Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Counani sanoi:Niinpä. Meikäläisen "yleiskoneessa" taitaa ylätalja mennä kuuden pyörän läpi, ja jos jonkinlaisten mutkien ja kulmien kautta, joten painoa tulee kyllä väkisinkin enemmän, kuin kahden pyörän kautta menevässä laitteessa. Olen samaa mieltä, tämä threadi on syvältä.
roni20 sanoi:Yleensä on kuitenkin niin, että mitä enemmän pyöriä sitä vähemmän painoa.
Ei ole.Timba79 sanoi:öö, mitenköhän mä tän selittäsin, mutta eikös se ole ihan sama vaikka menisi sadan pyörän kautta jos ne pyörät on paikallaan ja se pakka kulkeee saman matkan mitä se kapula jolla vedetään?
Tomi sanoi:Ei ole.
Et kai nyt vaan sekoita ristikkäis taljaa tähän, siinähän pyörät eivät pysy paikallaan(ei ainakaan meidän salillaTomi sanoi:Ei ole.
neutraali sanoi:Periaatteessa vaikka niitä pyöriä ois se 100 tai no lievennetään vähän eli vaikka 5 niin ei se juuri sitä kuormaa muuttais käsittääkseni.
Et lukenut tekstiäni tai sitten olin kirjoittanut sen niin sekavasti, mutta tässähän tapauksessa tuo pyörä ei ole kiinteä vaan liikku ton pakan mukana kuten ristikkäis taljassa. Ylä ja alataljassa menee yleensä 2rullan kautta vaijjeri suoraan paino pakkaan kiinni joten rulla/t ei liiku ylös alas niinkuin ristikkäis taljassa. Eli jos tuohon ykkös kuvaan laittaisit toisen pyörän tai vaikka 5pyörää ei kuorma juurikaan muuttuisi, kuin ainoastaan kitkan osalta.Tomi sanoi:
Oikeassa olet, ainut mikä sitä tekee raskaammaks on nuo ugan mainitsemat asiat. Käytännössähän niitä ei edes huomaa. Ristikkäistaljassahan taas rulla ei ole kiintee vaan liikkuu pakan mukana.Timba79 sanoi:öö, mitenköhän mä tän selittäsin, mutta eikös se ole ihan sama vaikka menisi sadan pyörän kautta jos ne pyörät on paikallaan ja se pakka kulkeee saman matkan mitä se kapula jolla vedetään? Eli vaikkapa yhden pyörän ympäri mentäessä ei se pyörä sitä kuormaa vähennä mihinkään ja sama juttu jos on vaikka ylhäällä ja alhalla kiinteät pyörät ja vaijeri kulkee näiden kautta?
neutraali sanoi:Oikeassa olet, ainut mikä sitä tekee raskaammaks on nuo ugan mainitsemat asiat. Käytännössähän niitä ei edes huomaa. Ristikkäistaljassahan taas rulla ei ole kiintee vaan liikkuu pakan mukana.
neutraali sanoi:On niitä turhempiakin tredejä nähty, mää en kyllä tajua mitä pahaa on verrata jotain sarja painoja. Turha´tänne on tulla postaan nuita "turha tredi" juttuja kun kysymys on kuitenkin selkeä eli Ylätaljan sarjapainot. Yleensä heikot selittää näinhän se on(tai siis sellaiset jotke itse tekevät kyseistä liikettä pienemmällä painolla). Ainut mikä tässä ketjussa on arveluttavaa on juuri tuo millaisella ylätaljalla liikkeet tekee, mutta yleensä ottaen niissä ei hirveitä eroja kyllä oo(siis siinä painossa) ja tietysti myös se suoritus puhtaus. :piis:, jokainen tekee niinkuin tekee, itse en ainakaan siitä jaksa vaahdota vaan pistän vastauksen kysymykseen.
Voima sanoi:Se tasta tekeekin jaarittelun kun ylataljoissa on suuria eroja. Jopa 20 kilon eroja voi olla. Eika kyse ole mistaan ristikkaistaljoista vaan ihan normaali ylatalja.
Olen kyllä ite tehnyt ylätaljaa mitä erikoisemman näköisillä häkkyröillä, myös itse tehdyillä taljoilla, enkä kyllä ikinä oo törmännyt 20kg eroihin taljojen kesken. Tietysti jos pyörien laakerit ovat todella huonossa(mitä en kyllä missään ole nähnyt) kunnossa niin näinkin voi olla eli pyörien laakerit on käytännössä aivan paskanaVoima sanoi:Se tasta tekeekin jaarittelun kun ylataljoissa on suuria eroja. Jopa 20 kilon eroja voi olla. Eika kyse ole mistaan ristikkaistaljoista vaan ihan normaali ylatalja.
Näin on näreetarni sanoi:eiköhän leuanvedoilla ole parempi mitata yläselän voimia...