Ravintoteema jatkuu intensiivisesti Ylellä. Seuraavasta linkistä aukeaa parin tunnin ranskalaisdokkari, joka piti otteessaan. http://areena.yle.fi/video/1298845154252
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pystyisitkö kertomaan pientä tiivistelmää ja omia ajatuksia? Itse suunnittelin katsovani kyseisen dokkarin sunnuntai-illan ratoksi mutta masennuin kun näin kuinka kauan se kestää. Vaihtoehtona oli katsoa pitkästä aikaa Boogie Nights, joka lopulta vei kirkkaasti voiton :D

Ainakin mun käsityksen mukaan noi myrkyt taitaa olla kyllä sen verran vaarallisia verrattuna säilöntä- ja lisäaineisiin että en ihmettele että niistä ollaan huolissaan.Siinä missä palstalla on keskusteltu enemmän säilöntä - ja lisäaineista, niin tässä dokumentissa paneuduttiin enemmän mm. kasvi - ja hyönteismyrkkyjen altistumiselle ja niiden mahdolliselle yhteydelle syövän suureen esiintyvyyteen länsimaissa.
Ruoan lisäaineille määritetään turvallisuuskatsauksessa aina nk. acceptable daily intake (ADI)-arvo, joka siis kertoo ylärajan sille, kuinka paljon kyseistä ainetta voi turvallisesti päivän aikana käyttää. WHO:n ohjeistuksesta nähdään, että ADI-arvo määritellään yleensä siten että ensin eläinkokeessa (huom, useista vaihtoehdoista valitaan se herkin aina kun mahdollista) havaittu turvallinen raja jaetaan vielä 100:lla kun se ekstrapoloidaan ihmiseen. Esimerkiksi jos E-XXX:n turvallinen päivittäissaanti rotalla on 10mg/kg, ihmiselle rajaksi asetetaan automaattisesti 0,01mg/kg ja tämän rajan noudattamista valotaan.
Loput ehkä tänään.. Itse en yleensä ole tällaisten dokumenttien kovin suuri ystävä, sillä tiedostan niitä katsoessani saavani juuri sellaista tietoa mitä dokumentin tekijä haluaa minun saavan. Haastattelut on aina editoitu, eikä kaikkia esitettyjä tietoja ehdi tarkastamaan muista lähteistä.Voisin jeesustella lisää mutta tuo on ainoa mitä siitä eiliseltä muistan :D Mutta Paletaani kato ihmeessä tuo dokkari ja tule kommentoimaan!
Voin jotain ajatuksia laitella ihan tajunnanvirtana: