Yhteys katkeilee omia aikojaan

Koneessa on A-Link RoadRunner 11 PCI-modeemi, yhteytenä Elisa ADSL ja käyttiksenä Win XP Pro SP2. Palomuurina ZoneAlarmin uusin versio. Viime päivinä yhteydessä on alkanut esiintyä outoa katkomista, esim. kun surffailen tai olen mesessä, niin yhtäkkiä tulee ilmoitus "Lähiverkkoyhteys - Lähiverkkokaapeli ei ole kytketty". Modeemista kuuluu pari napsausta, ja hetken päästä yhteys taas pelittää. Tuota ilmenee satunnaisesti, parhaimmillaan 5-10min välein.

Onkohan vika näiden seinien ulkopuolella vai omassa koneessa? Mitään en ole muutellut vähään aikaan, tuoreimpana asensin SP2:n parisen viikkoa sitten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kantsis varmaan ekana tsekata,onko motukalle tullu uudempia ajureita.

Voi olla Elisan päässä vikaa. Kannattaa sinne soitella ja kysellä onko jotakin vikoja/huoltotöitä menossa ennekun omaa konettas alat isommin säätää.

Soita tosiaan elisalle ensin ja kysy että onko vikaa heidän päässä. Ja seuraavaksi, jos vaikka joltain kaverilta voisit lainata ADSL modeemia niin kokeilisit sillä toimiiko yhteys katkelematta, jos toimii niin vika on PCI kortissa.

Kannattaa vaihtaa liittymää. Olin aiemmin Saunalahden tyytyväinen asiakas, mut sit Elisa osti Saunalahden ja sen jälkee homma on kussut täysin. Oon katellu tätä Elisan pelleilyä jo huhtikuusta ja alkaa pikkuhiljaa keittää. Asiakaspalveluunkin on tullu useita kertoja soiteltua. Ne vaa kehtaa väittää että mun päässä on vika, vaikka on kokeiltu kahta modeemia, kahta verkkokorttia ja viittä eri verkkopiuhaa. Ite kattelin speedtestillä, että Elisan yhteydet euroopan alueella on ihan vituillaan. Kyl ne vaa selittää sieltä, että "Sun päässä se vika on."

Viimeks Saunalahden asiakaspalvelussa oli yhteistyökykyinen henkilö puhelimessa. Kattelin traceroutella, että mitkä Elisan palvelimet ovat ongelmakohtia ja annoin niiden osoitteet hänelle. Hän teki Elisalle vikailmoituksen asiasta. Elisalta tuli parin päivän päästä ympäripyöreä vastaus, että "Vika on tutkittu ja korjattu." Todellisuudessa ne ei ollu tehny yhtään mitään. Sit soittelin taas asiakaspalveluun(sama henkilö siinä päässä) se totes, että ei sitä itteään tyydyttäny Elisalta tullut ympäripyöreä vastaus, missä selitettiin että vika on mun päässä. Mut ei kuulemma voi oikein tehdä mitään asialle :( Mailaan viel yhelle tutulle Elisalaiselle joka on noiden esimiehenä ja kyselen et mitäs pelleilyy tää on, että vaikka tarkasti osaan sanoa että missä niillä se vika on, niin silti kehdataan väittää että asia on korjattu ja mun laitteissa on vikaa.

Elisan palvelut? Tosiaan joku helldesk.

edit:
Soita tosiaan elisalle ensin ja kysy että onko vikaa heidän päässä. Ja seuraavaksi, jos vaikka joltain kaverilta voisit lainata ADSL modeemia niin kokeilisit sillä toimiiko yhteys katkelematta, jos toimii niin vika on PCI kortissa.

Hieman turha sinne o soitella ku ei ne myönnä jos vika on niiden pääs.

Hieman turha sinne o soitella ku ei ne myönnä jos vika on niiden pääs.

Aina kun olen soittanut elisalle, niin sieltä on avoimesti lähdetty etsimään vikaa omasta päästä. En tiedä miten saunalahden asiakkaita(juu, elisa osti saunalahden, mutta silti) kohdellaan, mutta ainakin minä olen saanut palvelua kiitettävällä tasolla. Vikaa ollut omassa verkkopiuhassa ja useimmin elisan päässä.

P.s viime aikoina elisalla on ollut jotain isompia ongelmia, koska yhtenä päivänä pari viikkoa takaperin katkesi netti-yhteydet todella laajalta alueelta(espoo ja kirkkonummi). Jos netti pätkii, niin soitto elisaan ja sitten yhdessä kannattaa lähteä etsimään vikaa.

Sama vika mullakin, Elisan liittymä. Tiedottivatkin joku päivä takaperin pitkistä katkoksista. Saattoi olla toissamaanantai.

Niitä katkoksia on viime päivinä ainakin Tampereen eastside-alueella ollut enemmänkin. Vittu se niiden asiakaspalvelu on prsstä!
"Onko teidän DHCP-palvelimessa jotain vikaa?"
"Mistä sä niin päättelet? Ei oo."
"No ku en saa ip-osotetta, ja ipconfig /renew sanoo että DHCP-palvelin ei vastaa"
"No onks sulla modeemi päällä?"
jne...
Seuraavana päivänä lukee tiedotteissa että about 11 tunnin katkosta ollut Elisalla.. että joo, taas kerran se vika olikin käyttäjässä.

Elisan sivuilta löytyi tuollainen tiedote. Vikakuvaus ainakin täsmää, mutta mitähän tuo "Soneralta ostettu liittymä" tarkottaa? Itellä on ollu iät ja ajat Elisan liittymä, vai tarkotetaanko tuossa jotain runkoyhteyksiä?

Soitin Elisalle, ei johdu edellä mainitsemastani seikasta. Teknisen asiakaspalvelun neuvosta muutin modeemin asetuksista moduloinnin G.dmt-muotoon, ei kerro mulle yhtään mitään mutta katsellaan auttaisiko tuo.

Vaihda se modeemi. Noi RR11:t on ihan susipaskoja vehkeitä. Tiedän, kun töissä joskus tuli näitä kolme päivässä takaisin.

Tuo kävi mielessä. Oisko Zyxelin 660R-61 tai 660H-61 hyvä valinta?

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2757

Tuota voisin suositella. Löytyy WLAN-tuki myös jos vaikka joskus tulee tarpeeseen.

Ja olen aika varma että tuo pätkiminen johtuu siitä nykyisestä modeemistasi. Jos vika on Elisan päässä, niin yhteys on sitten vain poikki, ei tule mitään ilmoitusta että "verkkokaapeli ei ole kytketty". Eli laitevika sanoisin.

hyvin menee, mutta menkööt

Kumpaa tämä nyt sitten on, tietoturva-asia vai joku muu.

Tapahtuipa viime lauantain ja sunnuntain väisenä yönä kummallista. Netti ja kaikki toimi kunnolla vielä lauantaina, mutta sunnuntai aamuna oli netti mennyt mykäksi. Yöllä Norman anti virus ohjelma suorittaa päivityksen automaattisesti. Elisan puhelinpalvelun mukaan yhteys toimisi kunnolla ja ehdotti kokeilemaan poistamaan väliaikaisesti palomuuria yms. Ei auttanut.

Eli verkkoyhteyksistä näyttäisi olevan kaikki kunnossa, ei auta ipconfig/release,renew komennot.

"resetoitu" modeemia pitämällä ilman piuhoja, ei auta. Modeemina A-link roadrunner 32, USB liitännällä. Modeemin ei pääse tietojeni mukaan käsiksi. Modeemin ajurit on ajettu uudestaan, mitään päivityksiä ei ole tullut. Netti kävi päällä ma ilta - ti aamu, mutta sitten pimeni taas.

Eli joku pieni juttu jota en tajua, on nyt pielessä.

Poistin vielä koneeltani Normannin ja laitoin tilalle zone-alarmin palomuurin ja Avastin virustarkistuksen, joskin ei muutosta tullut.

Toinen "hauska" asia tähän liittyen on seuraava; lainasin appiukon modeemia, speedstream 5100 ethernet liitänällä, enkä saanut toimimaan. Mutta kun palautin modeemin ukolle, lakkasi toimimasta heidänkin yhteys. Heidän ongelma on siinä kun verkkoyhteys ei tunnista laitetta ollenkaan. Toisaalta luin kyllä tuosta modeemista, että se ei toimisi kunnolla yli 1 megan liittymissä, itselläni elisan 8 megan yhteys.

Eli nyt on välit kireät sinne anoppilaankin päin, eipä tarvitse mennä kylään vähään aikaan :nolo: ... Paljonko maksaa asentajan tuominen kotiin korjaamaan tuollaiset ongelmat ?

Mitä tälläinen tallaaja osaa vaatia elisan asiakastuesta tekemään jos näyttää, että oma kone toimii ? Välillä olen saanut erinomaista palvelua, tuen neuvoessa jopa oman koneen asetuksissa, toisaalta olen saanut vain tylyt neuvot pingaamiseen ja siinä se.

Back
Ylös Bottom