Yösyönti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AG+
  • Aloitettu Aloitettu

AG+

Tulipa salilla jutellessa esille että kaveri väitti että jotkut bodarit ovat niin kovia ravinnon saannin optimoinnissa että pistävät kellon soimaan että voivat yöllä vetää lisää aterioita.

Itse kun en juurikaan bodausmateriaalia niin tiedustelisin että onko kyseistä aihetta käsitelty laajemmin ja harrastavatko jotkut "hardcore" bodarit forumilla myös vastaavaa?

Luulisi että leporytmit hieman kärsisivät ainakin vaikka en sitten tiedä mitä merkitystä eri uni/lepoasteilla (rem ja muut unet mitä niitä nyt olikaan) on lihaskehityksen kannalta jos mitään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ainakaan itse tietoista yösyöntiä harrasta (siis vekkari soimaan 02.30 ja lasagne uuniin), mutta toisinaan kun tulee valvottua myöhään, niin yöllä kyllä sapuska maistuu hyvin. Mm. tämän viikon keskiviikkona (torstaina oli jalkatreeni) katselin leffaa yli puolenyöhön asti ja sen jälkeen päätin aloittaa jalkatreeniin tankkaamisen. Tankkaus hyytyi jo yllättävän aikaisessa vaiheessa; puolitoista pakettia paahtoleipää huuhdeltuna litralla kaakaota alas ja kupu oli riittävän täynnä :) .

Periaatteessa ehkä kannattaa tietoiset yöllä heräämiset ja syömiset jättää väliin koska täytyy kai ruoansulatuselimistönkin levätä välillä (yöllä)?

En ole kovin hc-bodari, lähinnä taistelen kukkakeppigeenejä vastaan, mutta on se kokeiltu:

Tuossa puolisentoista vuotta sitten mulla oli elämäni kovin bulkkijakso päällä. Mun pitää syödä ihan helvetisti, että kasvaisin edes vähän. (pirun nopea metabolia ja vastaavasti huono ruokahalu, vaikea syödä riittävästi :mad: ) Mulla oli joku ehkä hiukan yli kuukauden verran kello öisin soittamassa, sitten jotain kevyttä ruokaa koneeseen ja protsku perään ja takasin nukkumaan.
Jossain vaiheessa tajusin, ettei se herätyskello ole välttämätön, jos iltaprotskuun laittaa hiukan enemmän vettä, niin kuselle sitä joutui heräämään. Eli vielä jonkun hiukan yli kuukauden tein evästä ja protskua valmiiksi, jos sattuu yöllä kusitauolle heräämään.
En tiedä, paljonko uni- ja lepomekanismit tuosta häiriintyivät, mutta mä ainakin kasvoin paremmin kuin koskaan. Syynä epäilemättä vaan se, että sain sen verran paremmin kaloreita kuin yleensä, ei kait siitä mitään muuta hyötyä ole. Ja haittaakin on just tuolle unelle, niinkuin AG+ sanoi...

Originally posted by AG+
Tulipa salilla jutellessa esille että kaveri väitti että jotkut bodarit ovat niin kovia ravinnon saannin optimoinnissa että pistävät kellon soimaan että voivat yöllä vetää lisää aterioita.

Itse kun en juurikaan bodausmateriaalia niin tiedustelisin että onko kyseistä aihetta käsitelty laajemmin ja harrastavatko jotkut "hardcore" bodarit forumilla myös vastaavaa?

Luulisi että leporytmit hieman kärsisivät ainakin vaikka en sitten tiedä mitä merkitystä eri uni/lepoasteilla (rem ja muut unet mitä niitä nyt olikaan) on lihaskehityksen kannalta jos mitään.

Se mitä tuolla yösyönnillä haetaan on kehon oman kasvuhormonin tuotannon maksimointia. Keho tuottaa kasvuhormonia runsaasti noin 1/2 tuntia nukahtamisen jälkeen, joten jos yöunen jakaa kahteen osaan, niin saa tehokkaammin maksimoitua kehon omaa tuotantoa plus että heräämisen aikana kun vielä nauttii hiilari-protsku-drinksun, niin homma eikun tehostuu.

Re: Re: Yösyönti

Originally posted by JohnnyB
heräämisen aikana kun vielä nauttii hiilari-protsku-drinksun, niin homma eikun tehostuu.

Mulla oli sellanen käsitys, että hiilarit ennen nukkumaanmenoa haittaisivat kasvuhormonin eritystä.

Eli iltapalani ja yöpalankin vedin aina mahdollisimman pienillä hiilareilla...

Tohon hiilari-juttuun ei muistini lokeroista löydy, näin aamutuimaan, minkäänlaista muistikuvaa. Jos näin on että hiilarien on todettu häiritsevän omaa kasvuhormonituotantoa, niin sitten vaan nauttii protsku-drinksun. :)

Originally posted by naiskovis
Jos toi kasvuhorminijuttu pitää paikkansa, niin meikä kun herää 5-6 kertaa yössä, niin mahtaa olla kasvuhormonit huipussaan.

Toi kasvuhormonijuttu pitää paikkansa, se perustuu ihmisen unirytmiin ja REM-uneen. Jos nukahtamiset jää liian lyhyiksi, ei eritystä ehdi tapahtua

jos yöllä syöpöttelee, todellakin kannattaa välttää hiilareita. kyllä ne kasvuhormonitasoja laskee. se kovin naturaalihormonipiikki ajoittuu sinne ½-1h nukahtamisen jälkeen ja yösyönnin jälkeen se siis tulee teoriassa uudelleen, mutta hieman heikompana. valveilla vaan pitäisi olla sen verran, että univaiheet keskeytyvät kunnolla. vartin drinksupaussi ei ilmeisestikään riitä. aika optimaalinen juttu olisi kai nukkua pari viiden tunnin satsia vuorokaudessa, mutta ei juuri ole kovin käytännöllistä:)

jostain syystä kortisolitasot ovat korkeimmillaan siinä neljän jälkeen aamulla. lihaa palaa turhaan. johtuuko se liian pitkästä syömäpaussista vai nestevajeesta vai mistä, ei tarkasti tiedetä. aika pitkä aika kuitenkin tulee ilman sapuskaa, jos ateriaväli iltapala - aamupala on 8-10h.

tää nyt ei sitten tarkoita, että koko ajan pitäisi syödä tai muuten kaikki liha katoaa. se vuorokauden yhteiskalorimäärä ratkaisee. mielenkiitoinen vaan on toi mystinen kortisolinousu aamulla...

Eli periaatteessa kannattaisi nukkua 2-4 tunnin päiväunet (mitä yleensä teenkin)?

(tää päiväuniasia on taas näitä ammatinvalintakysymyksiä)

Originally posted by AutoScum
Mm. tämän viikon keskiviikkona (torstaina oli jalkatreeni) katselin leffaa yli puolenyöhön asti ja sen jälkeen päätin aloittaa jalkatreeniin tankkaamisen. Tankkaus hyytyi jo yllättävän aikaisessa vaiheessa; puolitoista pakettia paahtoleipää huuhdeltuna litralla kaakaota alas ja kupu oli riittävän täynnä :) .

No, mites jalkatreeni sitten sujui? Kannattiko tankkaus vai olisko kannattanu koisii vaan?

Re: Re: Re: Yösyönti

Originally posted by Tonza
Mulla oli sellanen käsitys, että hiilarit ennen nukkumaanmenoa haittaisivat kasvuhormonin eritystä.

Ei välttämättä suoraan hiilarit aiheuta, vaan korkeat insuliinitasot, jotka aiheuttavat, että kasvuhormonin eritys hidastuu. Tuota insuliinitasoa voi säädellä sitten joko syömällä sopivasti suhteutetun hh/p/r-aterian, joka on kooltaan tarpeeksi pieni. Liian proteiinipitoisen aterian syöminen ennen nukkumista aiheuttaa kaiketi sen , että aamulla elimistö on purkanut energiaa glykogeenivarastoista, mikä ei ole ollenkaan kiva asia treenin kannalta.:)

Kyllä yhtäjaksoinen kunnon yöuni on pirun tärkeä jos haluaa olla virkeä ja pitää yllä suoritustasoa treeneissä.

Jos herään yöllä vaikka kuselle niin joskus voin vetää jonkun pienen välipalan ja juomaa jos siltä tuntuu, mutten takuulla laita kelloa herättään ellei ole pakko herätä vaikkapa töihin. Hyvin nukuttu yö auttaa paljon enemmän treeneissä kuin väkisin syöty/juotu lihotusaannos kesken unien. :)

Originally posted by JohnnyB
Tohon hiilari-juttuun ei muistini lokeroista löydy, näin aamutuimaan, minkäänlaista muistikuvaa. Jos näin on että hiilarien on todettu häiritsevän omaa kasvuhormonituotantoa, niin sitten vaan nauttii protsku-drinksun. :)

Tossa Tompan kansankielinen selitys hiilareiden kasvuhormonin eritystä haittaaville syille.

Originally posted by Tomi77
Jaahans.

Kasvuhormonista faktaa:

Eritys
eritys pulsseissa, unen aikana suurin osa erityksestä

GRH lisää, somatostatiini vähentää eritystä
hypotalamuksen tuotteita
negatiivinen palautejärjestelmä: GRH <-> GH <-> IGF I

eritystä lisäävät
hypoglykemia, paasto
fyysinen rasitus, stressi
aminohapot
sukuhormonit
uni

eritystä vähentävät
hyperglykemia
lihavuus
kortisoli
GH, somatomediinit (IGF I)
vanheneminen

http://cc.oulu.fi/~fysiowww/Endo99.html#4. Aivolisake/neuroendokrinolog

Ja siis avainsana hyperglykemia tarkoittaa, että verensokeri on normaalia korkeammalla. Näin ollen syy löytyisi sittenkin itse hiilareista eikä insuliinista. (??)

hyperglykemia on juuri korkee verensokeri, mutta aiheutuu hiilareista. toisaalta myös suuret proteiinimäärät nostaa insuliinitasoja. kannattaa pitää järki päässä kaikessa. nää on pilkkujen viilailuja, eikä standardoituja juttuja. joillain toimii, joillain ei. suosittelen noita naiskoviksen päiväunia...pääseekö mukaan?:) :)

Mä muistan lukeneeni että Gunter Sliercdcb jotakin herää yöllä safkalle.
Mä oon ite safkannu vähän tai vetäny protskua, jos oon heränny ja tuntunut siltä.
Mulla on oikeestaan siitä kiinni, että jos on nälkä yöllä jos herään niin mä en pysty nukkumaan.

Originally posted by baarikello
No, mites jalkatreeni sitten sujui? Kannattiko tankkaus vai olisko kannattanu koisii vaan?

Jalkatreeni sujui hyvin, toisaalta en usko että juuri tuo asia oli se ratkaiseva elementti onnistumisessa :)

Ja siis koisiminen viivästyi noin vartin verran tankkauksen johdosta -> mistään tietoisesta keskellä yötä heräämisestä ei ollut kyse.

Tuosta unesta vielä... se on varmasti yksilöllinen asia, kuten kaikki muutkin bodaamiseen liittyvät asiat, mutta itse jaksan treenata hyvin pienilläkin yöunilla. Uskon, että se pitkällä tähtäimellä haittaa kehitystä (lue: lihasten kasvua), mutta ainakin mä jaksan treenata hyvin raskaat kyykkytreenit sellaisilla 4 tunnin surkeilla unilla. Eli mulla ei ainakaan unen puute vaikuta treeneihin kovinkaan paljon, ellei se sitten ole kroonista. Itse saavutan myös parhaan vireystilan treeneihin sellaisilla 7-7½h unilla.

Tämä kasvuhormonejen erityksen lisääminen yöllä heräämällä on jo aika hifistelyä :)

naiskovis sanoi:
Eli periaatteessa kannattaisi nukkua 2-4 tunnin päiväunet (mitä yleensä teenkin)?

(tää päiväuniasia on taas näitä ammatinvalintakysymyksiä)

Huh, itse en ainakaan saisi neljän tunnin päiväunilla unta ennen 4-5 aamulla :)

Mä taidan olla sit aika hc-bodari ku just tuossa yösyöpöttelin reilusti. No jaa, ehkä se johtuu tästä kolmivuorotyöstä... Höh.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom