Yövuoron vaikutus kehitykseen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mie teen satunnaisesti, noin kerran kolmeen viikkoon, kolmen yön satsin. Ei meinaa mitään. Aloitan aina ensimmäisen yön treenillä ja monesti, lähes aina, teen treenin myös yön jälkeen toisena aamuna. Unta vetelen väliin sen 6h 30 - 9 h. Aamun treenissä väsymys tuntuu hieman kohonneena sykkeenä, joskus n. -10-15% sarjapainojen laskuna, joskus joutuu vähän soveltamaan. Mutta parempi se, kuin ei mitään, koska vapailla en treenaa kuin aerobista. Vapaata on kolmen viikon jaksoissa keskimäärin yhdeksän päivää, joten puntit on tehtävä aina työpäivinä. Mutta ainakaan noin vähillä yötöillä en ole huomannut mitään negatiivista vaikutusta. Voimaohjelmat ja kaikki saa suoritettua ihan kunnialla läpi.

Oli muuten tuossa miun äskeisessä viestissä informaatioarvo tätä keskustelua ajatellen liki nolla:hyper:. Luulen, että kysymys on huomattavasti suuremmasta yötöiden määrästä kuin miulla.

Itellä luistaa reeni paljon paremmin jos teen useamman yön putkeen. Saan nukuttua juuri sopivan verran, ja ennen töitä on mukava käydä jumpalla, ja sen jälkeen on mukava lähteä töihin.

Jos saisin valita tekisin vain yövuoroja.

Tarttumatta asiattomaan provoon: Jos kontrolloitujen tutkimusten alaisena ihmiset on säkkipimeässä toimineet sirkaadisen rytmin mukaan vaistomaisesti, niin olet melko erikoinen tapaus jos sulla nyt sattuukin ettei tämä pitäis paikkaansa.

Joo, otetaan tutkimukseen 30 ihmistä jotka on viimeset 5 vuotta eläny suht normi elämänrytmien mukaan eli heräilly klo. 6-8 ja käyny nukkuu 22-00 aikoihin, niin kait ne nyt sillä samalla rytmillä vetää siellä tutkimuksissakin mihin niitten kroppa on tottunu..

Joo, otetaan tutkimukseen 30 ihmistä jotka on viimeset 5 vuotta eläny suht normi elämänrytmien mukaan eli heräilly klo. 6-8 ja käyny nukkuu 22-00 aikoihin, niin kait ne nyt sillä samalla rytmillä vetää siellä tutkimuksissakin mihin niitten kroppa on tottunu..

Ok, yötyöllä ei ole vaikutusta treenitehoihin sulla. We get it.

Itse teen vain yövuoroja ja olen mielestäni "tottunut". Jos oon vapaalla pitkään niin aina mulla menee yörytmi muutenkin siihen että valvotaan yö ja nukutaan aamu ja päivä. Paremmin aikaa treenatakin mielestäni kun heräilee päivällä joskus kolmen maissa niin ehtii rauhassa vetää aamupalaa ja himmailla pari tuntia soffalla, käydä salilla ja sitten syödä ja lähteä töihin. Eikä koskaan tarvitse herätä töihin niin saa nukkua pitkään toisin kuin aamuvuorossa.

Aika yksilöitä sitä kuitenkin ollaan. Toinen noudattaa 28h rytmiä ja toinen 20h. Itse olen aika yö-eläjä ja tekisin mielelläni yö-töitä, ja sitten 12-14 aikaan kun heräisi ja lähtisi pimennetystä (tod. pimeä) makkarista liikkeelle niin auringon valon määrä olisi niin suuri niin saisi itsensä paljon nopeammin kunnolla hereille.

Aika hiljasta muutenkaan et jokapaikassa kokoajan esim. suomessa voisi olla hereillä sillon kun valoisaa ja nukkua silloin kun on pimeää.

Hyvin pystyy elämään ja kehittymään "yö" rytmissä kunhan tekee tiettyt valmistelut. Pieniä yksilö eroja varmasti löytyy.

Onko ChildInTime koskaan tehnyt yötöitä/yövuoroja vai onko nuo kaikki mielipiteet rakennettu pelkästään joittenki netin tutkimusten mukaan? Näin vuorotyöläisenä (5v tehnyt) voin sanoa omasta puolestani, että aamu ja iltavuorojen aikana tulee syötyä paremmin (=enemmän) kuin yövuorojen jälkeisinä päivinä. Kuitenki yövuorojen aikana oon selvästi pirteämpi kuin aamuvuorojen aikana. On mielestäni tyhmää lähteä sanomaan mikä vuorokausirytmi sopii kenellekin parhaiten. Jos saisin, niin vaihtaisin kaikki aamuvuorot yövuoroiksi. Vaikka saisin saman verran rahaa päivävuorosta kuin vuorotyöstä, niin en vaihtaisi. Näin huonosti joillekin voivat sopia aamuherätykset. En usko että olen suomen ainut.
Luulen että vuorojen alkamisajankohdilla on suuri merkitys tähän treenaus hommaan. Mulla on aamut 5.30-13.30 ja yövuorot 21.30-5.30. Jos noita vuoroja siirrettäisiin 4 tuntia eteenpäin, niin tilanne voisi olla toinen.

Aamuvuorot on miullekkin ihan karmeita. Aamun jälkeen väsyttää kotiin ajaminen enemmän kuin yön jälkeen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Komppaan tst:tä. Eka yö on pahin aina, loppuviikko alkaakin menemään jo rutiinilla. Onneksi ei tarvi kauan painaa kolmivuoroa, kun pääsee taas opiskelee:)

Onko ChildInTime koskaan tehnyt yötöitä/yövuoroja vai onko nuo kaikki mielipiteet rakennettu pelkästään joittenki netin tutkimusten mukaan?

En ole, ja jälkeenpäin häpeän mitä olen eilen kirjotellut, kun tähän asti olen kaikki väitteeni testannut käytännössä. :)

Näin vuorotyöläisenä (5v tehnyt) voin sanoa omasta puolestani, että aamu ja iltavuorojen aikana tulee syötyä paremmin (=enemmän) kuin yövuorojen jälkeisinä päivinä. Kuitenki yövuorojen aikana oon selvästi pirteämpi kuin aamuvuorojen aikana. On mielestäni tyhmää lähteä sanomaan mikä vuorokausirytmi sopii kenellekin parhaiten. Jos saisin, niin vaihtaisin kaikki aamuvuorot yövuoroiksi. Vaikka saisin saman verran rahaa päivävuorosta kuin vuorotyöstä, niin en vaihtaisi. Näin huonosti joillekin voivat sopia aamuherätykset. En usko että olen suomen ainut.
Luulen että vuorojen alkamisajankohdilla on suuri merkitys tähän treenaus hommaan. Mulla on aamut 5.30-13.30 ja yövuorot 21.30-5.30. Jos noita vuoroja siirrettäisiin 4 tuntia eteenpäin, niin tilanne voisi olla toinen.

Olin väärässä. Pahoittelen ja olen enskerralla viisaampi. :)

Syöminen

Onko ChildInTime koskaan tehnyt yötöitä/yövuoroja vai onko nuo kaikki mielipiteet rakennettu pelkästään joittenki netin tutkimusten mukaan? Näin vuorotyöläisenä (5v tehnyt) voin sanoa omasta puolestani, että aamu ja iltavuorojen aikana tulee syötyä paremmin (=enemmän) kuin yövuorojen jälkeisinä päivinä. Kuitenki yövuorojen aikana oon selvästi pirteämpi kuin aamuvuorojen aikana. On mielestäni tyhmää lähteä sanomaan mikä vuorokausirytmi sopii kenellekin parhaiten. Jos saisin, niin vaihtaisin kaikki aamuvuorot yövuoroiksi. Vaikka saisin saman verran rahaa päivävuorosta kuin vuorotyöstä, niin en vaihtaisi. Näin huonosti joillekin voivat sopia aamuherätykset. En usko että olen suomen ainut.
Juuri tuo syömisen rytmittäminen on itselle ehkä se vaikein.joskus vetää kaikkea paljon ja joskus ei meinaa maistua mikään.Viimeaikoina olen keskittynyt lähinnä syömään tasaisesti ja laadukkaasti.Toki yötyöläinen tarvitsee välillä roskaruokaa(tai siis himo iskee).Itsekkään en vaihtaisi yövuoroa tällähetkellä päivävuoroon,mutta kun ikää tulee tilanne voi olla toinen.Naulankantaan toi vuorojen alkamisajankohdan vaikutus.Voisivat tutkia oikeasti minkälainen yövuoro on paras vaihtoehto ihmisille.Nykyään mediassa ja tutkimuksissa kirjoitellaan yövuorosta könttänä ja vakuutellaan sen haitallisuudesta.

Itellä luistaa reeni paljon paremmin jos teen useamman yön putkeen. Saan nukuttua juuri sopivan verran, ja ennen töitä on mukava käydä jumpalla, ja sen jälkeen on mukava lähteä töihin.

Jos saisin valita tekisin vain yövuoroja.

Oon samaa mieltä ku JP Fuxiki.. Tein enempi vähempi 3-vuorotyötä semmoset 8 vuotta ennenku tuossa toukokuussa siirryin uusiin hommiin liukuvaan päivävuorotyöhön. Aamu- ja iltavuoroviikot oli aina perseestä, aamussa en saanu nukuttua ku 6 tuntia ja iltavuorossa aina vitun kiire aamulla salille, kotia syömään ja töihin.. Yövuorot parhaita, sai aina nukkua sen 8-9h ja herätä rauhassa, syödä kunnon "aamupala" ja salille treenaamaan. Aamuvuorot oli rasittavimpia, yövuorot parhaita. Mutta on kai se haitannu kehitystä ku oon jääny näin helevetin kälysen kokoseksi..... :D:D:D Nyt tässä on kesäloma lopuillaan ja jos teoria pitää paikkansa että vuorotyö rajoittaa kehitystä niin nythän mää räjähdän uuteen kasvuun ku maanantaina palaan töihin päivävuorohommiin, odotan semmosta 10kg tiukkaa painoa lisää tässä loppukesän-alkusyksyn aikana :D

Miten ruokailut ja nukkuminen kannattais ajoittaa, jos työaika on ma-pe klo 3.00 - 8.00?
Nukkuisko ennen töitä ja töitten jälkeen, vai meniskö jo joskus klo 18-19 aikoihin nukkumaan eikä nukkuis töitten jälkeen.

Miten ruokailut ja nukkuminen kannattais ajoittaa, jos työaika on ma-pe klo 3.00 - 8.00?
Nukkuisko ennen töitä ja töitten jälkeen, vai meniskö jo joskus klo 18-19 aikoihin nukkumaan eikä nukkuis töitten jälkeen.

Mulla oli ennen työ, joka alkoi juurikin kahden ja kolmen välillä yöllä, eli tarkoitti sitä, että piti herätä yhden-kahden aikaan. Itse tein niin, että menin kuuden jälkeen illalla/päivällä nukkumaan, pari viikkoa meni kun rytmiin tottui, mutta sitten kun siihen pääsi sisään niin mulla ainakin toimi unien puolesta. MUTTA, jos haluat jotain sosiaalista elämää myös viettää, niin tämä ei ole siihen oikea ratkaisu, vkl jaksoi hikiseen pallotella hereillä kahdeksaan-yhdeksään maks. ja sitten oli niin tillin tallin, että oli pakko heivata. Mulla tosin loppui työpävätkin vasta puolenpäivän aikaan tai pahimmillaan viideltä päivällä.

Itse ehkä noilla työajoilla menisin töiden jälkeen nukkumaan ja nukkuisin niin pitkään kun nukuttaa ja tarpeen mukaan ennen töitä sitten vielä muutama tunti. Jokaisen täytyy vain itse koittaa, mikä sopii parhaiten. Ruokailuja sitten muokataan tuon rytmin mukaan, eli töistä palatessa, jos menet nukkumaan, 'iltapala', herättyä 'aamupala' jne. Tällä hetkellä teen kolmivuorotyötä ja käännän ruokailut osittain tuon rungon mukaiseksi, eli syön yöllä töissä ihan kunnon ruoat ja ns. kahvitauoilla pientä välipalaa.

Itse olen siirtynyt tekemään vain Aamua ja Yötä, ja vaikka helppo heti sanoo että ekan yön jälkeen olo on kurja niin loppuviikon koen itseni paljon virkeämmäksi kuin iltavuorossa. Uskon myös että stressitasoni on alhaisemmat yövuorossa. Kämppä tietysti vuorattu pimeennysverhoilla ja onnistuu nukkuminen korvatulpilla niin ekan 2 yön jälkeen tulee ihan normaaleja unia.

Tähän tietysti vaikuttaa että olen lapseton yöviikot, ja asun yksin niin saan hioo rytmini ja menoni juuri kuten se palvelee omaa treeniä ja elämää.

Back
Ylös Bottom