Yleinen lemmikkikeskustelu

Dobbereista tuli mieleen, että ei kellään sattuis olemaan uros dobberia hukassa -> https://www.facebook.com/pages/Etelä-Hämeen-Eläinhoitola/178721198842357

Komeen näkönen elukka, kyllä sitä varmaan jo joku kaipailee, kuva -> https://www.facebook.com/photo.php?...35519376.56174.178721198842357&type=1&theater

Komia on, ja hyvin pidetyn näköinen! Luulisi jonkun tosiaan kaipaavan!

Malinoisista tuli mieleen treeniporukan tyyppi jolla oli sakemanni nimeltä Mali ja malinoissi nimeltä Saku. Mä olen selkeästi nimennyt koirani liian tylsästi ilman mitään jippoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen nähnyt maleja tosi paljon suojeluharrastajien piirissä ja se ei ole mun juttu, jäänyt sinänsä ennakkoluulot rodusta sen takia. Dobberia VÄHEMMÄN saisi olla suojeluviettiä, ajattelin jos potentiaalisesti tulee skidejä ja sitten skideillä on kavereita jne. Valvoa nyt pitää aina mutta haluan myös pystyä luottamaan kaikenmaailman skenaarioihin. Asutaan kuitenkin todella vilkkaalla paikalla että ulkonakin jengi tulisi ihan rattaisiin kiinni ja koiran pitää olla reagoimatta mitenkään. Tuskinpa saisin koirasta koulittua sosiaalisesti ongelmakoiraa mutta en ehdoin tahdoin lähtisi tässä elämäntilanteessa etsimään koiraa jolla olisi potentiaalinen olemaan hankala jos kädet on sidottu johonkin rattaisiin :D

(Eikä sillä että ulkoiluttaisin koiraa rattaiden kera mutta naapurissa on päiväkoti ja koiranomistajat tyypillisesti yhdistävät koiralenkkiä ja lapsen hoidostahakemisen. Typeräähän se olisi koira kotiinkaan jättää. Kaikkea sitä tuleekin pohdittua :))

Naene: Mulla on samanikäinen avopuoliso kuin sinä ja jostain syystä sekin on alkanut pohtimaan moisia... biologinen kello tikittää? ;)

Mulla miehen biologinen kello tikittää kovemmin kun mun :) Mutta nyt on alkanut itsekin ajattelemaan että jos ei häiden jälkeen lähde yrittämään niin koskas sitten :P Tuttavapiirissä liian paljon lapsettomuudesta kamppailevia että viitsisi sitten viivytellä, jos nyt kerran meinataan niin meinataan kunnolla! Sitä ennen koiran seura on kyllä pop!

Mulla tosin mies ei ole yhtään miettinyt näitä koira + lastenvaunujuttuja. Pitää miettiä! :D

Tuosta kadonneesta dobberista, näin suurempia kuvia herrasta (suurenee näemmä klikkaamalla):

Dobberi.jpg
Dobberi2.jpg

Ei olekaan niin hyvinpidetyn näköinen, ellei sitten ole ollut karkumatkalla jo tovin. Kovin on laiha ja lihaton vaikka nuorelta näyttääkin, plus nokassa jotain mikä ylempänä voi olla jotain hankaumaa hihnasta/kopasta. Ilmeisesti kukaan ei ole käynyt hakemassa kotiinsa. Harmittaa aina kun lukee että koirasta on vaan luovuttu. Pitäisin mielelläni oman koirani mutta kun on sydän sökönä niin minkäs teet - toiset saavat terveet koirat mutta kohtelevat niitä huonosti.

E: Niinno tokihan kun muutkin laittavat kuvia koiristaan ja mun ei näköjään tee nyt mieli työskennellä vaan mielummin lätistä niin laitetaan "vertailun vuoksi" kuva omasta urosdobberista :D

taustakuva.jpg

Naene, mitä sä oisit sen koiran kanssa tekemässä? Siis lenkkeilyn lisäksi, onko sulla jotain harrastussuunnitelmia tulevan koiran varalle? Rhodehan ei ole mikään tykki, vaikka wikipedia väittääkin että se on ketteränä ja oppivaisena hyvä agikoira ni minä kyllä sanoisin että ei oikeastaan. Tosin agikoiraahan sä et ilmeisesti ollut ottamassakaan. :D Noi ehdotetut belgi ja kelpie on ihan eri luokan koiria, siinä missä rhode on semmonen höntsäilykoira ni belgi ja kelpie on kyllä ihan työkoiria jotka oikeesti tarvii niitä treenejä ja jotain kehittävää tekemistä. Iteltä löytyy sekä tervu että kelpie, ni jos rodut kiinnostaa ni kerron mielelläni lisää.

Mun belgialainen on omista koirista se ehdottomasti lunkein tyyppi, ihan mihin tahansa sen vie ni se asettuu vaan makoilemaan jos en anna sille muita ohjeita, jos ei tehä mitään ni sit levätään. Kotona se vaan lojuu jossain nurkassa kiltisti ja hiljaa. Mut sit ku tehdään ni sit kans tehdään! Siitä löytyy tosi tehokas on-off-nappi, mieletön virehallinta ja kyky rauhoittua. Ei oo rasittavaa nähnytkään! Tosin onhan niitäkin joilla hermo prakaa, sit on näitä joista monet muut karvakasat sais ottaa vähän mallia (niinku noi omat kolme belgiä vanhempaa tapausta...).

Meidän edellinen koira oli belgi (groenendael) ja se jäi kyllä muistoihin sinä legendaarisena "maailman parhaana ja fiksuimpana" koirana. Jokaisella, jolla on ollut useampi koira, on tälläinen, eikö vaan :D Mutta se oli yksilönä rauhallisen luonteinen, sen sisko oli paljon sähäkämpi tapaus. Tosin siskokin rauhoittui iän myötä paljon, ja sopeutui hienosti perhe-elämään, vaikka nuorempana testeissä sitä pidettiin melkoisen räjähdysherkkänä likkana. Mutta muutaman vuoden määrätietoinen koulutus teki yllä tehtävänsä kummankin kohdalla. Tosin tää meidän uros sopeutui tilanteeseen kuin tilanteeseen, ja vaikka oli koko ajan varjona mun perässä, niin osasi olla kaikkialla niin ylväs ja rauhallinen. Belgit on mitä upeimipia koiria oikein koulutettuna, ja onhan ne ihan helvetin kauniitakin <3 Harmi vaan, että terveys ei ole siitä parhaimmasta päästä. Nyt meillä on tommonen pikkurakki, ja ei se ole yhtään sama :D Mutta taas terveyden perikuva se on, ikää kohta 8 v. ja kertaakaan ei olla jouduttu menemään lääkäriin muuta kuin perusjuttujen takia (rokotukset, pentuhommelit yms.) Mahakaan sillä ei ole ikinä sekaisin, mikä oli pahin ongelma belgien kanssa.

Piti ihan tilata uusi salasana, että pääsi belgijuttuja kommentoimaan! En ole moneen vuoteen tänne kirjotellut, vaikka luenkin ahkerasti :)

Pienempi koira kieltämättä olisi terveempi ja pitkäikäisempi todennäköisemmin, mutta minkäs teet kun on mieltymyksiä :D On niin tottunut kokoon että kun oli kaverin chihuahua meillä hoidossa mä pelkäsin koko aika tappavani sen silkalla rapsutuksella.

Joo, ymmärrän kyllä mieltymykset. Ei tuo pikkulikkakaan ollut suunniteltu perheenlisäys, vaan vähän sellainen perheensisäinen adoptiotapaus :D Olisihan se hienoa vielä joskus ottaa belgi tai jokin muu upea paimenkoira. Mä olen ihan hurahatanut paimeniin.

Se on kyllä aivan totta, että aina ei voi olla silmät selässä lapsiperheessä...ja on sitten niitä kaverien kavereitakin jotka mekastaa... Parempi että koira on sen verran jämäkkä, ettei heti kuole jos joku pihassa vetää jalkapallolla otsaan. Ja vahtiviettiä saa olla , ei se sulje pois pikkulapsia. Meillä kaikki lapset katsotaan kategoriaan "suojeltavat " ja "varottavat", mitä pienempi ( kaverin pikkuvauva) sen matalammaksi mennään makaamaan, että yltää mukula hiukka kokeilla ja räveltää.

Ei se vahtivietti pahasta ole, mutta luulenpa että seuraavat kesät tulevat olemaan ihan yhtä mukavia kuin viimeisimmät ja paljon aikaa tulee vietettyä muunmuassa puistoissa hengaillen, koira tietty mukana. Ja sitten on nämä perhanan pullonkerääjät. Tulevat hakemaan pulloa vaikkei sellaisia olekaan. Joskus ei edes huomaa että joku pullonkerääjä on hiippaissut selän taakse. Tämänhetkinen koira ei oikein siedä sitä. Kaverit saa tulla tai kuka tahansa saa tulla istumaan samaan porukkaan, monet tulevatkin yksinkertaisesti vaan morjestamaan koiraa ja tämä on mielissään. Mutta hiipparoivat, pelkäävät mutta samalla röyhkeät pullonkerääjät on koiralle kirosana! Helpommalla pääsee kun on pienempi vahtivietti keskustassa. Siihen piknikkiin kun ymppäisi messiin vielä skidin tai pari niin aikamoista räpellystä voisi tulla, ei noi kerjäläiset mihinkään lähde. Tulee mietittyä näitä käytännönläheisiä juttuja ja minähän en puistoilusta luovu :D

Pienempi koira kieltämättä olisi terveempi ja pitkäikäisempi todennäköisemmin, mutta minkäs teet kun on mieltymyksiä :D On niin tottunut kokoon että kun oli kaverin chihuahua meillä hoidossa mä pelkäsin koko aika tappavani sen silkalla rapsutuksella.
On sitä nyt ennen chihua muita vähän isompiakin pieniä koiria. :D Ja kestävät kyllä melkoista menoa ja rytinää.

On sitä nyt ennen chihua muita vähän isompiakin pieniä koiria. :D Ja kestävät kyllä melkoista menoa ja rytinää.

Varmasti kestävätkin, mutta tottumiskysymys ennen kaikkea! Kelpie tuolla aiemminmainittuna on musta vekkuli, mutta kuitenkin ehkä liian pieni omaan elämääni. Vaikkei kauhean pieni olekaan.

Kolme tuntia riekkumista ulkona, pulkan vetoa, koirapuistossa , juoksua järvellä. Sekä koira että lapsi aika rennon oloisia.

PIRKKO6.jpg

http://www.sathy.fi/taakanveto/treenaaminene.html

Ketkä taakanvetoa on harrastaneet niin olettekos noudattaneet näitä ohjeita vai olettekos nopeuttaneet hommaa mitenkään?

Tiedän kyllä sen että pitää olla tosi kärsivällinen jos haluaa että jätkä tajuaa että sen pitäisi vetääkkin kun alkaa taakka painamaan, Meillä varmasti tarvii hitaan lisäilyn ja kehut että homma pysyy mielekkään, niin prkl mukavuuden haluinen kaiveri että ei varmasti liiku mihinkään jos perään lyö heti 20kg roikkumaan. Saas nähdä milloin valjaat saapuu

Hommasin pulkan ja vetovaljaiden väliin kappaleen joka antaa hiukan periksi, olisiko jotain paksua kumia. Nyt on lähdöt hiukan pehmeämpiä, sekä koiralle, että sille pulkassa istuvalle. Ensikerran kun laitoin tyhjän pulkan perään, katseli hiukan hölmönä, että:" mitä hittoa rolisee perässä?!" , mutta jo 50 metrin jälkeen ei välittänyt pulkasta. Meillä vedetään nyt kahdelle eri lapselle, toinen painaa 30kg ja toinen 40kg, ei eroa oikeastaan vauhdissa, minulla kai se kunto taitaa eniten loppua kun yritän pysyä valjakon vierellä juosten lumessa... Eilen vedettiin mäkisessä maastossa, koira on hokannut, että suurta ylämäkeä kohti kannattaa ottaa vauhtia. Jännä huomata, että kun laittaa neidille valjaat päälle japulkan perään, ei muut koirat kiinnosta edes vilkaisun vertaa, kai se on omasta mielestään niin "töissä". Selvästi tykkää hommasta, mitä kovempaa lapsi hihkuu ( huutaa pulkasta , vetooooo, vetooooo) , sitä isompaa pykälää etsitään.

Ketkä taakanvetoa on harrastaneet niin olettekos noudattaneet näitä ohjeita vai olettekos nopeuttaneet hommaa mitenkään?

Tiedän kyllä sen että pitää olla tosi kärsivällinen jos haluaa että jätkä tajuaa että sen pitäisi vetääkkin kun alkaa taakka painamaan, Meillä varmasti tarvii hitaan lisäilyn ja kehut että homma pysyy mielekkään, niin prkl mukavuuden haluinen kaiveri että ei varmasti liiku mihinkään jos perään lyö heti 20kg roikkumaan. Saas nähdä milloin valjaat saapuu

Ei varmaan kannata lähteä nopeuttamaan ja oikomaan. Hitaasti hyvä tulee tässäkin ja tuolla on niin asiantuntevaa porukkaa ollut kirjoittelemassa että parempi noudattaa niiden neuvoja jos leikkiin aikoo lähteä mukaan. En ainakaan itse näe mitään syytä lähteä pahemmin oikomaan..

Kuvaa sitten lonkat ennen kuin alat mitää raskaampaa vetämään, äkkiä saa lopullisesti lonkat hajalle, jos ilmenee lonkka vikaa ja isoilla taakalla vedättää. Miksi hirveä kiire taakanvetoon ? Meillä loppui ennen kuin ehti alkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom