XCOM: Enemy Unknown vuoropohjanaksuna Firaxisilta

Sehän tästä xcomista tekeekin niin mainion pelin, että ei riitä että taktisella tasolla laitat chrystalisia turpaan, vaan pitää myös handlaa strateginen taso ja pitää rahaa taskussa sekä valtiot tyytyväisinä jotta rahaa tulisi lisää, eikä koko planeetta joudu paniikinomaiseen kaaokseen ja luovuttaa :)

Sen muistan myös noista vanhoista XComeista, et vaikeustaso on aina ollu "kutkuttava". Eli siinä "reunalla" on aina saanu keikkua ja pieninki virhe on syössy pitkään syöksyyn, missä ei oo enää muuta tehtävissä, kun aluskasvillisuutta rotkon reunalla repien hieman välttämätöntä hidastaen. Ja sen tietää siinä tiputuksen alkuvaiheissa jo, että kohta kolahtaa, mut silti tulee vängättyä kaikin voimin vastaan.

Miun mielestä just toi vanhan liiton vaikeustaso tekee pelistä hyvän ja koukuttavan. Kerranki peli, missä jengi ei itke, että "läpi neljässä tunnissa, ois voinu olla ainaki tunniks viellä pelaamista. Hyvä juoni" :D

Se kannattaa muuten huomioida, että kun tulee niitä 3xabduction valintoja, niin seuraukset ovat laajoja.
Paniikki laskee siinä maassa, jossa tehtävä suoritettiin.
Paniikki nousee niissä regioonissa, joita ei valittu.

Eli sanotaan, että siellä on vaihtoehtoina:
Germany = paniikki 2
Japani = Paniikki 4
USA = Paniikki 2

Äkkiseltään Japani olisi selvä vaihtoehto, mutta pitää tarkistaa myös se, että onko esim. Euroopassa muita maita korkealla paniikilla ja vastaavasti Aasiassa muut matalalla. Muuten voi käydä niin, että Japanissa paniikki laskee, mutta euroopassa pompsahtaa parissa maassa 5 tasolle tms.

Joo, ton opin kantapään kautta.
Etelä-Amerikasta lähti 3 maata ton takia lipettiin. Nyt mennään jossain tyyliin kuussa 4, ja mulla on 4 maata kadonnut. Nyt ton yhen isomman etapin jälkeen sain paniikit nollattua, ja saa taas huokasta rauhassa, ja kerätä vähän resoja

Mun mielestä se on parempi että suojat (full cover ja half cover) on vaan osumatarkkuuteen vaikuttavia tekijöitä. Jos olisi tuo full cover oikeasti sellainen että ei voi osua koskaan, niin toi pelihän muuttuisi ihan täysin asemasodaksi... Nyt jommankumman on liikuttava koska nappia tulee otsaan. Okei mä pelaan vasta tuolla normaalilla ja Classit tasolla varmaan tulee örmyä joka suunnasta ja monessa aallossa, niin ehkä silloin tietysti olisi kiva jos suojassa oleminen olisi oikeasti suojassa olemsita
Juu, ei tietenkään niin, että seinän taakse ei voisi ampua, mutta seinän takaa saisi räiskiä miten tykkää. Tarkoitan siis systeemiä, jossa luoti olisi luoti, eikä pelkkä animaatio. Eli esim. jos ampuisin mosasta ohi, saattaisivat luodit osua tämän takana oleviin sälleihin tai rikkoa paikkoja, ja että 50% sällistä peittävä pöytä suojaisi sen 50% eikä vain vaikuttaisi prosentteihin. Tällainenhan se systeemi on lähes jokaisessa muussa taktisessa strategiapelissä, kuten Silent Stormissa ja muissa XCOM-peleissä.

- - - Updated - - -

Joo, ton opin kantapään kautta.
Etelä-Amerikasta lähti 3 maata ton takia lipettiin. Nyt mennään jossain tyyliin kuussa 4, ja mulla on 4 maata kadonnut. Nyt ton yhen isomman etapin jälkeen sain paniikit nollattua, ja saa taas huokasta rauhassa, ja kerätä vähän resoja
Aika lahjakkaasti sait kolme maata lähtemään maanosasta, jossa on vain kaksi maata ;)

Aika lahjakkaasti sait kolme maata lähtemään maanosasta, jossa on vain kaksi maata ;)

Helposti varmaan tulee Mehico laskuihin :D
Outoa, että ovat laittaneet sen tuossa NA:han. Väliamerikkahan tuosta puuttuu, mutta kyllä se mentaalisesti menisi sitten ennemmin SA kuin NA, ainakin mun mielestä...

Miten sulla muuten pysyi ne maat mukana normal tasolla? Mulla on vielä kaikki mukana (kolmas kuukausi menossa), mutta kokoajan on joku siinä rajoilla, että kohta lähtee. Toistaiseksi olen saanut satelliiteilla paikkailtua, mutta tiukkaa tekee niidenkin kanssa, kun rahaa menisi muuhunkin...

Yksi maa mulla muistaakseni lähti litomaan tuossa normal-rundilla. Noi maat oli pahimmillaan punaisella/keltaisella, mutta Alien base -tehtävä tiputti ne alemmas. Mulla ei itseasiassa tainnut olla kuin 3 satelliittia koko vedossa. Ehkä kävi vaan hyvä mäihä. :) Nyt tosin huomasin, että noita satelliitteja kannattaa iskeä sen minkä kerkeää. Saa rahaa mailta ja lisäksi noiden tiedemies- ja inssibonusten takia tutkiminen on nopeampaa ja valmistaminen halvempaa -> profit. Tuntuu jopa naurettavan helpolta nyt tämä uusi normal-rundi. :) Onnistuinpa jopa tiputtamaan sillä ihan perus-interceptorilla Large-luokan UFO:n, jäi kyllä milleistä kiinni ettei IC tuhoutunut. Jouduin vaan käyttämään niitä Aim/Dodge-härpäkkeitä aika ahkerasti.

On tää kyllä hieno peli, kevyesti vuoden paras. Oon ihan koukussa. :D

Yksi maa mulla muistaakseni lähti litomaan tuossa normal-rundilla. Noi maat oli pahimmillaan punaisella/keltaisella, mutta Alien base -tehtävä tiputti ne alemmas. Mulla ei itseasiassa tainnut olla kuin 3 satelliittia koko vedossa. Ehkä kävi vaan hyvä mäihä. :) Nyt tosin huomasin, että noita satelliitteja kannattaa iskeä sen minkä kerkeää. Saa rahaa mailta ja lisäksi noiden tiedemies- ja inssibonusten takia tutkiminen on nopeampaa ja valmistaminen halvempaa -> profit. Tuntuu jopa naurettavan helpolta nyt tämä uusi normal-rundi. :) Onnistuinpa jopa tiputtamaan sillä ihan perus-interceptorilla Large-luokan UFO:n, jäi kyllä milleistä kiinni ettei IC tuhoutunut. Jouduin vaan käyttämään niitä Aim/Dodge-härpäkkeitä aika ahkerasti.

On tää kyllä hieno peli, kevyesti vuoden paras. Oon ihan koukussa. :D

Mulla on nyt base Afrikassa (+30% rahoitus) ja koko Pohjois-Amerikka katettu satelliiteilla (=-50% aircraft + ja niiden ylläpito). Noihin dodge/aim juttuihin en ole satsannut, mutta laser cannonit on jokaisessa interceptorissa, niitä mulla on 2kpl per regioona, eli jos eka ei tiputa UFO:a niin sitten voi laittaa toisen perään. Vielä en ole niin pitkällä tuossa nykyisessä pelissä, että olisi parempaa lentokalustoa saatavilla.

Meikäläisen ironman veto kulki hyvin, kunnes tuli sitten pari totaalista katastrofia.
Ensin terror mission, jossa oli karttana se pari kerroksinen talo ja talon sisällä "muutama" Chrysalid + Cyperdisc. En tietenkään tiennyt mikä siellä odottaa ja jaoin porukan kahteen osaan, mutta etenin hiukan liian ripeästi.
Tuloksena kaikki parhaat ukot hengiltä... Se veti globaalin tilanteen niin heikoille, että ei ollut muuta vaihtoehto kuin lähteä märkäkorvatiimin kanssa yrittämään alien base assaulttia. No, siitähän ei mitään tullut, kun ei ne perkeleet osuneet vihollisiin edes läheltä ja kakka meni housuun, kun örmyt vähän uhitteli niille. SHIV taisteli hyvin, mutta ei loppujen lopuksi ollut tarpeeksi, kun basessa oli myös riittämiin Chrysalideja ja Mutoneja.

Eipä muuta kuin pistin uuden Iron Manin aluille. Tällä kertaa taas pari asiaa oppineena, katsotaan jos sujuisi paremmin :D

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mulla tuli yhdessä terror-missiossa 9 chryssalidia, ei muita vihollisia. En paljoa välittänyt siviileistä, kun oli täysi työ pitää omat ukot hengissä. :)

Edit. Olihan siellä muuten sittenkin myös tuo Cyberdisc, mutta sen kanssa ei ollut ongelmia, kun ensimmäisenä tuli heti näkösälle ennen noita vikkeliä pirulaisia. Varmaan sama setti ollu sullakin, nimittäin tuo tapahtui juuri siellä kaksikerroksisessa talossa.

Mulla tuli yhdessä terror-missiossa 9 chryssalidia, ei muita vihollisia. En paljoa välittänyt siviileistä, kun oli täysi työ pitää omat ukot hengissä. :)

Edit. Olihan siellä muuten sittenkin myös tuo Cyberdisc, mutta sen kanssa ei ollut ongelmia, kun ensimmäisenä tuli heti näkösälle ennen noita vikkeliä pirulaisia. Varmaan sama setti ollu sullakin, nimittäin tuo tapahtui juuri siellä kaksikerroksisessa talossa.

Mulla oli kaksi ukkoa passissa siinä talon kuistin edessä ja se Cyperdisc tuli tekemään jotain helkkarin pyörimistä siihen niiden päälle. Molemmilta lähti healthia ja toinen paskoi housuunsa.
Sillä aikaa Chrysalidit sisällä pisti siviileitä lihoiksi ja kohta niitä olikin varmaan 10-15kpl kimpussa. Mun kaksi viimeistä ukkoa (molemmilla 1-2 palkkia healthia jäljellä) lähti niin, että paiskasin alien grenaden siihen omien jalkoihin, mukana lähti vielä kaksi Chrysalidia :D

onkohan tässä sama kikka vielä mahdollista kuin alkuperäisessä. Eli aina kannatti mennä kaikkiin terror missioneihin, ja jos tiesi tai tuntui että tämä on aivan liian ylivoimainen niin lähtee saman tien pois. Tottakai tulos oli huono, ja valtioiden tuki heikkeni, mutta ei niin paljon kuin jos olisi jättänyt menemättä kokonaan. Eli tavallaan sai "suoritettua" terrormissionin.

onkohan tässä sama kikka vielä mahdollista kuin alkuperäisessä. Eli aina kannatti mennä kaikkiin terror missioneihin, ja jos tiesi tai tuntui että tämä on aivan liian ylivoimainen niin lähtee saman tien pois. Tottakai tulos oli huono, ja valtioiden tuki heikkeni, mutta ei niin paljon kuin jos olisi jättänyt menemättä kokonaan. Eli tavallaan sai "suoritettua" terrormissionin.

En ole testannut, mutta luulisin, että ei onnistu.
Mulla oli siinä omassa katastrofaalisessa missiossa vielä sellainen hauska feature, että ei tuntunut sitä "retreat laatikkoa" löytyvän ainakaan sieltä mihin Skyranger jäi. Oli varmaan pilotti painunut paskat housuissa pakoon, kun alkoi verilöyly.

Chrysalidit sisällä pisti siviileitä lihoiksi ja kohta niitä olikin varmaan 10-15kpl kimpussa. Mun kaksi viimeistä ukkoa (molemmilla 1-2 palkkia healthia jäljellä) lähti niin, että paiskasin alien grenaden siihen omien jalkoihin, mukana lähti vielä kaksi Chrysalidia :D

Oli varmaan pilotti painunut paskat housuissa pakoon, kun alkoi verilöyly.

Ah, se fiilis, kun tajuaa olevansa aivan totaalisessa kusessa eikä ole latausmahdollisuutta. :D

Ah, se fiilis, kun tajuaa olevansa aivan totaalisessa kusessa eikä ole latausmahdollisuutta. :D

Kyllä siinä syke nousee vähän eri tavalla kuin jos on mahdollisuus korjata virhe reloadilla :D

Tää on kyllä siitä loistava peli, että vaikka peli on äärettömän helppo oppia teknisessä mielessä, niin taktiikoita pystyy hiomaan kokoajan paremmaksi, kun tulee uusia tilanteita vastaan.
Pitkästä aikaa sellainen peli, jossa saa ihan oikeasti käyttää aivojakin :)

Kyllä siinä syke nousee vähän eri tavalla kuin jos on mahdollisuus korjata virhe reloadilla :D

Tää on kyllä siitä loistava peli, että vaikka peli on äärettömän helppo oppia teknisessä mielessä, niin taktiikoita pystyy hiomaan kokoajan paremmaksi, kun tulee uusia tilanteita vastaan.
Pitkästä aikaa sellainen peli, jossa saa ihan oikeasti käyttää aivojakin :)

Xcom <3

forever_alone.webp
"vielä kun voisin jakaa peli-iloni jonkun kanssa"

Mä lähen nykään noihin terror missioneihin aina 4x heavy ja parin snipun kanssa. Sinko ja kranaatit toimii Chrysalideihin, zombeihin ja muttoneihin kivasti. Ei turhaa stressiä...

Mä lähen nykään noihin terror missioneihin aina 4x heavy ja parin snipun kanssa. Sinko ja kranaatit toimii Chrysalideihin, zombeihin ja muttoneihin kivasti. Ei turhaa stressiä...

Joo, niinhän sitä silloin voi tehdä, jos on tuollaisia ukkoja saatavilla :D
Mulla ei siinä total fail tehtävässä ollut terveenä kuin yksi heavy, yksi sniper ja loput assault/support kavereita.

Nyt olen uutta IronMan settiä vetänyt vähän aiemmasta poikkeavalla tavalla. Eli jos on odotettavissa tehtävä, joka ei ole haastavimmasta päästä, niin pistän mukaan 2-3 kokemattomampaa kaveria. Tuloksena on se, että nyt mulla ei ole yhtään rookieta tiimissä ja sq tasoisiakin taitaa olla enää yksi. Tuo helpottanee jatkossa sitten, jos tulee casualteja ja joutuu pistämään ns. kakkosketjun asialle.
Aikaisemmin tuli vedettyä ykköstiimillä niin paljon kuin mahdollista ja se sitten kostautui, kun ykköstiimi katosi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom