Yhteiset rahat vuonna 2009, kenelläkään?

Pitää tossa yhteistilissä ottaa sekin pointti huomioon, että molempien pitää olla rahankäytöltään samanlaisia jotta tuo toimii. Jos toinen on säästäväinen ja toinen shoppailee aina kun tilillä on katetta (ja vaikkei olisikaan) niin aika harvoin toimii, vaikka parisuhteen toimivuuteen tuo muuten tuskin vaikuttaa?

Eli tuolleen sopii hyvin, että on se yksi yhteinen tili josta menee lainat, vuokrat yms. ja lopulta jää molemmillä joku euromäärä käyttörahaa jonka voi sitten shopata pörsissä tai henkkamaukassa tai sulloa vaikka patjan alle, mikä ikinä sitten kenenkään mielestän onkaan järkevää ja kivaa.

Elämästä pitää kuitenkin voida nauttia, joten rahaakin pitää saada käyttää siihen mihin haluaa. Mutta tottakai pitää ottaa huomioon se, että jos tienaa tonnin käteen kuussa ja asumiseen yms. menee puolet, niin ei voi 800 eurolla ostaa vaatteita. Ei vaan voi, tai sitten pitää ettiä lisäduunia jolla rahottaa ne ostot. Tietysti sitä voi tossa kohtaa pistää kumppanin maksamaan, mutta tuskin tollasta kovin moni kauaa kattelee.

Eli ei näitä nyt liian mustavalkosinakaan kannata ottaa. Ihmiset on erilaisia rahankäyttäjiä ja parisuhteessa asiassa on oltava jotkut pelisäännöt ja tietyt vapaudet kuitenkin.

Meillä ainakin aiheutuisi ihan turhaa riittaa jos kaikki rahat ois yhteisellä tilillä. Ei vaan toimis, vaikka periaatteessa yhteisillä rahoilla eletäänkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo ja me ihmiset ollaan kuitenkin näköjään niin erilaisia. Toisille käy joku paremmin kun toiselle ja toiset tarvii et asiat pitää olla just näin ja näin et voi hyväksyä tilanteen. Itsellä rahojen suhteen käy todellakin ihan kaikki minusta raha-asioista on ihan turha riidellä jos kerran naimisissa ollaan. Nurkumatta voin olla se joka yksin kokonaan tuo leivän pöytään ja sama käy hyvin myös toisinpäin ainakin siihen asti kun on katto pään päällä, riittävästi ruokaa ja vaatteita. Tosin jos jompi kumpi joutuu painaa pitkäää päivää et toinen saa enimmäkseen vaan laiskotella kotona niin sitä en kyllä enää sallisi (jos ei palkkaerot nyt ihan hirveet olisi) mut suht. normi työajoilla kyllä.
 
ja kiitos kun vahvistit entisestään kuvaani siitä että yhteisten rahojen puolustajat pitävät kaikkia muita sairaalloisen itävaltalaisina ja vääräoppisina.

toim huom itävaltalainen = kannattaa itävaltalaista talousteoriaa ja politiikkaa jossa rahalle annetaan enemmän arvoa kuin mitä sillä tällä hetkellä on, eli siis rahasta haluttaisiin itseisarvo sen nykyisen "pelkän" vaihtoarvon lisäksi/sijasta.
Tätä mä ihmettelen kanssa 10:llä. Mikä siinä on, että team "meidän rahat" jäsenet vuorotellen kertoo että erillisiä tilejä pitävät ihmiset on itsekkäitä, rahanahneita, vaan odottaa eroa, eivät ole tosissaan sitoutuneita parisuhteeseen, eläminen on pelkkää pennien laskemista ja älyttömän vaikeaa, koska koko ajan pitää laskuttaa toiselta jne. Jäikö jotain keskeistä demonisoivaa vielä pois? Haluaisin saada täydellisen listan, jotta voisin tuolle kumppanillekkin kertoa mikä kaikki meissä on vikana ja kuinka meidän systeemi ei vaan voi toimia :rolleyes:

Mun mielestä tuollaisessa vastakkaisen näkökannan mustamaalaamisessa paistaa se, ettei oikein ole rationaalisia perusteita omalle näkökannalle ole tai sitten ne on sellaisia joita ei uskalleta sanoa ääneen. Hiukan NinaTAMikkosmaista, voisi kärjistäen sanoa.
 
team "meidän rahat" jäsenet vuorotellen kertoo että erillisiä tilejä pitävät ihmiset on itsekkäitä, rahanahneita, vaan odottaa eroa, eivät ole tosissaan sitoutuneita parisuhteeseen, eläminen on pelkkää pennien laskemista ja älyttömän vaikeaa, koska koko ajan pitää laskuttaa toiselta jne. Jäikö jotain keskeistä demonisoivaa vielä pois?

Mua mietityttää se, että kyseisen tiimin jäsenet ovat varmasti hyväsydämisempiä ja avarakatseisempia ihmisiä kuin me pihit niuhottajat, koska he eivät todellakaan jaksa laskea pennosiaan ja mielellään antavat omat rahansa yhteiseen käyttöön. Todella epäitsekkäistä ja hienoja ihmisiä, jotka eivät koskaan riitele raha-asioista. :lol2:
 
Nii olennaistahan tos on et se miten tehdään sopii molemmille eikä oikeestaan se miten tehdään...
 
Ehkä kaikki riippuu siitä mistä se roikkuu. 6-vuotta takaperin vaan tuli tehtyä yhteinen tili ja se koettiin toimivaksi ja sillä ollaan jatkettu. Nykyään kuljen ite reissuhommissa viikot ja oon vain viikonloput kotosalla(+lomat mitä on vähän normaalia enemmän) enkä ite ole maksanu yhtään laskua varmaan vuoteen. Tää ei oo kuitenkaan se syy sille yhteiselle tilille koska se oli käytössä jo 4-vuotta aiemminki.

Jos osin ollu niin sekasin että olisin valinnu elämänkumppaniksi ihmisen joka ei käsitä yhtään rahanpäälle niin tilanne ois varmaan eri. Samalla saan ees jotenki rajotettua tätä sairaalloista uhkapelaamista koska sisimmässä on tieto että jos hävitään niin jossain välissä mennään sitten jo toisenki rahoille ja osataan lopettaa vaikka ne ei oikeasti sen toisen rahoja olekkaan. Toisaalta kaikki isommat voitotki olen ottanu tälle yhteiselle tilille ja pelivoitoilla ollaan nytki lähdössä parin viikon päästä Dubaihin lomaileen. Avokki vielä hyvin tukee tätä peliharrastusta koska se seuraa omia pelejä jonku verran ja ymmärtää riskit mitä pelaamisen kuuluu. Joskus saattaa tlistä muutama satanen kadota peleihin mutta toisaalta 2000euron kotiutus aina välillä tuntuu niin kivalta ettei ne muutaman satasen tappiot ole ainakaan vielä sitä rassannu sen vertaa että ois niistä tosissaan mitään sanonu.
 
Tätä mä ihmettelen kanssa 10:llä. Mikä siinä on, että team "meidän rahat" jäsenet vuorotellen kertoo että erillisiä tilejä pitävät ihmiset on itsekkäitä, rahanahneita, vaan odottaa eroa, eivät ole tosissaan sitoutuneita parisuhteeseen, eläminen on pelkkää pennien laskemista ja älyttömän vaikeaa, koska koko ajan pitää laskuttaa toiselta jne. Jäikö jotain keskeistä demonisoivaa vielä pois? Haluaisin saada täydellisen listan, jotta voisin tuolle kumppanillekkin kertoa mikä kaikki meissä on vikana ja kuinka meidän systeemi ei vaan voi toimia :rolleyes:

Mun mielestä tuollaisessa vastakkaisen näkökannan mustamaalaamisessa paistaa se, ettei oikein ole rationaalisia perusteita omalle näkökannalle ole tai sitten ne on sellaisia joita ei uskalleta sanoa ääneen. Hiukan NinaTAMikkosmaista, voisi kärjistäen sanoa.
No kyllä kun sun ja ossipenan postauksia seurailee, helposti kyllä hyvin itävaltalainen mielikuva välittyy :D No ei tietenkään kaikki ole sekaisin rahasta, mutta vähän saman tyylisesti näitä voi yleistää kuin vaikka romaneja ja rikollisuutta..

Mutta ei siinä mitään, pääasia että ne ihmiset jotka toisensa ovat valinneet tulevat toimeen toistensa ja näiden näkemysten kanssa..
 
No kyllä kun sun ja ossipenan postauksia seurailee, helposti kyllä hyvin itävaltalainen mielikuva välittyy :D No ei tietenkään kaikki ole sekaisin rahasta, mutta vähän saman tyylisesti näitä voi yleistää kuin vaikka romaneja ja rikollisuutta..

Mutta ei siinä mitään, pääasia että ne ihmiset jotka toisensa ovat valinneet tulevat toimeen toistensa ja näiden näkemysten kanssa..
Kaikille kiva kotitehtävä:

Kaivakaa tästä threadista kaikki mun omat kirjoittelut joista yksiselitteisesti voidaan todeta että kannatan itävaltalaista perversiota. Maksan 10e/kpl.

Fiksuimmat saattavat nyt vinkistä tajuta etten kannata.. Vaikka kovasti tuleekin sen suuntaista lokaa niskaan kaikilta yhteisten rahojen hehkuttajilta. Kannattaa perustaa omat mielipiteet suoraan toisen kirjoituksista, ei kolmansien osapuolien mielipiteistä em kirjoituksista.
 
Mulle tuli kyllä aika yllätyksenä toi aloitusposti ja se, että niin monen mielestä ei kannata pitää yhteistä tiliä. Mä olin aina luullut, että ainakin jos naimisissa ollaan, niin se olis poikkeusratkaisu, jos jostain syystä haluaa pitää omat tilit. Ja meille ainakin ihan nurisematta avattiin pankissa yhteinen tili ennen kuin edes oltiin naimisissa. Yksi yhteinen tili, jonne kaikki tulot menee, on vaan niin kätevä ratkaisu, ja rahatilannetta ja kuluja on tosi helppo seurata sillä tavalla. Ja tottakai kaikista isommista hankinnoista täytyy sen toisen kanssa ensin keskustella, mutta toki pitäisi siinäkin tapauksessa, että molemmilla olis omat tilit. Hassua, että haluaisi muuten jakaa elämänsä toisen kanssa, mutta toisen rahoihin ei olisi koskemista...
 
Mä en ymmärrä, että mitä naimisiinmeno muuttaisi asiaa? Varsinkaan meillä ei uskovaisilla, joille ei siis kirkko paasaa, että kaikki on yhteistä. Jos nyt haluaa tasavertaisen parisuhteen, niin rahankäytön on oltava järkevää. Kukaan ei pakota jakamaan kaikkea, mutta jos ei ajattele toista, niin se kostautuu.
 
Näitä ketjun ajatuksia pitäisi laittaa hieman yhteen.

Onhan siinä ainakin ajatuksena hyviä puolia, että palkat menee samalle tilille. Ei ole mitään mun ja sun rahoja. Se on varmasti asian paras puoli. Voihan tämänkin jälkeen niitä laittaa eri tavalla säästöön. Olikohan tämä Timban systeemi?

Kertokaa te tuollaisen yhteistilin omistavat, että miten hoidatte raha-asianne? Vai pidättekö sillä tilillä sitten 10 000€? Toki jos lopputulema on aina se, että kuun lopussa siellä on satasia niin eihän tuolla sitten ole mitään väliä. Jos on yhteinen asuntolaina niin samasta paikasta voi sitten tehdä ylimääräiset lyhennykset.
 
Kertokaa te tuollaisen yhteistilin omistavat, että miten hoidatte raha-asianne?

Liittyykö tämä kysymys nyt taas oletukseen siitä, että kaksi tyyppiä ostaa yhtäaikaa tavaraa tietämättä että toinen on just samalla sekunnilla kaupan kassalla tahollaan ja kyse on vain siitä, kumpi ehtii ekana vetää tilin tyhjäksi?

Meillä ainakin on erittäin hyvin etukäteen tiedossa, kuka on menossa kauppaan (rahaa ei ole mällättäväksi asti, joten taloudessa pidetään niukkaa budjettia) ja rahatilannekin on molemmilla tiedossa. Samoin se, paljonko (ja mitä) laskuja on vielä tulossa, joihin pitää varata rahaa. Kun ruokatavarat ostetaan aina yhdessä, ei siellä voi molemmat käydä samaan aikaan, ettei tule tuplaostot kaikesta mitä piti ostaa ja sitten puolet pilaantuu kaapissa.

Edit: ja jos joku ei vielä tajunnu, niin käytännössä: lähetetään tekstiviesti jossa kysytään tarviiko kaupasta jotain tai sovitaan etukäteen, että mee sää tänään kauppaan ku mää en jaksa. En ymmärrä mitä vaikeata tuossa on, aivan normaalia kommunikointia.
 
Edit: ja jos joku ei vielä tajunnu, niin käytännössä: lähetetään tekstiviesti jossa kysytään tarviiko kaupasta jotain tai sovitaan etukäteen, että mee sää tänään kauppaan ku mää en jaksa. En ymmärrä mitä vaikeata tuossa on, aivan normaalia kommunikointia.

Näin mekin tehdään, vaikka erilliset rahat onkin. Suunnilleen vuorotellen yritetään käydä, joten voisi olettaa ettei kauppalaskuja tarvitsisi tasailla. Käytännössä kuitenkin mies on tainnut joka kerta joutua maksamaan mulle, koska mä nähtävästi kuitenkin käytän enemmän rahaa ruokaostoksiin. Ja ei, ei olisi reilua eikä kohtuullista, että mä maksan jatkuvasti suuremman osan syömisistä.
 
Näin mekin tehdään, vaikka erilliset rahat onkin. Suunnilleen vuorotellen yritetään käydä, joten voisi olettaa ettei kauppalaskuja tarvitsisi tasailla. Käytännössä kuitenkin mies on tainnut joka kerta joutua maksamaan mulle, koska mä nähtävästi kuitenkin käytän enemmän rahaa ruokaostoksiin. Ja ei, ei olisi reilua eikä kohtuullista, että mä maksan jatkuvasti suuremman osan syömisistä.
Niin. Meillä ei vaan mietitä kumpi on käynyt enemmän. Se käy joka ehtii/jaksaa ja se siinä. Ei tarvi miettiä onko velkaa toiselle vaiko eikö ole. Mua ainakin ärsyttäisi se tasaaminen. Aikoinaan kämppiksen kanssa tuli tehtyä tota, joten on sitä jo ihan riittävästi nähnyt. Vitutus siinä vaan jäi, kun "Toi ei oo taas pitkään aikaan ostanut ruokaa, kun taas itse olen ostanut lähes kaiken".
 
Eikö jos tienaisit enemmän?

Enimmäkseen oonkin tainnut tienata enemmän, ehkä, en seuraa mieheni vuosituloja (ollaan pätkätyöläisiä molemmat, joten tulot vaihtelee).

Niin. Meillä ei vaan mietitä kumpi on käynyt enemmän. Se käy joka ehtii/jaksaa ja se siinä. Ei tarvi miettiä onko velkaa toiselle vaiko eikö ole. Mua ainakin ärsyttäisi se tasaaminen.

Mua ärsyttäis maksaa jatkuvasti isompaa osaa yhteisistä menoista. V-tuttais suorastaan. :lol2: Kyllä sen kukkarossa huomaa, kun rahat katoaa ihmeellisesti johonkin - velkatilanteen selvittäminen yleensä paljastaa, että en mä oikeesti tuhlannut ku maksoin vaan enemmän yhteisiä juttuja. Ehkä jos se menis jotenkin tasaisesti vuorotellen, mutta kun enimmäkseen se oon aina minä, joka on oikeutettu hyvitykseen.
 
Enimmäkseen oonkin tainnut tienata enemmän, ehkä, en seuraa mieheni vuosituloja (ollaan pätkätyöläisiä molemmat, joten tulot vaihtelee).



Mua ärsyttäis maksaa jatkuvasti isompaa osaa yhteisistä menoista. V-tuttais suorastaan. :lol2: Kyllä sen kukkarossa huomaa, kun rahat katoaa ihmeellisesti johonkin - velkatilanteen selvittäminen yleensä paljastaa, että en mä oikeesti tuhlannut ku maksoin vaan enemmän yhteisiä juttuja. Ehkä jos se menis jotenkin tasaisesti vuorotellen, mutta kun enimmäkseen se oon aina minä, joka on oikeutettu hyvitykseen.


Entäs sit jos teille tulee yhteinen lapsi ja toinen on lapsen kans kotona ja toinen töissä? Maksatteks te sittekki kaikki puoliks? Toinen maksaa lapsen vasemman korvan lääkkeet ja toinen oikean?
 
Entäs sit jos teille tulee yhteinen lapsi ja toinen on lapsen kans kotona ja toinen töissä? Maksatteks te sittekki kaikki puoliks? Toinen maksaa lapsen vasemman korvan lääkkeet ja toinen oikean?

En jaksa edes provosoitua. Täällä on jo todettu sataan kertaan, että raha-asiat on aika eri asemassa, jos taloudessa on lapsi. Eiköhän lapsen aiheuttamat kulut, mukaanlukien kotona olevan vanhemman tulonmenetys johonkin rajaan asti (käyttörahaa!), kuulu yhteisesti jaettaviin menoihin. En tiedä, ei lasten hankkiminen paljon kiinnosta. Lapsi/a tai ei, en usko, että me koskaan päädytään täydelliseen yhteistalouteen.
 
Mua ärsyttäis maksaa jatkuvasti isompaa osaa yhteisistä menoista. V-tuttais suorastaan. :lol2: Kyllä sen kukkarossa huomaa, kun rahat katoaa ihmeellisesti johonkin - velkatilanteen selvittäminen yleensä paljastaa, että en mä oikeesti tuhlannut ku maksoin vaan enemmän yhteisiä juttuja. Ehkä jos se menis jotenkin tasaisesti vuorotellen, mutta kun enimmäkseen se oon aina minä, joka on oikeutettu hyvitykseen.

Miksi ihmeessä? Etkö sen takia käy töissä, että saat rahaa?

Eläminen maksaa, ei se ole ilmaista. Sinulla ei varmaan ole lemmikkejä?

Kuulostaa siltä, että kyse on enemmän omasta suhtautumisesta rahaan kuin parisuhteen rahankäytöstä.
 
Miksi ihmeessä? Etkö sen takia käy töissä, että saat rahaa?

Eläminen maksaa, ei se ole ilmaista. Sinulla ei varmaan ole lemmikkejä?

Kuulostaa siltä, että kyse on enemmän omasta suhtautumisesta rahaan kuin parisuhteen rahankäytöstä.

Käyn töissä elättääkseni itseni, en siksi että voisin ostaa ruuat myös miehelleni, joka on täysin kykenevä elättämään itse itsensä. Ja ei, ei ole lemmikkejä. Tosin se ei kyllä liity mitenkään rahaan, vaan vakavaan erimielisyyteen lemmikin rodusta. :D

Edit: kyllä me molemmat ollaan yhtä tarkkoja omista rahoistamme.
 
Back
Ylös Bottom