- Ikä
- 43
Fyysinen lahjakkuus on mun mielestä kateellisen ihmisen keksimä tekosyy menestyksen puutteelle. Kerro mulle, jokin ominaisuus minkä takia jokin henkilö on syntymästä lähtien tuomittu olemaan "ei niin fyysisesti lahjakas", poislukien sairaudet. Väitän että jokaisella vastasyntyneellä terveellä lapsella on yhtä hyvät mahdollisuudet menestyä lajissa kuin lajissa ja lapsen vanhemmat ja kasvatus määrää tämän "fyysisen lahjakkuuden".
Näin, ja olen todistanut tämän monta kertaa oikeaksi. "lahjaton" tulee perheestä, jossa liikuntaa enemmän kiinnostaa muut asiat, ruokailuihin ei kiinnitetä minkään sortin huomiota vaikka asiasta keskustellaankin ja treeniä tulee vain ohjattu treeni, ei muuta. Ihan perusliikuntataidot ovat vaikeita (juokseminen, koordinaatio jne).
"Lahjakkaat" ovat poikkeuksetta tulleet liikunnallisista perheistä: Koko ikä on pelailtu, rymytty metiköissä ja/tai harrastettu erilaisia lajeja enemmän tai vähemmän tosissaan. Taidot ovat hallussa ja helposti oppii uusia. Näillä lapsilla/nuorilla on myös kiinnostusta omaa tekemistä kohtaan, varmasti osin siksi että hahmottavat oman kehonsa paremmin. Harjoittelu on helpompaa kun pohjakunto on valmiiksi kohdallaan tai jokin pohja ylipäätään on. He käyvät paljon treenailemassa (lajiaan ja/tai jotain muuta) myös ohjattujen treenien ulkopuolella. He tai heidän perheensä on kiinnostunut kehittämään nuoren urheilijan ruokavaliota parhaaksi mahdolliseksi ja he elävät urheilun ehdoilla.
Eli ehkä eniten sen "fyysisen lahjakkuuden" määrääkin vanhemmat ja se, millaiseen perheeseen lapsi sattuu syntymään. Näin ajattelen minä, valmennushaarukalla 5-20 vuotiaat, jos lapsista ja nuorista puhutaan.