Ylätalja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

MTM1977

WTF
Mode
Kumpi on parempi tapa tehdä ylätalja, niskan taakse vai rinnalle?
miten niiden vaikutus/teho poikkeaa toisistaan?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos vähääkään tuntuu pahalta tehdä niskantaakse niin ehdottomasti eteen teet. Ja minä en ainakaan omien kokemusteni pohjalta suosittele ainakaan kovissa sarjoissa tekemään niskan taakse.

Timba79 sanoi:
Jos vähääkään tuntuu pahalta tehdä niskantaakse niin ehdottomasti eteen teet. Ja minä en ainakaan omien kokemusteni pohjalta suosittele ainakaan kovissa sarjoissa tekemään niskan taakse.

Onko noilla esim. tehokkuuden kannalta jotain eroja? Mikä tuossa niskan taakse teossa on vaarallista?

Omasta mielestäni niskantaakse vetämällä saa paremman tuntuman selkään, mutta itse teen kuitenkin eteen, koska en halua ottaa turhia riskejä olkapäitteni suhteen.

EDIT:
Mikä tuossa niskan taakse teossa on vaarallista?
Sanotaan tekevän hallaa olkapäissä sijaitseviin kiertäjäkalvosimiin.

detox666 sanoi:
Omasta mielestäni niskantaakse vetämällä saa paremman tuntuman selkään, mutta itse teen kuitenkin eteen, koska en halua ottaa turhia riskejä olkapäitteni suhteen.

EDIT:
Sanotaan tekevän hallaa olkapäissä sijaitseviin kiertäjäkalvosimiin.

Ok, pitää alkaa tekemään eteen, tähän asti olen tehnyt niskan taakse, mutta onneksi toistaiseksi suht. kevyillä painoilla, joten ei ole vielä mitään hajonnut.

Itse olen myös välttänyt tekemästä ylätaljaa / leuanvetoa niskantaakse edellä mainituista syistä. Toisille tosin saattaa sopiakin niskantaakse tehtävät liikkeet.

Kehoitan kuitenkin siirtymään leuanvetoon ylätaljan sijasta mikäli pystyt vetämään niitä esim. 10-sarjoja. Tuntuma yläselässä on mielestäni aivan eri luokkaa ja liikevariaatioita on useampia (sivulta sivulle heilautus yläasennossa jne).

Ylätalja eteen ottaa siipilihaksiin enemmän kuin taakse tehtynä, joka taas ottaa enemmän keskiselän lihaksiin.

Nykyisin teen ylätaljan eteen reenin alussa ja ylätaljan taakse taas reenin lopussa, koska sillä saa kunnon pumpin koko selän alueelle.

Mulla ei ole ollu ongelmia olkapäiden kanssa mut liikkeenä mun mielestä ylätalja niskan taakse on TÄYSIN hyödytön. Voihan sillä korvata hyödyllisiä harjoituksia jos siltä tuntuu. Parhas ylätalja liike mun mielestä v-kahvalla.

Ylätaljaa eteen normaali otteella ja lapio otteella, selkä treenin loppuun voi tehä tota niskantaakse vetoakin suht keveillä painoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
neutraali sanoi:
Leveällä saa puristettua latsit paremmin yhteen.

Arvasin että neutraali herää kun puhutaan taljasta selälle. Kapeella saa aika helposti selkään tuntuman ja painojakin pystyy käyttään enemmän. Tuli täs mieleen et ylätalja vastaotteella eli perinteisellä leuanvetotyylil on kans hyvä.

hafanafa sanoi:
Kapeella saa aika helposti selkään tuntuman ja painojakin pystyy käyttään enemmän.
Meinaatko siis nyt sitä v-kahvaa? Sillä saa kyllä erinoimaisen tuntuman mutta lihoja en saa sillä samanlain kipeeksi kuin leveellä, minä en ainakaan pysty siinä enempää käyttään painoa kuin leveellä tehtäessä vaan toisinpäin.

neutraali sanoi:
Meinaatko siis nyt sitä v-kahvaa? Sillä saa kyllä erinoimaisen tuntuman mutta lihoja en saa sillä samanlain kipeeksi kuin leveellä, minä en ainakaan pysty siinä enempää käyttään painoa kuin leveellä tehtäessä vaan toisinpäin.

Joo nimenomaan v-kahvaa. Jos teen sen leveellä otteella en pysty käyttään painoja paljoakaan. Tosin en oo sitä paljoakaan tehnyt ja siinäki oon tehny tosi puhtaita ja vetänyt rintaan kiini ja siitä vissi se tökkiiki? Pitänee testata jahka kerkee.

hafanafa sanoi:
Tosin en oo sitä paljoakaan tehnyt ja siinäki oon tehny tosi puhtaita ja vetänyt rintaan kiini ja siitä vissi se tökkiiki?
Kannattaa se yleensä rintaan asti vetää, itse tosin jätän n10cm irti rinnasta. Kannattaa kokeilla mikä tuntuu hyvältä tai sitten tehdä kompromissi ja vetää esim 2sarjaa sillain että ei vedä rintaan asti ja sitten 2sarjaa sillain että vetää.

neutraali sanoi:
Kannattaa se yleensä rintaan asti vetää, itse tosin jätän n10cm irti rinnasta. Kannattaa kokeilla mikä tuntuu hyvältä tai sitten tehdä kompromissi ja vetää esim 2sarjaa sillain että ei vedä rintaan asti ja sitten 2sarjaa sillain että vetää.

Ei varmaan kannate vetää ylätaljaa treenin alussa, vaan lopussa? Ainaki mulle on neuvottu että ekana joku raskas soutuliike kuten esim, t-tankosoutu tai tavallinen kulmis. Ja talja sitten treenin loppuun. Mulla on sellainen muistikuva, että olet sanonut että teet ton ylätaljan myös massaliikkeenä, eli vähän reippaammin? Pitää ruveta tosiaan testaileen.

hafanafa sanoi:
Ei varmaan kannate vetää ylätaljaa treenin alussa, vaan lopussa?

Eihän sillä mitään väliä ole. Mieltymyskysymys enemmänkin. Itse vedän ylätaljan alataljan jälkeen, koska jos sen viimeiseksi vetää, niin tekniikka kärsii todella paljon.

hafanafa sanoi:
Mulla on sellainen muistikuva, että olet sanonut että teet ton ylätaljan myös massaliikkeenä, eli vähän reippaammin? Pitää ruveta tosiaan testaileen.
Mulle tuo tosiaan toimii täysin massaliikkeenä, jos mavea tekee niin silloin se kandee tehdä ennen muita. Kulmasoutuja ym niin niiden järjestystä voi viikoittain vaihdella esim sillain että tällä viikolla teet kulmiksen eka liikkeenä ja ens viikolla teet ylätaljan eka liikkeenä jne....

Meikäläinen tykkää lämmitellä selkäpäivisin leveällä otteella niskan taakse, sitten otan joko leuan vedon eteen tai kulmasoudun pitkällä tangolla ja siitä eteenpäin leuanveto päivisin ylätaljaa eteen suoralla tangolla ja kulmasoutu päivinä jatkan tuon tyyppisillä liikkeillä, jotka tukevat tuota pääliikettä. Tähän saakka ainakin on selkää tullut hyvin koko ajan, eikä olkapäissä ole koskaan ollut mitään kipuja...eikä hartioissa...eikä selässä. Niskantaakse teen enintään 65kg vaikka painoni heiluu tuolla 80->90kg välillä...ja varon riuhtomasta. ;)

Mielestäni niskantaakse veto on ihan jees hionta liike, mutta ei siitä oikein massaa tule kuin aivan yläselkään...selkä kun täytyisi saada rakentumaan jo alhaalta kilpikonna maisesti, niin kyllä kulmasoutu ja leuanveto eteen ovat tehokkaampia.

Zone-sarja -42%
neutraali sanoi:
Mulle tuo tosiaan toimii täysin massaliikkeenä, jos mavea tekee niin silloin se kandee tehdä ennen muita. Kulmasoutuja ym niin niiden järjestystä voi viikoittain vaihdella esim sillain että tällä viikolla teet kulmiksen eka liikkeenä ja ens viikolla teet ylätaljan eka liikkeenä jne....

Niin no mä vaihtelenkin aina silloin tällöin aloitusliikkeitä ja liikkeitä ohjelmas yleensäkin. Tosin aina kun silloin tällöin teen maastavetoja niin teen ne treenin lopussa aina! En koskaan ole testannut ekana liikkenä mavea enkä oo testaamassakaan. Kiloja tulee muutenkin aika paljon tohon liikkeeseen, ja suoraan sanoen en koe sen käyvän yläselkään. Silloin kun alottelin enkä osanut tehä yläselän liikkeitä oikein ni selässäni oli vain kaksi "putkea" mut latseja ei. Vieläki on vähän hakemista mut eteenpäin mennään.

Ainiin tekeehän se vilponenkin ton ylätaljan liikkeen massaliikkeenä ja ihan kohtuullinen selkä onkin. Samoin sulla

Back
Ylös Bottom