Ylätaljan sarjapainot

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
taas tätä tyypillistä suomalaista kateutta..jengi alkaa heti vinettää jostai egotreenistä, ku jotkut tekee isoilla ja on vahvoi

nojoo..parempi olis vertailla niitä selkäkuvia ;-)
 
Counani sanoi:
Niinpä. Meikäläisen "yleiskoneessa" taitaa ylätalja mennä kuuden pyörän läpi, ja jos jonkinlaisten mutkien ja kulmien kautta, joten painoa tulee kyllä väkisinkin enemmän, kuin kahden pyörän kautta menevässä laitteessa. Olen samaa mieltä, tämä threadi on syvältä.

Yleensä on kuitenkin niin, että mitä enemmän pyöriä sitä vähemmän painoa.
 
roni20 sanoi:
Yleensä on kuitenkin niin, että mitä enemmän pyöriä sitä vähemmän painoa.

öö, mitenköhän mä tän selittäsin, mutta eikös se ole ihan sama vaikka menisi sadan pyörän kautta jos ne pyörät on paikallaan ja se pakka kulkeee saman matkan mitä se kapula jolla vedetään? Eli vaikkapa yhden pyörän ympäri mentäessä ei se pyörä sitä kuormaa vähennä mihinkään ja sama juttu jos on vaikka ylhäällä ja alhalla kiinteät pyörät ja vaijeri kulkee näiden kautta? Hitto kun tätä on taas vaikee selittää, ettei tuu ihan :david: mainetta... :D
 
Timba79 sanoi:
öö, mitenköhän mä tän selittäsin, mutta eikös se ole ihan sama vaikka menisi sadan pyörän kautta jos ne pyörät on paikallaan ja se pakka kulkeee saman matkan mitä se kapula jolla vedetään?
Ei ole.
 
Tomi sanoi:

Olisit tietysti voinut vielä lisätä perustelun. Pyörissä on kitkaa ja vaijeri ei itsestään taivu mutkalle, vaan sitä pitää taivuttaa. Jos näihin ei kuluisi energiaa, Timba olisi oikeassa.
 
On niitä turhempiakin tredejä nähty, mää en kyllä tajua mitä pahaa on verrata jotain sarja painoja. Turha´tänne on tulla postaan nuita "turha tredi" juttuja kun kysymys on kuitenkin selkeä eli Ylätaljan sarjapainot. Yleensä heikot selittää näinhän se on(tai siis sellaiset jotke itse tekevät kyseistä liikettä pienemmällä painolla). Ainut mikä tässä ketjussa on arveluttavaa on juuri tuo millaisella ylätaljalla liikkeet tekee, mutta yleensä ottaen niissä ei hirveitä eroja kyllä oo(siis siinä painossa) ja tietysti myös se suoritus puhtaus. :piis:, jokainen tekee niinkuin tekee, itse en ainakaan siitä jaksa vaahdota vaan pistän vastauksen kysymykseen.
 
Tomi sanoi:
Et kai nyt vaan sekoita ristikkäis taljaa tähän, siinähän pyörät eivät pysy paikallaan(ei ainakaan meidän salilla :) , vaan pakassa kiinni oleva pyörä liikkuu pakan tahtiin) toisin kuin pysyy ylä ja alataljassa. Periaatteessa vaikka niitä pyöriä ois se 100 tai no lievennetään vähän eli vaikka 5 niin ei se juuri sitä kuormaa muuttais käsittääkseni.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tomi sanoi:
Et lukenut tekstiäni tai sitten olin kirjoittanut sen niin sekavasti, mutta tässähän tapauksessa tuo pyörä ei ole kiinteä vaan liikku ton pakan mukana kuten ristikkäis taljassa. Ylä ja alataljassa menee yleensä 2rullan kautta vaijjeri suoraan paino pakkaan kiinni joten rulla/t ei liiku ylös alas niinkuin ristikkäis taljassa. Eli jos tuohon ykkös kuvaan laittaisit toisen pyörän tai vaikka 5pyörää ei kuorma juurikaan muuttuisi, kuin ainoastaan kitkan osalta.
 
Timba79 sanoi:
öö, mitenköhän mä tän selittäsin, mutta eikös se ole ihan sama vaikka menisi sadan pyörän kautta jos ne pyörät on paikallaan ja se pakka kulkeee saman matkan mitä se kapula jolla vedetään? Eli vaikkapa yhden pyörän ympäri mentäessä ei se pyörä sitä kuormaa vähennä mihinkään ja sama juttu jos on vaikka ylhäällä ja alhalla kiinteät pyörät ja vaijeri kulkee näiden kautta?
Oikeassa olet, ainut mikä sitä tekee raskaammaks on nuo ugan mainitsemat asiat. Käytännössähän niitä ei edes huomaa. Ristikkäistaljassahan taas rulla ei ole kiintee vaan liikkuu pakan mukana.
 
Tää nyt menee hiukan aiheen ohi, mutta tuolla aikaisemmassa vaiheessa joku mainitsi että ylätalja niskantaakse on varma tapa rikkoa paikkoja.

Itsekkin kuulin kerran nuorempana poikana salilla kun eräs henkilö kysäisi eräältä hiukan lihaksikkaammalta ja muutamiin kehonrakennuskisoihinkin osallituneelta tyypiltä, melkein samaa kuin tässä topicissa eli "isoillako painoilla teet ylätaljaa niskantaakse?" Ton kaverin vastaus oli, ettei hän tee koskaan ylätaljaa niskantaakse, kaveri perusteli asiaa että tuo on täysin luonnoton asento mihin tankoa vedetään eli hartialinjan takapuolelle. Hänenkin mielestä tuo on varma tapa rikkoa olkapäät ja muut paikat.

Muuten itse lopetin ylätaljan vetämisen niskantaakse tuohon paikkaan, olihan tuo vastaaja sentään Kyläsen Henkka, joka tais aikanaan voittaa 3 SM kultaa peräkkäin alle 70kg:ssä :D .

Täytyy tässä vielä mainita, että tuo kyläsen Henkka oli esimerkillinen kehonrakentaja. Kaverilta riitti aina aikaa salilla vastailla kysymyksiin ja heittää juttua vaikka itse olin ( ja olen edelleen ) mallia kukkakeppi. Monet kerrat naurettiin yhdessä kun osuttiin samaan aikaan treenin jälkeen saunaan, enkä tuntenut kaveria muualta kuin salilta. Pakko antaa kaverille vieläkin :worship: vaikka noista ajoista on jo vuosia.
 
neutraali sanoi:
Oikeassa olet, ainut mikä sitä tekee raskaammaks on nuo ugan mainitsemat asiat. Käytännössähän niitä ei edes huomaa. Ristikkäistaljassahan taas rulla ei ole kiintee vaan liikkuu pakan mukana.

Sitä minäkin ja en todellakaan ottanut kitkoja sun muita huomioon, nehän vaan lisäävät sitä kuormaa. Ja näillä pyöräjutuilla nyt yleisesti käsitetään kuorman pienenevän. Mutta kiitti vielä kun vahvistit!
 
neutraali sanoi:
On niitä turhempiakin tredejä nähty, mää en kyllä tajua mitä pahaa on verrata jotain sarja painoja. Turha´tänne on tulla postaan nuita "turha tredi" juttuja kun kysymys on kuitenkin selkeä eli Ylätaljan sarjapainot. Yleensä heikot selittää näinhän se on(tai siis sellaiset jotke itse tekevät kyseistä liikettä pienemmällä painolla). Ainut mikä tässä ketjussa on arveluttavaa on juuri tuo millaisella ylätaljalla liikkeet tekee, mutta yleensä ottaen niissä ei hirveitä eroja kyllä oo(siis siinä painossa) ja tietysti myös se suoritus puhtaus. :piis:, jokainen tekee niinkuin tekee, itse en ainakaan siitä jaksa vaahdota vaan pistän vastauksen kysymykseen.


Se tasta tekeekin jaarittelun kun ylataljoissa on suuria eroja. Jopa 20 kilon eroja voi olla. Eika kyse ole mistaan ristikkaistaljoista vaan ihan normaali ylatalja.
 
Voima sanoi:
Se tasta tekeekin jaarittelun kun ylataljoissa on suuria eroja. Jopa 20 kilon eroja voi olla. Eika kyse ole mistaan ristikkaistaljoista vaan ihan normaali ylatalja.

Jos on 20kg eroja saa raskaammassa taljassa olla kyllä aikamoiset kitkat.

Jos esim. taljassa on 100kg, ja kahvaa vedetään 50cm ja pakka liikkuu 50cm, niin käsille kohdistuva kuorma on 100kg+kitkat ym. tekijät(tietysti -kahvan paino).
Jos taas taljassa on jonkinlainen liikkuvapyörä ja pakka liikkuukin vain 25cm ja muut tekijät on samat niin käsittääkseni paino puolittuu.
Omat romut ytaljassa eteen on n. 6-8x100kg, 3-4x110kg. Tyyli on sellanen semipuhdas :D
Tykkään kyllä enemmän leuanvedosta lisäpainoilla leveällä myötäotteella.
Ja omapaino on n.75kg, eli sama kuin mikkihiirellä.
 
Voima sanoi:
Se tasta tekeekin jaarittelun kun ylataljoissa on suuria eroja. Jopa 20 kilon eroja voi olla. Eika kyse ole mistaan ristikkaistaljoista vaan ihan normaali ylatalja.
Olen kyllä ite tehnyt ylätaljaa mitä erikoisemman näköisillä häkkyröillä, myös itse tehdyillä taljoilla, enkä kyllä ikinä oo törmännyt 20kg eroihin taljojen kesken. Tietysti jos pyörien laakerit ovat todella huonossa(mitä en kyllä missään ole nähnyt) kunnossa niin näinkin voi olla eli pyörien laakerit on käytännössä aivan paskana :) .
 
Voi :david: mikä thread, joten pakko tietysti vastaamalla jatkaa kollektiivista tuskaa...

Itse en ole ylätaljaa taakse tehnyt kuin aivan n00biena, eteenkin aika vähän sen jälkeen kun huomasin leukojen vetelyn lisäpainoilla tekevän ihan eri lailla gutaa latseille. Aika monella valmistajalla on nykyään taljakoneissa vaan jotain ei-kuvaavia numeroita kilojen sijaan, joten senkin takia vertailu on jonkun verran hankalaa, mutta vielä isomman eron tekee se, että monille ylätalja on alaselkäliike. Yleensä liikkeen alkuvaihe on omalla painolla vauhditettu räjähtävä selänojennus ja sitten tanko otetaan rintaan käyttämällä pakan inertiaa ja nostamalla yläkroppa tankoa vastaan. Hyvää keskivartalojumppaa tuo varmaan on.

Mikäli kahden eri taljan pakat on kiloina ja kaikki juoksupyörät on kiinteitä, niin taljat on aika tasaraskaita. Huonosti laakeroidut pyörät voivat lisätä vastusta ja vielä siten, että kitka nousee liki eksponentiaalisesti suhteessa valittuihin rautoihin (tarpeeksi rautaa pakkaan niin vierintäkitka muuttuu liukukitkaksi kun pyörät ei enää pyöri). Aika paljonkin enemmän voi nostaa jos ottaa painavamman vetotangon. Ihmettelin junnuna miten suoralla tangolla tuli vedettyä leveätä niin paljon enemmän kuin kulmatangolla. No, suora tanko oli umpirautaa ja mutkatanko ontosta putkesta tehty :rolleyes:.
 
Hei mullon ratkasu tähänki! :hyper:
Nyt jokainen merkkaa parhaan ylätaljasarjansa painot ja toistot ja sen lisäksi ylätaljalaitteen merkin ja vuosimallin, sekä arvion laitteen sekä vaijereiden kunnosta ja juoksupyörien pyörivyydestä (asteikolla 1-5).
Näin saadaan vertailukelpoisen tulokset! jee jee.
Ai nii se kahvakin pitää vielä muistaa.
Joku jolla on ylimääräistä aikaa vielä enemmän kuin mulla, vois kehittää kertoimet eri kahvoille (esim. kapea 1, leveä 1,3 tms.) jotta eri oteleveydet saadaan tasaveroisiksi vertailussa.

Sitten se tyylikysymys jää toki vielä ratkaistavaksi. Toiset heijaa ja toiset eli, mutta kukaanhan ei myönnä tekevänsä alataljaa ylätaljassa, joten pitää sopia joku tuomarointisysteemi tähänkin lajiin. Esim. kolme frendiä kattoo vierestä ja ne näyttää joko punasta tai valkosta ( tai voi sanooki).

Näin helppoo se on! :piis: :kuola:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom