Yhteiset rahat vuonna 2009, kenelläkään?

Liittynyt
18.3.2005
Viestejä
69
Oltiin vaimon kanssa hoitamassa raha-asioita pankissa (Tre seudun OP). Se on aina yhtä hauskaa.

Meillä on yhteisessä käytössä vaimon tili, johon minulla on laajat käyttöoikeudet. Sinne menee siis kummankin palkat ja ne käyttää kumpikin tahoillaan ja yhdessä ilman mitään sumplimisia tai laskemisia. Ja sehän ei pankkineideille sovi. Joka kerta pankissa käydessä alkaa hirveä paasaus siitä miten järjestelymme on niin vaarallinen, epävarma ja etenkin vanhanaikainen. Tällä kertaa tilanne oli lopulta itseasiassa sellainen, että kaksi pankkineitiä arvosteli ratkaisuamme. Toisen pankkineidin haki paikalle ensimmäinen pankkineiti, kun ei ollut varma voiko minulle enää pankkikorttia antaakaan tällä järjestelyllä.

Vaimon tili meillä on käytössä sen takia, ettei pankki ole kohtuullisella vaatimisella suostunut avaamaan yhteistä tiliä. Kuulemma yhteinen tili on niin eilistä päivää. Kun luotto toiseen on kohtuullisen kova, en ole jaksanut asiasta alkaa pankin taistelemaan. Jos asiassa tulee ongelmia, on käsillä varmaan suurempiakin ongelmia kuin muutaman tonnin häviäminen vaimolle (esim. huoltajuusasioiden järjestäminen).

Sinänsä minulle on tosiaan ihan sama mitä pankissa ajatellaan talousasioidemme järjestelystä ja pankissa käynnit on lähinnä hupaisia, kun aina saa asiasta vääntää. Tällä kertaa ei muuten poikkeuksellisesti joutunut kieltäytymään eläkevakuutuksen ottamisesta ja rahostosijoituksista.

Mutta se minua kiinnostaisi tietää, että ollaanko me oikeasti Suomen viimeinen nuori pariskunta (<30v.), jolla on yhteiset rahat?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tulisi mieleenkään pitää yhteistä tiliä. Totta kai menot maksetaan yhdessä (jako vaihtelee pariskunnittain), mutta en oikeen näe mitään syytä pitää rahoja yhdessä. Sitä paitsi omaakin rahaa pitää olla, ja mielellään ilman että pitää toiselle selittää miksi on käyttänyt niin ja niin paljon euroja johonkin turhaan.
 
Onpa kumma, meille heru joitaki vuosia takaperin yhteinen tili ilman mitään sanomisia. Kyseessä Oulun Handeli. Oonki pitäny sitä ihan itsestäänselvyytenä. Yleensä laitettu kuun alussa sama summa rahaa sinne (esim. ohjattu opintotuet kys. tilille) ja ruoat sun muut yhteiseen taloudenpitoon kuuluvat maksut ja laskut lähteny sit sieltä. Omilta tileiltä sit kaikki oma.

Eli ei ihan kokonaan yhteiset rahat mutta melkein.
 
Ja yhteisillä rahoilla tarkoitan siis tosiaan sitä, että kumpikin laittaa koko palkkansa pottiin ja rahaa voi sitten käyttää tarpeen mukaan omiin ja yhteisiin tarpeisiin. Toki tässä pitää pitää kohtuus mukana omien tarpeittensa suhteen. Käytännössähän kulutuksensa voi asettaa sille tasolle, jota voisi pitää jos olisi erilliset rahat ja oma palkka olisi puolet siitä mitä me yhteensä nyt tienataan. Eli me ikään kuin tienataan nyt kumpikin saman verran, vaikka tienaammekin eri verran.
 
Ja yhteisillä rahoilla tarkoitan siis tosiaan sitä, että kumpikin laittaa koko palkkansa pottiin ja rahaa voi sitten käyttää tarpeen mukaan omiin ja yhteisiin tarpeisiin. Toki tässä pitää pitää kohtuus mukana omien tarpeittensa suhteen. Käytännössähän kulutuksensa voi asettaa sille tasolle, jota voisi pitää jos olisi erilliset rahat ja oma palkka olisi puolet siitä mitä me yhteensä nyt tienataan. Eli me ikään kuin tienataan nyt kumpikin saman verran, vaikka tienaammekin eri verran.

Joo, en silti käsitä pankin omituista suhtautumista asiaan. Ja jos niiden persvakoa niin hiertää voihan niille sanoa tekevänsä yhteisen tilin omien rinnalle ja kuitenki ohjata kaikki rahat/tulot sille yhteiselle tilille. Sit vaikka lopettaa erilliset tilit. Vähän mutkikasta, mut niin kai se täytyis joka tapauksessa tehdä.
 
Miks pitäs olla yhteinen tili?

Ite kyllä tulee ihan ajatustasolla ajateltua, että samasta potista menee vaikka eri tilit onkin...

No meikän ajatustasolla ei vaan toimi ku muija ostaa jatkuvasti uutta vaatetusta sun muuta. Mun rahoja saa käyttää sellasiin yhteisiin menoihin mitä oikeesti tarvitaan ja mistä hyödytään, mutta mitään laukkua järjestysnumero 74. en ala maksaan.

Jos sit kuun lopussa vertais et mun tililtä on menny näin ja näin paljon ja sun tililtä näin vähän ni jeeeees.

Edit. Tulipa jotenki huonosti muotoiltu viesti. Tässä nyt ei välttämättä oo järkee, mut pointti on siinä, että on olemassa menoja joiden menoa yhteisestä potista en hyväksyis. Siksi yhteinen potti muodostetaan erikseen.
 
Joo, en silti käsitä pankin omituista suhtautumista asiaan. Ja jos niiden persvakoa niin hiertää voihan niille sanoa tekevänsä yhteisen tilin omien rinnalle ja kuitenki ohjata kaikki rahat/tulot sille yhteiselle tilille. Sit vaikka lopettaa erilliset tilit. Vähän mutkikasta, mut niin kai se täytyis joka tapauksessa tehdä.

Niinpä se tosiaan onnistuisi vähintäänkin kikkailemalla. Ihmetyttää vaan, että se mikä ennen oli normi, on nykyään näin kummallista ja hankalaa.
 
Niinpä se tosiaan onnistuisi vähintäänkin kikkailemalla. Ihmetyttää vaan, että se mikä ennen oli normi, on nykyään näin kummallista ja hankalaa.

No pankillehan on toki hyödyllisempää et yhdestä taloudesta on useempia tilejä. Sit ne saa repiä runsaasti niitä tilinhoitomaksuja ja varainsiirtomaksuja ja tiliotemaksuja ja maksujen maksuja.
 
Ja yhteisillä rahoilla tarkoitan siis tosiaan sitä, että kumpikin laittaa koko palkkansa pottiin ja rahaa voi sitten käyttää tarpeen mukaan omiin ja yhteisiin tarpeisiin. Toki tässä pitää pitää kohtuus mukana omien tarpeittensa suhteen. Käytännössähän kulutuksensa voi asettaa sille tasolle, jota voisi pitää jos olisi erilliset rahat ja oma palkka olisi puolet siitä mitä me yhteensä nyt tienataan. Eli me ikään kuin tienataan nyt kumpikin saman verran, vaikka tienaammekin eri verran.

Kumpi teistä tienaa enemmän? Mikä on suhdeluku tulojen suhteen?
 
Kumpi teistä tienaa enemmän? Mikä on suhdeluku tulojen suhteen?


Se on tässä 2000-luvun aikana vaihdellut. Minun palkkojeni summa on suurempi koko yhteisten rahojemme ajalta. Parin viimeisen vuoden aikani vaimoni palkka oli ensin selvästi parempi kuin omat tuloni, sitten vaimo jäi äitiyslomalle ja minun tuloni paranivat paremmiksi. Nyt lähitulevaisuudessa tienaamme ensimmäisen kerran lähes samat summat kuukausittain. Sittenhän nähdään lähteekö jomman kumman ura ja palkka nousuun (tuskin).

Tässä kuussa vaimo 55 % ja minä 45 % yhteistuloista.
 
Meidän taloudessa on ollut yhteinen tili jo kohta yhdeksän vuotta. En osaisi kuvitellakaan, että pitäisimme erillisiä tilejä siksi, koska en luota vaimoni rahankäyttötaitoon.
Tiedän että olen vanhanaikainen ja saan karvat pystyyn kaikilta, mutta minusta erillisten tilien pitäiminen on avioeron harjoittelua.

Minä olen tienannut meidän talouden rahoista koko avioliittomme aikana ehkä 90% ( ehkä liioittelua, mutta ymmärrätte pointin). Vaimo on koko avioliittomme aikana ollut töissä n. 6kk. Minä koko ajan. Mutta hän on hoitanut lapsemme kotona, jota minusta ei voi rahassa mitata.
Minua ei harmita yhtään kun hän lähtee kavereidensa kanssa humputtelemaan ja ostamaan mitä haluaa. Eikä häntä harmita, kun kannan uutta tietokonetta tai uusia aluvanteita kotiin.

Minusta yhteinen elämä on käsite, johon kuuluu yhteiset rahat. Jos ei pysty yhdessä jakamaan rahojaan, niin miten pystyy jakamaan koko elämänsä? Ei mitenkään.
Vois joskus tehdä tutkimuksen, että kuinka iso osa niistä, jotka jakavat rahansa keskenään eroavat, vs, ne jotka pitävät rahansa erillään. Miettikääpä sitä :)

Korroosio, pidä kiinni yhteisestä hyvästä mitä teillä on, äläkä anna muiden, varsinkaan pankin tätien johdattaa teitä harhaan.
 
Yhteiset rahat on täälläkin, omat ja yhteinen tili. Omille tileille tulee palkat/tuet, niistä maksetaan kaikki juoksevat kulut ja ylimääräinen ohjataan yhteiselle tilille. S-pankista ainakin saa yhteisiä tilejä ihan tosta noin vaan, molemmille yhtäläiset käyttöoikeudet ja kortit jne. Tuloero melkoinen talvisin, mutta en ymmärrä miksi minun elintasoni pitäisi olla miestä korkeampi vain siksi, että mies on toistaiseksi vain opintotuen piirissä. Se on molempien etu, että rahat käytetään yhteisesti. Yksinkertainen esimerkki: Jos käyn ravintolassa syömässä, en tietenkään halua käydä siellä yksin. Jos ostan itselleni uuden vaatteen, toivon tietysti että mieskin saa uuden vaatteen, jos vanhat on ihan kulahtaneita (huom. en osta vaatteita silloin kun en tarvitse niitä, enkä aina silloinkaan kun tarvitsisin, en kerää laukkuja enkä kenkiä jne)

Elin pitkään suhteessa, jossa kaikki rahat oli tarkasti erilliset ja siitä tuli sellainen olo aina, että ei ole mitään yhteistä ja ei ole mitään yhteisiä tavoitteita sen rahan kanssa ja että ihan sama sitten mihin ne omat rahansa pistää. Nyt olen tullut paljon säästäväisemmäksi, koska kyse on molempien rahoista ja meillä on selvät suunnitelmat mihin tähdätään. Aiemmin olisin itsekin väittänyt, että pitää olla "omat rahat" yhteisten lisäksi, mutta en enää ole sitä mieltä. Mun mielestä on tosi hienoa olla yhdessä vastuussa talouden varallisuudesta. Tiimityöskentely++.
 
faktaa:

Yhteinen tili: henkilöt n.n. ja y.y.
Pyydähän tuollainen kirjoitus esim shekkiin niin saat lämpimiä terveisiä jos jompikumpi yrittää yksin lunastaa shekkiä...

Esim case: Kuolintapaus. Melkein koko tili (jotain senttejä saanee pois) jäädytetään kunnes pesä on jaettu. Eli siinä kestää.

Kuulema lisäksi juridisesti 1000x vaikeampaa jos tulee jotain erikoisempaa eteen. Näin sanoo myös kaikki tutut pankin tätit (useita kappaleita eri pankeista, kuitenkin alle 10kpl). Eli ei ole tahallaan kusetettu sua.

Kannattaa sopia pankkiin diili että saa kummallekin henk koht tilit ja yhteinen tili halvalla. (eipä tilit taida maksaa kauheasti, ja jos on lainaa pitäisi saada ainakin melkein ilmaiseksi tilien maksut).

Meillä on tyttöystävän kanssa yhteinen tili mutta sen lisäksi kummallakin omat henk koht tilinsä. Sit vaikka suoraveloitukseen molemmilta x euroa kuussa yhteiselle tilille...

Mitä mahtavaa siinä yhdessä yhteisessä tilissä sit on? Onko se jotenkin siistimpää kuin 3 eri tiliä kuten meillä?
 
Itellä on vaimokkeen kans sellanen sovinto et on yksi yhteinen tili ja sit kummallakin kaksi omaa tiliä(säästö ja käyttö) ja sit vaan tietty osa tilistä kerran kuussa yhteiselle tilille josta menee kaikki laskut, lainat yms yhteiset jutut. Ja olen todennut tämän tosi hyvin toimivaksi systeemiksi :thumbs:
 
Joo, en silti käsitä pankin omituista suhtautumista asiaan. Ja jos niiden persvakoa niin hiertää voihan niille sanoa tekevänsä yhteisen tilin omien rinnalle ja kuitenki ohjata kaikki rahat/tulot sille yhteiselle tilille. Sit vaikka lopettaa erilliset tilit. Vähän mutkikasta, mut niin kai se täytyis joka tapauksessa tehdä.

Siinon se että jos teist jommastakummasta aika jättää, niin pankki joutuu automaattisesti sulkemaan kaikki tilit joille vainajalla on pääsy kuolinsyyn selviämiseen asti (voi olla viikkoja). Tällöin ei yhteiseltä tililtä maksuja maksella eikä rahoja nosteta.
 
Itellä on vaimokkeen kans sellanen sovinto et on yksi yhteinen tili ja sit kummallakin kaksi omaa tiliä(säästö ja käyttö) ja sit vaan tietty osa tilistä kerran kuussa yhteiselle tilille josta menee kaikki laskut, lainat yms yhteiset jutut. Ja olen todennut tämän tosi hyvin toimivaksi systeemiksi :thumbs:

Tuollaisen katsoisin jopa järkeväksi, ettei tuli laskujen makselusta riitoja:)


Mutta jos itellä on esim 6 numeroinen summa säästöjä, vaimokkeella kaikki tulee mitä menee (säästöjä 0e), niin varmaan tuossa pisteessä hankala laittaa yhteistä tiliä pystyyn toisen tuhlattavaksi ja aivan, kyse on vain rahasta mutta silti.
 
Yhteiset massit on meilläkin, mutta tilit on "omat". Käyttöoikeudet tosin on molemmilla kaikkiin tileihin. Palkat menee tilille X, ja lisäksi molemmilla on vielä korttitileinä tilit Y ja Ö. Hyvä järjestely, ainakin meillä näin on toiminut ja tulee olemaan jatkossakin, sanokoot pankissa mitä lystäävät!
 
Esim case: Kuolintapaus. Melkein koko tili (jotain senttejä saanee pois) jäädytetään kunnes pesä on jaettu. Eli siinä kestää.

Kuulema lisäksi juridisesti 1000x vaikeampaa jos tulee jotain erikoisempaa eteen. Näin sanoo myös kaikki tutut pankin tätit (useita kappaleita eri pankeista, kuitenkin alle 10kpl). Eli ei ole tahallaan kusetettu sua.

No käyttelytilille nyt jää maksimissaan jumiin parin kuukauden palkat. Ne voi tarvittaessa lainata vaikka joltain enoista, jos tulee rahasta äkillistä pulaa. Jos omaisuutta kertyy voi tietenkin olla järkevää tehdä niin, että varoja on sijoitettu niin, että kaikissa tilanteissa kumpikin pystyy irrottamaan osan tarvittaessa käyttöönsä.

Meillä on tyttöystävän kanssa yhteinen tili mutta sen lisäksi kummallakin omat henk koht tilinsä. Sit vaikka suoraveloitukseen molemmilta x euroa kuussa yhteiselle tilille...

Mitä mahtavaa siinä yhdessä yhteisessä tilissä sit on? Onko se jotenkin siistimpää kuin 3 eri tiliä kuten meillä?

Se on mukavampaa ja vaivattomampaa normaalitilanteessa. Toki voisimme siirtää x (mun palkka, vaihtelee ja tulee 1-2 osassa) ja y (vaimon palkka) -summat yhteiselle tilille kuukausittain, mutta sehän on vain turhaa vaivaa.

Olennaistahan ei oikeastaan ole käytännön järjestelyt, vaan ihmettelen sitä miten yhteinen rahakirstu on nykyään niin kummallinen asia.
 
No käyttelytilille nyt jää maksimissaan jumiin parin kuukauden palkat. Ne voi tarvittaessa lainata vaikka joltain enoista, jos tulee rahasta äkillistä pulaa. Jos omaisuutta kertyy voi tietenkin olla järkevää tehdä niin, että varoja on sijoitettu niin, että kaikissa tilanteissa kumpikin pystyy irrottamaan osan tarvittaessa käyttöönsä.



Se on mukavampaa ja vaivattomampaa normaalitilanteessa. Toki voisimme siirtää x (mun palkka, vaihtelee ja tulee 1-2 osassa) ja y (vaimon palkka) -summat yhteiselle tilille kuukausittain, mutta sehän on vain turhaa vaivaa.

Olennaistahan ei oikeastaan ole käytännön järjestelyt, vaan ihmettelen sitä miten yhteinen rahakirstu on nykyään niin kummallinen asia.
Veikkaisin että ongelmana on laki. Siksi vakiona ei kannata tarjota yhteistä tiliä koska se on kaikille paras vaihtoehto (asiakkaat, pankki, ..) en ymmärrä mitä vikaa on toisen henkilön tilissä johon toisella on rajaton käyttöoikeus?
 
Back
Ylös Bottom