Yleinen lemmikkikeskustelu

Aamulla, iltapäivällä ja illalla! Kuppi n. 15 min lattialla, syö siitä kerralla mitä jaksaa! Sen jälkeen nostetaan jemmaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietääkös kukaan mitään eläinkauppaa tms, mistä saisi kunnollisia talvihaalareita koiralle?

Ite oon vaan löytänyt sellaisia ohuita fleecejä, mitkä on aivan liian ohuita mun koiralle talvikäyttöön.

Tässä muuton aikana oon saanut hukattua koiran vanhan talvitoppahaalarin, niin pitäis hommata uusi.

Kolme fleecehaalaria on ja pari viittaa, mut kylmillä ilmoilla tarvii kunnon puvun :).

Ja rotuhan on kiinanharjakoira..

Perskeles ehkäpä pitää myöntää että oot oikeessa japa! Eli voiski siirtyy siihen että kolmesti päivään syö mahan täyteen ja thats it. Mut en kyllä siltikkään ku kasvava koira ja paino ei oo ihan noussu sitä kiloo viikkoon sit ku nappaa raksut vielä pois ni ei pääse yöllä syömään ja paino ei nouse sit niinku pitäs..

Meillä koira syö kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Ikää 9kk. On muutenkin iso koira, että luulisin sen ruokinnan pysyvän tuossa kahdessa, enkä siirry vain yhteen. Syö eläinkaupan isojen rotujen aikuisnappulaa, joskus sekoitan mukaan sydäntä, raejuustoa, piimää tai kananmunaa. Saa myös tuoreluita. Ruoka menee kaikki alle viidessä minuutissa, eikä se paljon kranttuile. Määrää säätelen päivän aktiivisuustason mukaan. Meillä koiran oma ruoka toimii koulutuksessa motivaattorina aika tehokkaasti. Ehdollistin koiran mm. tulemaan autoon irtiollessaan sillä, että sai iltaruoan siellä. :D

Onko kellään ollu pentu koiran kanssa sellasta ongelmaa että etujalat vääntyy? Voiko ruoka olla osallisena tollaseen. Jostain luin että jos saa liian yksipuolista ravintoa niin voi ruveta nivelet vääntyilemään.. Me ollaan syötetty pääasiallisesti raakaa lihaa sille ja hyvää sellasta. Raksuja on aina kupissa mutta siis pääasiallisesti lihaa. Voiko tollanen ruokavalio olla liian yksipuolinen? 12viikkonen rotikka siis kyseessä. Eläin lääkäri sano rokotuksen yhteydessä että kuukauden päästä katellaan uudestaan että jos ei oikene niin leikkaus. Kysyin siltä että voiko ruokavaliolla olla yhtään mitään virkaa luuston kehityksessä niin suoraan vastasi että ei mitään merkitystä. Mutta minusta ruokavalio vaikuttaa kaikkeen varsinkin pennuilla ja tosta ite asiassa luinkin äsken että liika proteiini alkaa vääntämään koiran jalkoja. Kellään kokemuksia? Niin ja nyt on ruokavalio vaihdettu monipuolisempaan ja paljon vähemmän sisältävämpään settiin välittömästi kun ruvettiin miettimään että sillä saattaa ollakkin merkitystä..

Siis anteeksi mitä te olette tehnyt????? Syöttänyt rotikalle pelkkää raakaa lihaa pääasiassa?? Miten kasvattaja on teitä neuvonut ruokkimaan koiraa? Tuo tassujen vääntyminen johtuu kyllä pelkästään liian vahvasta ruoasta, eli nyt homma seis ja vähän äkkiää. Raaka liha kokonaan pois ja tilalle laadukas isojen/jättirotujen ruoka, esim RC, Eagle ym ym. Vaihtoehtoja on, pääasia ettei ruoka ole liian vahvaa. Ja ei niitä nappuloita pidetä kokoaikaa kupissa, ruoka 3 krt päivässä jos ei ruoka maistu niin kuppi pois ja seuraava ruokailuaikana taas ruoka tarjolle. Jos jatkatte tuota menoa voitte toki leikata koiran nuorena mutta uskallan vetoa lyödä ettei se tule elämään kaksi vuotiaaksi.

Ja siis barffaus on tottakai asia erikseen mutta siihen en nyt alkanut teitä neuvomaa tässä tapauksessa. Rotikka rotuna on erittäin tarkka ruokinnan suhteen ja tässä tapauksessa on menty metsään oikeen rytinällä mutta nuori koira kyseessä niin asiat on vielä korjattavissa kun niihin puututaan nyt välittömästi. Jos tulee kysyttävää niin mielelläni vastailen lisääkin ja paljon hyviä vastauksiahan täällä on jo tullutkin.

Perskeles ehkäpä pitää myöntää että oot oikeessa japa! ..

Tiedän olevani oikeassa.
Suosittelisin että ottaisit pikaisesti parikin koirakirjaa kouraan ja lukisit ne. Samoin netistä löytyy aikapaljon asiaa. Jos tässä yhtään arvaan oikein niin sulla on ekana koirana rotikka ja ei ole ennen ollut omia koiria. Ja nyt jo useampi virhe tehtynä joten ilman oikeita ohjeita ei tule helppoa olemaan.

Perskeles ehkäpä pitää myöntää että oot oikeessa japa! Eli voiski siirtyy siihen että kolmesti päivään syö mahan täyteen ja thats it. Mut en kyllä siltikkään ku kasvava koira ja paino ei oo ihan noussu sitä kiloo viikkoon sit ku nappaa raksut vielä pois ni ei pääse yöllä syömään ja paino ei nouse sit niinku pitäs..

Siis et kai kuvittele että sen painon pitäisi nousta kilon viikossa? Se kilo viikossa on ihan ehdoton maksimi, ei missään tapauksessa tavoite. Rauhallinen kasvu takaa sen että jalat ei jääneille, säästää nivelongelmilta jne. Nyt suosittelisin ottamaan yhteyttä johonkin rotikkakasvattajaan ja ihan reilusti pyytämään neuvoja, sen verran hakusessa tuntuu perusasiat olevan. Eikä tässä ole tarkoitus syyllistää tai ilkeillä sulle, on vaan tärkeää että asioihin puututaan nyt radikaalisti.

Nyt on pakko kysyä, kun googlettelin tuota eaglen koiranruokaa, minkä Relg mainitsee viestissään. Kun on olemassa Eagle pack ja golden eagle. Niin onko ne samaa ruokaa, vai aivan eri asia? Kumpi on parempaa? Mä oon syöttänyt Frank's pro goldia ja ollut ihan tyytyväinen, mutta mietin aina välillä jos vaihtaisi. :)

^Mä jossain vaiheessa syötin koiralleni Golden Eaglen holistista lohta, se oli kyllä hyvä, suosittelen! Saattaisin syöttää edelleen jos sen myyntiä ei meilläpäin olisi lakkautettu.

Relg joo kyl myö ollaan kuviteltu että painon pitäs se kilo viikkoon nousta... Tai näin meitä on ohjeistettu. Ruokavalio on siis mennyt vituiks pahasti mutta muut on hyvin reilassa tottelee jo hyvin käskyjä. tietty mikäli ei ole kauhee vimma päällä. Japa joo on ensimmäinen koira ja aika haastava onki ekana koirana tää, mutta enköhän tuosta vielä ihan hyvän ruffen saa ku panostaa vaan paljon hommaan. Nii joo joillekki pentukursseillehan ollaan menossa kans. Mut joo nyt on ruokasysteemit selvillä ni pitää pari viikkoa kattoa mihin suuntaan tuo nyt menee..

Viettekö koiria koirapuistoihin? Meille kasvattaja sanoi ettei missään tapauksessa pitäisi viedä lähinnä tautien vuoksi.

Entä nukkuuko koira makuuhuoneessa? Meillä nukkuu, ja sekös mua ottaa päähän. Sänkyyn ei sentään tule kun viikonloppuaamuisin, tosin sekin ottaa pahasti päähän. Meillä siis 11-viikkonen kääpiövillakoira.

Mä annan koiran myös aika usein päättää, mihin suuntaan kävellään.

Meillä toi ei onnistu, koska koira ei pihalta poispäin lähe kun vetämällä.

Antakaa nyt niiden koirienne edes ulkona tuumailla ja lukea posteja omaan tahtiinsa. Kyllä itseäkin vituttaisi, jos joku tulisi kesken pakkiksen lueskelun nykimään kaulasta pois koneelta..
Kyl mua nyitään jatkuvasti koneelta veke muijan toimesta, vaikka nopeesti katon mailit, pörssit ja päivitän blogin. Pakkiksen selauksesta iltasin on monesti edes turha haaveilla. Koira saa vähän tietty tienvierusta haistella, mut rajansa kaikella. Kylhän se ottaa päähän, jos se vähäkin vapaa-aika menee koiran kanssa seisoskeluun jossain ojan vieressä. Arkena kuitenkin hereillä oloajasta se 2-3h vapaa-aikaa.

Aivan turhahan se on sen pennun painon kehitystä seurata, mieluummin kattoo miltä se näyttää. Mulla on vajaa viisikuinen belgipentu jonka painosta mulla ei ole pienintäkään havaintoa. Mutta tiedän että se on juuri sopivan hoikka, kylkiluut tuntuu ja vyötärö näkyy.

Meillä toi pentu syö kahdesti päivässä, aikuiset kerran. Mä teen mun koirista ahneita, ni niitä on helppo palkata treeneissä ruualla. Pentukin saa ison osan ruuastaan treenaamalla eikä se safka koskaan tuu ilmaseksi. Ja nopeesti pitää syödä tai muuten joku muu tulee ja syö sen.

Me ei käydä koirapuistoissa kun nää ei oikeen ole mitään koirapuistokoiria luonteeltaan. Ei niitä kiinnosta hengata muiden kun oman lauman koirien ja tuttujen kavereiden kanssa. Kolmesta aikuisesta uroksesta kaks ei tuu toimeen vieraiden urosten kanssa ni vähän turha se on koirapuistoihin mennä. : D

Onpas nuoria koiria täällä! Koirapuistoon voi sinänsä viedä, sillä pennulla on äitinsä vastustuskyky, oman tunnon mukaan. Monet jättää menemättä kunnes on rokotukset laitettu. Se lienee myös turvallisinta. 11-viikkoinen koira oppii tavoille kun sen laittaa pois makuuhuoneesta. Ei se sinne tule jatkossakaan kunhan alusta lähtien ollaan johdonmukaisia ja jämptejä.

Sakurr teette nyt kaiken kirjan mukaan. Ette varmasti halua leikkauttaa 15-viikkoista koiraa, se on kamalan kuuloinen kohtalo pennulle!! Leikkaus vasta kasvamisen pysäyttäisi jos kilo per viikko massaa ajattelitte. Tulisi lähinnä läskinä ja lisänä vääristyneitä raajoja. Seuraile vaikka miten koiranne sisarukset kasvavat! Tiivis yhteys kasvattajaan on hyvä asia pentuaikoina. Paras olisi oikeastaan vaan heittää vaaka hevon helvettiin ja olla katsomatta painoa. Oikealla ruokinnalla pentu kasvaa niin kuin sen kuuluukin.

Sakurr, mistä kennelistä teidän rotikka on?

Tuntuu oudolta ettei kasvattaja ole antanut kunnollisia ohjeita / varmistanut että ohjeet on mennyt perille, varsinkin kun on rotikan antanut ekaksi koiraksi.

Red28 tän jälkeen sanot että meillä ei ole puhdas rotuista rotikkaa.. Koiran isukki on venäjän kennelistä ja mamma on sit suomen kennelistä niin näitä pentuja ei ole rekisteröityä. Naene siis ei tuo jalka ole 90asteen kulmassa vääntynyt. Se on silleen että pistää silmään mutta ei haittaa koiraa pätkän vertaa kun hyppii, pomppii, juoksee, leikkii eli tekee kaikkea mitä muutkin pennut. Esim nyt lätystää ja retuuttaa uutta röhkivää sika pehmolelua mikä just ostettiin. Luulen että ruokavaliolla jalka oikenee, mutta saa nähdä. Eläinlääkäri joka sanoi että pitää ehkä leikata sanoi myös että ruokavaliolla ei ole mitään merkitystä joten en usko myöskään tuohon leikkauksen tarpeellisuuteen.

Koirahan voi olla ihan puhdas rotikka vaikka toinen vanhemmista olis namibiasta, eihän se sitä ratkase. Kiinnostaisi vain tietää miltä kasvattajalta olette tuon saaneet, kun oman kokemuksen mukaan kasvattajat syynää pennun ostajan helvetin tarkkaan, jos on rotikkaa ekaksi koiraksi ottamassa. Ja myöskin antavat kohtuu tarkat ohjeet ja varmistavat että ostaja tietää mitä on ottamassa ja tietää mitä tekee. Osa ei anna ekaksi koiraksi ollenkaan.

Kuulostaa vaan niin oudolta, ihan peilaten omaan kokemukseen, lähipiirissä on kaksi kappaletta rotikoita.

Koirahan voi olla ihan puhdas rotikka vaikka toinen vanhemmista olis namibiasta, eihän se sitä ratkase. Kiinnostaisi vain tietää miltä kasvattajalta olette tuon saaneet, kun oman kokemuksen mukaan kasvattajat syynää pennun ostajan helvetin tarkkaan, jos on rotikkaa ekaksi koiraksi ottamassa. Ja myöskin antavat kohtuu tarkat ohjeet ja varmistavat että ostaja tietää mitä on ottamassa ja tietää mitä tekee. Osa ei anna ekaksi koiraksi ollenkaan.

Kuulostaa vaan niin oudolta, ihan peilaten omaan kokemukseen, lähipiirissä on kaksi kappaletta rotikoita.
Ja en siis ota kantaa siihen, miten teillä rotikkaa kasvatetaan, pidetään tms. vaan ihmettelen että miksei tuohon ole annettu kunnon ohjeita.

Mä oon kyllä Jannen kanssa samoilla linjoilla. Ulkoilu on koiran aikaa, ihminen päättää muutenkin sen elämässä kaiken merkittävän; koska saa ruokaa, milloin levätään, milloin ulkoillaan. Antakaa nyt niiden koirienne edes ulkona tuumailla ja lukea posteja omaan tahtiinsa. Kyllä itseäkin vituttaisi, jos joku tulisi kesken pakkiksen lueskelun nykimään kaulasta pois koneelta.

Kaikki tuollainen, mihin koira pystyy itse vaikuttamaan, vähentää sen stressihormonien eritystä. Mä annan koiran myös aika usein päättää, mihin suuntaan kävellään.

No kukin tyylillään mutta en minä ainakaan ala siihen sirkukseen että kävelen koiran perässä minne se haluaa. Yleensä mennään, jos kävelylenkillä ollaan, jotain 10 min koira nätisti sivulla ja sitten annan nuuskia ja paskaantaa/kusta mielinmäärin jotain 5 min, kunnes taas päätän että nyt mennään ->koira sivulle. Jos menisin koiran perässä niin löytäisin itseni aina jostain metsästä. Jos meillä koira olisi aina pomona lenkeillä päättämässä etenemissuunnan, esim. metsälenkit olisivat mahdottomia.

Tuo stressihormoniasia... Koira on semmonen otus että se pyrkii olemaan johtaja jos ihminen ei siihen ole sen mielestä kykenevä, jos koira saa olla johtaja vain narulenkeillä eikä missään muualla aiheuttaa se koiralle stressiä. Kun ihminen on johdonmukainen joka asiassa ja aina johtaja, on varmasti stressitasot alhaalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom