Yleinen lemmikkikeskustelu

Taas selatessani koirien myynti-ilmoituksia tuli mieleen, että mikä noissa pennuissa oikein maksaa? Tarkoitan siis nyt "näitä kaiken taiteen sääntöjen" mukaan hoidettuja pentuja. Hinnat on rodusta riippumatta vähintään 1000€.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä taas kyselemässä. :D Minkähänlainen koulutuspanta olisi hyvä tuollaiselle lähes viisikuiselle mötkölle? Tarkoitus olisi siis opettaa sitä kulkemaan vierellä ja mennä tokoonkin, jahka se vain alkaa tälle keväälle. Tulevaisuuden suunnitelmissa olisi hankkia sille tuollainen puolikiristävä panta/talutinyhdistelmä mistä on muutama sivu sitten. Se ei kuitenkaan käsittääkseni toimi koulutuspantana erityisen hyvin? Mistään ketjupannoista en oikein tykkää.

Edit: Tiedostan siis kyllä että vierelle opettamisessa tarvittaan muutakin kuin hyvä panta. ;) Olen vain huomannut että se on paljon kuuliaisempi silloin, kun olen takapihapissatusta varten vain heittänyt nahkahihnan simukaksi sen kaulan ympärille, kuin jos kaulanympärillä on solkipanta.

Mun mielestä ainut panta koulutukseen on suht ohut ketjupanta, siis sellaista metalliketjua jossa on hakanen päässä jolla pannan saa halutulle kireydelle. Olipa sekavasti selitetty. :) Mutta sellaista pantaa käytetään yleensä PK puolen koirilla kokeissa jne. Ei siis mitään kuristavaa tai puolikuristavaa pantaa treeniin.

Meillä ei "treenipantaa" pidetä koskaan muualla kun kentällä ollessa, samoin on hihnan kanssa, treeniin lyhyt, noin metrin mittainen hihna missä ei ole päässä miteen lenkkejä tms ylimääräistä.

Taas selatessani koirien myynti-ilmoituksia tuli mieleen, että mikä noissa pennuissa oikein maksaa? Tarkoitan siis nyt "näitä kaiken taiteen sääntöjen" mukaan hoidettuja pentuja. Hinnat on rodusta riippumatta vähintään 1000€.

Eiköhän se hinta riipu aikalailla kysynnästä ja tarjonnasta.

Eiköhän se hinta riipu aikalailla kysynnästä ja tarjonnasta.

Ihmettelen miksi sitten koiran kasvattajat ja muutamat muut tahot väheksyvät rekisteröimättömien pentujen ostamista, jotka kuitenkin sopisivat suurimmalle osalle koiran omistajista ihan hyvin ja eivät olisi niin kalliita. Rekisteröityjen pentujen ostamisen mantra on siis oikeasti "älä osta järkihintaan, vaan osta kalliilla"?

Ihmettelen miksi sitten koiran kasvattajat ja muutamat muut tahot väheksyvät rekisteröimättömien pentujen ostamista, jotka kuitenkin sopisivat suurimmalle osalle koiran omistajista ihan hyvin ja eivät olisi niin kalliita. Rekisteröityjen pentujen ostamisen mantra on siis oikeasti "älä osta järkihintaan, vaan osta kalliilla"?

Niin.. itsehän en kasvata koiria, mutta jos kasvattaisin ja pennut saisi kaupaksi 2000e:llä kpl, niin en minä niitä tonnilla myisi..

Niissä rekkaamattomissa yleensä on joku syy miksi ne on rekkaamatta.. vanhempien terveystiedot, sukusiitos %, liikaa pentueita tai mahdolliset sekarotuiset..

Ei voi oikein kuvailla miltä nyt tuntuu... harmittaa ja hieman jopa suututtaa.
Eli jostain syystä nyt vanhempi uros on menettänyt luottamuksen minuun. Ja en oikein keksi mitään kunnon syytä. Tai oikeastaan on kaksi vaihtoehtoa muita en keksi. Eli emännän punkkikauhun takia koira ei pääse enää yöksi makkariin(koirilla punkkipannat mutta silti jo kaksi punkkia löytynyt) sekä muutama viikko sitten oli tassussa jotain kipua jota jouduttiin tutkimaan. Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi että pihkan kanssa oli painunut anturan väliin havunneulanen ja se hieman sitten ihoa myös rikkonut.
Tällähetkellä kaikki toiminnot ja lähelle tulot ovat sellaisia arkoja jos käskyttämällä tekee ne ja varsinkin kotona, ulkona ei niinkään. Herkuilla ja leikillä huokuttelemalla hieman vapautuu ja toimii paremmin. Mutta selvästi on havaittavissa että ei aina luota minuun ja minun tekemisiin. Esim punkkia ottaessa oli aika kovaa murinaa ja ärinää. Eli menikö luottamus noissa edellä mainituissa? Mitään vahinkoa,satuttamista jne ei ole ollut. Ja nyt sitten ideoita että mitä tehdä että saisin luottamuksen takaisin.

Kyllä se ajasta tulee takas, antaa asioitten vain mennä omalla painolla. Kävi tossa vähän aikaa sitten tälläinen tapaus, olin pihalla AB nartun kanssa, koira istu auton vieressä ja minä seisoin siinä, ni ulko-ovesta tulee joku vitun 10kg perhoskoira ja hyökkää suoraan Ab:n kimppuun, etäisyys oli noin 3m, no AB väistää sen sen hypyn ja hyökkää heti sivustapäin takaisin, itelläni menee noin 2sekuntia että tajuan toimia, se perhoskoiran omistaja on kännissä ja estää minua ottamasta AB kiinni ku pyörii siinä edessä, lopulta pääsen AB niskaan käsiksi ja nostan kahdella kädellä ilmaan ja vien pois sen. Sen toisen koiran omistaja käy kännissä haukkuu että minulla on hullu raatelijakoira mikä pitäisi lopettaa, himpun verran kävi luumuun, pikkukoira hyökkäsi suoraan kimppuun ja oma koira vain puolustautui, yritin selittää kyseiselle herralle miten koirat toimii ni meni kuuroille korville, sit joku väittää vielä että alle 15kg koiran omistajille ei tarrvitsi perkele mukamas koirakorttia, täysin kouluttamaton pikkukoira mikä oli vielä laumanjohtaja perheessä ja hemmoteltu pilalle. Jälkeenpäin ku mietin tota tilannetta ni vittu että AB on nopea koira vaikka näyttää lihastankilta, siis aivan helvetin nopea liikkeissä ja päättäväinen ja tietää miten "otella, taistella" Ennenkuin joku tulee sanomaan että tykkään koirataisteluista tai jotain sinnepäin ni inhoan niitä yli kaiken ja ne on vain tehty heikon itsetunnon omaaville ihmisille! En ole koskaan törmännyt yhtä hyvään rotuun fyysisillä ja henkisillä kyvyillä, ei vedä bordeauxin doggi tai mastiffit tai mitkään muut vertoja.

Meikä ainakin vihaa noita pikkukoiria yli kaiken, koska niitä ei yleisesti ottaen ole koulutettu juuri ollenkaan. Koulutukseksi on näköjään riittänyt, että pidetään kokoajan sylissä ja lässytetään samalla herkkuja antaen. Ei tietenkään koske kaikkia pikkukoiria, mutta valitettavan suurta osaa omien kokemuksien perusteella.

Japa: Mä oon sitä mieltä että jatkat vain elämää niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, pikkuisen ehkä normaalia enemmän jotain mukavaa tekemistä koiran ja itsesi kanssa, luulen että koira palaa takaisin normaaliksi melko pian kun huomaa taas että isäntään voi luottaa vaikka se punkin "repiminen" inhottava juttu olikin.

Jatkossakin kun noita punkkeja varmaan joutuu repimään niin kokeile niin että alat siihen touhuun niin yhtäkkiä ettei koira ehdi edes tajuta että nyt poistetaankin punkkia. Tiedustelet vain etukäteen sen punkin sijainnin ja sitten vaikka rapsutushetken lomassa nappaat taskusta punkkipihdit ja alat töihin. Tämä taktiikka onnistuu ainakin kynsien leikkuussa mun koiran kanssa. Se nimittäin meinasi yhtäkkiä alkaa arastelemaan ko. touhua aivan älyttömästi, ei tarvinnut kuin mennä kaapille jossa sakset oli niin häntä painui koipien väliin ja koira piiloon. Otin sitten vaivihkaa kynsisakset kaapista taskuun ja sitten vähän ajan päästä sohvalla koiraa rapsutellessa otin sakset esiin aloin leikkelemään. Koira vain nosti päätä ja tuumasi että no leikkaa sitte perkele. :D

tuli mieleen oma aamulenkki.

Aamulenkin varrella oli vapaana parit terrierit, ajattelin että ovat varmasti omistajallaan hyvässä hallinnassa koska asumme Helsingin keskustassa. No eivät ne oikeastaan olleet, vaan kaksi terrieriä sitten meidät äkättyään juoksi minua ja koiraani päin. Taisi niiden omistajan leuka loksahtaa auki kun huomasin mitä tein: koirien saavuttua kohdalle päästin oman koirani irti, ja sanoin "vapaa!". Terrierit eivät olisi kääntyneet takaisin, ja jos minä olisin pitänyt dobermannini kiinni se olisi saattanut haluta puolustaa minua ja alkaa rähistä. Sen sijaan poistuin itse tilanteesta antaakseni koirien vaikka sitten tutustua keskenään. Oma koira ymmärsi yskän, nuuski vieraat koirat ja me jatkettiin matkaa. Oma koira on uros, sekä kaksi terrieriä (ei niitä pienemmänkokoisia) olivat myös uroksia.

Luojan kiitos oma koira ei ole tappelunhaluinen, mutta jaksaa kyllä kerta toisensa jälkeen ihmetyttää miten jengi pitää koiriaan vapaana todella vilkkailla alueilla ellei koira ole hallinnassa. Mun ei tarvinnut sanoa terrierimiehelle mitään kun se oivalsi mun päästäessä oman koirani irti että kaikki koirat eivät kenties pidä kytkettynä ollessaan siitä että tullaan tunkeutumaan vapaana iholle. Me päästiin jatkamaan matkaa, jälleen kytkettynä, hyvin. Mutta vilkkaassa puistossa meidän perässä tuli viiden metrin välein lisää koiria aamulenkillä, asianmukaisesti kytkettyinä. Ei se niitä terriereitä kiinni laittanut.

Hyvät ihmiset, koirat kiinni lain mukaisesti julkisilla paikoilla! Ellei ole koulutettu koiraa alusta lähtien olemaan reagoimatta muihin koiriin tai mihin ikinä vastaantulevaan, ei ole asiaa päästää koiraa irti. Monesti näen koiria vapaana jalkakäytävillä, puistoissa, liikkeissä jne, ja ne seuraavat omistajaansa metrin parin sisällä sen kannoista. Jos koira toimii poistumatta omistajan jaloista, hienoa! Muutoin piskit kiinni. Vapaana koiria voi pitää sitten muualla.

Mitä muuten laki sanoo ku mennään leikkimään koiran kanssa syrjäiselle kentälle teollisuusalueelle, koira on siellä vapaana? lähin talo on varmaan puolen kilsan päässä ja se on niiku vallien ympäröimä. AB tykkää jahdata jäniksiä siellä, hirvee vietti.

Menee metsästyslain piiristä, et saa juoksuttaa niitä jäniksiä nyt, koska on rauhoitusaika, etkä syyskuun ensimmäisen ja helmikuun viimeisen välillä, jos sinulla ei ole metsästysoikeutta sille alueelle. Jänis on riistaeläin. Metsästys katsotaan alkaneeksi, kun lasket koirasi riistaeläimen perään. On ihan yhtä luvatonta juoksuttaa rauhoitusaikaan koiralla jänistä, kuin vaikka karhua tai hirveä.

En laske sitä jäniksen perään ku se on vapaana kokoajan ja heittelen sellaista jännää linko/pallo juttua sille ja sillä on helvetin kova vietti, ja jos se saa hajua yhtään ni lähteeä perään. Se on vielä jännä homma että helvetin hyvin koulutettu koira, mutta toi jänisvietti on jotain käsittämätöntä, unohtaa hetkeksi koko muun maailman.

Tässä taas tällainen:
Kuvottava laiminlyöntitapaus Lahdessa: Naaraskoira söi uroksen ja pelasti pentunsa

Ilta-Sanomat sanoi:
Koiranomistaja lähti kymmeneksi päiväksi lomalle Lappiin viime syksynä, ja jätti täysikasvuiset uros- ja naaraskoiran sekä neljä pentua ilman ruokaa kerrostaloasuntoon Lahdessa.

Talon rappukäytävään tulleen löyhkän vuoksi asuntoon mentiin etsimään mahdollista kuollutta asukasta, mutta sieltä löytyi kuollut ja osittain syöty amerikanbulldoggiuros.

Naaraskoira oli huonossa kunnossa ja se jouduttiin lopettamaan. Koira oli sinnitellyt hengissä syömällä menehtynyttä lajitoveriaan, mutta samalla pelastuivat pennut. Vettä koira oli saanut vessanpöntöstä.

Neljä koiranpentua olivat kohtuullisessa kunnossa, sillä niiden emä oli pystynyt huonokuntoisenakin imettämään pentujaan.

Sairasta.:( Ja tuomio tuosta on lähinnä läpsäys ranteelle, mitä tuollaisesta on hyötyä?

Laitettiin koiran kanssa aamulla karhu liikkeelle. Paskassa piti tietenkin pyöriä ja urakalla. Vittu, että haisi koira pahalle ja pitkään. Kotona piti sitten uittaa suharia oikein urakalla, eikä tuota tuntunut veden kylmyys haittaavan.
Siinä kuva piehtaroinnista.
paskakuva.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom