Yleinen lemmikkikeskustelu

Red28 tän jälkeen sanot että meillä ei ole puhdas rotuista rotikkaa.. Koiran isukki on venäjän kennelistä ja mamma on sit suomen kennelistä niin näitä pentuja ei ole rekisteröityä. Naene siis ei tuo jalka ole 90asteen kulmassa vääntynyt. Se on silleen että pistää silmään mutta ei haittaa koiraa pätkän vertaa kun hyppii, pomppii, juoksee, leikkii eli tekee kaikkea mitä muutkin pennut. Esim nyt lätystää ja retuuttaa uutta röhkivää sika pehmolelua mikä just ostettiin. Luulen että ruokavaliolla jalka oikenee, mutta saa nähdä. Eläinlääkäri joka sanoi että pitää ehkä leikata sanoi myös että ruokavaliolla ei ole mitään merkitystä joten en usko myöskään tuohon leikkauksen tarpeellisuuteen.

Kyllä se jalka kuntoon tulee vielä _oikealla_ ruokavaliolla, on niin nuori koira kyseessä. :) Kerrotko vielä miten aiot nyt ruokavaliota muuttaa ja koiraa ruokkia tästä eteenpäin? Se vaan on niin että vaikka se vääntynyt jalka ei nyt näyttäisi vaivaavan koiraa niin painoa kun tulee lisää niin se vaivaa ja sen jälkeen sitä ei enää tahdo kuntoon saada vaikka leikkauksiin jokusen tuhat euroa käyttäisi ja sitten on nuori koira montussa. No mutta ei maalailla piruja seinille koska asiat on hyvin korjattavissa ja mahtavan rodun olet valinnut. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Relg ensinnäkin otin raksut pois. Ruoka tulee ruffelle tästä lähtien aamulla, päivällä ja illalla. Syö minkä jaksaa ja jos ei maistu niin seuraavalla kerralla varmasti maistuu. Kävin eilen ostamassa jotain bedigriin purkkisafkaa missä näköjään oli pastaa sit kai jotain leivänpalasia ja mitä lie muuta. Hirveesti ei lihaa ollu ku oli joku ns "kasvis" setti. Siihen sekotin noita royal canin pentu raksuja aika reilusti sekaan. Hyvin näytti uppoovan lukuunottamatta muutamaa raksuu mitkä jäi kupin pohjalle. Sit pitää koitella tota "whiskas täysrehu" kissan ruoka pussii ku tuntuu uppoovan anopin luona nuo kissan ruuat niin hyvin. Huomenna teen yrjälän puuroa reilusti. Ja mikäli nyt onnistuu ni sitä sit pari päivää. Pitää koittaa jos noita nyt pyörittäs silleen että ei liikaa vaihtelua tuu ja mee maha sekasi. Joo tosta jostain luin että ei välttämättä heti vaivaa jos jalka vähän kaartaa mutta vanhempana varmasti. Siks pitääki mahollisimman nopeeta koittaa korjata virheet..

Jätä noi purkkipaskat pois. Koira ei tartte niitä oikeestaan mihinkään, varsinkaan mitään kaupan pedigreetä tai whiskasia. Koosta nyt vaan se ruokavalio sen hyvälaatuisen nappulan ympärille tai syötä pelkkää sitä. Nappulan oheen voi silloin tällöin lisätä jotain, mutta ei suurinta osaa. Enkä tiedä kannattaako tässä tilanteessa mennä sotkemaan mitään edes silloin tällöin, jos jalka pitää saada korjautumaan.

Jätä noi purkkipaskat pois. Koira ei tartte niitä oikeestaan mihinkään, varsinkaan mitään kaupan pedigreetä tai whiskasia. Koosta nyt vaan se ruokavalio sen hyvälaatuisen nappulan ympärille tai syötä pelkkää sitä. Nappulan oheen voi silloin tällöin lisätä jotain, mutta ei suurinta osaa. Enkä tiedä kannattaako tässä tilanteessa mennä sotkemaan mitään edes silloin tällöin, jos jalka pitää saada korjautumaan.

Komppaan Elenyaa täysin. Eli purkkiruoka + kissansafkat ehdottomasti pois. Onhan Se Royal Canin Maxi tai Giant junioria? Eli siis isoille roduille tarkoitettua ruokaa. Itse lähtisin syöttämään pelkkää laadukasta nappulaa, ei se koirasi nyt tässä tilanteessa tarvitse mitään muuta kun sen laadukkaan nappulan. Yrjölän puuroa voi toki tehdä, mutta jos sitä teet niin hyvin vähän tai ei ollenkaan lihaa siihen ja puuroa max 10% kokonaisruoan määrästä, eli ihan pieni nokare vaan nappuloiden sekaan. Mutta tosiaan pelkällä nappulalla olisi nyt kaikista varmin ja helpoinkin lähteä eteenpäin. Siinä et voi virheitä tehdä :) Ja sen painon nousun tuijottamisen unohdat, tietty seuraat koiran kuntoa muuten ja tunteehan sen miten kylkiluut tuntuu tai ei tunnu. :)

Vittu meiän koiralla on asiat liian hyvin. Ruokaa (nappuloita) on aina kupissa ja yöt nukkuu meidän kanssa sängyssä. Ei se kyllä oo läskistyny vaikka sillä ruokaa aina onkin. En oo livenä koskaan nähnyt näin laihaa mopsia eikä kyllä netissäkään kovin usein samannäköisiä tule vastaan. Sampo on potari prkl.

No kukin tyylillään mutta en minä ainakaan ala siihen sirkukseen että kävelen koiran perässä minne se haluaa. Yleensä mennään, jos kävelylenkillä ollaan, jotain 10 min koira nätisti sivulla ja sitten annan nuuskia ja paskaantaa/kusta mielinmäärin jotain 5 min, kunnes taas päätän että nyt mennään ->koira sivulle. Jos menisin koiran perässä niin löytäisin itseni aina jostain metsästä. Jos meillä koira olisi aina pomona lenkeillä päättämässä etenemissuunnan, esim. metsälenkit olisivat mahdottomia.

Tuo stressihormoniasia... Koira on semmonen otus että se pyrkii olemaan johtaja jos ihminen ei siihen ole sen mielestä kykenevä, jos koira saa olla johtaja vain narulenkeillä eikä missään muualla aiheuttaa se koiralle stressiä. Kun ihminen on johdonmukainen joka asiassa ja aina johtaja, on varmasti stressitasot alhaalla.

Oletko minä? Näin meilläkin toimitaan ja allekirjoitan myös mielipiteesi koiran stressaamisesta.

Viettekö koiria koirapuistoihin? Meille kasvattaja sanoi ettei missään tapauksessa pitäisi viedä lähinnä tautien vuoksi.

Entä nukkuuko koira makuuhuoneessa? Meillä nukkuu, ja sekös mua ottaa päähän. Sänkyyn ei sentään tule kun viikonloppuaamuisin, tosin sekin ottaa pahasti päähän. Meillä siis 11-viikkonen kääpiövillakoira.
Käytän koirapuistossa jos siellä ei ole muita koiria ja lähden yleensä pois kun joku tulee koiransa kanssa. Sosialistan eritilanteissa mitä koirapuistoissa yleensä ja tietysti koirat sosialistetaan myös ystäväpiirin koiriin parhaan mukaan. Ennemmin vien koirat metsään mitä koirapuistoon jos on mahiksia niin ei tarvi paskassa tarpoa.

Meillä koirat ei saa tulla makkariin. Mitänyt välillä lähinnä pentu testaa ja saa lähdöt, kyllähän noi näyttää silti ymmärtävän ettei sinne saa mennä. Joskus pentu käy herättämässä tarpeilleen yöllä, mutta hätä ei lue lakia. Eihän tosin 11-viikkoinen voi vielä esim. makkarikieltoa sisäistää kunnolla, mutta jos johdonmukaisesti asian kiellät niin äkkiä oppii.

Noista koiran nappuloista sen verran, et itse en kyllä tuhlais rahojani näihin kalliisiin eläinkauppanappuloihin. Asiaa tutkittiin mm. kuningaskuluttajassa muutama vuosi muistaakseni eviran tutkijan toimesta. Väittäisin yleisesti esim. JV:n olevan yhtä laadukasta mitä RC, vaikka hinta on puolet RC:stä.Tämä ei tietysti tarkoita sitä, että pitäisin jokaista koiran nappularuokaa hyvänä. Aikuiselle koiralle syötän nappuloita+raakaa lihaa jos on, pennulle pääasiassa vaan nappuloita. Purkkiruuan syöttämistä en ymmärrä (kallista ja vähemmän ravinteita mitä nappuloissa).

En ymmärrä miksei rotikka voisi olla ensimmäinen koira. Pahempaa jälkeä se saa aikaan mitä pienemmät koirat tietysti jos koulutus menee ihan vituralleen, mutta koirahan se on missä muutkin. Mun mielestä noi "vaativa rotu" määritelmät on viety nykypäivänä överiksi, silloinkun perusasiat on kunnossa niin selviää rodun kuin rodun kanssa ottaen huomioon ne seikat mihin rotu on jalostettu. Koirat on yksilöitä siinä missä ihmisetkin, rodun x pentueen sisällä voi olla niin kovapäisiä kuin pehmeitä luonteita ja niihin kiinnittäisinkin enemmän huomiota kuin rotuun silloin kun koiran käyttötarkoitus on tiedossa.

Noista koiran nappuloista sen verran, et itse en kyllä tuhlais rahojani näihin kalliisiin eläinkauppanappuloihin. Asiaa tutkittiin mm. kuningaskuluttajassa muutama vuosi muistaakseni eviran tutkijan toimesta. Väittäisin yleisesti esim. JV:n olevan yhtä laadukasta mitä RC, vaikka hinta on puolet RC:stä.

Tähän haluaisin kommentoida sen verran, että siinä suhteessa JV on kyllä laaduttomampaa kuin eläinkaupan nappulat, että siihen käytetään tuorelihaa. Eläinkaupan napuihin käytetään kuivalihaa, joten sitä on siis suhteessa enemmän niissä. Näin ollen se tekee siitä minun silmissäni huonompaa ruokaa. Mutta... jos se sopii koiralle ja koira voi hyvin, niin voi sitä mielestäni syöttää. Omakin rekku sai sitä aluksi, mutta paskansi käytännössä enemmän kuin söi, joten merkki meni vaihtoon. Tiedän toisaalta taas kahdeksankin koiran talouksia, missä on sekä metsästys- että kotikoiria, ja kellään niistä ei ole sen kanssa ongelmia. Ruokakaupan napuista kaikki missä on jotain väriainehötöä, on pelkkää rahastusta. Näitä on juurikin pedigree, friskies yms. Hauhau kai on ihan jopa kelvollista ruokaa verrattuna noihin. :)

Nappuloista, JV itse syötän nyt rotikalleni ja toimii hyvin, kyseistä merkkiä pidän ihan hyvänä perusnappulana. Mutta näihin markettien värjättyihin friskies ym en koskisi, varsinkaan pennun ruokinnassa. Itselläni oli rotikka ensimmäisenä koirana, valitsin nartun ensimmäiseksi sen takia että pääsisin hieman "helpommalla" kun ei kokemusta ollut. Sain hyvän koiran, tosin nartuksi aika dominoiva ja kova mutta hyvin on toimeen tultu. Aika paljon heti olin tekemisissä eri kasvattajien kanssa, kävin yhdistyksen ja kasvattajien järjestämillä leireillä jne. Tietoa saa ja löytää kyllä kun viitsii etsiä. Enkä tässä nyt yritä kehua että kaiken olen oikein tehnyt ja kaiken tiedän, virheitä on kyllä tehty rotikan kanssa muttei mitään vakavaa ja hyvin tullaan sen kanssa toimeen jokapäivä. :)

Tähän haluaisin kommentoida sen verran, että siinä suhteessa JV on kyllä laaduttomampaa kuin eläinkaupan nappulat, että siihen käytetään tuorelihaa. Eläinkaupan napuihin käytetään kuivalihaa, joten sitä on siis suhteessa enemmän niissä. Näin ollen se tekee siitä minun silmissäni huonompaa ruokaa. Mutta... jos se sopii koiralle ja koira voi hyvin, niin voi sitä mielestäni syöttää. Omakin rekku sai sitä aluksi, mutta paskansi käytännössä enemmän kuin söi, joten merkki meni vaihtoon. Tiedän toisaalta taas kahdeksankin koiran talouksia, missä on sekä metsästys- että kotikoiria, ja kellään niistä ei ole sen kanssa ongelmia. Ruokakaupan napuista kaikki missä on jotain väriainehötöä, on pelkkää rahastusta. Näitä on juurikin pedigree, friskies yms. Hauhau kai on ihan jopa kelvollista ruokaa verrattuna noihin. :)

Vaikka eläinkaupan nappularuoka sisältäisi hieman enemmän lihaa (totta tai ei) niin jos ruokien hinnan erotus on tyyliin 50-60€ per 15kg niin sillä saa melkoisen läjän oikeeta lihaa, joka taas on varmasti laadukkaampaa mitä nappuloihin laitetaan. Meillä menee 20-30kg nappuloita per kk niin säästöllä ostaisi vaikka kokonaisen poron (no melkee)..

Mulla noin 50 käärmettä ja yks lisko. Käärmeet suurimmaksi osaksi myrkyllisiä mm. Cobria ja kalkkaroita. Tiedä ovatko ns lemmikkejä kun lähinnä harrastuseläimiä, mut eläimiä nekin :)

Vaikka eläinkaupan nappularuoka sisältäisi hieman enemmän lihaa (totta tai ei) niin jos ruokien hinnan erotus on tyyliin 50-60€ per 15kg niin sillä saa melkoisen läjän oikeeta lihaa, joka taas on varmasti laadukkaampaa mitä nappuloihin laitetaan. Meillä menee 20-30kg nappuloita per kk niin säästöllä ostaisi vaikka kokonaisen poron (no melkee)..

Totta tuokin puoli. Varmasti myös useamman koiran taloudessa on helpompaa syöttää jotain edullisempaa, jos se vaan sopii koiralle. :)

Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Näin myös monen koiranruoan suhteen.
Itse näkisin suurimpana ongelmana "kuppi koko ajan täynnä ruokaa"-ajatuksessa sen, ettei voi arvioida paljonko koira todellisuudessa syö / päivä. Jos / kun koira lihoo liikaa, miten sitä laihduttaisi, jos se on tottunut siihen, että kupissa on aina ruokaa? Laittaa kerralla vähemmän? Jolloin koira syö pienemmän määrän, mutta kuppia täytyy täyttää useammin.

Säännölliset ruokintakerrat, saa pidettyä painon paremmin kurissa ja jos koira on kipeä, sen huomaa heti ( syömättömyys hyvin usein ensimmäinen merkki).

Omat koirat syövät nykyään 2 x päivässä, toisella aterialla "kotiruokaa" + nappuloita, toisella pelkkiä nappuloita. Ennen syötin kerran päivässä, mutta koot tuntuivat niin suurilta, että vatsalaukkujen kannalta parempi vaihtoehtoa ruokkia kahteen kertaan. Ikähaarukka tällä hetkellä 1,5 v. - 10 v.

Itse en ajattele koiranruokaa kustannusten kannalta, vaan koiran kannalta. Jos koiralle sopii halvempi ruoka, se tietää säästöä ja hyvä juttu, mutta en väkisin lähde syöttämään Sertiä tai Luppaa. Yleensä tuollaisten ruokien kohdalla ruokamäärää joutuu kasvattamaan, koska protskut + rasvat on reilusti vähempiä kuin eläinruokakaupan ruoissa -> joutuu ostamaan enemmän -> rahansäästöä ei tulekaan. Mieluummin ostan sen 60 euron säkin ja syöttelen sitä kuukauden - kaksi, kuin ostan kolme 20 euron säkkiä kuussa.

Ja taas rentouttavaa lemmikkiharrastusta. Illalla kävin puolukassa ja laskin karhukoiran maastoon. Parikymmentä minuuttia ennen kuutta löytyi hirvet ja siellä se paukuttaa niitä edelleen. Mukava seurata koiran töitä tietokoneelta. Ihmeellinen on tämä digiaika! Pitää aamulla yrittää kalastella se pois, töihin pitäisi lähteä yhdeksän aikoihin.

Ja taas rentouttavaa lemmikkiharrastusta. Illalla kävin puolukassa ja laskin karhukoiran maastoon. Parikymmentä minuuttia ennen kuutta löytyi hirvet ja siellä se paukuttaa niitä edelleen. Mukava seurata koiran töitä tietokoneelta. Ihmeellinen on tämä digiaika! Pitää aamulla yrittää kalastella se pois, töihin pitäisi lähteä yhdeksän aikoihin.

Mahtaa hirviä vituttaa kun koiras häiritsee niiden yöunta.....
Vai onko se niin hyvä kuin eräs hirvikoira mies kerto että sen koira jos jää yös metsään niin se rupee aina lähelle hirviä nukkumaan ja haukkuu aina vaan silloin kun hirvet yrittää liikkua. Mutta jos hirvet on yön paikallaan niin koira nukkuu ja aloittaa taas aamulla haukun.

Niinpä se monesti menee. Hirvet kun asettuu makuulle, niin koirakin saattaa olla pitkät tovit hiljaa ja vetää henkeä. Aamun tunteina sitten taas alkaa hirvillä ruokailuhommat, niin koira kun on räkyttänyt siinä koko yön, niin hirvet ei välitä siitä enää hevon vittua.

On se kyllä hassua miten jalostuksella saa aikaan niin erilaisia koiria. Oma dobermanni ei voisi vähempää välittää hirvistä, linnuista tai citykaneista. Oli sitten kadulla, metsässä, pellolla tai missä vaan, ei sitä nappaa lähteä minnekään omistajan luota vaan sen mielestä paras paikka on siinä laumansa parissa. Mulla olikin aluksi vaikeuksia saada se lähtemään tarpeeksi kauas minusta ja muista ihmisistä, kun harrastetaan aktiivisesti pelastushommia. Nenä on sillä niin perhanan tarkka ettei oma aivokapasiteetti edes pysty sitä ymmärtämään. Nyt se uskaltaa lähteä mun luota vähän pidemmälle etsimään pelastettavia, sille pitää vielä tahkota luottamusta siihen omaan nenäänsä ja rohkeutta ottaa vaan ja mennä! Sinänsä hyvä että tietää että se aina palaa takaisin viereen ilman erillistä mainintaa kun tehtävä on tehty.

Aiempi koirani oli lintukoira. Sehän lähti metsään kun nappasi, tuli takas kun tuli. Mä sanoisin että palvelusrotuiset koirat on rutkasti helpompia kuin omapäiset ja itsenäiset metsästyskoirat 8)

Joo, yöllä sain koiran kiinni klo 0320. Pistin aluehälytyksen tutkaan ja rupesin nukkumaan. Vartin yli kolmen alkoi puhelin hälyttää. Koira oli tulossa jo kotia tietä myöten, nappasin puolesta matkaa kiinni. Hämmentävä suuntavaisto nuilla on. Pyöriivät puoli vuorokautta ympäri pimeitä korpia otusten perässä ja sitten kun keksii, että nyt riittää, niin oikaistaan kotiin.

Aiempi koirani oli lintukoira. Sehän lähti metsään kun nappasi, tuli takas kun tuli. Mä sanoisin että palvelusrotuiset koirat on rutkasti helpompia kuin omapäiset ja itsenäiset metsästyskoirat 8)

Täysin samaa mieltä, kyllä riistaviettisen koiran kanssa esim. tokohommat ulkokentillä tuottaa välillä mielenkiintoisia lopputuloksia, kuten hylkäyksen ja jonkun siivekkään ylösajon :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom