ylätalja vaikuttamaan...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinka saa parhaiten tuon ylätalja vedon eteen vaikuttamaan?
Ei ota selkä oikein hyvin kyseiseen liikkeeseen...

tee se liike selällä, eli lopussa lavat yhteen, kunnon supistus. eikä mitään hirveetä heilumista. itellä ainaki toimii vähä pidemmät sarjat tossa paremmin, eli >10

Älä laske käsiä suoraksi vaan jätä ne yläasennossa aavistuksen koukkuun, näin hauikset eivät väsy niin helposti ennen selkää ja toisaalta saat pidettyä selässä pienen jännityksen koko ajan. Älä myöskään anna olkapäidesi kohota ylös niin että jäät roikkumaan niiden varaan. Alhaalla tosiaan nuo lavat yhteen ja kunnon supistus. Kokeile eri oteleveyksiä ja erilaisia tankoja ja valitse ne joilla treeni tuntuu parhaiten purevan; kokeile myös leuanvetoja ylätaljan tilalle, tarvittaessa lisäpainojen kanssa. Kokeile myös tehdä ylätaljaa kevyemmillä painoilla kuin normaalisti ja keskity supistukseen. Välillä voit taas kokeilla muutaman kuukauden tehdä isommilla raudoilla ja unohtaa äskeisen. Millaisia ovat normaalit sarjasi ja millä painoilla teet ne?

Koitahan ylätaljaa kapeella kahvalla, mä saan selän tuollein kipeeks... tarkotan siis esim. sellasta kahvaa, mitä käytetään alataljassa.

Willie sen jo hyvin kertoikin miten pitää tehä, mutta vielä lisäisin kontrolloidun negatiivisen vaiheen. Eli et päästä niitä käsiä "velttoina" ylös vaan jarrutat SELÄLLÄ sitä ylösnousuvaihetta. Ja nämä samat ohjeet pätee myös muihinkin selkäliikkeisiin ihan samalla tavalla.

Itse lisäisin tuohon vielä parit tekniikka jutut.
Minulla on nimittäin selkä alkanut kasvamaan hyvin, kun on sen tangon on vetänyt tuohon leuan seudulla ja pitänyt sen siinä sekunnin jonka jälkeen kontrolloitu lasku (auttoi siis lapojen yhteen saamiseen). Lisäksi otat vähän takakenon asennon, mutta muista, että yläselällä sitä treenataan.

:thumbs:

Pexi87 sanoi:
Koitahan ylätaljaa kapeella kahvalla, mä saan selän tuollein kipeeks... tarkotan siis esim. sellasta kahvaa, mitä käytetään alataljassa.

Mikäli V-kulmaa tarkoitat, niin tarkoitus on eri. V-kahvalla nimittäin treenataan niitä "siivekkeitä" eli latseja. Normaalilla ylätaljalla puolestaan harjoitetaan enemmän niitä lapaluiden kohdalla olevia lihaksia, joita on käsittääkseni vähän enemmän. Tästä syystä hyvä selän omaavilla kavereilla on paljon patteja yläselässä.
:jahas:

Itelle on leveä ote huomattavasti kuin kapea, jolla aiemmin tein. Kun tekee leveällä,
hauikset tekee väkiselläkin vähemmän työtä kuin kapealla, jossa kädet menee aivan koukkuun. Sillä tavalla sain ratkaistua sen legendaarisen työ menee hauiksille ei käsille ongelman, mitä jatkui kapealla otteella pari kuukautta.

Mun mielestä se lapiokahva on paras ylätaljassa. Saa todella hyvin rutattua lavat yhteen ja kädet ei oo läheskään niin paljon mukana. Näin siis mulla.

Hyviä neuvoja on tullut yllä. Itse suosittelen harjoittelemaan ns. "mind-muscle connection"ia, eli liikettä tehdessäsi keskität mielesi nimenomaan siihen, miten leveä selkälihas supistuu liikettä tehdessäsi. Saattaa mennä hiukan aikaa harjoitellessa, mutta jonkin ajan kuluessa itse huomasin, että saan liikkeen ottamaan entistä enemmän selkään hauiksen sijasta.

Toinen juttu on pudotussetit. Niillä saa kunnon poltteen aikaiseksi, vaikka tekniikka olisi miten kehnoa tahansa. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pollo sanoi:
Mikäli V-kulmaa tarkoitat, niin tarkoitus on eri. V-kahvalla nimittäin treenataan niitä "siivekkeitä" eli latseja. Normaalilla ylätaljalla puolestaan harjoitetaan enemmän niitä lapaluiden kohdalla olevia lihaksia, joita on käsittääkseni vähän enemmän. Tästä syystä hyvä selän omaavilla kavereilla on paljon patteja yläselässä.
:jahas:

Kyllä se leveämpikin ylätalja ottaa lähinnä latseihin (latissimus dorsi) Ks. vaikutusalueet
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html

Sitten ne patit yläselän keskivaiheilla on epäkkäät (trapezius). Nekin on mukana liikkeessä exrx:n mukaan, mutta ylätaljan kohdelihas on kyllä latsit kahvasta riippumatta. Tottakai erilaiset kahvat tuntuvat hieman erilaiselta ja rasittavat lihaksia hieman eri tavalla. Jokainen saa sitten itse koittaa, mikä tuntuu hyvältä. Itse olen saanut parhaan tuntuman juuri kapealla kahvalla, missä kämmenet ovat vastakkain.

Epäkkäät on kuitenkin yllättävänkin isot lihakset, ja vaikuttavat paljon yläselän ulkonäköön:
http://www.onlinefitnesssystems.com/images/muscles/traps.jpg
Niitä sitten treenataankin taas aivan eri liikkeillä...

Timba79 sanoi:
Mun mielestä se lapiokahva on paras ylätaljassa. Saa todella hyvin rutattua lavat yhteen ja kädet ei oo läheskään niin paljon mukana. Näin siis mulla.

Joo samat kokemukset itselläni... Ja sieltä pienistä painoista ja keskittymisestähän se lähtee tässä selkätreenissäkin, niin kuin ylempänä on jo usein mainittukin..

mattibodari sanoi:
Itelle on leveä ote huomattavasti kuin kapea, jolla aiemmin tein. Kun tekee leveällä,
hauikset tekee väkiselläkin vähemmän työtä kuin kapealla, jossa kädet menee aivan koukkuun. Sillä tavalla sain ratkaistua sen legendaarisen työ menee hauiksille ei käsille ongelman, mitä jatkui kapealla otteella pari kuukautta.

Tais tulla aika hätäseen kirjoitettua, mutta pointti aivan totta. :)

Hyvä viimeistelyliike selälle on muuten ylätaljan pushdown suorin käsin. Eli kädet alkuasennossa kohtisuorasti edessä, josta ne ympyrän kaarta pitkin lasketaan osoittamaan suoraan alas. Ottaa tuonne kainalon seudulle mukavasti, kunhan muistaa käyttää vain kohtuullisia painoja.

Mulla ei joskus selkätreeni ottanut kunnolla selkään, mutta sitten eräs vanhempi bodari neuvoi minulle nuo Willien antamat neuvot, ja korosti paljon: RINTA ETEEN! eli kun kiinnittää siihen huomiota, niin lavat menee yhteen ja paketti pysyy kasassa. Tuo kaikissa selkä liikkeissä.

Timba79 sanoi:
Näin on! ehdottomasti paras kahva mitä löytyy tämä lapiokahva :worship: :kippis1:

Net Virgin sanoi:
Joo samat kokemukset itselläni... Ja sieltä pienistä painoista ja keskittymisestähän se lähtee tässä selkätreenissäkin, niin kuin ylempänä on jo usein mainittukin..
'

Juuri näin!! Ja Miken vinkeillä opettelin treenaamaan selkää ja parissa kuukaudessa oli treenipainot jo kovemmat mitä ennen sillä rimpuilutekniikalla. Kannattaa todelakin panostaa selkätreenin harjotteluun. Nykyisin oikeen ottaa että tulis se selkätreenin aika!!

Minäkin alan pikkuhiljaa oppimaan ylätaljaan hyvää tekniikkaa, sillä sarjapainoja en ole nostanut kolmeen viikkoon, mutta silti saan selän joka kerralla hiukan enemmän kipeäksi ja hauikset ovat vähemmän mukana. Pian voi harkita painojen lisäämistä. :)

Omskakas sanoi:
... Itse suosittelen harjoittelemaan ns. "mind-muscle connection"ia, eli liikettä tehdessäsi keskität mielesi nimenomaan siihen, miten leveä selkälihas supistuu liikettä tehdessäsi...

Samoilla linjoilla myös täällä.
Kokeilkaahan huviksenne, paljonko tippuu sarjapainot esim. smithissä tehdyssä vinopenkissä, kun kuvittelette, että työnnätte tangon (ja kädet)ylös nimenomaan vain ja ainoastaan rintalihaksilla.

Turmelioitsia sanoi:
mutta sitten eräs vanhempi bodari neuvoi minulle nuo Willien antamat neuvot, ja korosti paljon: RINTA ETEEN! eli kun kiinnittää siihen huomiota, niin lavat menee yhteen ja paketti pysyy kasassa. Tuo kaikissa selkä liikkeissä.

Jees, rinta rottingille niin tuntuma paranee. Tämä on varmaan paras neuvo ylätaljaongelmiin IMHO :kippis1:

MKS sanoi:
Kyllä se leveämpikin ylätalja ottaa lähinnä latseihin (latissimus dorsi) Ks. vaikutusalueet
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html

Tuli mieleen, että eikö tuo äijä tee tuota liikettä väärin? Ainakin sillä menee kädet täysin suoraksi ja pieni heijarikin on mukana. Ja vielä roikkuu oikein kunnolla. No rinta on ainakin hyvin edessä. Ei tuo liike ainakaan näiden vinkkien mukaan mene.

Back
Ylös Bottom