on kokeilussa ollut valojen päällä pito, radio sekä töllö ettei dogi tuntisi oloaan yksinäiseksi. Onneksi ei ole huonekaluja mutustanu tai sähköpiuhoja vaan tuhon kohteena on lähinnä nämä edellä mainitsemat tavarat.

Onko koiralla aktiviteettia tarpeeksi? Monet sanoo että tuo jyrsiminen yksinkertaisesti kuuluu pennun ja nuoren koiran elämään ja se loppuu jossain vaiheessa itsekseen. Varmasti osaksi näinkin, mutta itse olen havainnut tuossa meidän 16 viikkosessa sen, että mitä enemmän aktiviteettia on yksinolopäivää edeltävänä päivänä ollut, sen rauhallisempana se pysyy seuraavan työpäivän. Jos taas edellinen päivä on ollut suurimmaksi osaksi sisäpäivä, on koira seuraavana päivänä touhunnut yksin kotona ollessaan kaikenlaista, tulit siirtyilee, matot on rullalla jne.

Meillä on kans sama toimintamalli kuin Leelucky:lla, eli pikkuisen ennen lähtöä annetaan koiralle semmonen purutikku jolloin sen huomio on pelkästään siinä purutikussa, eikä siinä että me lähdetään kotoa pois. Samoin kuin kotiin tullessa, koiraa ei huomioida ollenkaan kun se tulee hyppimään innoissaan vasten. Työnnetään vain huomaamatta pois, ja sitten kun se rauhoittuu voidaan ottaa pikku painit siinä.

Tähän mennessä on mennyt todella hyvin. Sesse osaa olla siististi työpäivän kotona, tosin välillä on päässyt jööti tai kusi lattialle, ja jotain on hajotettukin. Pääosin menee jo ilman vahinkoja *koputtaa puuta*. Tosin helppoa aikaahan tässä tosin vielä elellään kun pentu on niin pieni, murrosiät ja kaikki tulossa. Katsotaan miten käy sitten.

Aika moni pitää pittejä häkissä yksinollessaan muutaman vuoden ikään saakka kunnes suurin puruvimma on mennyt ohi. .

Häkki ei mun tapauksessa tule kuuloonkaan, mielummin sitten on joka aamunen rumba noiden kuteiden& kenkien kanssa sitten jos se sitä vaatii...

Oon kyllä jostain lukenut kanssa tosta eleettömästa lähdöstä, kokeilussa ollut mutta tyssännyt muutaman pvän jälkeen ku yksinkertasesti itse ollut niin innoissan duunipvän jälkeen ku koiran tullu iloisesti tervehtimään. Pitää koittaa ottaa uudestaan asia kokeiluun.

Mitä tulee ulkoiluun niin olen kyllä huomannu samaa että mitkään perus lenkit ei auta ollenkaan vaan kunnolla pitää väsyttää kaveri ulkona niin sillon on itse tyyneys himassa. Aamuvuoro viikoilla tosin jää
pienesti vähiin ja sen kyllä huomaa sitten yliaktiivisuudessa. Oon koittanut saada kaveria itse teossakin kiinni mutta homma vaatii sellasta 2h vaanimista oven takana kunnes jäisi mahdollisesti kiinni itse teossa.. Ärsyttävää vaan ku tähän asti hampaisiin jäänyt mm. silmälasit, lompakko(ajokortteineen), kossin upouudet kuulokkeet, kenkiä, takkeja ja muijan kahdet crocsit :whip:

Onko koiralla aktiviteettia tarpeeksi? Monet sanoo että tuo jyrsiminen yksinkertaisesti kuuluu pennun ja nuoren koiran elämään ja se loppuu jossain vaiheessa itsekseen. Varmasti osaksi näinkin, mutta itse olen havainnut tuossa meidän 16 viikkosessa sen, että mitä enemmän aktiviteettia on yksinolopäivää edeltävänä päivänä ollut, sen rauhallisempana se pysyy seuraavan työpäivän. Jos taas edellinen päivä on ollut suurimmaksi osaksi sisäpäivä, on koira seuraavana päivänä touhunnut yksin kotona ollessaan kaikenlaista, tulit siirtyilee, matot on rullalla jne.

Meillä on kans sama toimintamalli kuin Leelucky:lla, eli pikkuisen ennen lähtöä annetaan koiralle semmonen purutikku jolloin sen huomio on pelkästään siinä purutikussa, eikä siinä että me lähdetään kotoa pois. Samoin kuin kotiin tullessa, koiraa ei huomioida ollenkaan kun se tulee hyppimään innoissaan vasten. Työnnetään vain huomaamatta pois, ja sitten kun se rauhoittuu voidaan ottaa pikku painit siinä.

Tähän mennessä on mennyt todella hyvin. Sesse osaa olla siististi työpäivän kotona, tosin välillä on päässyt jööti tai kusi lattialle, ja jotain on hajotettukin. Pääosin menee jo ilman vahinkoja *koputtaa puuta*. Tosin helppoa aikaahan tässä tosin vielä elellään kun pentu on niin pieni, murrosiät ja kaikki tulossa. Katsotaan miten käy sitten.

Joo no ei se jos sattuis kusi tai paska lirvahtaa nehän nyt voi pyyhkiä eikä aiheuta nyt mitään konkreettisempaa päänvaivaa mutta kunhan oppisi olla safkaamatta irtaimistoa. Nyt ei ole oikeastaan pitkään aikaan viittinyt edes jättää mitään näkyville ettei enempää tavaraa tuhoudu.

Häkki ei mun tapauksessa tule kuuloonkaan, mielummin sitten on joka aamunen rumba noiden kuteiden& kenkien kanssa sitten jos se sitä vaatii...

Entäs kuonokoppakuuri? Hankit siis sellaisen kankaisen säädettävän kuono-osan(nenu jää paljaaksi, kopan kanssa voi juodakin kun ei laita kireälle), jota käytät kuuriluontoisesti esim. viikon päivät silloin kun koira jää yksin. Kopan kanssa ei siis voi pureksia ja koira mahdollisesti kuurin aikana hoksaa, että siellä kotona yksin ollessa voi ottaa ihan iisisti ja vaikka vain lepäillä.

Koiraa ei tosiaan saisi huomioida vähään aikaan kotiin tullessa(eikä kotoa lähtiessä), vaan sen kotiin paluun pitäisi olla mahdollisimman neutraali ja sellainen, ettei koira oleta siinä kotiin paluussa olevan mitään ihmeellistä ja odottamisen arvoista.

Meillä on mennyt oikeastaan aika hyvin tuon vanhemman koiran (1v) yksinolot. Ei oikeastaan mitään ole tuhonnut tai purrut rikki. Aina kun jätetään yksin niin lähtiessä annetaan 3-5 lelua joihin piiloitettu herkkuja. Niitä järsiessä sillä menee noin 30min ja loput päivästä se makoilee. esim joku kova purutikku vessapaperi rullan hylsyyn on sen mieli leluja. ( olen monena päivänä jättänyt digikameran ottamaan kuvia 5min välein kun on koira yksin. Kuvissa saattaa 3-4h maata paikoillaan ja sitten vaan vaihtaa asentoa) Lähtö on sellainen eleetön mutta paluu ei onnitu eleettömänä vaan varsin railakasta riehuntaa on kun isäntä tulee kotiin.
Nyt on sitten ollut toinen pentu viime lauantaista asti meillä ja alkuun olikin aika vinkunaa ja rähinää. Nyt on tasaantunut meno. Vanhempi koira muuttui pennun tultua varsin seuralliseksi ja läheisriippuvaiseksi ja pentukin vaikutti alkuun siltä että heti kun hävisin näköpiiristä niin alkoi itkeminen. Mutta tänään jo kävin viemässä roskat ulos ilman itkuja. Ja tuo pentu on paljon innokkaampi kaikkiin järsimisiin kaikki vanhat luut ja lelut jotka eivät vanhemmalle kelpaa niin kelpaa tuolle. Tässä on onneksi 6viikkoa aikaa opettaa noita yksin oloon niin että paikat ovat kunnossa ja naapuritkaan ei häiriinny.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom