Yleinen lemmikkikeskustelu

Elchubagabra sanoi:
Koirat taas mun mielestä rokkaa. Varsinkin Suomen pystykorva (TM) on kova sana. Se ei ole mikään pilalle jalostettu puuteli, tai naapurustoa terrorisoiva verikoira.
Täällähän ei saanu tapella, mutta pakko kertoa haiseva vastalause.

Jaa ei terrorisoi naapureita? Mä en voi sietää koirien räksytystä, siis nimenomaan räksytystä. Haukkuminen on eri asia. Toi koira räksyttää 90% siitä ajasta kun on hereillä. Huh. Ja on muuten vielä aivan saatanan tyhmä koiraks.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En hanki lemmikkejä, sillä suurena eläinten ystävänä en halua pitää niitä turhaan vangittuna. Eläinten oikea paikka on luonnossa mikäli mahdollista, ja tyydyn tarkkailemaan otusten toimintaa mieluummin vapaudessa. Nuorempana kuitenkin halusin vielä lemmikkejä ja sainkin kaksi pitkäkarvaista marsua. Annoin niille nimeksi Leena ja Amanda. Ihastuttavia vikisijöitä olivat ne.

Powerhousu sanoi:
Täällähän ei saanu tapella, mutta pakko kertoa haiseva vastalause.

Jaa ei terrorisoi naapureita? Mä en voi sietää koirien räksytystä, siis nimenomaan räksytystä. Haukkuminen on eri asia. Toi koira räksyttää 90% siitä ajasta kun on hereillä. Huh. Ja on muuten vielä aivan saatanan tyhmä koiraks.

Joo, tosi tyhmä... Haistaa linnun... öööö... mitä mä valehtelisin... tosi kauas kuitenkin! Löytää jäljille ilman maavainua. Istuu, antaa tassua, leikkii kuollutta, pitää paikkansa, vahtii, on lapsiystävällinen.

Mä arvostan koirassa sellaista "maanläheisyyttä". Mulle on tärkeätä, että sillä on kontakti luontoemon kanssa. Kun menee metsässä pystykorvan kera, niin voi kuvitella itsensä tuhansia vuotta sitten eläneeksi metsästäjäksi, jolle koira on korvaamaton.

Siis oletko nähnyt kunnollista pystykorvaa tositoimissa? Sillä tulee kaikki ihan luonnostaan. Se haukkuu hirven jos vastaan tulee. Haukkuu kanalinnut, noutaa sorsat. Se on viettiensä ajama, se tottelee sisäistä kutsuaan. Se tekee sen omasta halustaan. Se nöyristelee isäntäänsä, mutta sillä on oma vahva luonteensa. Se haukkuu vieraat, mutta tuttujen kesken se heittää maahan selälleen, ja kerjää rapsuttamaan.

Mulle on eläimessä tärkeätä, että se on eläin. Mä en haluaisi mitään pilalle paijattua syöttöporsasta, jonka emonemonemo on joku "spanielichamppioni ryhdin suhteen".

Myönnän, että otokseni on vajavainen. Vanhemmillani on nyt kolmas pystykorva, jonka mä itse muistan. Kaikki ovat olleet aivan loistavia. Jotain naapurin luisevaa tanskandoggia tai pölyharjaa katson, että "WTF?". Pääasia kuitenkin, että ihmiset tykkään eläimistä. Monissa muissa lajeissa/roduissa on paljon paljon hyviä piirteitä. Mä en toisaalta tunne niitä, joten niiden hienous menee mulla vähän ohi.

Peace.

Kaikki eläimet on ihania, mutta erityisesti sydäntä lähellä ovat perinteiset kissat ja koirat.
Nyt on meillä avokin kanssa eka oma lemmikki, koira, 10 kk beagle. Tosi kiltti koira, tottelee hyvin ja muutenkin oikein mukava, vaikkakin välillä hieman rasittava...
Vanhempieni luona on tällä hetkellä menossa toinen koira, 10 vuotias samojediherra. Erittäin fiksu ja tottelevainen, ja aivan mahdottoman ihana ja pörröinen. Ei yleensä helposti suvaitse vieraita koiria reviirillään, mutta beaglen otti heti kaverikseen ja jopa antaa sille omat lelunsa käyttöön :rolleyes: . Ensimmäinen, jo edesmennyt samojedinarttu, oli kans todella hyväluonteinen ja viihtyi pihalla hieman turhan hyvin...
Vanhempieni luona on myös (siskoni) kissa, 3 vuotias poikueen aikoinaan tehnyt entinen sisäkisuliini, nykyisin semiulkoilija. Kissasta on tullut oikein reipas ja mukava nyt kun on ruennut ulkoilemaan juoksunarussa ja onpahan jopa pyydytänyt 2 hiirtä ja 1 linnun :) Kyseinen kissa on vanhempieni luona 4. Viimeisimmän kissan söi ilmeisesti kettu kun se oli n. 8wee, sitä edellinen kuoli muuten vaan kunnioitettavassa 12 vuoden iässä ja sitä edellinen raivopää jäi auton alle ihan rääpäleenä. Ihania kaikki tyynni!

Laumaamme aiomme lisätä vielä kisun ja koiruuksia (sitten kun on se omakotitalo... nyt saa riittää näin).

no pistetään nyt sitten kuvia uudesta pissakoneesta, joka sunnuntaina puolasta meille lensi.

siis staffi kyseessä. :haart: :haart: :haart: :haart:

edit. sori kuvanlaatu, kamerapuhelin...

Liitteet

• P1.jpg
    P1.jpg
    169,2 KB · Katsottu: 672
  • P2.jpg
    P2.jpg
    70,2 KB · Katsottu: 600
  • P3.jpg
    P3.jpg
    105,6 KB · Katsottu: 466
  • P4.jpg
    P4.jpg
    104,9 KB · Katsottu: 563
Mulla on pari karvapalleroa joita kissoiksikin kutsutaan Lavender's Balthasar eli Papu on Cornish Rex-kolli, samanlainen kuin faidralla siis mutta erivärinen. Kaverina papulla on lyhytkarvainen maatiaistyttö Nöpö.

laitan kuvia kunhan joskus kotiudun töistä...

Tähän väliin yksi kysymys muille kissanomistajille:
Millaista kissanhiekkaa käytätte ja miten estätte sen kulkeutumisen ympäri kämppää? Itse olen kokeillut moniakin merkkejä muta olen päätynyt käyttämään pirkan kohtuuedullista hiekkaa joka kuitenkin pitää hajun tosi hyvin poissa. Hiekka on kohtalaisen isorakeista ja varmaan juuri siksi sitä tuppaa kulkeutumaan todella helposti ympäri kämppää. Auttaisikohan tässä sellainen kopallinen potta, eipähän ainakaan lennä hiekat yli laidan kun kisut peittelevät jätöksensä.

Onko kukaan muuten opettanut kissaansa pöntölle? Täällähän oli sellainen videokin missä joku kissa näin teki :)

Kiitokset ZannaZille ja Tähtitytölle, noilla tiedoilla päästään jo pitkälle :thumbs:

Lapsena ei lemmikkejä ollut akvaariota lukuunottamatta mutta aikuisiällä on ollut rottia, marsuja ja tällä hetkellä 2 koiraa sekä maakilpikonna. Rotat varsinkin olivat vallan mainioita otuksia, älykkäitä ja muutenkin mukavia persoonia.

Koirista pari kuvaa, toinen on griffon bruxellois ja toinen kiinanharjakoira:

http://javu.kapsi.fi/pics/osku.jpg
http://javu.kapsi.fi/pics/koirat.jpg

Toi meidän griffoni on ihan huippukoira luonteeltaan, todellinen energiapakkaus ja symppis. Fasaanit ja rusakot saa kyytiä ja kerran ajoi itseään n. 10 kertaa isomman koiran karkuun kun oli eksynyt kotipihalle.
Kiinanharjakoira taasen... no, sanotaan että "persoonallinen". Muistuttaa monella tapaa enemmän kissaa kuin koiraa käytökseltään. Esimerkiksi vieraiden tullessa saattaa vähän nostaa päätään sohvalla eikä välttämätttä mene edes katsomaan kuka tuli. Toisaalta osaa välillä olla niin rasittava että tekisi mieli heittää seinään koko piski.

Meillä täällä kotia terrorisoi 9kk:n ikäinen Sheltti-poika.. Todella kiltti ja tottelevainen nuori herra. Siitä on kyl koko ajan enemmän ja enemmän kasvanut perheenjäsen, ja ei siitä kyllä luopuis mistään hinnasta. On kiva herätä ku toinen tapittaa sentin päästä naamasta ja vahtii.. :lol2: Tykkään kyllä muistakin eläimistä ja jos ois esim. omakotitalo niin siellä vois olla pari kissaakin. Eläimissä on se niin upeaa, että aina ne jaksaa olla iloisia kun tulee kotiin. Toisin kuin avokki.... not :D Koirassa on lisäksi se etu, että on välillä "pakko" vaivautua lenkille sen kans, vaikka kuin väsyttäisi.

Mut eläimet :rock: , ihmiset not...

Freja niminen terrieri meilläpäin.

Terrieriksi yllättävän rauhallinen ja hempeä, mutta välillä kuitenkin todella riehakas hauskasti.

Mallina Cesky-terrieri joten allergiselle isillekkin sopiva koira on noussut perheen suosikiksi vaikka minäki vähän kammosin koiran tuloa taloon. :nolo:

Bernin paimenkoira, Repe, sekä sekarotuinen kani nimeltä Pampa löytyy meiltäpäin.

Liitteet

• jepu 005p.gif
    jepu 005p.gif
    441,4 KB · Katsottu: 1 090
metalman sanoi:
Millaista kissanhiekkaa käytätte ja miten estätte sen kulkeutumisen ympäri kämppää? Itse olen kokeillut moniakin merkkejä muta olen päätynyt käyttämään pirkan kohtuuedullista hiekkaa joka kuitenkin pitää hajun tosi hyvin poissa. Hiekka on kohtalaisen isorakeista ja varmaan juuri siksi sitä tuppaa kulkeutumaan todella helposti ympäri kämppää. Auttaisikohan tässä sellainen kopallinen potta, eipähän ainakaan lennä hiekat yli laidan kun kisut peittelevät jätöksensä.

Meillä on ehtaa marketin Rainbow-hiekkaa. Edullista on - ja tuntuisi paakkuuntuvan paremmin ja kulkeutuvan ja pölisevän vähemmän kuin eläinkaupasta ostettu kalliimpi hiekka (en nyt millään muista merkkiä).Tokihan niitä hiekanmurusia välillä löytyy milloin mistäkin, mutta ei nyt mitenkään häiriöksi asti kuitenkaan - tälle tuskin mitään edes voisi, kun tuo iso kolli tykkää välillä laatikolla asioidessaan kuoputtaa ja pöllyttää sitä hiekkaa ihan jonkun verrankin... Hiekkalaatikko on katollinen ja siinä on vieläpä läppä oviaukossa, mutta siitä huolimatta tuo meitin poitsu onnistuu välillä kaapimaan hirveän hiekkakasan laatikon oven eteen lattialle :D

Mites, Metalman ja muut kissanomistajat, montako hiekkalaatikkoa teillä on? Meillä ei ole tähän asti ollut kuin yksi, ja kissoja on tosiaan kolme - laatikko siivotaan tietenkin päivittäin, joten emme ole ongelmia havainneet, mutta pitäisikö sittenkin olla toinenkin?

Voi älytön että on Eemelillä suloiset otukset!! Mun edesmennyt pupuseni oli täysin samannäköinen kun sulla, ehkä vähän isompi:) Koiraamme ei olisi kyllä saanut noin lähelle pupua, pelkäsi raukka niin kovasti ilkeää puputtia..

Meillä on siis kaksi kissaa ja niillä yksi kannellinen hiekkalaatikkokoppi, vai miksi niitä nyt sanotaankaan. Hiekkana käytetään Lidlin hiekkaa, se kyllä pölisee vähäsen, mutta imee kuin perkele ja ei juuri hajujakaan päästä läpi. Yksi pussi kestää kahdella kissalla useamman viikon. Jotain 10-12 kiloa siinä taisi olla ja hintaa vajaa vitonen, suosittelen jos se pieni pöliseminen ei haittaa.

Minä en ole totuttanut kissoja ihan päivittäiseen siivoamiseen. Eli siivoan astian n. 3 kertaa viikossa yleensä, joskus pariin kertaan. Eipä tartte sitten mahdollista kissanhoitajaa heti nakittaa siivoamaan, eikä kissatkaan opi heti osoittamaam mieltään jos astiaa ei ihan päivittäin siivoa. Hiekastakin on tosin paljon tämä kiinni, joidenkin hiekkojen kanssa on tosiaan pakko siivota päivittäin, jotkut taas kestää useamman päivän.

Elchubagabra sanoi:
Joo, tosi tyhmä... Haistaa linnun... öööö... mitä mä valehtelisin... tosi kauas kuitenkin! Löytää jäljille ilman maavainua. Istuu, antaa tassua, leikkii kuollutta, pitää paikkansa, vahtii, on lapsiystävällinen.
Haistaa linnun, löytää jäljille, vahtii, on lapsiystävällinen, ei kerro älykkyydestä paljoakaan. Tarkoitin että toi on vaikeampi kouluttaa kun suurin osa muista koirista. Ja se saatanan räksyttäminen ottaa kyllä päähän. Ite en tollasta ottais, ja hermot menee jos vaikkapa naapurilla on tollanen joka ei osaa olla hiljaa. Sanotaanko nyt niin että toi ajaa asiansa paljon paremmin työkoirana kun lemmikkinä.

Gillyanne sanoi:
Mites, Metalman ja muut kissanomistajat, montako hiekkalaatikkoa teillä on? Meillä ei ole tähän asti ollut kuin yksi, ja kissoja on tosiaan kolme - laatikko siivotaan tietenkin päivittäin, joten emme ole ongelmia havainneet, mutta pitäisikö sittenkin olla toinenkin?

Tuli muuten ajatuskatkos, itsekkin siis käytän nimenomaan tuota rainbowin hiekkaa. Pitää käydä lidliltä hakemassa säkki tuota timban mainitsemaa hiekkaa.

Minullakin on käytössä vain yksi potta ja ihan hyvin se on kelvannut - paitsi että Papu on ihan helvetin tarkka potasta, ja jos se on liian paskainen, se tekee isot tarpeet potan eteen vessan lattialle :) Noh parempi siihen vessan lattialle kuin sohvalle :lol2:

metalman sanoi:
Minullakin on käytössä vain yksi potta ja ihan hyvin se on kelvannut - paitsi että Papu on ihan helvetin tarkka potasta, ja jos se on liian paskainen, se tekee isot tarpeet potan eteen vessan lattialle :) Noh parempi siihen vessan lattialle kuin sohvalle :lol2:

Meidän Sasu-kolli teki tässä hiljattain tehnyt saman tempun = kunnon kasa juuri siinä hiekkiksen luukun edessä. Veikkaan, että kyse oli ihan reviirin merkitsemisestä/uhittelusta, loota oli nimittäin juuri illalla siivottu (tämä tapahtui joskus aamusella), ja toisaalta Sasun ja Muusan (vanhempi naaras) välillä on selkeästi ollut pientä nokkapokkaa siitä, että kukas sitä laumaa oikein johtaakaan... Eläinlääkärin mukaan nimenomaan vanhin naaras olisi itseoikeutettu lauman johtaja, mutta ilmeisesti Sasun ego on sitten niin iso, ettei se ihan suosiolla alistu :D

Mitä muuten syötätte kisuillenne? Meillä on perusruokana jotain laadukasta kuivaruokaa (Nutro tai Hill's, nyt aion kokeilla Acanaa), ja välillä sitten "herkuksi" purkkia. Tarkkaan saa muuten nuo purkitkin syynätä, kun melkein joka helv*tin pateesta ja hyytelöstä löytyy SOKERIA :evil: Latzilta, Friskiesiltä ja Whiskasilta olen löytänyt sokerittomiakin purkkisapuskoja.

(Eihän se sokeri nyt pieninä määrinä mitenkään vaarallista siis lie, mutta ei tosiaankaan myöskään kuulu kissan ruokavalioon, kuten ei myöskään vilja. Miksei kukaan ole keksinyt myydä purkitettuja hiiriä?)

total13 sanoi:
no pistetään nyt sitten kuvia uudesta pissakoneesta, joka sunnuntaina puolasta meille lensi.

siis staffi kyseessä. :haart: :haart: :haart: :haart:

edit. sori kuvanlaatu, kamerapuhelin...

Hirmu sulo!!! Siitä tulee vieläylivilkas terroristi hehe. watch out huonekalut! :D

Gillyanne sanoi:
Mitä muuten syötätte kisuillenne? Meillä on perusruokana jotain laadukasta kuivaruokaa (Nutro tai Hill's, nyt aion kokeilla Acanaa), ja välillä sitten "herkuksi" purkkia. Tarkkaan saa muuten nuo purkitkin syynätä, kun melkein joka helv*tin pateesta ja hyytelöstä löytyy SOKERIA :evil: Latzilta, Friskiesiltä ja Whiskasilta olen löytänyt sokerittomiakin purkkisapuskoja.

Royal Canin Hypoallergenic kuivanaksuja. Ja syystä että kissoilla, ainakin toisella on allergia jotain ruoka-ainetta kohtaa ja se aiheuttaa sitten ikävää ihottumaa naamassa ja kaulassa. No mikäs siinä kun ne molemmat tosta tykkää ja ei tuosta nyt konkurssiin mene. Jotain 22 euroa on tuo 2,3 kilon säkki ja yksi säkki kestää kahdella kissalla vajaat 4 viikkoa. Ainut miinuspuoli tuossa on, että sitä saa vain eläinlääkäristä ja tilaamalla. Että on parempi olla aina yksi pussi varastossa, koska sitä ei ihan samana päivänä sieltä saa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom