Nonii, eilen illalla sain katsottua dokkarin ensimmäisen tunnin
Loput ehkä tänään.. Itse en yleensä ole tällaisten dokumenttien kovin suuri ystävä, sillä tiedostan niitä katsoessani saavani juuri sellaista tietoa mitä dokumentin tekijä haluaa minun saavan. Haastattelut on aina editoitu, eikä kaikkia esitettyjä tietoja ehdi tarkastamaan muista lähteistä.
Ei silti, ihan suht mielenkiintoinen ohjelma tuo on ja hyviä pointtejakin esitetään.
Voisin jeesustella lisää mutta tuo on ainoa mitä siitä eiliseltä muistan :D Mutta Paletaani kato ihmeessä tuo dokkari ja tule kommentoimaan!
Jaa-a.. Mitähän tuosta nyt kommentoisi. Viitsitkö jeesustella vähän lisää? Tietäisin sitten mikä mieltäsi painaa
Voin jotain ajatuksia laitella ihan tajunnanvirtana:
- En nyt oikein tunnin katsomisen jälkeen saanut täysin selvää, mikä tuossa ADI-pätkässä oli pointti. Oliko se nyt siinä, että yritetään osoittaa se jotenkin täysin vääräksi ja epätieteelliseksi? Sellainen kuva mulle ainakin jäi. OK, no minä näksin kaikki tällaiset asiat niin että aina on helppo nurista ja valittaa. Epäkohtia on helppo löytää mistä tahansa ja tällöin syyllistytään usein
Nirvana-virhepäätelmään. Toisin sanoen, "jos se ei ole
täydellinen, se on turha". Oikeasti rakentava ja älykäs kritiikki tarjoaa myös tilalle parempaa vaihtoehtoa. Ehkä tällainen tulee dokkarin lopussa sillä ainakaan vielä en sellaista ole nähnyt.
- Jälkiviisaus on aina parasta viisautta. Jälkeenpäin on löydetty joku esimerkki (en muista mikä) jossa ADI-arvoa oli jouduttu laskemaan sillä aikaisempi oli todettu liian korkeaksi. Romuttaako tämä nyt sitten koko käytännön? Miten nuo turvallisuusmääritelmät sitten tulisi tehdä? Edelleen, mikä on parempi vaihtoehto ADI-systeemille?
- Ehkä ADI-arvoa ei sitten tarvitse poistaa. Ehkä turvamarginaalit ovat vain liian pienet? Miksi tosiaan 10-kertainen kerroin siirryttäessä eläimestä ihmiseen ja toinen 10-kertainen ottamaan huomioon yksilöiden väliset erot? Miksei 100? Tai 1000? No toisinpäin: tuohan olisi alunperin voinut päätyä vaikka 2:een tai 5:een. Jos ajatellaan farmakologiselta (tai siis tässä tapauksessa toksikologiselta) kannalta, 10-kertainen muutos annoksessa on todella suuri. Harvemmin kuulee juttuja, että jos mummon verenpainelääke ei toimi, annos kymmenkertaistetaan. Annoksen tuplaaminenkin on jo aika iso juttu. Periaatteessa siis tuo 100-kertainen turvamarginaali on oikeasti melko suuri. Varsinkin kun puhutaan normaaleista ihmsistä, jotka eivät altistu torjunta-aineille läheskään päivittäin ja muutenkin hyvin pieninä määrinä. Ja mitä jos turvamarginaalit olisivat 100- ja 10 000-kertaiset? Olisiko se siis avain siihen että meillä ei olisi lainkaan syöpää ja leukemiaa? Jotenkin en oikein usko siihenkään.
- Se oli minusta myös hieman erikoinen näkemys, että torjunta-aineista hyötyy vain teollisuus. Jos luomu olisi kuluttajan ja viljelijänkin kannalta avain onneen, miksi kaikki viljely ei ole luomua? Pakottaako kemianteollisuus viljelijät käyttämään torjunta-aineita vasten heidän tahtoaan? Eikös jopa
Norman Borlaug (Green Revolutionin isä, Nobelin rauhanpalkinnon saaja ja ihminen joka on "pelastanut yli miljardi ihmistä nääntymiseltä") ole sanonut että luomulla voitaisiin ruokkia korkeintaan 4mrd ihmistä maailmassa. Pikaisella laskutoimituksella aika moni muukin siis hyötyisi jonkinlaisten torjunta-aineiden käytöstä.
Olihan tuossa sitten paljon hyvääkin. Minusta oli esimerkiksi erityisen huolestuttavaa se, kuinka nopeasti noita uusia torjunta-aineita pusketaan markkinoille vaikka kaikkea ei ehditä tutkimaan. Ja myös se, kuinka monet tutkimukset ovat itse kemianteollisuuden rahoittamia. Tämä johtuu luultavasti rahoitussyistä, sillä tutkimus on kallista eikä maksajia varmasti löydy jonoksi asti. Jokatapauksessa tutkimustulokset pitäisi ehdottomasti olla julkisia.