• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Yleinen lemmikkikeskustelu

Mä en ole luita laittanut edes jääkaappiin välillä, yleensä meillä kyllä kaikki syödään heti pois.
mutta toisaalta välillä noi hautaa pihallekkin nahkaluut ja kaivaa viikkoa myöhemmin esiin ja syövät. Hengissä ovat ja terveitä.

suosittelen saksanseisoalle aktivointia, aktivointia ja aktivointia!
päivittäinen 20min aktivointi väsyttää koiraa kuten parin tunnin lenkki.
Eli erilaisia temppuja, keskittymisharjoituksia ja kontaktitreeniä vaan joka päivä, pitkin päivää pieninä jaksoina.
Onnistuu myös sisätiloissa ja koira väsyy aivojumpasta :)

Editystä tapahtuu aika hyvin tuossa kissoille ärräämisessä. Tänään ei yhtään pientä urahdustakaan kuulunut, vaikka kissat pyöri sen ruokailun aikana keittiössä ja ravasivat siinä kodinhoitohuoneen ja keittiön väliä pariinkin otteeseen. Ei edes kiinnittänyt mitään huomiota. Kehuin kovasti. Nopeasti se tajuaa asioiden tilan kyllä.

Mäntti: Luita ei tosissaan tarvi sulatella ennen koiralle antamista. Lisäksi jäinen luu helpottaa ikenien kolotusta hampaiden vaihdon aikaan. Oma iso sekarotuinen ei kyllä tuon ikäisenä tajunnut naudan ydinluiden päälle. Pienet hampaat eivät pystyneet ja kärsivällisyys ei riittänyt. Rustoluut ovat aika hyvä vaihtoehto, kun haluaa opettaa pentua syömään luita. Nykyään tuo syö rustoluun hujauksessa, mutta viisikuisena meni parikin tuntia. :D

P.S: Tuolla on myös ruokintapulina. ;)

Kaikki mikä on uutta auttaa aika hyvin tohon riehumiseen. Tosin meillä koira kyllä riehuu silti jonkun verran välillä mut riehukoot :D

Pienestäkin kämpästä koira löytää koko ajan uutta ja kun itse vielä puuhailee kaikenlaista niin hauvelikin väsyy. Ja leikkiä vaan paljon. :D

sommar

hyvä haltia
Kaupunki
Helsinki
Mä selvitin lattialle päätyneiden kuolaisten sohvatyynyjen kohtalon vähän vahingossa. Nuorimmainen lenkiltä sisälle tultua hyökkää niiden kimppuun ja tapporavistusten myötä päätyvät lattialle. Asiaa ei oo helpottanut mun työviikko ja liukkaat kelit = liikuntaa normaalia vähemmän. Onneks tyynyt kuitenki pysyvät ehjänä ja riehuminen on vain hetkittäistä.

Kunhan jäätilanne helpottaa, pääsee taas kunnolla liikkumaan. :)

Ikä
36
Mä en ole antanut jäätilanteen haitata liikkumisia, on juostu lenkkeilty ja remuttu kuten aiemminkin. Lopputulos: haljennut kynsi. Perkele tuo maa jääröpelöineen on kivikovaa! Hurjan näköinen on kynsi. Soitin ajan eläinlääkärille, sanoivat että kynsi poistetaan nyt sitten iltapäivällä. Olen ajatusta vastaan sillä kynsi poistettaisiin koira rauhoitettuna, ja meillähän on sydän vetelemässä viimeisiään joten jos vaan mahdollista niin ei todellakaan rauhoiteta. Pyydän niitä katsomaan jos se voi korjaantua teippaamalla, koska ei tosiaan tiedä heräisikö koira rauhoituksesta ollenkaan.

onko pahasti haljennut?
meillä kynsiä halkeillut vähän väliä mut jos ne ei ole pahoja niin tippuvat sit yleensä ittestään ja pienellä koti hoidolla parantuvat
hyvin ja nopeasti. yhden kerran tosin käytiin poistaa kynsi kun oli mennyt ydintä myöten poikki ja oli todella kipeä.

Ikä
36
onko pahasti haljennut?
meillä kynsiä halkeillut vähän väliä mut jos ne ei ole pahoja niin tippuvat sit yleensä ittestään ja pienellä koti hoidolla parantuvat
hyvin ja nopeasti. yhden kerran tosin käytiin poistaa kynsi kun oli mennyt ydintä myöten poikki ja oli todella kipeä.
Mulla ei ole koskaan tullut aiemmin vastaan haljennutta kynttä niin en osaa muuta sanoa kuin että se rusentuu joka kerta pahemmin ja vuotaa vaan enemmän verta ytimestä kun se tuolla ulkona sillä tassullaan painelee menemään. Pakko sille on jotain tehdä, mutta käyn nyt näyttämässä ja ottamassa vaikka antibioottikuurin ja suojakääröt. On vähän ekstravarovainen suhtautuminen kaikkeen nyt kun tosiaan on sydänfeelua.

Koiralla on tosi korkea kipukynnys ja vaan kerran se on ulahtanut kyntensä kanssa. Näyttää niin hurjalta ettei melkein pysty katsomaan kun se ydin vilkkuu sieltä säröstä ja vuotaa.

Ikä
36
Itsekkin hieman koiran tassujen puolesta pelkäsin kun kävimme hiihtämässä. Mentiin muuten 5km lenkki järven jäällä ja mun tarvinnut oikeastaan hiihtää ollenkaan eli ei kovinkaan hyvää kuntoilua.:) No perjantaina uudestaan ja kaverikin ottaa luistelu sukset mukaan että pysyy mukana menossa, näytti olevan hankaluuksia perinteisillä kun me menimme 2x vauhdilla.:)

Mitä noihin luihin tulee niin ostin jotain rustoluita koiralle kanssa pakkasesta ja mietein että miten ne tulisi oikeaoppisesti syöttää. No koira huitasee ne ihan mielellään jäisinä ja yhdellä kertaa huiviinsa. Muutenkin koira vetelee mielellään lunta nassuunsa ulkoilessa kun on tuommoinen arktinen rotu. Tuolla kuva kaverista ---> http://kaiveli.1g.fi/kuvat/IMG_00091.JPG

Viimeksi muokattu:
Miten teillä yleensä koirat syö tuollaisia rustoluita, siankorvia tai jotain putkiluita jne. Onko ne vaan maassa ja siinä kiskovat, tassun alla vai tassujen välissä?

Mun koira pääsääntöisesti ottaa sen syötävän tassujen väliin siten, että se törröttää suoraan ylöspäin kohti suuta. Vähän samaan tapaan kuin joku vauva söisi jotain porkkanaa.

Kaupunki
Lappi
Mäykky tuo usein myös mulle sitä ikään kuin "pidä sä kiinni, niin mää jyystän." Mutta useimmiten nojaa jotenkin tassuihin sitä luuta tai sitten lähestulkoon pystysuorassa tassujen välissä. Siitä kai se on helepoin järsiä. Joskus myös kun yrittää repiä palasia irti, niin seisoo luun päällä ja kiskoo ylöspäin hampaillaan. Kuuluu aina hirmu kolaus lattiasta kun luu on tassujen alla päässyt pikkaisen nousemaan ja kun luusta irtoaa pala, niin luu päsähtää tassujen painon alla lattiaan :D

Mulla ei ole koskaan tullut aiemmin vastaan haljennutta kynttä niin en osaa muuta sanoa kuin että se rusentuu joka kerta pahemmin ja vuotaa vaan enemmän verta ytimestä kun se tuolla ulkona sillä tassullaan painelee menemään. Pakko sille on jotain tehdä, mutta käyn nyt näyttämässä ja ottamassa vaikka antibioottikuurin ja suojakääröt. On vähän ekstravarovainen suhtautuminen kaikkeen nyt kun tosiaan on sydänfeelua.
Kyllä tommonen pitää ehdottomasti hoidattaa, jos ydin näkyy. Jos se lähtee tulehtumaan niin menee helposti luuhun se tulehdus ja jos siellä pääsee leviämään niin sitä on tosi vaikea hoitaa. Pahimmillaan joudutaan sitten amputoimaan koko varvas. Näin sanoi meille eläinlääkäri vastaavanlaisesta vammasta. Mun koiralta kynsi kuorittiin rauhoituksessa ja lisäksi oli ab-kuuri. Likaa ei saanut mennä kynteen ehdottomasti 2 viikkoon eli tassu kunnon paketissa, kun mentiin ulos ja huuhtelu muutama kerran päivässä. Toivottavasti tuon sun koiran tassu voidaan hoitaa ilman tuota operointia, mutta tosiaan kannattaa olla tarkka sen kanssa, että pysyy puhtaana.

Ikä
36
Kyllä tommonen pitää ehdottomasti hoidattaa, jos ydin näkyy. Jos se lähtee tulehtumaan niin menee helposti luuhun se tulehdus ja jos siellä pääsee leviämään niin sitä on tosi vaikea hoitaa. Pahimmillaan joudutaan sitten amputoimaan koko varvas. Näin sanoi meille eläinlääkäri vastaavanlaisesta vammasta. Mun koiralta kynsi kuorittiin rauhoituksessa ja lisäksi oli ab-kuuri. Likaa ei saanut mennä kynteen ehdottomasti 2 viikkoon eli tassu kunnon paketissa, kun mentiin ulos ja huuhtelu muutama kerran päivässä. Toivottavasti tuon sun koiran tassu voidaan hoitaa ilman tuota operointia, mutta tosiaan kannattaa olla tarkka sen kanssa, että pysyy puhtaana.
Joo, vein sen koiran tassunsa kera lääkäriin ja esitin toiveen että mikäli mahdollista, ei kuorittaisi tai poistettaisi kynttä. Lekuri on mun kanssa samaa mieltä että tässä tilanteessa ei, koska koiran sydän ei sitä välttämättä kestäisi. Saatiin ab-kuuri ja parit salvat, lisäksi töppönen millä kuljetaan ulkona pari viikkoa. Ainoa "miten helvetissä mä tuon teen"-juttu tosiaan on, että ei saa juosta tai riehua. Mahdotonta, mihin ihmeen pehmustettuun huoneeseen mä dobermannin laitan olemaan rauhassa :-D Äsken ensimmäinen silkka remmilenkki takana, huhhuh. Katsotaan miten tästä selvitään.

^ Mieheni sisko sai kettarisekoitukselleen kerran eläinlääkäristä hyvän neuvon "se ei saisi hyppiä muutamaan viikkoon". :hyper:

Tassujen välissä pystyssä syödään täällä... ja keksejä paiskotaan pitkin lattiaa ja sitten hypitään niitä suuhun. :D

Joo, vein sen koiran tassunsa kera lääkäriin ja esitin toiveen että mikäli mahdollista, ei kuorittaisi tai poistettaisi kynttä. Lekuri on mun kanssa samaa mieltä että tässä tilanteessa ei, koska koiran sydän ei sitä välttämättä kestäisi. Saatiin ab-kuuri ja parit salvat, lisäksi töppönen millä kuljetaan ulkona pari viikkoa. Ainoa "miten helvetissä mä tuon teen"-juttu tosiaan on, että ei saa juosta tai riehua. Mahdotonta, mihin ihmeen pehmustettuun huoneeseen mä dobermannin laitan olemaan rauhassa :-D Äsken ensimmäinen silkka remmilenkki takana, huhhuh. Katsotaan miten tästä selvitään.
Mulla tolta AB-urokselta kanssa repsahti kynsi aika pahasti vuosi pari sitten ja kun vein sen lääkäriin niin koira istu nätisti hoitohuoneessa lattialla ja eläinlääkäri teki arvionsa seisaaltaan varmaan kolmen metrin päästä. Sanoi heti et " ei muuta kuin rauhoitetaan ja poistetaan koko kynsi, ei tolle mitään voi tehdä ", johon tokaisin et kyllä sitä kynttä voi arvioida myös vähän lähempää, koira on tottunut lekureihin kun iho-ongelmien takia rampannu lääkärissä pienen ikänsä eikä se oo vaarallinen. No sitten se lekuri uskaltautui kyyristymään, koira tarjos tassunsa ja lääkäri totes, ettei kynttä tarvii poistaa " laitan tähän vaan tämmösen siteen ja sitten antibiootit matkaan niin hyvä tulee". Vähän huvitti jälkikäteen toi juttu ja tuli mieleen, että kuinkahan paljon koirille tehdään tarpeettomia toimenpiteitä lääkärissä kun ei uskalleta tutkia hereillä olevaa isoo koiraa ja omistaja ei oo tilanteessa ajantasalla :D

Meillä Massa ontuu ja ja ei varaa toiselle jalalle painoa. ei auta kun huomenna lääkäriin ja toivoa että vain venähdys kyseessä. nivelsiteet ilmeisesti raskailla koirilla helposti menee, mitään normaalia vakavempaa kaatumista ei ole havaittu. Kylläpä taas vituttaa, niinku olisi taas rahaa helvetisti ylimäärästä.

Nyt on vielä ikävät kelit tuota ajatellen, kun on kovareunaista lunta ja jäätä joka paikassa. Mutta tärkeämpää kuitenkin on saada pidettyä se puhtaana. Tsemppiä noille parille viikolle... Kyllä siitä selviää, vaikka ei uskoisikaan :)

Hommasin omalle koiralle näille pahimmille jääkeleille rekikoirille tarkoitettuja cordura-tossuja. Suojaavat hyvin tassuja, ovat kestäviä eivätkä häiritse koiran menoa mitenkään, ja ennen kaikkea: pysyvät hyvin rajummassakin menossa mukana. Alussa se nosteli hauskasti jalkoja kun tossuja alettiin käyttämään, mutta viimeistään metsän reunassa unohtuu tossut.

Suosittelen.