Yhdysvaltain pörssi romahti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
En mä ainakaan myy mitään. En näe siinä järkeä kun tässä kuitenkin on tarkoitus sitä kuuluisaa pitkää salkkua rakentaa ja kohde on jossain vuosikymmenien päässä.

Tokihan aina kannattaa myydä jos on VARMA että esim. tonne 7000 pisteeseen mentäisiin, mutta kukaan ei voi tohon sanoa mitään luotettavaa. Jossitella voi jälkikäteen sitten riittävästi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä ainakaan myy mitään. En näe siinä järkeä kun tässä kuitenkin on tarkoitus sitä kuuluisaa pitkää salkkua rakentaa ja kohde on jossain vuosikymmenien päässä.

Tokihan aina kannattaa myydä jos on VARMA että esim. tonne 7000 pisteeseen mentäisiin, mutta kukaan ei voi tohon sanoa mitään luotettavaa. Jossitella voi jälkikäteen sitten riittävästi.

No mä möin kaikki heti kun tuo notkahdus alkoi ja ostan ne takasin kun pohja on mielestäni saavutettu.Saapa nähdä onnistuuko mut ainakin yritän.Onnistuin kuiten vielä myymään ihan ok voitolla.
 
No mä möin kaikki heti kun tuo notkahdus alkoi ja ostan ne takasin kun pohja on mielestäni saavutettu.Saapa nähdä onnistuuko mut ainakin yritän.Onnistuin kuiten vielä myymään ihan ok voitolla.

Meikäläinenkin poistui kokonaan markkinoilta heti viime viikon ekan laskupäivän jälkeen. Tosin oon jo puoli vuotta mennyt 80 prossan korkopainolla kurssien laskua odotellen, jälkikäteen tarkasteltuna helvetin tyhmää mutta minkäs sille voi, että on riskinkaihtaja. Nyt toivotaan vaan, että tulis kunnolla alas. Sitten jossain 8000 pisteessä voisi palata markkinoilla isolla painolla.

Sitä tuntee itsensä huonoksi ihmiseksi, kun toivoo sekä osakkeiden että asuntojen hintojen romahtavan. :)
 
romahti.... sitten jotkut voimat lietsovat paniikkia jotta "newbiet" myisivät hiukan halvemmalla pois ja nämä konkarit ostavat ne ja pian taas kurssit nousee.
 
No mä möin kaikki heti kun tuo notkahdus alkoi ja ostan ne takasin kun pohja on mielestäni saavutettu.Saapa nähdä onnistuuko mut ainakin yritän.Onnistuin kuiten vielä myymään ihan ok voitolla.

Kannattaa muistaa veivauksissa, että verottaja muistaa joka välissä 29% myyntivoittoverolla.

Viime vuosien kurssinousun jäljiltä ei ole mitenkään tavatonta, että olisi saavuttanut esimerkiksi 100% tuoton. Tällöin romahduksen pitäisi olla suurempi kuin 15% ennen kuin kannattaa myydä osakkeet. Muussa tapauksessa joutuu maksamaan verottajalle enemmän myyntivoittoveroa kuin romahdus laski salkun arvoa.
 
Kannattaa muistaa veivauksissa, että verottaja muistaa joka välissä 29% myyntivoittoverolla.

Viime vuosien kurssinousun jäljiltä ei ole mitenkään tavatonta, että olisi saavuttanut esimerkiksi 100% tuoton. Tällöin romahduksen pitäisi olla suurempi kuin 15% ennen kuin kannattaa myydä osakkeet. Muussa tapauksessa joutuu maksamaan verottajalle enemmän myyntivoittoveroa kuin romahdus laski salkun arvoa.

No mä en saavuttanut 100% tuottoa.
 
Kannattaa muistaa veivauksissa, että verottaja muistaa joka välissä 29% myyntivoittoverolla.

Viime vuosien kurssinousun jäljiltä ei ole mitenkään tavatonta, että olisi saavuttanut esimerkiksi 100% tuoton. Tällöin romahduksen pitäisi olla suurempi kuin 15% ennen kuin kannattaa myydä osakkeet. Muussa tapauksessa joutuu maksamaan verottajalle enemmän myyntivoittoveroa kuin romahdus laski salkun arvoa.

Ei toi nyt ihan noinkaan mee, kyllä pienempikin dippi riittää siihen, että oikein ajotettuna (osaa myydä ennen dippiä ja ostaa takaisin sen pohjalla) kaupankäynti kannattaa veroista huolimatta. Ei siinä holdausvaihtoehdossakaan veroja nimittäin pysty kiertämään, niitä voi vain lykätä.

Ongelma on tietty sitten siinä, että kuka osaa ajoittaa ostonsa ja myyntinsä oikein...?

Niin ja myyntivoittovero on 28 prossaa.
 
Mutta monestiko onnistuu myymään ennen dippiä ja ostamaan dipin pohjalta? Miten usein käykin niin, että mitään kunnon dippiä ei tulekkaan ja tulipa vaan makseneeksi verot välistä pois + tietysti kaupankäyntikulut?

Mielestäni dipit on tottakai hyviä ostopaikkoja, mutta mihinkään salkuntyhjennyksiin en ala. Mutta kukin tyylillään ja katotaan sitten joskus tuleivaisuudessa kenen salkku on lihonnut eniten. ;)
 
Mutta monestiko onnistuu myymään ennen dippiä ja ostamaan dipin pohjalta? Miten usein käykin niin, että mitään kunnon dippiä ei tulekkaan ja tulipa vaan makseneeksi verot välistä pois + tietysti kaupankäyntikulut?

Täysin samaa mieltä. Tässäkin "dipissä" huomaa kuinka piensijoittajat hermoilevat ja myyvät rahasto-osuuksiaan tai osakkeita, joita isot pojat sitten ostavat halvalla. Varmin tapa sijoittaa on pitää osakkeita ja lisätä dipeistä, jos siihen on pääomia.
 
Minulla on suhteellisen voimakas näkemys siitä, että korkeasuhdanne alkaa olemaan ohi ja laskusuhdanne on jo ovella. Uskon käänteen tapahtuvan tämän vuoden aikana. Tällä ei ole mitään tekemistä tämän nyt meneillään olevan korjausliikkeen alkamisen kannalta, mutta muutkin näkevät varmasti noita samoja merkkejä, ja se vaikeuttaa kurssien kääntymistä takaisin nousuun.
Myin kaikki rahasto-osuuteni tammikuun lopussa. Tämä ei johdu guruudestani tai dipin ennaltanäkemisestä :), vaan enemmänkin siitä, että tarvitsin rahaa asuntokauppoihin ja muutin muutoinkin sijoitusstrategiaani. En todellakaan ajattele tyyliin "tiistaina dippaa, ostetaanpa torstaina kello 10 takaisin." :lol2: Tästä lähin rahastojen sijaan teen vain suoria osakejijoituksia. Päätöstä helpotti kuitenkin näkemykseni maailmantalouden suunnasta: uskon rahaston arvon laskevan seuraavan vuoden kuluessa. Suorat ja itse yhtiökohtaisesti valitsemani osakkeet pidän, enkä usko niiden laskevan niin paljoa, että myyntikulujen ja verojen vähentäminen pääomastani kannattaisi. Rahastojen kehitys on läheisemmin kytköksissä yleisten indeksien kanssa, kun taas yksittäisellä hyvin valitulla yrityksellä voi mennä lujaa muiden lasketellessakin.

Edit: Mihinkään lamaan en usko, ainoastaan laskusuhdanteeseen. Se kuinka syvälle ja kuinka pitkään se tulee jatkumaan jätän viisaampien mietittäväksi. Osakkeita tulen omistamaan ja ostamaan jatkossa aina.
 
Hyvää tekstiä Maso & Willie.

Itsekin sijoitan pääosin suoraan osakkeisiin. Rahastoissa suurin paino on Seligsonin Eurooppa-indeksillä ja Phoebuksella. Venäjällä myös pikkuisen ihan jo mielenkiinnonkin vuoksi.

Ei mullakaan ole mitään vahvaa näkemystä siitä että mitään kovaa nousua enää olisi. Mutta yleensähän ennen laskua nähdään niitä nousunykäyksiä vielä, tosin sillä nyt ei mun kannalta ole väliä kun en ole sijoituksiani myymässä vaan tarkoitus on niitä lisäillä.

Eli varmaan jossainkohtaa tullee salkku olemaan jopa miinuksellakin, mutta entä sitten? Lisätään aina mahdollisuuksien mukaan omistusta valitsemissani yhtiöissä ja ehkä otetaan jotain uutta peliin tai luovutaan jostakin jos siltä näyttää. Seuraavassa nousussa hyvin todennäköisesti poljetaan nykyset hinnat suohon ja sitten nähdään se salkun todellinen kehitys. Lisäksi olen valinnut yritykset tuleksentekokyvyn ja sitäkautta osingonmaksukyvyn mukaan, eli osinkoja tulee tippumaan vaikka jotain taantumaa pukkaisikin. Näillä rahoilla sitten ainaki pystyy ostamaan lisää jos ei muuten ylimääräistä tule.

Itse en rahoja nyt mihinkään tarvitse. On toki asuntolainaa, mutta ei sen maksaminenkaan turhan kovalla tahdilla oikein innosta, koroista kun saa hyvän vähennyksen ja lainaa senverran järkevästi ettei koronnousut taloutta kaada.
 
Itselläni on sellainen tunne että, yhtiöiden "tupla" osingot, pitävät ns. keinotekoisesti kursseja ylhäällä, ja tämän takia länsi ei reagoinut niin kovaa Kiinan dippiin, luulen siis että osakkeet tulevat nousemaan lähiaikoina viikon takaisille huipuilleen ja tämän ylikin, mutta suuri pudotus on edessä kun osinkoja aletaan maksamaan ja ihmiset alkavat paniikissa myymään osakkeitaan, tällöin voi tulla todella rumaa jälkeä. Itse ajattelin poistua markkinoilta viimeistään huhtikuun alussa. Missä tunnelmissa muut menevät kohti kevättä?
 
Itselläni on sellainen tunne että, yhtiöiden "tupla" osingot, pitävät ns. keinotekoisesti kursseja ylhäällä, ja tämän takia länsi ei reagoinut niin kovaa Kiinan dippiin, luulen siis että osakkeet tulevat nousemaan lähiaikoina viikon takaisille huipuilleen ja tämän ylikin, mutta suuri pudotus on edessä kun osinkoja aletaan maksamaan ja ihmiset alkavat paniikissa myymään osakkeitaan, tällöin voi tulla todella rumaa jälkeä. Itse ajattelin poistua markkinoilta viimeistään huhtikuun alussa. Missä tunnelmissa muut menevät kohti kevättä?

Pari viikkoa ajattelin haistella tunnelmia ja sitten päättää.
 
Taitaa se vissiin paikkansa pitää, että nämä korjausliikkeet tulee yleensä kahdessa aallossa. Että eiköhän tässä vielä jokunen päivä sitten lasketella. Nyt pitäs olla rahhaa hyödyntää pahimpia ylilyöntejä.
 
Taitaa se vissiin paikkansa pitää, että nämä korjausliikkeet tulee yleensä kahdessa aallossa. Että eiköhän tässä vielä jokunen päivä sitten lasketella. Nyt pitäs olla rahhaa hyödyntää pahimpia ylilyöntejä.

Kannattaa huomioida myös USA:n yleinen tunnelma, aika pahalta näyttää. Voi olla että lasketellaan vielä paljon pitempään ja useammassa aallossa. Korjausliikkeen kuten myös laskukauden voi todeta vain jälkikäteen, tällä hetkellä voidaan todeta vain että suunta on alaspäin...
Itse en ostaisi vielä siinä toivossa että ollaan vain hetkellisesti pohjilla.
 
Kannattaa huomioida myös USA:n yleinen tunnelma, aika pahalta näyttää. Voi olla että lasketellaan vielä paljon pitempään ja useammassa aallossa. Korjausliikkeen kuten myös laskukauden voi todeta vain jälkikäteen, tällä hetkellä voidaan todeta vain että suunta on alaspäin...
Itse en ostaisi vielä siinä toivossa että ollaan vain hetkellisesti pohjilla.

Onko kyse siitä, että pitää nähdä isommat aallot ja myötäillä niitä?
Nämä vaikuttaisivat olevan suhteessa pieniä, verrattuna siihen mitä voi olla tulossa.
 
Tulossahan voi olla ihan mitä vain. Onhan se selvää että jossain vaiheessa on jäähdyteltävä kun vuosia on menty kovaa ylöspäin. Ihan siis noi taloudessa yleensä, en tässä pelkkiä kursseja ajattele.
 
Back
Ylös Bottom